הנעליים של בריל מאכזבות את ג'קי בן זקן

מניית משווקת נעלי גלי נפלה מתחילת המלחמה בדרום והשלימה ירידה של 85% מהשיא • בן זקן, שהיה מורווח "על הנייר" כמעט 70 מיליון שקל על השקעתו בחברה, עבר להפסד

ג'קי בן זקן / צילום: שלומי יוסף
ג'קי בן זקן / צילום: שלומי יוסף

המלחמה החזירה את ענף האופנה המקומי למראות שאותם קיוו ברשתות לשכוח מאז הקורונה. הקניונים התרוקנו והציבור שמסתגר בבתים יוצא לרכוש לכל היותר מצרכי מזון מהסופרמרקט. בהתאם, מניות החברות הבולטות בענף ספגו ירידות חדות מתחילת המערכה, בעוד החברות עצמן פרסמו בזו אחר זו אזהרות רווח לגבי השפעת המצב על עסקיהן - צמצום משמעותי בפעילות החנויות, פגיעה בתוצאות הרבעון הרביעי והוצאת אלפי עובדים לחופשה ללא תשלום (חל"ת).

המדדים שצנחו ב-15% והענף שעשוי להתחזק: כך יושפעו חברות בת"א מהמלחמה 
ניתוח | כבר לא מניה בטוחה: המשקיעים הזרים בורחים מהבנקים 

מבדיקת "גלובס" עולה כי המניה שספגה את הירידה החדה ביותר מבין הרשתות היא זו של יבואנית ומשווקת הנעלים בריל , שנפלה בכמעט 30% מתחילת המלחמה, למחיר המגלם לה שווי שוק של 57 מיליון שקל. אחריה מניות קסטרו ופוקס, שאיבדו כבר כ־17% במהלך התקופה.

ירידה של 85% מהשיא

בריל מייבאת ומשווקת נעלים ומוצרי אופנה באמצעות 229 חנויות, רובן המוחלט בבעלות זכיינים. בין מותגי החברה נמנים נעלי גלי, ניין ווסט וטימברלנד. כמו כן היא מייבאת את מותגי הביגוד לי קופר, נאוטיקה ואחרים. מוקדם יותר השבוע עדכנה החברה כי מאז תחילת המלחמה הצטמצמה פעילות המכירות שלה באופן משמעותי. חנויות הקבוצה, צוין, פועלות בהתאם להנחיות פיקוד העורף באופן מצומצם. בד בבד נוקטת החברה צעדים שמטרתם צמצום הוצאות והקטנת הנזק הכלכלי, בין היתר צמצום בחצי של שכר היו"ר, שחר תורג'מן, והמנכ"ל יהודה אלבז (שעומד בראש דבוקת השליטה בחברה לצד שלמה בוסקילה, המשנה למנכ"ל).

בעל מניות נוסף בחברה הוא איש העסקים האשדודי ג'קי בן זקן, שמחזיק כיום כ־24% ממניות בריל. לפני כשנתיים, בעת שהחל לבנות את הפוזיציה שלו בחברה, נראה היה כי בן זקן הימר על הסוס הנכון. בחודשים מאי־יולי 2021, על רקע יציאת המשק ממשבר הקורונה וחזרת הקונים לחנויות, השקיע בן זקן כ־24 מיליון שקל ברכישת מניותיו בבריל, וזמן קצר לאחר מכן החלה המניה לזנק כשהיא גומאת כ־140% בפחות מארבעה חודשים. בשיא נסחרה החברה בשווי של 385 מיליון שקל - ששיקף לבן זקן רווח "על הנייר" של כמעט 70 מיליון שקל.

אולם מאז דעך ההייפ סביב המניה, לצד ירידה ניכרת ברווחיה (פחות ממיליון שקל בסיכום המחצית הראשונה של 2023). מאז השיא בנובמבר 2021 ועד עתה נפלה המניה ב־85%, כך שכיום שוות מניותיו של בן זקן פחות מ־14 מיליון שקל, קצת יותר ממחצית ההשקעה שביצע בהן.