הדיל של נתניהו וסמוטריץ': שפיגלר פרויקטור אזרחי, יוסי שלי יטפל בעוטף

מרכז השליטה לניהול האזרחי של המלחמה יתוקצב לפי הערכות בכ־15 מיליארד שקל • המועמד המוביל לעמוד בראשו, מנכ"ל חברת החשמל מאיר שפיגלר, יקבל סמכויות ממנכ"ל משרד רה"מ

מאיר שפיגלר / צילום: יוסי זמיר
מאיר שפיגלר / צילום: יוסי זמיר

הממשלה צפויה להקים מרכז שליטה שיטפל בכל ההיבטים האזרחיים של המלחמה ויתכלל אותם מול משרדי הממשלה השונים בדומה לאירוע הקורונה. תקציב מרכז השליטה צפוי לעמוד על כ־15 מיליארד שקל. שר האוצר בצלאל סמוטריץ' שחשף את התוכנית בראיון לגלי צה"ל טען כי הוא מתואם בעניין הזה עם לשכת ראש הממשלה. הנקודה הזו היא קריטית מכיוון שהרעיון למנות גורם מתכלל לעבודה האזרחית עלה כבר בתחילת המלחמה ואף יועד למנכ"ל משרד האנרגיה לשעבר אודי אדירי, אולם ירד לבסוף מהפרק לאחר שמנכ"ל משרד רה"מ יוסי שלי סירב למסור לידיו סמכויות.

בלעדי | 18 מיליארד השקלים בקרן הפיצויים של המדינה עומדים להיגמר 

לבסוף, נסגר דיל בין סמוטריץ' לנתניהו. הפרויקטור יקבל סמכויות מיוסי שלי על תכלול העבודה האזרחית. כלומר, מנכל"י המשרדים והגופים השונים יעבדו בנושא זה מול הפרויקטור, ללא מעורבות משרד ראש הממשלה. בתמורה, מנהלת התקומה לשיקום העורף, בראשות תא"ל (במיל') משה אדרי, תנותק מהקבינט הכלכלי־חברתי, ותעבור לדווח ישירות לשלי. בהתאם, הממשלה צפויה לאשר ביום רביעי בערב החלטת ממשלה, שתשנה את סמכויות הניהול.

מי שצפוי להתמנות לראש מרכז השליטה הוא מאיר שפיגלר שמכהן בתפקיד מנכ"ל חברת החשמל. שפיגלר שימש בתקופת הקורונה כמנכ"ל ביטוח לאומי ונחשב לאחד הגורמים הדומיננטיים שדחפו ליישום תוכנית החל"ת המורחבת בתקופת המגפה. בנוסף, שפיגלר שימש בשנה שעברה כפרויקטור הממשלתי לטיפול בקליטת העולים מאוקראינה.

הגוף אותו ינהל שפיגלר אמור לקום במקביל למנהלת תקומה שעוסקת בעניינים הקשורים לשיקום העוטף.

פרויקטור ומנכ"ל במשרה חלקית

שפיגלר כתב לעובדי חברת החשמל: "בעקבות המלחמה שנכפתה עלינו, התבקשתי ע"י שר האוצר להירתם במקביל להמשך תפקידי כמנכ"ל חברת החשמל, לתכלל כפרויקטור את הפעילות החברתית כלכלית שמבצעים משרדי הממשלה, בתקופה זו".

שפיגלר מסר לעובדים כי הוא ימשיך לנהל את חברת החשמל, במקביל לעבודתו כפרויקטור. עם זאת, גורמים המצויים בפרטים אומרים כי נכון לרביעי אחר הצהריים הנושא עדיין נמצא בבחינה משפטית, בשאלה האם יוכל שפיגלר לחבוש את שני הכובעים הבכירים בעת ובעונה אחת, או שמא תצטרך חברת החשמל למנות לו ממלא מקום למשך תקופת הלחימה.

"בכפוף לאישור הדירקטוריון, בכוונתי להיעתר לפנייה, ולהמשיך לנהל את החברה ביחד עם חברי ההנהלה ובעיקר איתכם העובדות והעובדים, כמי שרואה את החובה וצו השעה, להתייצב לדגל ולסייע לתושבי המדינה", כתב שפיגלר לעובדיו, "אני מבקש את תמיכתכם והבנתכם שאכן מדובר במטלה לאומית, הנוגעת לכל אחד מאיתנו. ביחד נמשיך לשרת נאמנה את כל התושבים, ונדאג לאספקת חשמל רציפה ואמינה, כחלק מהביטחון האנרגטי של המדינה".

מצוקת הדירקטוריון בחברת החשמל

המינוי של שפיגלר עשוי לייצר בעיה לחברת החשמל עצמה. בסוף השנה אמורים לסיים את כהונתם 5 מבין 8 הדירקטורים הנוכחיים של חברת החשמל, כאשר המינימום הנדרש כדי לכנס את הדירקטוריון עומד על 7 חברים. בנוסף, בחברה הממשלתית אין יו"ר דירקטוריון כבר שנתיים. השר דודי אמסלם הממונה על החברות הממשלתיות מעכב בשלב זה מינוי דירקטורים חדשים והמשמעות תהיה שהחברה תתנהל ללא מנכ"ל במשרה מלאה, ללא דירקטוריון מתפקד, דווקא בשעת חירום. עולה השאלה האם לא נכון היה יותר למצוא מועמד שיוכל להקדיש את מירב המשאבים לתפקיד הפרויקטור האזרחי, מבלי שייאלץ להזניח תפקיד אחר שגם הוא קריטי לתפקוד המדינה בשעה זו.