ישראל במלחמה | סיקור שוטף

אחרי המטחים למרכז: צה"ל תוקף ברצועת עזה

לפי דיווחים פלסטינים, צה"ל מבצע תקיפה נרחבת ברצועה • נשיא ארה"ב ביידן הגיע לביקור חסר תקדים בזמן מלחמה ואמר כי "ראה שישראל לא אחראית לפיצוץ בבי"ח בעזה" • הוא השתתף בקבינט המלחמה, נפגש עם משפחות חטופים וניצולים ונשא נאום לציבור הישראלי: "ישראל תהיה בטוחה, יהודית ודמוקרטית - לנצח" • המטח לצפון: 9 שיגורים חצו מלבנון, צה"ל חיסל חוליה ששיגרה מרגמות למוצב בגבול • עדכונים שוטפים

יירוטים של כיפת ברזל / צילום: Reuters, Amir Cohen
יירוטים של כיפת ברזל / צילום: Reuters, Amir Cohen

מלחמת "חרבות ברזל":  נשיא ארה"ב ג'ו ביידן הגיע היום (רביעי) לביקור היסטורי בישראל ביום ה-12 למלחמת "חרבות ברזל". הנשיא האמריקני נפגש עם שורת ניצולים ושורדים של הטבח בקיבוצי עוטף עזה וביישובי הדרום יחד עם משפחות החטופים, ונשא נאום שבו הדגיש את המחויבות האמריקנית לישראל. בתדרוך עיתונאים שנערך מעט מוקדם יותר, אמר ביידן כי לפי מה שהוא ראה - "ישראל לא עומדת מאחורי הפיצוץ בבית החולים בעזה"' וכי קיבל על כך מידע מהפנטגון.

צה"ל ביצע הבוקר שורת פעולות בתקווה להצליח לשכנע רבים ברחבי העולם שהג'יהאד האיסלאמי עומד מאחורי התקרית. בתחילה, דובר צה"ל פרסם סדרת תמונות מהאוויר שמוכיחות שהנזק בבית החולים נגרם מרקטה. לאחר מכן, קיים דובר צה"ל דניאל הגרי תדרוך לעיתונאים זרים ובו סיפק הוכחות רבות, כולל השמעת שיחה בקשר בין פעילי חמאס שמודים שהג'יהאד עומדים מאחורי האירוע.

במקביל, דובר צה"ל קרא הבוקר לתושבי עזה להתפנות למרחב אל-מוואסי שבחוף הדרומי ברצועה, שאליו "ינותב במידת הצורך סיוע הומניטרי בינלאומי".

מניין הנרצחים והנופלים מתחילת המלחמה עומד על כ-1,300. דובר צה"ל ציין כי הצבא עדכן 199 משפחות שיקיריהן מוחזקים ברצועת עזה, ו-299 משפחות שיקיריהן נפלו במערכה. לרשימת הנרצחים והנופלים ששמותיהם הותרו לפרסום - לחצו כאן

"חשש עמוק לגורלנו": המומחה שמסביר למה האמריקאים מודאגים ומה הסיבה שביידן הגיע לישראל 
עמוד פייק של דובר צה"ל בערבית נטל אחריות על הפצצת בית החולים בעזה - ונסגר 
ראיון | יש כסף: הכלכלן שמסביר - כך ישראל תוכל לממן את המלחמה 
● בגלל המלחמה: פיץ' מציבה את דירוג האשראי של ישראל תחת "מעקב שלילי" 
חיים רמון, דעה | הצלת חפים מפשע ברצועת עזה היא הדרך היחידה לחסל את החמאס 

עדכונים שוטפים 

23:10 - משרד החוץ ממליץ לישראלים להימנע מנסיעה לאיים המלדיביים: עבור אותם אזרחים ישראלים השוהים במדינה להיות מודעים למצב, להיות עירניים, לנקוט במשנה זהירות ולהתעדכן באמצעי התקשורת אחר כל שינוי.

22:51 - בדובר צה"ל פירסמו תיעוד מחיסול חוליית המחבלים ששיגרה פצצות מרגמה במרחב תורמוס שבגבול לבנון, מוקדם יותר היום. לפני כן, מחבלים ירו טיל נ"ט לעבר מרחב שושן שבגבול לבנון. צה"ל הגיב בארטילריה לעבר מקור הירי וטנקים של צה"ל תקפו תשתיות טרור של חיזבאללה.

22:34 - דיווחים פלסטינים על תקיפות נרחבת של צה"ל בח'אן-יונס, בג'באליה ובזייתון, פצועים רבים במקום.

22:02 - אזעקות בגוש דן ובשפלה. שמונה רקטות נורו לשטח ישראל, שלוש מהן יורטו.

21:01 - המפכ"ל קובי שבתאי אוסר על הפגנות שתומכות בעזה: "מי שרוצה להיות אזרח ישראל, אהלן וסהלן. מי שרוצה להזדהות עם עזה, מוזמן. אני אעלה אותו לאוטובוסים שמפנים לשם עכשיו".

20:31 - אזעקות בתל אביב. מד"א: בשלב זה לא התקבלו קריאות על נפילות או נפגעים.

20:26 - בצל ביקור ביידן בישראל: קבינט המלחמה יתכנס הערב.

20:18 - דובר צה"ל הגרי - "מאז תחילת המלחמה זוהו 450 שיגורים כושלים שנפלו ברצועה וגרמו למוות של פלסטינים חפים מפשע. חמאס מונע מהתושבים בעיר עזה להתפנות דרומה ומסכן את חייהם".

20:12 - אנשי זק"א איתרו היום בקיבוץ בארי שתי גופות נוספות - של ילד כבן 5 שהסתתר בעליית הגג של ביתו שהוצת, ושל אישה.

20:07 - ראש הממשלה בנימין נתניהו בהצהרה, ללא מענה לשאלות עיתונאים, לאחר ביקור ביידן בישראל: "בביקור היום השגנו דבר בעל חשיבות עליונה עם תרומה עצומה לביטחוננו - סיוע ביטחוני עצום למדינת ישראל, סיוע בהיקף חסר תקדים, כולל סיוע שמעצים עוד יותר את יכולת המלחמה שלנו".

"בעניין החטופים, הבהרתי בפני הנשיא ביידן שלושה דברים: ראשית, דרשתי את החזרת החטופים, ואנחנו עובדים יחד להחזרתם בכל דרך אפשרית. שנית, עד להשבתם, אנחנו דורשים ביקורים של הצלב האדום אצל חטופינו. שלישית, לא נאפשר סיוע הומניטרי של מזון ותרופות משטחנו לרצועת עזה", הוסיף.

לדבריו: "הנשיא ביידן בא לכאן לא רק במילים מרגשות ומנחמות, שנגעו בלב האומה כולה, הוא בא הנה גם במעשים: בפגישתנו היום סיכמנו על פעולות ומעשים שמבטיחים את המשך המלחמה הצודקת שלנו. הסכמנו על שיתוף פעולה שישנה את המשוואה בכל הגזרות, ויסייע לנו להשיג את מטרות המלחמה".

19:44 - השר גדעון סער, חברת הקבינט המדיני-ביטחוני בחדשות 12: "מתרכזים בעזה ובמימוש המטרות, חיזבאללה? לא מעוניינת בחזית נוספת - אבל מוכנים אליה".

19:30 - אזעקות נשמעו בגוש דן ובתל אביב. שתי רקטות יורטו. מד"א - בשלב זה לא התקבלו קריאות על נפילות או נפגעים.

19:29 - הרמטכ"ל הלוי בבסיס תל-נוף, בשיח עם משרתים בטייסת 133: "כולנו כועסים, אבל אנחנו עובדים מהראש ואנחנו נלחמים בנחישות ונשארים בני אדם בשונה מהצד השני שנלחם כמו חיות. אני אומר לכם, זה לא יהיה קצר - ואנחנו גם אם נצטרך להרחיב את זה, אם ייכנס עוד אויב לתמונה נדע להרחיב".

19:19 - המודיעין האמריקני - הג'יהאד האיסלאמי ככל הנראה אחראי להפצצת בית החולים בעזה. ראש ממשלת בריטניה על רקע הפיצוץ בבית החולים: "צריך להתייחס למידע של החמאס כמו למידע שיוצא מן הקרמלין".

19:00 - ועדת האתיקה של הכנסת החליטה להרחיק את חה"כ עופר כסיף (חד"ש-תע"ל) מהכנסת ל-45 יום ולשלול את שכרו לשבועיים בשל התבטאויותיו נגד ישראל.

18:47 - כלי טיס מאויש מרחוק של צה"ל חיסל לפני זמן קצר חוליית מחבלים ששיגרה פצצות מרגמה לעבר מרחב תורמוס - כך לפי דובר צה"ל. בנוסף, זוהו בשעה האחרונה מספר שיגורים של טילי נ"ט לעבר המרחבים מנרה, מלכיה ומטולה, צה"ל מגיב באש לעבר מקורות הירי. כמו כן, בהמשך לדיווח הראשוני על הפעלת התרעות בקריית שמונה ומרחב הצפון, זוהו תשעה שיגורים שחצו משטח לבנון לשטח ישראל. לוחמי ההגנה האווירית יירטו ארבעה שיגורים.

18:28 - אזעקות הופעלו בפתח תקווה ובאזור השרון.

18:15 - שר הביטחון גלנט לאחר כינוס קבינט המלחמה עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן: "זו מלחמת אין ברירה, נזדקק לתמיכת ארה"ב לאורך כל המערכה. ישראל ניצבת בחזית נגד אלו הרוצים להשמיד את ערכי החופש והדמוקרטיה".

17:42 - משרד הבריאות מעדכן כי 330 פצועים מאושפזים כעת בבתי החולים, בהם 58 במצב קשה, 167 בינוני ו-105 קל. מתחילת המלחמה פונו לבתי החולים ברחבי הארץ 4,562 פצועים.

17:38 - דיווח על נפילות בקריית שמונה, מד"א: לא ידוע על נפגעים.

17:36 - עם סיום נאומו ההיסטורי של נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן פרסמה לשכת ראש הממשלה הודעה בשם קבינט המלחמה המצומצם. "לאור התמיכה האמריקנית הגורפת והחיונית במאמץ המלחמתי ולאור הדרישה של נשיא ארה״ב ביידן לסיוע הומניטרי בסיסי, הקבינט המצומצם החליט פה אחד כי ישראל לא תאפשר שום סיוע הומניטרי משטחה לרצועת עזה כל עוד לא מחזירים את חטופינו".

עוד הוסיף משרד רה"מ כי ישראל דורשת את ביקורי הצלב האדום אצל החטופים הישראלים ופועלת לגייס תמיכה בין־לאומית נרחבת לדרישה זו. בנוסף נאמר כי "לאור דרישת הנשיא ביידן, ישראל לא תסכל אספקה הומניטרית ממצרים כל עוד מדובר רק במזון, מים ותרופות לאוכלוסייה אזרחית שנמצאת בדרום רצועת עזה או מתפנית לשם, וכל עוד שאספקה זו לא תגיע לחמאס. כל אספקה שתגיע לחמאס - תסוכל".

17:26 - דקות לאחר נאומו ההיסטורי של נשיא ארצות הברית, אזעקות נשמעו באיזור אצבע הגליל.

17:08 - בסיום ביקורו ההיסטורי, נשא הנשיא האמריקני ג'ו ביידן דברים לציבור הישראלי ואמר: "יותר מ-1,300 ישראלים נרצחו, מתוכם אזרחים אמריקנים. מאות צעירים בפסטיבל מוזיקה לשלום נורו ונהרגו. עשרות חפים מפשע - הורים לילדים ותינוקות, נטבחו. משפחות שלמות נרצחנו, נשים נאנסו וגופות נשרפו. הזוועות מזכירות את דאעש. הברוטליות שראינו פוצעת בכל מקום. אבל חד יהודי וקדוש הפך להיות חלק משואת היהודים. העולם ניצב בשעתו, ראה וידע ולא עשה כלום - אנחנו לא נעמוד מנגד. מחכים לשמוע מה קרה למשפחות. אנחנו עובדים עם שותפים באזור ומחפשים אחר כל דרך להחזיר את החטופים".

לדבריו של הנשיא האמריקני ביידן, ארה"ב תעביר 100 מיליון דולרים לסיוע לנפגעים בעזה ובגדה המערבית. "ישראל היא מדינה יהודית ומדינה דמוקרטית. אתם חיים לפי חוק ויש חוק למלחמה. הדבר הזה מפריד אתכם ממחבלים. אלה הערכים שהופכים אתכם למה שאתם. ישראל היא בבחינת נס. אנחנו נמדדים בכוח להיות דוגמה ומופת. למצוא דרך על מנת לגרום לשלום - אני קורא לזה פיתרון שתי המדינות. החופש ינצח. המחבלים לא ינצחו. ארה"ב איתכם".

"רוב הפלסטינים הם לא חמאס והוא לא מייצג אותם", הוסיף. "חמאס משתמש בחפים מפשע. הפלסטינים סובלים מאוד. אני התעצבתי כששמעתי מה קרה בבית החולים. אנשים בעזה צריכים אוכל מזון וציוד. היום אני מבקש ליצור מצב שבו יהיה ניתן לסייע להם, כמובן תחת פיקוח כדי שהעזרה תגיע למי שזקוק לה". את דבריו סיים במשפט: "עם ישראל חי, ישראל תהיה מדינה בטוחה יהודית ודומקרטית לנצח".

16:57 - ישראל התחייבה לנשיא ארצות הברית ביידן כי תאפשר כניסת סיוע הומניטרי בקרוב לעזה, בהתאם לדרישת הממשל האמריקאי. גורם מדיני התייחס לנושא ואמר כי "ישראל מסרבת לכל סיוע הומניטרי משטחה לרצועת עזה כל עוד לא מחזירים את חטופינו. לאור הדרישה האמריקאית, ישראל דנה עם ארה"ב על חלופות שיבטיחו רק אספקה מינימלית ממצרים של מזון, תרופות ומים לצורך הבטחת חיים, בתנאי שכל עוד האספקה הזאת לא תגיע לחמאס". 

16:46 - חיזבאללה מקבל אחריות לירי טילי נ"ט לעבר שלושה מוצבים בגבול הצפון. צה"ל: "תוקפים את מקורות הירי וממשיכים לתקוף תשתיות טרור של ארגון הטרור חיזבאללה בשטח לבנון".

מוצב צבאי של צה''ל בגבול לבנון נפגע מטיל של חיזבאללה, היום / צילום: ap, Hussein Malla
 מוצב צבאי של צה''ל בגבול לבנון נפגע מטיל של חיזבאללה, היום / צילום: ap, Hussein Malla

16:23 - צה"ל פרסם הוכחה נוספת לכך שבית החולים בעזה לא נפגע בתקיפה ישראלית. בסרטון שפורסם ניתן לראות כי הפגיעה כתוצאה מהשיגור הכושל של הג'יהאד האסלאמי הפלסטיני היא באזור החניה הסמוכה לבית החולים, ואינה דומה למכתש תקיפה. כמו כן, ניתן לראות כי הבניינים הסמוכים לבית החולים לא ניזוקו. זוהי הוכחה נוספת שצה"ל לא ירה פצצת קרב למרחב זה, כך לפי דובר צה"ל.

בסיום המפגש של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן עם האזרחים, הוא נשאל מאין הביטחון שישראל לא עומדת מאחורי הירי על בית החולים בעזה, והשיב כי קיבל מידע שהוצג בפניו על-ידי הפנטגון. 

16:18 - מנתוני המשרד החקלאות לשבוע הראשון של הלחימה עולה כי נרשמה עלייה של 5%-10% בצריכת מזון טרי. מניתוח החטיבה למחקר, כלכלה ואסטרטגיה במשרד החקלאות על-פי נתוני סטורנקסט, עולה כי עלייה גבוהה יותר נרשמה בצריכת ביצים וחלב, של כ-40% וכ-30% בהתאמה. כלכלני המשרד מסבירים כי בהלת המלחמה הובילה את הציבור לצרוך יותר מהרגיל. עם זאת, לא נרשם מחסור בתוצרת הטרייה ברמת המאקרו.  

באשר למחירי המזון, נרשמה עלייה ממוצעת של כ-5% במחירי הירקות ברשתות השיווק. לעומתם, נרשמו ירידות מחירים בבשר בקר בשיעור ממוצע של 9% ובפירות הטריים בשיעור ממוצע של כ-3%. בשאר מחלקות התוצרת הטרייה - ביצים, חלב לשתייה ועוף - המחירים נשארו זהים לשבוע שקדם ללחימה. 

16:06 - לפני זמן קצר בוצע ירי נ"ט במרחב דבורנית שבגבול לבנון. כוחות צה"ל מגיבים בירי ארטילרי לעבר מקור הירי. 

16:05 - על רקע המלחמה בעזה הסכימו שרי האוצר והחקלאות על הארכת צו הפטור ממכס על יבוא חלב ניגר לשלושה חודשים, כדי לוודא את רציפות אספקת החלב לאזרחי ישראל, לצד המשך חיזוק החקלאות הציונית בישראל. הרפתות בעוטף ימשיכו לייצר חלב בהתאם ליכולת ולמצב הביטחוני ויפוצו באופן מלא על נזקים ישירים ועקיפים באמצעות מס רכוש. 

16:04 - נשיא ארה"ב ג'ו ביידן אחרי שנפגש עם ניצולים ועם משפחות חטופים: "מעריך את האומץ ואת הגבורה". 

נשיא ארה''ב ג'ו ביידן נפגש עם כוחות הביטחון שהגיבו ראשונים ליישובים המותקפים / צילום: ap, Evan Vucci
 נשיא ארה''ב ג'ו ביידן נפגש עם כוחות הביטחון שהגיבו ראשונים ליישובים המותקפים / צילום: ap, Evan Vucci

15:42 - נשלל החשד לחדירת מחבלים באזור חצרים.

15:35 - ירי מנשק קל בוצע לפני זמן קצר לעבר עמדה של צה"ל בזרעית שבגבול לבנון, אין נפגעים. צה"ל מגיב בירי ארטילרי לעבר מקור הירי. התושבים באזור מדווחים על הדי פיצוצים.

15:27 - הסתיים הדיון המשותף של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן עם הקבינט המצומצם. הפגישה נמשכה כשעה וחצי. בישראל הציגו לנשיא האמריקאי את מטרות ואת תוכניות המבצע ודנו גם בנושא ההומניטרי בעזה. כעת מתחילה הפגישה בין ביידן ךבין נשיא המדינה יצחק הרצוג. 

ראש הממשלה בנימין נתניהו בפגישה עם נשיא ארה''ב ג'ו ביידן, היום / צילום: ap, Evan Vucci
 ראש הממשלה בנימין נתניהו בפגישה עם נשיא ארה''ב ג'ו ביידן, היום / צילום: ap, Evan Vucci

15:13 - חשש מהימצאות מחבלים באזור הקיבוץ חצרים. התושבים התבקשו להיכנס לבתים. החשש עלה בעקבות איתור רכב נטוש. כוחות הביטחון מבצעים סריקות באזור כדי לשלול את החשד.

15:05 - אזעקות נשמעו בבאר שבע ובחצרים ובמספר יישובים בעוטף עזה: שלומית, מגן, יבול ונחל עוז.

14:51 - גל הירש, הממונה על החטופים והנעדרים, ביציאה מהפגישה עם משפחות החטופים: "היה לי חשוב לפגוש את המשפחות, ואני עושה כל מאמץ להגיע אל כולם. חשוב לחבק את האנשים ולומר להם שאנחנו עושים הכול כדי להשיב את כולם הביתה. הם קיבלו ממני את כל החיבוק ואת כל המידע שאני יכול לתת".

14:34 - הפגנות נגד ישראל גם בבירת ירדן עמאן וגם ברמאללה, אחרי שאתמול גורמים רבים בעולם הערבי וגם במערב האשימו את צה"ל בפיצוץ בבית החולים בעזה. זאת, למרות ההוכחות הרבות שהראו שמדובר בשיגור כושל של הג'יהאד האיסלמי.

14:14 - מפרוץ המלחמה, מינהל הרכש במשרד הביטחון רכש למעלה מ-100 אלף לוחות קרמיים עבור חיילי צה"ל. בנוסף יצא המשרד לרכש מהיר של אלפי נשקים ארוכים מסוג M4 לכיתות הכוננות.

בהנחיית מנכ"ל משרד הביטחון, אלוף (מיל') אייל זמיר, יצא המשרד לרכש מהיר של אלפי נשקים ארוכים מסוג M4 לכיתות הכוננות. הנשקים מיוצרים על-ידי שתי חברות ישראליות, חברת אמתן וחברת IWI. אספקת הנשקים תחל בימים הקרובים לעיבוי וחיזוק כיתות כוננות ברחבי הארץ. במקביל, הקצתה היחידה להתיישבות במשרד הביטחון תקציב של כ-13 מיליון שקל לפריסת מרכיבי ביטחון חיוניים ומצילי חיים בישובים מאויימים.

13:57 - נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בפתח ישיבת הקבינט: "אני רוצה שתדעו - אתם לא לבד. נמשיך לגבות את ישראל, שמגינה על אזרחיה".

13:56 - ראש הממשלה בנימין נתניהו בפתח ישיבת הקבינט המצומצם: "זו תהיה מלחמה שונה - כי חמאס הוא אויב שונה. הדרך לניצחון תהיה ארוכה, ידה של ישראל תהיה על העליונה".

13:52 - צבע אדום בשדרות ובעוטף עזה. 

13:51 - סין פרסמה גינוי על הפיצוץ בבית החולים בעזה, אך לא הטילה את האשמה על גורם מסוים. "'סין המומה ומגנה בחריפות את המתקפה על בית החולים בעזה, שגרמה לנפגעים רבים", נמסר ממשרד החוץ הסיני. "אנו קוראים להפסקת אש מיידית".

13:40 - גורמים ישראלים: ישראל החליטה שלא לתקוף בעזה בזמן שנשיא ארה"ב מבקר בארץ. 

13:22 - הסתיימה פגישת ביידן ונתניהו. מלשכת נתניהו נמסר: "הפגישה המצומצמת בין ראש הממשלה בנימין נתניהו לנשיא ארה"ב ג'ו ביידן נמשכת מעל לשעה - כפול מהזמן המתוכנן". כעת מתחילה ישיבת הקבינט המצומצם, בהשתתפות ראש הממשלה, שר הביטחון יואב גלנט, הרמטכ"ל הרצי הלוי, השר גדי איזנקוט השר בני גנץ ושרים נוספים.

12:47 - מצלמת חדשות 12 שמוקמה בנתיבות ותפסה את רגע הפיצוץ בבית החולים בעזה, מוכיחה מעל לכל ספק כי הוא נגרם משיגור כושל מעזה. בתיעוד נראה המטח יוצא מעזה, ואז לפתע, בבית החולים שממוקם מתחת לנתיב מעוף הרקטות, אירע פיצוץ עז.

12:36 - אזעקות בשדרות ובעוטף עזה. 

12:30 - נשיא ארה"ב ג'ו ביידן משתתף כעת בישיבת הקבינט המצומצם, בהשתתפות ראש הממשלה בנימין נתניהו, גדי איזנקוט, בני גנץ, שר הביטחון יוטאב גלנט, הרמטכ"ל הרצי הלוי ושרים נוספים.

12:05 - נשיא מצרים א-סיסי: "ביכולתה של ישראל להעביר את הפלסטינים לנגב עד שתסיים לחסל את ההתנגדות ואת הארגונים החמושים, חמאס והג'האד האיסלמי, ואז להחזירם לעזה". 

11:49 - נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בהצהרה לצד נתניהו: "אני רוצה שכולם יידעו שארה"ב עומדת לצד ישראל. רציתי באופן אישי להגיע לכאן ולהבהיר זאת. מה שחמאס עשו זה טבח. הם לקחו בני ערובה, כולל ילדים. הם עשו מעשי זוועות שגורמים לדאעש להיראות 'הגיוניים' לידם. 

ראש הממשלה בנימין נתניהו מקבל את נשיא ארה''ב ג'ו ביידן עם נחיתתו בישראל / צילום: ap, Evan Vucci
 ראש הממשלה בנימין נתניהו מקבל את נשיא ארה''ב ג'ו ביידן עם נחיתתו בישראל / צילום: ap, Evan Vucci

"האמריקאים מסכימים איתכם, מודאגים ויודעים שלא קל לנווט במהלכים שלכם. אנחנו צריכים לזכור שחמאס לא מייצגים את העם הפלסטיני. אני מאוד מודאג מההתקפה על בית החולים בעזה, וממה שאני ראיתי, לא אתם (ישראל) ביצעתם זאת. אבל הרבה בעולם לא בטוחים בכך, אז יש עוד הרבה עבודה לעשות. גם פירוש הדבר שצריך לעודד הצלת חיים, כדי לסייע לפלסטינים חפים מפשע. לישראל יש מערת ערכים כמו לארה"ב, דמוקרטיה. ואנחנו צריכים לחשוב מה לעשות, לערוך דיונים ארוכים לאן הולכים מכאן.

"אני רוצה לומר לעם ישראל: האומץ שלכם והמחויבות שלכם מדהימים, ממש מדהימים. אני גאה להיות כאן". 

ראש הממשלה בנימין נתניהו מקבל את פני נשיא ארה''ב ג'ו ביידן בנתב''ג / צילום: אבי אוחיון - לע''מ
 ראש הממשלה בנימין נתניהו מקבל את פני נשיא ארה''ב ג'ו ביידן בנתב''ג / צילום: אבי אוחיון - לע''מ

11:45 - נשיא ארה"ב ג'ו ביידן וראש הממשלה בנימין נתניהו מקיימים הצהרה משותפת ממלון קמפינסקי בתל אביב. נתניהו לביידן: "אנחנו רואים בתמיכה שלך כמסר ברור לאויבים לא לבחון אותנו. אתה תיארת את מעשי חמאס כרוע מוחלט, זה בדיוק זה. אני יודע שאתה נחוש לשחרר את החטופים. ב-7 באוקטובר חמאס רצח 1,400 ישראלים, אולי יותר. אתה אמרת שחמאס רע מדעאש. הקנצלר אמר שחמאס הם הנאצים החדשים. שניכם צודקים. זה הביקור הראשון של נשיא אמריקאי בזמן מלחמה, וזה נוגע ללב. אני יודע שאני מדבר בשם כל ישראל - תודה שאתה עומד לצד ישראל היום, מחר ותמיד". 

נשיא ארה''ב ג'ו ביידן בדרך לישראל / צילום: ap, Evan Vucci
 נשיא ארה''ב ג'ו ביידן בדרך לישראל / צילום: ap, Evan Vucci

11:30 - אושר בקריאה ראשונה: דחיית מועדי תשלום ב-30 ימים עבור המשרתים במלחמה, עבור המתגוררים ביישובים שהתפנו ועבור חטופים או נעדרים.

11:29 - ראש עיריית שדרות, אלון דוידי, הודיע כי נפגש היום עם שר האוצר, בצלאל סמוטריץ', באחד מבתי המלון שאליהם התפנו תושבי העיר. לדברי ראש העירייה, השר התחייב שאף תושב משדרות והעוטף לא יפונה מהמלון שבו הוא שוהה. "אף תושב מהעוטף לא יפונה מהמלון, אין שום מגבלת תקציב בעניין הזה", אמר סמוטריץ'.

11:10 - נשיא מצרים א-סיסי: "עקירת הפלסטינים מעזה למצרים תוביל לעקירת פלסטינים מהגדה לירדן. אנחנו מגנים את עקירת הפלסטינים מאדמתם, מיליוני מצרים מוכנים להפגין על כך. אנחנו לא רוצים שסיני תהפוך לבסיס לפתיחה בפעולות נגד ישראל".

11:09 - צה"ל ושב"כ ביצעו הלילה מבצע מעצרים נרחב ביהודה ושומרון. 41 מבוקשים נעצרו, מתוכם 30 פעילים של חמאס.

10:52 - המטוס של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן נחת בישראל. לפני הדיון בקבינט המלחמה, ביידן ונתניהו ימסרו הצהרה משותפת לתקשורת.

10:45 - לאחר מחאת ראש עיריית אשקלון, שר האוצר סמוטריץ' הנחה להגדיר את העיר אשקלון כיישוב ספר לתקופת המלחמה. שר האוצר הורה להביא תקנות בעניין לאישור ועדת כספים בהקדם האפשרי. משמעות ההחלטה היא השוואת התנאים של אשקלון ליישובים שבמרחק 0-7 לעניין פיצויים בגין נזקי המלחמה.

10:37 - נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ינחת בישראל בדקות הקרובות. בביקורו בארץ הוא ייפגש עם משפחות ניצולים וחטופים, עם ראש הממשלה בנימין נתניהו ועם הנשיא יצחק הרצוג. ייתכן גם שביידן ישתתף בדיון של קבינט המלחמה. בביקורו הוא צפוי לפגוש גם את רחל מאופקים, שהתפרסמה אחרי שהצליחה בתושייה רבה להינצל, למרות שמחבלים שהו כ-20 שעות בדירתה.

10:35 - מבקר המדינה מתניהו אנגלמן ערך סיור במקלטים של יישובי הצפון, בו עלו פערים משמעותיים במגוון הצרכים הנדרשים להגנה על האוכלוסייה האזרחית. כך לדוגמה, הועלתה סוגיית פערי המיגון במלוא חומרתה בבתי מגורים ותיקים, וכן עלה הצורך המיידי במיגוניות ובהשמשת מקלטים שמצבם התחזוקתי ירוד ביותר.

10:20 - מכבי תל אביב בכדורסל תעלה הערב למשחק היורוליג מול ולנסיה עם תלבושת שחורה, ולא התלבושת המקורית הצהובה-כחולה, עם כיתוב: "החזירו את השבויים".

09:54 - דובר צה"ל, ת"אל דניאל הגרי, קיים הבוקר תדרוך לעיתונאים זרים ובו הציג הוכחות לכך שבית החולים בעזה נפגע אמש משיגור כושל של הג'יהאד האיסלמי ולא מהפצצה ישראלית. בתדרוך הסביר הגרי כי אופי הפגיעה במקום מתאים לפגיעת רקטה, ולא להפצצה של חיל האוויר שאמורה ליצור "מכתש" קטן ופגיעה אגבית, שלא קרתה במקרה הזה. הוא גם השמיע שיחה בין פעילי ג'יהאד שמודים כי הם עומדים מאחורי האירוע.

09:22 - המשטרה התירה לפרסם כי רס"מ יוליה ווקסר ז"ל, ראש לשכת אגף מבצעים מחוז דרום, נפלה בלחימה בעוטף. "היא פעלה בעוז ובחירוף-נפש בחזית הלחימה מול האויב בקרב ברעים", נמסר מהמשטרה. מתחילת המלחמה 56 שוטרים נפלו בקרבות.

09:03 - בבית החולים איכילוב מעדכנים כי עד כה הגיעו 201 פצועים למרכז הרפואי, מתוכם 48 מאושפזים, 152 שוחררו והרוגה אחת. 4 פצועים במצב קשה ומתוכם 3 מונשמים.

08:17 - צה"ל ושב"כ הודיעו כי ביממה האחרונה חיל האוויר תקף עשרות מטרות צבאיות ברחבי עזה, וחוסלו שני פעילים נוספים בחמאס - מחמד אלואדיה, מפקד מערך הנ"ט של חטיבת העיר עזה בחמאס; ואכרם חיג’אז, סוחר אמצעי לחימה, שסחר בכספי טרור, הכווין פיגועים בישראל והיה פעיל במערך הימי של חמאס.

כחלק ממטס התקיפה, תקפו מטוסי קרב של צה"ל מפקדות מבצעיות, מספר שטחי כינוס של כוחות הארגון, עמדות שיגור רקטות ונ"ט וכן תשתיות טרור שמתחת לחלקן היו מנהרות הברחה של ארגון הטרור חמאס.

08:07 - נשיא ארה"ב ג'ו ביידן נחת עם ה"אייר פורס 1", המטוס הנשיאותי האמריקאי, בחאניה שביוון. הוא צפוי להגיע לישראל, אם לא יהיו שינויים של הרגע האחרון, עם מטוס קטן יותר של חיל האוויר האמריקאי.

07:53 - דובר צה"ל, תא"ל דניאל הגרי, פרסם סרטון שבו נראית פגיעת השיגור הכושל של הג'יהאד האיסלמי באזור בית החולים אלמעמדאני בעיר עזה. "מצורף סרטון מתוך מערכות חיל האוויר שמתעד את אזור בית החולים לפני ואחרי השיגור הכושל של ארגון הטרור הג'יהאד האיסלמי", נמסר מדובר צה"ל. לצפייה בסרטון: https://bit.ly/3Fo8RWg

07:37 - הותר לפרסום: ארבעה חיילי צה"ל נפצעו הלילה באורח קל עד בינוני כתוצאה משיגורי טילי הנ"ט של חיזבאללה בגבול לבנון, באזור שתולה.

07:25 - דובר צה"ל הודיע לתושבי עזה להתפנות לאזור ההומניטרי במרחב אל-מוואסי, בחוף הדרומי של הרצועה. בצה"ל הסבירו כי אל האזור ינותב "במידת הצורך" סיוע הומניטרי בינלאומי. "צה"ל מודיע על המלצתו להתפנות למרחבים הפתוחים במערב חאן יונס, באזור אל-מוואסי", נמסר מדובר צה"ל. 

תושבים פלסטינים ממתינים במעבר רפיח בתקווה לעבור למצרים / צילום: ap, Fatima Shbair
 תושבים פלסטינים ממתינים במעבר רפיח בתקווה לעבור למצרים / צילום: ap, Fatima Shbair

06:38 - מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש האשים את ישראל בפיצוץ בבית החולים בעזה. "אני מזועזע ממאות ההרוגים בתקיפה בבית החולים בעזה אתמול, המתקפה של חמאס ב-7 באוקטובר לא יכולה להצדיק עונש קולקטיבי לבני אדם", אמר. "על חמאס לשחרר ללא תנאי את כל החטופים, ישראל חייבת לאפשר העברת סיוע הומניטרי לעזה", הוסיף מזכ"ל האו"ם.

06:00 - דובר צה"ל התיר לפרסום את שמותיהם של שני חללים נוספים שנפלו במלחמה: רס"ן (מיל') אורן שטרן, בן 49 מנתיב העשרה, חבר כיתת הכוננות ביישוב; רס"ם (במיל') חגי אבני, בן 50 מבארי, חבר כיתת הכוננות ביישוב.

05:05 - בעקבות המתיחות הביטחונית: ארה"ב מעלה את אזהרת המסע ללבנון לרמה הגבוהה ביותר.

04:39 - שר החוץ אלי כהן: "כינוס מועצת הביטחון מחר הוא חשוב על-מנת לחשוף את פרצוף הרשע של ארגוני הטרור הפלסטינים בעזה שרוצחים ישראלים ופלסטינים".

04:20 - הבית הלבן: 31 אזרחים אמריקאים נרצחו במתקפת הפתע של חמאס.

03:41 - הרמטכ"ל לשעבר אביב כוכבי התייחס לראשונה למתקפת הפתע של חמאס שהתרחשה לפני 12 ימים. "זו מכה קשה ברמה האישית וברמה הציבורית, אבל נתעלה על זה", אמר כוכבי. "מדינת ישראל לא תוכל לקבל יותר קיום של יישות טרוריסטית על גבולותינו, וצה"ל החליט למגר את חמאס. תשתית הלחימה של הארגון פרושה לכל אורך ורוחב הרצועה, בתוך אוכלוסייה אזרחית, ולכן זה ייקח זמן".

בנאום מוקלט ששודר באירוע לגיוס תרומות של ידידי צה"ל בארה"ב, התייחס כוכבי ליום שאחרי המלחמה: "כשזה ייגמר נצטרך לעשות חשבון נפש ולראות איפה היו טעויות, ללמוד מזה - ולעשות את השינויים הנדרשים".

03:32 - נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ישאל "שאלות קשות" במהלך ביקורו בישראל ופגישתו עם ראש הממשלה בנימין נתניהו ומנהיגי ישראל - כך מסר דובר הבית הלבן ג'ון קירבי לכתבים ממטוס האייר פורס 1 בדרך לישראל. קירבי אמר כי ביידן רצה לקבל מהישראלים מושג לגבי המטרות של הלחימה בימים הקרובים. לדבריו, ארה"ב אופטימית לגבי כך שסיוע הומניטרי יגיע לעזה.

03:03 - דובר צה"ל: התקבל דיווח על ירי נ"ט לעבר כוחותינו במרחב שתולה וגדר גבול לבנון. כוחות צה"ל מגיבים בירי ארטילרי לעבר מקור הירי.

02:39 - קבר יוסף הושחת בעקבות הפגיעה בבית החולים בעזה.

02:10 - נשיא ארה"ב גג'ו ביידן: "אני זועם וכואב על הפיצוץ בבית החולים הערבי אל-אהלי בעזה והאובדן הנורא בנפש כתוצאה מכך. מיד לאחר ששמעתי את הידיעה הזו, שוחחתי עם מלך ירדן עבדאללה ועם ראש ממשלת ישראל נתניהו והנחיתי את צוות הביטחון הלאומי שלי להמשיך לאסוף מידע על מה בדיוק קרה. ארה"ב עומדת חד-משמעית בהגנה על חיי אזרחים".

01:40 - דובר צה"ל מפרסם תצלום מתוך מערכת זיהוי השיגורים הצה"לית, שמראה את מסלול פגיעת השיגור הכושל של הג'יהאד האיסלמי בבית החולים אל-אהלי בעזה.

01:32 - גם נשיא צרפת עמנואל מקרון גינה את הפצצת בית החולים בעזה, אמר כי "שום דבר לא יכול להצדיק פגיעה בבית חולים ובאזרחים", ואף קרא לפתיחה מיידית של גישה הומניטרית לרצועת עזה. "יש לחקור את הנסיבות של האירוע", כתב.

01:30 - שר החוץ של בריטניה, ג'יימס קלברלי: "הרס בית החולים אל-אהלי הוא אובדן חיים מצער. הממלכה המאוחדת ובעלות בריתה יבררו מה קרה ויגנו על חפים מפשע בעזה".

01:14 - על רקע אזהרת המל"ל לשוהים בטורקיה: חברת התעופה סאן דור מקבוצת אל על תפעיל טיסת חילוץ מאיסטנבול היום ב-21:30 (שעון מקומי). בנוסף, אל על תפתח את המושבים הפנויים על טיסותיה מחר מאתונה לישראל עבור ישראלים שיגיעו מטורקיה ליוון באופן עצמאי, ותאפשר להם לעלות על הטיסות ארצה ללא תשלום.

01:11 - הפגנה פרו-פלסטינית התאספה באופן ספונטני בשער ברנדנבורג בברלין שבגרמניה. המשטרה הגיעה לפנות את מאות המפגינים ומצאה את עצמה נאלצת לאבטח את אנדרטת השואה עם עשרות שוטרים חמושים וכלבים. ההפגנה הפכה לאלימה בתוך דקות.

01:02 - יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן החליט לקצר את ביקורו בירדן ולחזור לרמאללה - עוד לפני ביטול הפסגה בעמאן' זאת כדי לקיים הלילה כינוס חירום של ההנהגה הפלסטינית. בהודעה של לשכתו נמסר כי ההחלטה התקבלה "בעקבות הטרגדיה הגדולה שפקדה את העם הפלסטיני' לאחר שממשלת הכיבוש הישראלית ביצעה טבח בבית החולים, שגבה את חייהם של מאות אזרחים חפים מפשע".

00:59 - משרד החוץ המצרי התייחס לביטול הפסגה המרובעת בירדן: "בתיאום בין מצרים, ירדן והרשות הפלסטינית, הוחלט לבטל את הפסגה המרובעת שהייתה אמורה להתקיים מחר ברבת עמון - בעקבות הפיצוץ בבית החולים אל-מעמדאני שברצועת עזה ומאות הקורבנות של העם הפלסטיני".

00:55 - הבית הלבן מאשר: לאחר התייעצות עם מלך ירדן, הגעת הנשיא ג'ו ביידן מבוטלת.

00:50 - שר החוץ הירדני איימן א-ספדי: "אם הפסגה הזו תתקיים, אנחנו רוצים שהיא תספק פתרון אחד - לעצור את המלחמה ולכבד את הפלסטינים. זה יקרה כשתהיה החלטה להפסיק את מעשי הטבח האלה. כרגע אין טעם לדבר על שום דבר חוץ מעצירת המלחמה שדוחפת את האזור לתהום".

00:49 - נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בדרך לשדה התעופה הצבאי אנדרוז, בדרכו לישראל.

00:47 - גם מרוקו, איחוד האיחוד האמירויות ולוב גינו את הפגיעה בבית החולים בעזה - והאשימו את ישראל.

00:41 - דובר צה"ל בהודעה רשמית: "מתחקיר מקיף עולה בבירור - לא תקפנו את בית החולים בעזה".

00:25 - ירדן הודיעה על ביטול הפסגה המתוכננת עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן ונשיא מצרים א-סיסי.

00:08 - על רקע ביקור נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בישראל, חיזבאללה מכריז: מחר - "יום זעם חסר תקדים".