אוקראינה עלולה לשלם על התמיכה בישראל, והאזהרה של יועץ ה-CIA

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ארה"ב מבקשת מסין להתערב, אוקראינה עלולה לאבד את התמיכה של המדינות הערביות, והיועץ לשעבר לראש ה-CIA מזהיר לא להזניח את החזית האיראנית • כותרות העיתונים בעולם, מדור חדש 

על רקע המלחמה המתפתחת ללא הרף, עדשת התקשורת העולמית חושפת נקודות מבט ייחודיות על מה שקורה בארץ. מניתוחים של מומחים בינלואמיים, פרשנויות מזווית אחרת וגם סיפורים קטנים מישראל שנעלמים מן העין, בכל יום נגיש לכם סקירה יומית קצרה מן הנכתב בתקשורת העולמית על ישראל במלחמה, כדי לנסות ולפענח איך דברים מפה נראים מעבר לים.

והיום: אחד המבחנים הדיפלומטיים הקשים ביותר עבור אוקראינה ואזהרה של היועץ לשעבר של ה-CIA. 

לביידן יש חזית חדשה במזרח התיכון ובגרמניה כבר לא מאמינים למספרים של חמאס
המדינה המפתיעה שתומכת בישראל ומה מדאיג את וושינגטון
תוכנית המגירה של ארה"ב וההסבר הצרפתי לדחייה בפלישה הקרקעית

1האזהרה לארה"ב וישראל של היועץ לשעבר לראש ה-CIA

"ה-7 באוקטובר שינה הכל, ומעתה ואילך ישראל תהיה הרבה יותר אכזרית מול חמאס. לטענתי, זה בדיוק מה שחמאס ואיראן רצו", אמר אמש מייקל פריג'נט, יועץ לשעבר של ראש ה-CIA בראיון עם ערוץ פראנס 24.

"חמאס, המונע מהפלסטינים מלעזוב את אזורי הסיכון העיקריים אל עבר הגבול המצרי, זקוק לפלסטינים מתים כדי להמשיך להצדיק את קיומו", אומר פריג'נט. בנוסף, מסביר פריג'נט, ככל שהעיסוק הגלובאלי ימשיך להתמקד בחמאס, כך ישראל עלולה להיכשל, וגם ארה"ב, שכן הכוח יישאר בידי איראן, והיא תמשיך לנצל כל הזדמנות כדי לשמר את חוסר היציבות באזור דרך הארגונים שבחסותה. "אם ממשל ביידן לא יפעל בדרך ברורה מול איראן עכשיו, הסיפור הזה ימשיך", אמר.

מתוך ערוץ פראנס24. לצפייה בראיון המלא.

2ארה"ב מבקשת עזרה מסין

אמש דווח בפייננשיאל טיימז כי במהלך ביקורו של שר החוץ של סין, וואנג יי, בוושינגטון, שם נפגש גם עם הנשיא ג'ו ביידן, ארה"ב דחקה בסין להשתמש בהשפעתה על מדינות במזרח התיכון, כולל איראן, כדי לקדם רגיעה ולמנוע את הסלמת הסכסוך הישראלי-פלסטיני. זאת במסגרת מאמצי ארה"ב לעודד את סין, שעד כה אינה נוקטת עמדה נוקשה נגד חמאס, לנקוט בגישה בונה יותר ולהשתמש בקשרים האזוריים שלה כדי לקרוא לשלום. באותו ביקר וואנג וגורמים רשמיים בארה"ב גם דיברו על האפשרות של פגישה בעתיד הקרוב בין ביידן לנשיא סין שי ג'ינפינג.

מתוך הפייננשיאל טיימס, מאת דימיטרי סבסטופולו. לקריאת הכתבה המלאה. 

3אוקראינה מסתכנת בנטישת התמיכה של המדיניות הערביות

תמיכתו הנחרצת של נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי בישראל במאבקה נגד חמאס מסכנת כמעט שנה של מאמצים מצד קייב לזכות בתמיכת מדינות ערביות ומוסלמיות במלחמתה נגד רוסיה, ובמקביל מסבה את תשומת הלב למערכת היחסים ההולכת וגוברת בין רוסיה לאיראן, כך פרסם מוקדם היום הוושינגטון פוסט.

רנדה סלים, מומחית לבניית שלום במכון המזרח התיכון, טוענת כי עמדתו הפרו-ישראלית של זלנסקי "לא הגיונית", והוסיפה כי מדינות ערביות ומוסלמיות רבות רואות יותר קווי דמיון בין ישראל לרוסיה - כמעצמות צבאיות תוקפניות - מאשר בין ישראל לאוקראינה. המאמר גם מציין את הביקורת שמותחות כעת מדינות כמו טורקיה, ערב הסעודית וקטאר, שהציעו סיוע חשוב לאוקראינה בעבר, על היחס המתון של מדינות המערב כלפי פעולותיה של ישראל ברצועת עזה, לעומת הקריאות הרבות נגד מוות האזרחים באוקראינה.

מתוך הוושינגטון פוסט, מאת איזבל קושיב. לקריאת הכתבה המלאה. 

4בקטאר אופטימיים לגבי סוגיית החטופים

מאז עלה לשלטון לפני 10 שנים, השייח' תמים בן חמד אאל-תאני (43), היה נחוש להפוך את קטאר לשחקן מרכזי בגאופוליטיקה העולמית. המלחמה בין ישראל לחמאס והעמדה הייחודית כמתווכת בעסקת החזרת החטופים, העניקה לתאני הזדמנות להשיג פרופיל גבוה יותר מכל מנהיג ערבי אחר מזה זמן רב. תאמי, שהאהדה שלו לפלסטינים לא מוטלת בספק, עשוי להיות מקור התקווה עבור המשפחות. "אנחנו נשארים מלאי תקווה לגבי מצב בני הערובה", אמר מג'ד אל אנסארי, הדובר הרשמי של משרד החוץ של קטאר, ל-Foreign Policy. "היו כמה התקדמות ופריצות דרך במשא ומתן, במיוחד אם נשווה את המקום שבו התחלנו עם המקום שבו אנחנו נמצאים עכשיו".

מתוך פורן פוליסי, מאת אנחל וורה. לקריאת הכתבה המלאה.