אוקטובר מר לגמל ולפנסיה: זה המסלול היחיד שהחוסכים הרוויחו בו

המלחמה בדרום הפילה את הבורסה בת"א במעל 10% ופגעה בתשואות של מסלולי הגמל והפנסיה • ירידה חודשית ממוצעת של 2.4% במסלולים הכלליים ושל 4.2% במנייתיים • נקודת אור: התחזקות הדולר העבירה את מסלולי S&P 500 לתשואה חודשית חיובית

רק מסלול אחד הרוויח / צילום: Shutterstock, Artem Postoev
רק מסלול אחד הרוויח / צילום: Shutterstock, Artem Postoev

הירידות החדות בשוק ההון המקומי בעקבות המלחמה בדרום (מדד ת"א 35 איבד כ־10%), הובילו לחודש אדום במיוחד באפיקי הגמל והפנסיה של הציבור בישראל. תחזית בית ההשקעות מיטב מלמדת כי התשואה הממוצעת שצפויות להציג קופות הגמל וקרנות ההשתלמות הכלליות הגדולות באוקטובר, תהיה שלילית בשיעור של כ־2.4%.

מדובר על חודש שלישי רצוף של ירידות באפיקי הגמל והפנסיה, ועל מחיקת של כ־40% מהתשואה החיובית שהשיגו המסלולים הכלליים בחודשים ינואר־ספטמבר, כך שהללו רושמים כעת תשואה ממוצעת מצטברת של 3.8%. במסלולים המנייתיים התשואה השלילית באוקטובר הייתה גדולה יותר ועמדה על 4.2%, כך שלאחריה עומדת התשואה המצטברת מתחילת השנה על 5.4% (מחיקה של כ־43% מהתשואה החיובית בינואר־ספטמבר).

ניתוח | "המשקיעים הפנימו שהמיתון בדרך": מה גרם לבורסה לעלות יומיים ברציפות?
בנק ישראל ממשיך לחדד לבנקים: התאימו את ההפרשות בדוחות למצב המלחמה 

המצב יכול היה להיות גרוע אף יותר אלמלא נרשמו מתחילת השבוע שלושה ימים חיוביים בשוק המניות והאג"ח המקומי. במיטב מציינים כי העליות הללו חסכו לגמל ולפנסיה תשואה שלילית נוספת של כ־0.6% במסלול הכללי (ושל כ־1.6% במסלול המנייתי). טווח התשואות השליליות של קופות הגמל במסלול הכללי צפוי לנוע באוקטובר בין 2% ל־3%.

באפיקי הפנסיה המקיפה לבני עד 50 נרשמה תשואה חיובית של 5.8% בחודשים ינואר־אוקטובר (לאחר ירידה של 2% בחודש החולף). באלו לגילאי 50-60 עומדת התשואה על 5.2% (לאחר ירידה של 1.8% באוקטובר), ובאפיקי הפנסיה המקיפה לבני 60 פלוס נרשמה תשואה חיובית של 4.5% בעשרת החודשים הראשונים של השנה (ירידה של 1.2% באוקטובר).

 

נקודת האור בעולמות החיסכון היווה בחודש שעבר האפיק שהפך ללהיט הגדול בשנה האחרונה - מסלולים העוקבים אחר מדד S&P 500 האמריקאי (שזכו לכינוי "סנופי"). במיטב לא מספקים תחזית למסלולים אלו, אך לפי הערכות בשוק הם סיפקו גם באוקטובר תשואה חיובית, של כ־2%, תודות להתחזקותו הדרמטית של הדולר מול השקל.

כך למרות שמדד S&P 500 עצמו ירד 2.2% באוקטובר, התחזקות של כמעט 5% במטבע האמריקאי בחודש החולף הובילה כאמור לתשואה משוערת של 2% ויותר במסלולים אלו בחודש החולף. מתחילת השנה תשואת המדד האמריקאי עומדת על 9.2%, כאשר התחזקות הדולר מול השקל מעמידה את התשואות במסלולים הרלוונטיים על כ־25%.

פרמיית הסיכון עלתה ואג"ח הממשלה חטפו

​כאמור מאז שפרצה המלחמה בדרום נרשמה מגמה של ירידות שערים חדות במניות הבורסה בת"א, המשקיעים, וודאי הזרים שבהם, חוששים מהשלכות המלחמה על הבורסה המקומית, מוטת מניות הנדל"ן והפיננסים, מגזרים המועמדים להיפגע באופן משמעותי מתוצאותיה. מדד ת"א 35 סיכם את החודש בירידה חדה של 10.7% ומדד ת"א 125 ירד ב־11.5%.

 

על רקע המלחמה זינקה גם פרמיית הסיכון של ממשלת ישראל, מה שהתבטא בירידות שערים (ועליית תשואות) באג"ח הממשלתיות, בדגש על האיגרות לתקופות ארוכות לפידיון. מדד האג"ח הממשלתיות ירד באוקטובר ב־2.9%. האג"ח הממשלתיות צמודות המדד ירדו ב־4.8%, ואילו האג"ח השקליות ירדו ב־1.8% בלבד. את הפער המשמעותי בתשואות בין שני אפיקי האג"ח מסבירים במיטב בפרסום מדד מחירים לצרכן לחודש ספטמבר, שהיה נמוך מהציפיות. באג"ח הקונצרניות המגמה השלילית היתה בהלימה לירידות במחירי המניות והעלייה בסיכון בחברות עצמן. מדד תל בונד 20 ירד ב־3.3% באוקטובר.

חשיפה של 25% למט"ח עוד מימי הרפורמה

"בחודש אוקטובר, עם פרוץ המלחמה בדרום, חווינו ירידות חדות בעיקר בשערי המניות בישראל, אבל גם בחו"ל", אומר גיא מני, מנהל ההשקעות הראשי במיטב. "המדדים בעולם פתחו את החודש בעליות, אבל בעקבות המלחמה כאן והחששות שתסתעף לעוד חזיתות, ראינו ירידות גם שם". בארה"ב סיכמו המדדים את אוקטובר בירידות שהיו מתונות בהרבה מאלה שבת"א: מדד הדאו ג'ונס ירד ב־1.4%, מדד ה־S&P 500 ירד ב־2.2% והנאסד"ק איבד 2.8%.

מה שמיתן את הנזק הכבד בתיקי ההשקעות בשוק המקומי, לדברי מני, היה התחזקות המטבעות הזרים, הדולר והאירו: "התחזקות המט"ח מיתנה את הירידות בקופות הגמל ובחסכונות ארוכי הטווח. בבית ההשקעות נכנסנו לאירוע עם חשיפה של 25% מתיק ההשקעות למט"ח - זהו שיעור חשיפה מהגבוהים שהיו לנו בעשור האחרון. הגענו לזה על רקע המחלוקות מוקדם יותר השנה בנושא החקיקה המשפטית, אז ראינו יציאה משמעותית של כספי משקיעים לחו"ל".

עוד לדברי מני, "כיום מעל ל־50% מנכסי הגמל במסלולים הכלליים של מיטב מושקעים בחו"ל. ומעבר לכך לנכסים לא סחירים שאנו מחזיקים יש קורלציה נמוכה למה שקורה בשוקי ההון". מני מוסיף כי לפי שעה במיטב ממשיכים להשאיר את החשיפה למט"ח ברמתה הנוכחית, ואין כוונה להגדילה: "אני מניח שאם המלחמה תישאר רק בחזית הדרומית, השקל יחזור להתחזק בהמשך", אמר.

"במהלך אוקטובר התחלנו בצורה הדרגתית ומדודה להגדיל חשיפה לשוק המקומי. למשל דרך מניות הבנקים שירדו בכ־20% בחודש שעבר, וגם דרך חלק ממניות הנדל"ן. ברמות המחירים האלה בבורסה בת"א אנחנו חושבים שכדאי לפעול נגד המגמה. היו לא מעט זרים שמכרו ורצו רק לצאת מהשוק בלי קשר למחירים כלכליים. אנחנו חושבים שברגע שדברים יירגעו ותמונת הניצחון תהדהד, גם אם הלחימה עצמה תימשך, יהיה תיקון כלפי מעלה. זה כמובן תלוי בהרבה גורמים, כמו פתיחת זירה נוספת בצפון".

במיטב מחלקים את תרומת אפיקי החיסכון השונים באוקטובר לתיקי ההשקעות. מרבית מדדי המניות והאג"ח הניבו תרומה שלילית, ורק התחזקות הדולר והאירו מול השקל, לצד ביצועי האפיק השקלי של המק"מ (מלווה קצר מועד) של בנק ישראל, תרמו תרומות חיוביות. השקל פוחת מול הדולר בכ־5% כאמור ומול האירו ב־5.7%. המק"מ רשם תשואה חיובית של 0.5% בסיכום החודש.

מתחילת השנה התמונה משתנה כשמדדי חו"ל הבולטים, למעט דאו ג'ונס, עלו בשיעורים נאים ותרמו תרומה חיובית לחסכונות הציבור, בעוד המדדים בת"א הסבו תרומה שלילית (ת"א 35 ירד מתחילת השנה ב־8.4%).