הכלים בסמארטפון שיכולים להציל את חייכם

שיתוף מיקום קבוע עם אחרים, עדכון אנשי קשר על נסיעה ושעת הגעה משוערת, הגדרת כרטיס רפואי ושיחה אוטומטית למספר חירום - מכשירי אנדרואיד ואפל מצוידים בפיצ'רים שרלוונטיים במיוחד בעת מלחמה

מה להגדיר בסמארטפון לשעת חירום? / צילום: Unsplash, robin worrall
מה להגדיר בסמארטפון לשעת חירום? / צילום: Unsplash, robin worrall

בדיקה טכנולוגית

איך ניתן לשפר שירותים דיגיטליים? אילו מוצרים חדשים יש היום בשוק, ומה איכותם לעומת המתחרים? כיצד פותרים בעיות טכנולוגיות? מדי שבוע המדור ינסה לענות על שאלות אלה ודומות להן. אם נתקלתם בתקלות ואתם זקוקים לעזרה, או שאתם מעוניינים שנסקור מוצרים מסוימים, אתם מוזמנים לפנות למייל: nevo-t@globes.co.il

ניהול חיי שגרה בצל מלחמה הוא משימה לא פשוטה. כדי לאפשר זאת ולהוריד את מפלס הלחץ, יצרניות הסמארטפונים מספקות כלים חשובים במיוחד, שאף יכולים להציל חיים. כאן נציג כמה מהם.

״שנאה ואנטישמיות״: החרם של חברות הסייבר
"איום קיומי על החברות": כך אנשי הון סיכון רוצים לעזור לסטארט-אפים ישראליים  

שיתוף מיקום לדעת היכן הקרובים

אחת הדרכים הטובות ביותר לדעת שהכול בסדר היא שיתוף מיקום באופן תמידי בין סמארטפונים. בשלב ראשון יש להחליט מיהם האנשים שעליהם אתם סומכים יותר מהכול - משפחה, חברים וכו' - ולשתף איתם באופן קבוע את המיקום.

במקרה של אנדרואיד, ובתוך כך מכשירים המחוברים לחשבון גוגל, כשתשתפו מיקום עם אדם אחר ניתן יהיה לראות את השם והתמונה, המיקום האחרון של המכשיר - גם כשלא נעשה שימוש באפליקציות גוגל - המצב של הסוללה ואם היא בטעינה ועוד.

כל שעליכם לעשות הוא להיכנס לאפליקציית גוגל מפות, ללחוץ על תמונת הפרופיל בפינה בצד, לבחור ב־Location sharing, וללחוץ על האייקון של סימן הפלוס (+) כדי להוסיף איש חדש. שיתוף המיקום אפשרי גם עבור מי שאין לו חשבון גוגל, ואפשר להפיק קישור ולשלוח לאיש קשר רלוונטי.

במקרה של אפל, כדי לשתף את המיקום בין אייפונים, עליכם להיכנס לאפליקציית Find My, לבחור בלשונית "אנשים" וללחוץ על סימן הפלוס. לאחר מכן יש לבחור Share My Location, ולציין את איש הקשר שעמו אתם רוצים לשתף מיקום. ברגע שיאושר, תוכלו לקבל את המיקום, מסלול כדי להגיע ליעד של אותו אדם, עדכונים כשאיש הקשר יוצא/נכנס מהבית ולפי איזו תדירות ועוד.

מימין: שיתוף מיקום עם אנשי קשר נבחרים דרך גוגל מפות  משמאל: אפליקציית Find My של אפל
 מימין: שיתוף מיקום עם אנשי קשר נבחרים דרך גוגל מפות משמאל: אפליקציית Find My של אפל

לצד זאת, גם באפל וגם בגוגל יש אפשרויות של בקרת הורים. בגוגל מדובר ב־Family Link, שמאפשר להגביל זמן מסך, לשים מסננים לתכנים המתאימים, לדאוג לניהול ואבטחה של החשבונות של הילדים, ולהיות מעודכנים במצב הסוללה והמיקומים שלהם.

באפל, השיתוף המשפחתי הוא חלק מה־Find My, כך שכשמגדירים את המכשיר עבור הילד, ההורה יכול לקבל גישה להגבלות שאפשר לשים באפליקציות, להשבית או להשהות שימוש באפליקציות מסוימות, אישורים לרכישות ועוד.

עוד פיצ'ר שכדאי להכיר במערכת ההפעלה החדשה של אפל הוא Check In (בעברית: "עדכון שהכול בסדר"). הפיצ'ר מאפשר להודיע לבן משפחה או חבר כשיוצאים לדרך, ושולח עדכון אוטומטי במצב שבו נרשם עיכוב או כשלא מגיעים ליעד בבטחה. בתום זמן שהוגדר מראש וללא תגובה מצד המשתמש, המכשיר משתף מידע עם הצד השני - כמו מסלול תנועה, מתי המכשיר נפתח באחרונה ומה מצב הסוללה שלו.

הגדרות חירום כרטיס רפואי ו־SOS

יצרניות הסמארטפונים מאפשרות להגדיר מראש פרטים שחשובים במצבי חירום. השלב הראשוני בכל אחד מהשירותים האלה הוא להגדיר את הכרטיס הרפואי ואנשי קשר לשעת חירום.

באנדרואיד ניתן להוריד אפליקציית Personal Safety בחנות האפליקציות ובהגדרות של המכשיר. יש לאפשר לאפליקציה גישה לשירותי מיקום והרשאות נוספות, כמו שיתוף פרטים במקרה חירום ועוד. בהגדרות ניתן להוסיף מידע רפואי כמו סוג דם, אלרגיות, תרופות ועוד. לצד זאת, אפשר להגדיר אנשי קשר חשובים.

ב"מצב חירום", ניתן לבצע פעולות כמו התקשרות לקבלת עזרה, שיתוף מיקום עם אנשי קשר וצילום מסרטון. כדי להפעיל את מצב החירום, עליכם ללחוץ 5 פעמים על כפתור הפעולה, והמידע יישלח לאנשי הקשר כולל הקלטת סרטון.

באפל נכנסים לאפליקציית הבריאות המובנית, לוחצים על כרטיס רפואי, עורכים אותו ומוסיפים פרטים כמו משקל, סוג דם ועוד. לאחר מכל גללו אל "אנשי קשר לשעת חירום", שם אפשר להוסיף שמות ולציין מה סוג הקשר אליכם (בן משפחה, חבר וכו'). כשתפעילו את מצב החירום, תתבצע שיחה אוטומטית למספר החירום המקומי, וישותפו פרטי המיקום.

בסיום שיחת החירום האייפון ישלח התראה לאנשי הקשר, באמצעות הודעת טקסט (אלא אם תבטלו את האפשרות הזו). אם המיקום שלכם ישתנה, אנשי הקשר יקבלו עדכון על כך. כדי לעשות זאת יש ללחוץ על כפתור הכיבוי בשילוב עם כפתור ה"הנמכה", ואז ייפתח חלון מיוחד, שבו ניתן 'להחליק' את מצב החירום. בהגדרות ניתן לשנות זאת ל־5 לחיצות על הכפתור בצד.

זיהוי רעשים התראות עם אוזניות

בימי שגרה, לא מעט משתמשים מעדיפים להיות מחוברים לאוזניות מבטלות רעשי רקע, ולהתנתק ממה שקורה סביבם. אלא שבימי מלחמה ואזעקות, זה יכול להיות מסוכן.

הפתרון שאפל וגוגל מספקות מאפשר למכשירים "להקשיב" לסביבה, ולהתריע במקרים שהוגדרו מראש. במכשירי אפל, עליכם להיכנס להגדרות, לבחור ב"נגישות" ואז ב"זיהוי צלילים". אפשר להפעיל התראות על אש, גלאי עשן, אזעקות ועוד, לשמוע חתולים או כלבים, ואף סאונד של זכוכית נשברת או מים זורמים.

בגוגל יש להוריד את האפליקציה הרשמית "תמלול בזמן אמת והתראות". לאחר מכן, היכנסו להגדרות, נגישות, התראות של זיהוי צלילים. אפשר להפעיל התראות על אש, אזעקות, אנשים צועקים, תינוק בוכה ועוד.

שעון חכם הפיצ'רים שמסייעים

סמארטפונים שונים יכולים לזהות מתי אתם נמצאים במצב חירום, ולהתריע על כך למי שצריך. לדוגמה, מאייפון 14 וגם הדגמים החדשים יותר, המכשיר מזהה בעזרת חיישני תנועה ומיקרופונים כי הנוסע עבר תאומת דרכים קשה. כאן נכנס השעון החכם לפעולה, כשהוא מזהה את המדדים שלכם. המכשיר יציג התראה, ויבצע שיחת טלפון חירום לאחר 20 שניות שתעביר גם נתוני מיקום, אלא אם תהיה תגובה אקטיבית שלכם.

השעונים החכמים של אפל גם יכולים לזהות אם עברתם נפילה קשה, מאחר שהם מפעילים מד תאוצה ומד גירוסקופ (המזהה את כוח המשיכה של כדור הארץ). גם כאן תבוצע שיחה לשירותי החירום, ולאנשי הקשר שהוגדרו מראש.

במצב שבו השעון מזהה שיש בעיה, הוא ימתין לתגובה של המשתמש. אם הוא לא זז כדקה, השיחות יבוצעו באופן אוטומטי, גם לשירותי החירום וגם לאנשי הקשר. גם שעוני הפיקסל של גוגל בעלי פיצ'ר דומה עם הגדרות דומות.

האפליקציות הרשמיות: פיקוד העורף והמשטרה

בימי מלחמה חשוב להיות מחוברים למקורות מידע אמינים ומהימנים. הדוגמה הטובה ביותר לכך היא אפליקציית פיקוד העורף, שם אפשר לקבל התראות בזמן אמת בהתאם למיקום הנוכחי בו אתם נמצאים, וגם באזורי עניין לבחירתכם. האפליקציה זמינה בשפות העברית, הערבית, הרוסית והאנגלית, וניתן לראות בה את היסטוריית ההתראות והמבזקים, לקבל את ההנחיות לפי המיקום ועוד. זו גם ההזדמנות להזכיר את האפליקציה של המשטרה, שנועדה להנגיש את שירותי המשטרה לכלל אזרחי המדינה. ניתן להתקשר דרך האפליקציה, ופרטי המיקום יישלחו אוטומטית למוקד.

השורה התחתונה: חשוב להתכונן מראש

המכשירים הטכנולוגיים שהפכו לחלק מחיי היומיום שלנו מלאים בכלים ופיצ'רים שיכולים לסייע בהצלת חיים. מעקב אחר שירותי מיקום, בקרת הורים, כרטיס רפואי, מצב חירום, אפליקציות רשמיות ושעון חכם - כל אלו יכולים לספק ודאות בתקופה כה לחוצה.

כל מה שצריך לעשות הוא להתכונן מראש, לוודא שכלל ההגדרות פועלות, ולהזמין או לאשר אנשים אחרים כדי שיעבור המידע הכה חשוב. הטיפים שהבאנו כאן בטור הם רק חלק מהאפשרויות - מומלץ לעבור על הגדרות הבטיחות במחשבים, סמארטפונים ושעונים חכמים, ולגלות התאמות שניתן לבצע כדי להתמגן כמה שיותר.