מאיר שפיגלר הסיר את מועמדותו לתפקיד הפרויקטור האזרחי

שפיגלר הסיר את מועמדותו לאחר ביקורת שהושמעה בימים האחרונים על הכוונה למנותו, במקביל לתפקידו כמנכ"ל חברת החשמל

מאיר שפיגלר / צילום: יוסי זמיר
מאיר שפיגלר / צילום: יוסי זמיר

מנכ״ל חברת החשמל, מאיר שפיגלר, הסיר את מועמדותו לתפקיד הפרויקטור האזרחי של המלחמה. בימים האחרונים הושמעה ביקורת רבה על הכוונה למנות את שפיגלר, שלפי הכוונה המקורית היה אמור לעסוק בשני התפקידים במקביל.

שפיגלר מסר כי "בנסיבות שהרגולטור לא איפשר לי לנהל את חברת החשמל ובמקביל לקחת חלק בעבודת הקודש הכרוכה בטיפול במערך השירותים החברתי כלכלי, גמרתי אומר בליבי להודות לח"כ בצלאל סמוטריץ, שר האוצר, על האמון וההכרה ביכולותי להמנות על העוסקים בשליחות הלאומית שעמדה על הפרק ובכאב לב, ככל שהמצב לא ישתנה, לוותר על ההצעה ולהמשיך להוביל את חברת החשמל בימי שגרה ובעיקר בעת מלחמה". 

מיכל עבאדי-בויאנג'ו התגייסה לאוצר: מייעצת לצוות מיוחד בחשכ"ל
ראיון | "מה שלקח 25 שנה לבנות, קל להרוס": כך נשקם את כלכלת ישראל

שפיגלר יועד להיות פרויקטור של מרכז שליטה שיטפל בכל ההיבטים האזרחיים של המלחמה ויתכלל אותם מול משרדי הממשלה השונים, בדומה לאירוע הקורונה. תקציב מרכז השליטה צפוי לעמוד על כ־15 מיליארד שקל. הנקודה הזו היא קריטית מכיוון שהרעיון למנות גורם מתכלל לעבודה האזרחית עלה כבר בתחילת המלחמה ואף יועד למנכ"ל משרד האנרגיה לשעבר אודי אדירי, אולם ירד לבסוף מהפרק לאחר שמנכ"ל משרד רה"מ יוסי שלי סירב למסור לידיו סמכויות.

הפרויקטור יקבל סמכויות מיוסי שלי על תכלול העבודה האזרחית. כלומר, מנכל"י המשרדים והגופים השונים יעבדו בנושא זה מול הפרויקטור, ללא מעורבות משרד ראש הממשלה. בתמורה, מנהלת התקומה לשיקום העורף, בראשות תא"ל (במיל') משה אדרי, תנותק מהקבינט הכלכלי־חברתי, ותעבור לדווח ישירות לשלי.

המינוי של שפיגלר עשוי היה לייצר בעיה לחברת החשמל עצמה. בסוף השנה אמורים לסיים את כהונתם 5 מבין 8 הדירקטורים הנוכחיים של חברת החשמל, כאשר המינימום הנדרש כדי לכנס את הדירקטוריון עומד על 7 חברים. בנוסף, בחברה הממשלתית אין יו"ר דירקטוריון כבר שנתיים. השר דודי אמסלם הממונה על החברות הממשלתיות מעכב בשלב זה מינוי דירקטורים חדשים, והמשמעות תהיה שהחברה תתנהל ללא מנכ"ל במשרה מלאה וללא דירקטוריון מתפקד, דווקא בשעת חירום.