ישראל במלחמה | שאלות ותשובות

למה זכאים שכירים ומה יקבלו עצמאים? גלובס עושה סדר בזכויות המילואים

מאות אלפי אזרחים גויסו לשירות מילואים ארוך מאז החלה הלחימה בתחילת החודש • בשל המצב, הוחלט על הקדמת התשלום למשרתי המילואים שאינם שכירים ועובדים כעצמאיים, ועל חוק לדחיית מגוון תשלומים על מנת להקל על המשרתים • גלובס עושה סדר

חיילי מילואים סמוך לעזה / צילום: Reuters, Amir Cohen
חיילי מילואים סמוך לעזה / צילום: Reuters, Amir Cohen

פתיחת השבוע הנוכחי מסמנת חודש מאז החלה המלחמה בדרום. מאז ה־7 באוקטובר ועד היום, גויסו מאות אלפי אזרחים לשירות מילואים ארוך. סגירת החודש הנוכחי מעלה תהייה באשר לתשלומים ולזכויות של משרתי המילואים. מתי הם יקבלו את התשלום, אילו שינויים נעשו במסגרת המלחמה ומה קובע החוק החדש המאפשר דחיית תשלומים? "גלובס" עושה סדר.

300 כלכלנים בכירים לסמוטריץ' ולנתניהו: "אתם לא מבינים את גודל המשבר"
מומחים כותבים | בין האוצר ובנק ישראל: הצעדים שצריך לנקוט להגנת הכלכלה, ואלו שלא כדאי
אורן דורי, פרשנות | סמוטריץ' העמיק את היד בכיס, אבל עדיין לא כל העסקים מרוצים

מתי יקבלו שכירים את התשלום?

עובדים שכירים שנקראו לשירות מילואים מקבלים את השכר בזמן המילואים מהמעסיק כרגיל. המעסיק מקבל את התשלום מהמוסד לביטוח לאומי. עו"ד נטע ברומברג, ראש מחלקת דיני עבודה במשרד ברנע ג'פה לנדה, מסבירה כי המעסיק משלם למשרת המילואים משכורת כפי שהיה משלם לו אלמלא המילואים, ללא שינוי, כאילו עבדו בתקופה זו ולא יצאו לשירות מילואים. תשלום זה נקרא מקדמות שכר.

מתי יקבלו עצמאיים את התשלום?

השינוי המשמעותי בזמן המלחמה הוא למשרתי המילואים העצמאיים. עו"ד ברומברג מסבירה כי העצמאיים יקבלו את התשלום עבור השירות בתחילת כל חודש, ולא בתום תקופת השירות כפי שהיה עד היום. בנוסף, הם לא יצטרכו להגיש תביעה כפי שהיה עד היום. סכום התגמול יהיה בהתאם למקדמות המדווחות למוסד לביטוח לאומי. עצמאיים מקבלים תשלום של 125% משכרם מהביטוח לאומי על ימי המילואים. הפיצוי מוגבל בתקרה של 47,465 שקלים לחודש ו-1,582 ליום מילואים.

מה לגבי אזרחים שלא עובדים, סטודנטים ומתנדבים מחו"ל?

מי שעוד יקבלו את השכר מוקדם יותר בשל המלחמה הם אזרחים שלא עובדים וסטודנטים. אלו לא יצטרכו להגיש תביעה ויקבלו את השכר אוטומטית בתחילת החודש. התגמול יהיה בסכום מינימלי בסך 215.17 ש"ח ליום.

באשר למתנדבים שהגיעו מחו"ל - המוסד לביטוח לאומי הודיע שפנה לצה"ל לשם קבלת פרטי מתנדבים אלו והם יקבלו את התשלום אוטומטית לחשבון הבנק, גם אם מדובר בחשבון בנק בחו"ל.

אילו תגמולים ניתנים לשירות מילואים ארוך?

לפי חוק המילואים, חייל מילואים זכאי, בנוסף לתשלום מהמוסד לביטוח לאומי, לתשלום נוסף בהתאם לימים שביצע. התשלום מבוצע אחת לשנה ב־1 למאי, והמטרה היא לתגמל את חיילי המילואים המבצעים שירות מילואים פעיל וארוך. התשלום מבוצע לפי מדרגות בהתאם לאורך ימי המילואים וללא הפחתת מסים. כך למשל, מי שיבצע יותר מ־37 ימי מילואים יקבל 5,640 שקלים. בנוסף, יינתן מענק של 133 שקלים עבור כל יום שירות החל מהיום ה־32 ועד ליום ה־60.

מי שנחשב למשרת בשירות מילואים פעיל (20 ימים בשלוש שנים) מקבל הטבות נוספות, בהן הנחה בתשלום הארנונה, חידוש רישיון נהיגה בעלות סמלית של עשרה שקלים, הנחה בחידוש רישיון רכב, והנחה של 50% בחידוש דרכון.

מהן ההקלות למעסיקים?

עו"ד ברומברג מסבירה כי בימי שגרה, המעסיקים משלמים לעובדים ואז מגישים תביעה למוסד לביטוח הלאומי - בצירוף אישור צבאי על שירות המילואים - כדי לקבל החזר. כך התשלום מועבר למעסיק רק לאחר תום תקופת השירות. לאחר שהביטוח הלאומי מעביר את הכסף למעסיק, הוא משלם לעובד את יתרת התשלום.

נוכח המלחמה, משרד הבטחון, הביטוח הלאומי והחשב הכללי הודיעו התשלומים מביטוח לאומי יועברו בתחילת כל חודש ולא בתום שירות המילואים כפי שנעשה עד היום. "נכון להיום, המוסד לביטוח לאומי פטר מעסיקים מצירוף אישור צבאי על שירות מילואים, והקדים את מועד תשלום תגמולי המילואים", מסבירה עו"ד ברומברג. היא מוסיפה כי גם אם עובדים החלו את שירות המילואים באוקטובר 2023 וטרם סיימו אותו, המעסיק יכול להגיש תביעה לתשלום תגמולי מילואים כבר בתחילת חודש נובמבר כדי לקבל החזר עבור תגמולי המילואים ששולמו לעובדים ולעובדות. קיימת תוספת עבור שירות מילואים בשיעור של 40%, וזו תשולם בסיום השירות על ידי המוסד לביטוח לאומי, בכך אין שינוי.

מה לגבי תשלומים לרשות המסים?

רשות המסים הודיעה על דחיית דיווחים לתקופה מוגבלת לכלל האוכלוסייה, והעמידה למשרתי המילואים העצמאיים מייל ייעודי לפניות.

ומה עם תשלום ארנונה, שכירות ומשכנתה?

משרד המשפטים מיהר לחוקק חוק לפיו אוכלוסיות שונות, בהם משרתי המילואימניקים, זכאים לדחות תשלומים רבים למשך 30 ימים, כאשר שר הביטחון, בהסכמת שר המשפטים וועדת החוץ והביטחון, יכולים להאריך את המועד. בתשלומים הכלולים בחוק הם כל מועד שנקבע בחוזה, תשלומים לרשויות ועל פסקי דין. כלומר המילואימניקים יכולים לדחות תשלום משכנתה, הלוואה, דמי שכירות, ארנונה, וכל תשלום לרשות מנהלית. הדחייה לא תחול על תשלום מזונות.

בנוסף, כל הבנקים הודיעו על הקלות למשרתי המילואים - דחייה בתשלום הלוואות ותשלומי משכנתה לפחות לשלושה חודשים, ובחלק מהבנקים עד לשישה חודשים. חלק מהבנקים אף הודיעו כי לא יגבו עמלה ממשרתי המילואים לכמה חודשים.