שבוע חדש נפתח בשוק המט"ח: השקל ימשיך להיחלש?

השקל פחת מול הדולר ב-6.5% מתחילת החודש • אם המטבע המקומי ימשיך להיחלש, הרף הבא הוא ככל הנראה 4.1 שקלים לדולר - שפל שלא היה מאז 2009 • "מתחילת המערכה נחלש השקל בשיעור של כ-5.5% מול הדולר ומול האירו, הרבה יותר מאשר במהלך מלחמת לבנון השנייה", מציין אלכס זבז'ינסקי, כלכלן ראשי במיטב

לקראת שפל שלא היה כמותו מאז 2009? / עיבוד: טלי בוגדנובסקי
לקראת שפל שלא היה כמותו מאז 2009? / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שבוע המסחר בשוק המט"ח בישראל מביאה איתה את החשש לפיחות נוסף בשער החליפין של השקל. מול הדולר פחת המטבע המקומי מתחילת החודש ב-6.5%. שער הדולר\שקל עומד כעת על סביב 4.059 שקלים לדולר אחד. הפעם האחרונה בה המטבע התייצב על שער זה הייתה ב-2012. אם השקל ימשיך להיחלש, הרף הבא הוא ככל הנראה 4.1 שקלים לדולר, שפל שלא היה מאז 2009.

ניתוח | הפלונטר של בנק ישראל: הבורסה נופלת, הדולר מתחזק והסיכון למשק בשיא 
הכירו את "נמרי הצפון": הקצינים הבכירים לשעבר שהתגייסו בגיל 70 

אלכס זבז'ינסקי, כלכלן ראשי במיטב, מסר בסקירתו כי "הסיכון העיקרי לאינפלציה משתקף מפיחות השקל. מתחילת המערכה נחלש השקל בשיעור של כ-5.5% מול הדולר ומול האירו, הרבה יותר מאשר במהלך מלחמת לבנון השנייה". זבז'ינסקי הוסיף שיתכן מאוד שפיחות השקל יתחזק עם תחילת התמרון הקרקעי ברצועת עזה.

ויקטור בהר, מנהל המחלקה הכלכלית בבנק הפועלים, ציין כי "ישראל התמודדה עם מצב דומה גם באינתיפאדה השנייה בשנים 2001-2003, כאשר חל פיחות חד בשקל". עם זאת בהר מתאר את המצב של ישראל כיום כטוב יותר מאשר לפני 20 שנה: "האיתנות הפיננסית של המשק הייתה נמוכה, ולרשות בנק ישראל לא עמדו יתרות מט"ח גדולות כמו עתה, ולכן בלימת הפיחות בוצעה באמצעות העלאת ריביות".

בהר מדגיש שעם סיום האינתיפאדה והתאוששות ההייטק בעולם השקל התחזק בקצב מואץ, ואין להוציא מכלל אפשרות שגם הפעם השקל ישוב להתחזק עם סיום המלחמה.

בשוק מצפים להורדת ריבית בסוף השנה

הצפי הוא שבנק ישראל לא יעלה היום (ב') את הריבית וימשיך לפעול למניעת הפיחות בשקל באמצעות מכירת הדולרים בשוק המט"ח. אמנם מכירת הדולרים עד כה רק מיתנה את הפיחות בשער הדולר, אך ההערכות בשוק מראות כי לולא התערבות זאת, היינו עומדים מול שער חליפין גבוה אף יותר.

זבז'ינסקי הדגיש כי "התיקים המוסדיים והציבור הגיעו למלחמה 'ערוכים' עם חשיפות שיא למט"ח. לכן, לא צפויה הגדלה משמעותית של החשיפה למט"ח ע"י השחקנים המקומיים. הסיכון העיקרי לרכישת מט"ח נובע מהמשקיעים הזרים, אשר הגדילו את חשיפתם לשקלים בשווי של כ-30 מיליארד דולר ב-5 השנים האחרונות - בדיוק בגובה תוכנית מכירת הדולרים שעליה הכריז בנק ישראל".

לאחר החלטת הריבית הנוכחית, מדגישים בשוק כי הצפי להורדת הריבית בכדי לאושש את הכלכלה לקראת סוף השנה מתחזק. בהחלטת הריבית האחרונה לשנה זו, בסוף חודש נובמבר, צופים כעת ירידה של כרבע אחוז לכל הפחות. הורדת הריבית תורמת לפיחות נוסף בשקל בשל פער הריביות לטובת שוקים בחו"ל. כך התקווה היא שבנק ישראל יוכל להרשות לעצמו להוריד את הריבית ושוק המט"ח יבוא לידי איזון לפני החלטת הריבית הבאה.