האנטישמיות בצרפת מזנקת: מי צייר מגן דוד על בתים בפריז?

אנטישמיות בצרפת: בתים בשורת רובעים בפריז, שבהם יש אוכלוסייה יהודית רוססו במגן דוד • בצרפת חיה הקהילה היהודית הגדולה ביותר באירופה, קרוב לחצי מיליון תושבים • מאז ה-7 באוקטובר מתמודדים יהודי צרפת עם זינוק במספר התקריות האנטישמיות

הפגנה פרו פלסטינית בצרפת / צילום: ap, Aurelien Morissard
הפגנה פרו פלסטינית בצרפת / צילום: ap, Aurelien Morissard

אלמונים ריססו מגן דוד על בתים בשורת רובעים בפריז, שבהם יש אוכלוסייה יהודית, בתקרית אנטישמית שתפסה כותרות בצרפת מהבוקר. היא מצטרפת להתקפות על דוברי עברית, לשלטים נגד יהודים, ולזינוק של עשרות אחוזים במספר התקריות האנטישמיות המדווחות במדינות מערב אירופה.

סקרים מלמדים: רוב האירופאים דווקא תומכים בזכות של ישראל להגן על עצמה 
חבר מפלגת השלטון הבריטית קרא להפסקת אש בעזה, ופוטר מתפקידו 

לפי העיתון המקומי "לה פריזיאן", המשטרה תיעדה כ-60 מגני-דוד כחולים ברחבי הרובע ה-14 בלבד, ועוד עשרות במקומות אחרים. הם רוססו בעזרת תבנית, ולא על ידי גרפיטי. המשטרה המקומית פתחה בחקירה בנוגע להשחתת רכוש הציבור. "קמנו הבוקר לבושה לאומית", אמר אחד מתושבי הרובע לעיתון, "זה לא סתם סמל, זה ביזיון של ההיסטוריה, של הדמוקרטיה, של הרפובליקה". ראשת הרובע הפצירה במשטרה לחקור במהירות ולהעניש בהקדם את האחראים.

בצרפת חיה הקהילה היהודית הגדולה ביותר באירופה, קרוב לחצי מיליון תושבים. מאז ה-7 באוקטובר היא מתמודדת עם זינוק במספר התקריות האנטישמיות, בשל מחאה על פעולות התגובה של ישראל בעזה והמלחמה נגד חמאס שנפתחה.

המשטרה מפעילה יד קשה נגד המפגינים

הממשלה הצרפתית הפגינה מדיניות "יד קשה" ואף אסרה לקיים את רוב הפגנות הסולידריות עם הפלסטינים שהגישו בקשת התכנסות. היא נימקה זאת בחשש לסדר הציבורי. למרות האיסורים, כמה הפגנות לא חוקיות התנהלו בפריז ובערים אחרות בשבועות האחרונים. עשרות אלפים יצאו לרחובות פריז ביום שבת האחרון, והציתו זיקוקים והתעמתו עם המשטרה.

כלי התקשורת מדווחים על עלייה ניכרת בדואר אנטישמי, מכתבים שנשלחים למוסדות יהודים, תקריות תקיפה פיזיות, השחתה של דגל ישראל ועוד. במקביל, צרפת כולה נמצאת בכוננות מחשש לאירועי טרור איסלמים. אחד כזה התרחש כשבוע אחרי ההתקפה בדרום המדינה בעיירה אראס, אז רצח מהגר ממוצא צ'צ'ני מורה בבית ספר. היום, לפי הדיווחים, נורתה אישה שלבשה חיג'אב ואיימה על שוטרים. היא נמצאת במצב קשה. בנוסף, שורת מוזיאונים ומוסדות לאומיים פונו בימים האחרונים בעקבות איומי סרק על פצצות. מכתבי איום נשלחו לפוליטיקאים ממוצא יהודי בצרפת ולמוסדות יהודיים.

הקהילה היהודית בצרפת למודת ניסיון והיא הפכה למטרה למי שמעוניינים לפגוע בחיים יהודים במדינה. במסעות רצח של חשודים איסלמיסטיים בטולוז נרצחו כמה חברי קהילה. וכך גם בפיגוע ב"היפר-כשר". בשבוע שעבר אמר משרד הפנים הצרפתי, נרשמו כ-800 מקרים אנטישמיים. במדינה גם חייה הקהילה המוסלמי הגדולה באירופה.