המדינה המפתיעה שתומכת בישראל ומה מדאיג את וושינגטון

גלובס יגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: למה הודו תומכת בישראל, מה חושבים בוושינגטון על הכניסה הקרקעית לעזה, ואיך מתמודדים בדנמרק עם ההפגנות הפרו-פלסטיניות • כותרות העיתונים בעולם, מדור חדש 

על רקע המלחמה המתפתחת ללא הרף, עדשת התקשורת העולמית חושפת נקודות מבט ייחודיות על מה שקורה בארץ. מניתוחים של מומחים בינלואמיים, פרשנויות מזווית אחרת וגם סיפורים קטנים מישראל שנעלמים מן העין, בכל יום נגיש לכם סקירה יומית קצרה מן הנכתב בתקשורת העולמית על ישראל במלחמה, כדי לנסות ולפענח איך דברים מפה נראים מעבר לים.

תוכנית המגירה של ארה"ב וההסבר הצרפתי לדחייה בפלישה הקרקעית
כך התקפלו כלי תקשורת בעולם מהדיווח על "הפצצה ישראלית" בבית חולים בעזה

והיום: מה חושבים בוושינגטון על הכניסה הקרקעית של ישראל לעזה ומה עומד מאחורי התמיכה של הודו?

1בוושינגטון מודאגים: "אין תוכנית ליום שאחרי"

בוושינגטון מודאגים מזה שכניסה יבשתית לעזה עלולה להתחיל ללא הכנה מספקת לתוצאות אפשריות, וללא יעדים ברורים לשעה של לאחר המלחמה, מסביר מאמר הפייננשיאל טיימס של אמש. "אין תוכנית ליום שאחרי", צוטט גורם מבין עניין על ידי העיתון. "האמריקאים השתגעו כשהבינו שאין תוכנית", הוסיף. עוד נכתב כי גורמים רשמיים אמריקאים מעודדים בימים אלה את עמיתיהם הישראלים לחשוב כיצד ניתן להשיג את מטרותיהם הצבאיות אם התוכניות המקוריות יכשלו. אחת הדאגות העיקריות היא השאלה מי ישלוט בעזה ב"יום שאחרי" שישראל תשיג את מטרתה להשמיד את חמאס, ששולט בה מאז 2007.

מתוך הפייננשיאל טיימס, מאת נרי זילבר ופלישיה שווארץ. לקריאת הכתבה המלאה. 

2המדינה המתפתחת היחידה שעומדת לצד ישראל

המגזין הפוליטי הגרמני דר שפיגל דן הבוקר בכותרת הראשית שלו באתר בשאלה "מדוע הודו תומכת בישראל בקונפליקט במזרח התיכון". למעשה, בשפיגל מדגישים כי החידה הזו משמעותית, שכן הודו היא אחת המדינות המתפתחות היחידות שניצבת לצידה של ישראל מאז 7 באוקטובר.

מעבר ל"חברות" שנוצרה בין ראש ממשלת הודו נרנדרה מודי ובנימין נתניהו, התשובות שאותם מספקים הכותבים מגיעות מן הגזרה הפרגמטית והרגשית. "שיתופי פעולה בתחום הנשק, איסלמופוביה וטראומת טרור", הם כותבים ומסבירים בהקשרו של העימות הפנים דתי ולאומי בהודו עצמה: "הלאומנים ההינדואים רואים בישראל מודל לחיקוי. הם מתרשמים מן הרעיון של מדינה מתגוננת אשר מוקפת באויבים. וכמו היהודים, הם מאמינים שגם ההינדואים צריכים מדינת לאום משל עצמם".

מתוך דר שפיגל, מאת פרנצ'סקו קוליני ופאול סוונסון. לקריאת הכתבה המלאה. 

3סין מקיימת שיחות ראשונות עם שני הצדדים

בלומברג מציג את השיחות המשמעותית ביותר שסין ניהלה בפומבי עם גורמים ישראלים ופלסטינים כאחד מאז ה-7 באוקטובר. בשיחה שניהל עם שר החוץ אלי כהן בשני, שר החוץ הסיני וואנג יי שב והדגיש שישראל חייבת להגן על אזרחי עזה גם כשהיא מגינה על עצמה. בשיחה אחרת, עם שר החוץ הפלסטיני ריאד אל-מאלכי, אמר כי סין, שעד כה נמנעה מלגנות את חמאס, "מזדהה עמוקות עם המצב הקשה של העם הפלסטיני", והוסיף כי אומתו תמשיך לספק סיוע הומניטרי לתושבי עזה. השיחות האלה מגיעות לאחר שמוקדם יותר החודש אמר וואנג לדיפלומט הבכיר של ערב הסעודית כי פעולותיה של ישראל "חצו את ההגנה העצמית".

מתוך בלומברג, מאת ג'ייקוב גו ולוסיל לו. לקריאת הכתבה המלאה. 

4פלסטינים אמריקאים: אסור לנו להתאבל

טאריק לות'ון עוסק בהנדסת נתונים, ובקידום זכויותיהם של אנשים עם מוגבלויות, אבל מאז שהמלחמה התחילה, הוא בעיקר עוסק במציאת אסטרטגיות לקריאה להפסקת אש. מרבית משפחתו נמצאת בעזה, וקרובים וחברים רבים כבר נהרגו. הוא שומע איך נעשית הקבלה בשיח בין חמאס לפלסטינים חפים מפשע כמו משפחתו, ואת הקולות שטוענים כי לכל הפלסטינים יש אחריות להתקפה של חמאס על ישראל. "אסור לנו אפילו להתאבל", מספר לות'ון לכתבת NPR, שלדבריו מרגיש נטוש לחלוטין על ידי ארצו, וחרד מהסנטימנט האנטי-פלסטיני הגובר והאיסלאמובופיה.

מתוף NPR, מאת סנדייה דירקס. לקריאת הכתבה המלאה. 

5בדנמרק מתמודדים עם השאלות שמציפות ההפגנות ברחובות

מאמר המערכת של פוליטיקן, אחד העיתונים הגדולים בדנמרק ומאתרי התוכן הפופולאריים במדינה, טוען היום בכותרתו כי "חברי אמת של הפלסטינים צריכים להניח פרחים בשגרירות הישראלית". בשבועיים האחרונים הפכו חלק מרחובות קופנהגן לזירת הפגנות פרו-פלסטיניות ואנטי-ישראליות, כשביום ראשון האחרון התקיימה הפגנת ענק עם עשרות אלפי אנשים למען "שחרור פלסטין".

מאמר המערכת בפוליטיקן, הנחשב לאחד הקולות הבולטים בשמאל הליברלי הדני, פותח ואומר כי "מצבם של הפלסטינים הוא בושה גדולה" ואז מונה את הקשיים בגדה המערבית, ברצועת עזה ובמחנות הפליטים במזרח התיכון. אלא שאז המחבר משנה קו. "אלא שזו גם בושה גדולה עבור הפלסטינים שיותר מדי מחבריהם במערב מתקשים להרחיק את עצמם בצורה שאינה משתמעת לשתי פנים מהטרור של חמאס". הם חותמים ואומרים: "הקונפליקט הזה כולל שכבות וצלקות רבות, אבל המשבר הנוכחי התחיל בטרור רצחני. התכחשות לכך פוגעת במטרה הפלסטינית, מחריפה את הסכסוך ומרעילה את הדיון".

מתוך מאמר המערכת של פוליטיקן. לקריאת המאמר המלא.