"זה שובר את הלב": גיל שויד על העובדים שנהרגו ועל התמיכה מהלקוחות

לצד הדוחות החיוביים והתחזיות האופטימיות מציין מנכ"ל צ'ק פוינט עלייה בתקיפות הסייבר על ישראל מתחילת המלחמה • "רוב ההתקפות לא מהסוג הכי מתוחכם, אבל עדיין יכולות לגרום נזק" • ברבעון השלישי, שהסתיים לפני המלחמה, צמחה צ'ק פוינט ב-3.2% ביחס לרבעון המקביל

גיל שויד, מנכ''ל צ'ק פוינט / צילום: תמר מצפי
גיל שויד, מנכ''ל צ'ק פוינט / צילום: תמר מצפי

מבחינה עסקית, דוחות הרבעון השלישי של חברת אבטחת הסייבר צ'ק פוינט והתחזיות לרבעון הרביעי חיוביים ואופטימיים למדי, אך כמו בכל המדינה גם צ'ק פוינט חווה בימים אלה את השפעות המלחמה. "אלה זמנים לא רגילים", אומר גיל שויד, מייסד ומנכ"ל צ'ק פוינט. "אנחנו מקבלים מהלקוחות, השותפים והעובדים שלנו ברחבי העולם רמת תמיכה מאוד גבוהה, הרבה אמפתיה וסימפטיה לישראל. אומרים שהלב איתנו, שמזועזעים ממה שקרה ומקווים שננצח".

שויד מספר שבימים אלה, סביב 5% ממצבת כוח האדם של צ'ק פוינט מגויסים למילואים. "מרבית העובדים שלנו חזרו לעבוד היברידי, בעיקר מהבית. מספר העובדים במשרד הרבה יותר קטנה מאשר לפני חודש. ההנהלה ברובה במשרדים. יש פה הרבה פעילויות שעושים, תרמנו ל-200 יוזמות שונות. יש פה פעילות של אריזת חבילות, התגייסות של עובדים שאורזים ושולחים", מציין שויד. הוא מוסיף כי "לצערי, כמו בכל מדינת ישראל אנחנו מכירים אנשים שנפגעו. יש לנו שני עובדים שנהרגו ביום הראשון של המלחמה (אורן אלפסי ונעם סלוצקי ז"ל) ויש עובדים שקרוביהם נפגעו. זה שובר את הלב ". 

מאז פרוץ המלחמה יש עלייה בהתקפות סייבר על ישראל, ושויד אומר שמדובר על עלייה של 18% במתקפות, ושל 52% במתקפות על הסקטור הממשלתי. לדבריו, "רוב ההתקפות לא מהסוג הכי מתוחכם, אבל עדיין יכולות לגרום נזק, כמו התקפות מניעת שירות (denial of service). ראינו גם עלייה גדולה במתקפות כופרה (ransomware) - 1 מכל 19 ארגונים בישראל הותקף, קצב כפול מאוקטובר שעבר".

שויד מתריע כי למרות שלישראל יש מובילות טכנולוגית בסייבר, "יש עוד הרבה מאוד מה לעשות בתחום הגנת הסייבר בישראל. ראינו בתי חולים שניתקו עצמם מהאינטרנט באופן יזום כדי למנוע התקפות. בהחלט אפשר להעלות את רמת האבטחה".

לעזור לאזרחים כלכלית יחזק את המדינה

השפעה אחרת של המלחמה היא ההתחזקות של הדולר מול השקל, שחיובית לחברות ההייטק הישראליות שרוב ההכנסות שלהן בדולרים. בהקשר זה אמר שויד כי ההשפעה כרגע קטנה מאוד בשל גידורים.  

שויד נשאל על מצב המשק ועל תוכנית משרד האוצר, ואמר כי "בינתיים, כלכלת ההייטק ממשיכה לתפקד, וטוב שכך". על המשק הישראלי אמר כי "המצב לא מזהיר, אבל אם מסתכלים שלוש שנים אחורה, מה שממשלות עשו כדי לתמוך בכלכלה היה בעל אפקט חיובי במפתיע. אני רוצה לקוות שנצליח לשקם, או לגרום לכלכלה לא להידרדר. אחרי הקורונה היה משבר שלא היה כמותו ובכל זאת הכלכלה העולמית שרדה יפה". שויד סבור שיש מקום לעזור לחברות שנקלעו לקשיים בעקבות המלחמה והביא תקווה שהממשלה תשכיל לעשות זאת: "זה לא רק החובה של המדינה לעזור לאזרחים, זה באמת יחזק את המדינה", הוא אומר.

עקפה את התחזיות לרבעון השלישי

ברבעון השלישי, שהסתיים לפני פרוץ המלחמה, צ'ק פוינט עקפה את התחזיות עם הכנסות של 596 מיליון דולר, צמיחה של 3.2% ביחס לרבעון המקביל. בשלושת הרבעונים הראשונים של השנה ההכנסות צמחו ב-3.5% ל-1.75 מיליארד דולר.

לפי כללי החשבונאות המקובלים (GAAP), הרווח הנקי ברבעון הסתכם ב-205 מיליון דולר, גידול של 11.4%, ומתחילת השנה הרווח עלה ב-12.2% ל-591 מיליון דולר. על בסיס Non-GAAP, בנטרול סעיפים חשבונאיים שונים, נרשם רווח נקי רבעוני של 242 מיליון דולר שהם 2.07 דולר למניה, 5 סנטים מעל תחזיות האנליסטים. בשלושת הרבעונים הראשונים של 2023 הרווח הנקי Non-GAAP הסתכם ב-699 מיליון דולר שהם 5.86 דולר למניה.

בסוף הרבעון השלישי היו לצ'ק פוינט בקופה קרוב ל-3 מיליארד דולר, לאחר שביצעה שלוש רכישות לאחרונה, שהגדולה ביניהן היא פרימיטר 81 הישראלית. אטמוסק הישראלית נרכשה בסכום שלא דווח והיום צ'ק פוינט דיווחה על רכישת rnsource מארה"ב, שתרחיב את תחום השירותים בחברה, רכישה שמוערכת במיליוני דולרים בודדים.

צ'ק פוינט היא החברה הישראלית השנייה בגודלה בנאסד"ק (אחרי מובילאיי) והיא נסחרת בשווי 15.4 מיליארד דולר, אחרי ירידה של 3.8% במחיר המניה מאז תחילת המלחמה ועלייה של 4.5% מתחילת שנת 2023.

החברה צופה ברבעון הרביעי הכנסות של 636-686 מיליון דולר, ורווח נקי Non-GAAP של 2.35-2.55 דולר למניה. אמצע טווח התחזית נמוך מעט מתחזיות האנליסטים בשורת ההכנסות אך גבוה ממנו בשורת הרווח. בכך תסתיים 2023 עם הכנסות של מעל 2.4 מיליארד דולר ורווח נקי של 8.21-8.41 דולר. לדברי שויד, "הטרנדים העסקיים מאוד חיוביים, יש התעוררות יפה בביזנס ובכלכלה. מצד שני, אנחנו רוצים להיות זהירים כי מצב הרוח קצת שונה מהרגיל".