החוקר שמסביר - כך השתבש השלב השני בתוכנית של ארגון הטרור הרצחני

מבצע "מבול אל-אקצא" של חמאס היה אמור בשלב הראשון להפתיע את ישראל ובשלב השני לפגוע בה אנושות ע"י גיוס כל החברה הפלסטינית, העולם המוסלמי וזרועותיה של איראן • השלב הראשון למרבה הצער הצליח, אך השלב השני השתבש לחלוטין

גדודי עז א־דין אל־קסאם נכנסים לצד הישראלי של הגדר / צילום: Reuters, Hani Alshaer
גדודי עז א־דין אל־קסאם נכנסים לצד הישראלי של הגדר / צילום: Reuters, Hani Alshaer

הכותב הוא בוגר אוניברסיטת סורבון בפריז, חוקר, מרצה ומורה לערבית בחוג ללימודי המזרח התיכון והאסלאם באוניברסיטת חיפה. ירון מנהל את הניוזלטר "השבוע במזרח התיכון"

הנהגת חמאס תכננה מבצע בעל מספר שלבים. השלב הראשון היה להפתיע את ישראל על־ידי מתקפת פתע על יישובי הדרום. שלב זה נשען על שנתיים של איסוף מודיעין, לא מעט על־ידי עובדים מעזה, ששבו הביתה עם דיווחים מפורטים. חמאס קרא היטב את מפת אי-המוכנות של צה"ל באזור העוטף, את חולשת הממשלה בירושלים שהתעסקה רק ברפורמה המשפטית, ומעל הכל - את הקונספציה הישראלית השגויה שאין לארגון הטרור אינטרס כעת בהסלמה.

האלוף שבטוח שעל ישראל להיכנס קרקעית לעזה למרות הלחצים
האלוף ישראל זיו מסביר - זו הסיבה שישראל עוד לא נכנסה לעזה

האשליה הייתה שחמאס תומך, כביכול, בשיקום עזה, והממשלה אף אפשרה לנסיכות קטר להעביר מזוודות כסף לרצועה. לפי כמויות הנשק של הנוח'בּה (כוח העילית של חמאס), תכנן הארגון להחזיק ביישובים, לרוקן אותם מיושביהם וגם לשלוח חמושים למרכז הארץ. השלב הראשון הצליח מעל למצופה בהפתעת יישובים, בחדירה למוצבי צה"ל ובמספר הרב של החטופים - אזרחים וחיילים. אך היתר השתבש.

השלב השני בתכנון היה שחזור מלחמת יום הכיפורים - מתקפה משולבת על ישראל מכל הזירות יחדיו.

שלב זה נכשל מפני שגם ארגון הטרור, כמו ישראל, נשען על קונספציה שגויה. התפיסה של חמאס התבססה על אירועי "שומר חומות" במאי 2021. הארגון העריך כי יוכל לשחזר את התקדים שהתרחש שם - הצטרפות של כל גורמי החברה הפלסטינית למאבק - ערביי ישראל והפלסטינים בגדה המערבית. יתר על כן, בניגוד לתקוות חמאס, הפגנות ההזדהות עם עזה שפרצו ברחבי העולם הערבי הוגבלו ודוכאו ע"י המשטרים הערביים, מחשש להתעוררות "אביב ערבי" חדש נוסח 2011.

הפיגועים שתוכננו לצאת מהגדה נוטרלו בפעילות של צה"ל, שכנראה זכתה לסיוע של הרשות הפלסטינית, במסגרת שיתוף הפעולה הביטחוני. בכירי הפת"ח ברשות לא שוכחים לרגע את ההפיכה האכזרית שביצע חמאס בעזה נגדם ב-2007, זריקת מנהיגי פת"ח מגגות בניינים ורציחת בכירים לעיני בני משפחותיהם.

לא מן הנמנע שאיראן החליטה להקריב את חמאס כדי לפגוע בישראל

הסיבה השנייה לכישלון השלב השני של "מבול אל-אקצא", הוא היעדר תגובה של ציר ההתנגדות. נראה כי הובטח להנהגת חמאס סיוע מאיראן באמצעות זרועותיה, ובראשן חיזבאללה. המעורבות האמריקאית העמוקה - קידום ספינות הצי השישי לחופי לבנון והחשש הלבנוני מאסון נוסח מלחמת לבנון השנייה ב-2006, הם שבולמים זאת.

בנוסף, לא מן הנמנע כי לאיראן לא הייתה מראש כוונה לעמוד בהבטחותיה, והיא החליטה להקריב את חמאס כדי לפגוע בישראל, ובאותו הזמן לשמור את שאר הקלפים שלה באזור לאיומים יותר רציניים בעתיד (למשל התקפה על הכורים הגרעיניים). זה המחיר שמשלם חמאס על בגידתו בציר השיעי בסוריה בשעתו הקשה ביותר, כאשר עמד הנשיא אסד בפני קריסה במלחמת האזרחים וחמאס תמך באופוזיציה האסלאמית.

חמאס נותר כעת לבד מול ישראל. נותר לו רק הפטרון הכלכלי / מדיני האחרון - נסיכות קטר. הנסיכות העשירה מנסה, בתיאום עם ארגון הטרור, לטפטף שחרור של חטופים, בראשם זרים (לחץ בינלאומי על קטר בשל חטיפת אזרחים זרים רבים). המטרה היא לעכב את הכניסה הקרקעית. הנהגת קטר מקווה שהתמונות הקשות שמשודרות מרצועת עזה באמצעות ערוץ אל-ג'זירה שבבעלותה, יצליחו לזעזע את העולם, להשכיח את פשעי חמאס, ולהגביר את הלחץ על ישראל להפסיק את המלחמה.