הסיוע לישראל הופך לקרב פוליטי פנימי בארה״ב ורוחות הסתיו הופכות לפצצות ציקלון

הרפובליקנים ישמחו להקצות לישראל את סיוע העתק שביקש הנשיא ביידן להעביר, אבל יש להם תנאי • הסינים מפזרים טיפ־טיפה אופטימיות גלובלית • וגם: פצצות ציקלון הגיעו למקסיקו ולצרפת וגרמו להרוגים ולהרס • 5 אירועים מהשבוע שהיה בעולם 

השבוע בעולם / עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP
השבוע בעולם / עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP

1 כבר לא פרה קדושה

הועמדו השבוע על טעותם מי שחשבו כי ישראל היא פרה כה קדושה בפוליטיקה האמריקאית, עד שהיא מחוסנת מפני הכדורים השורקים בוושינגטון.

זה היה השבוע המלא הראשון של יושב ראש בית הנבחרים החדש, מייק ג'ונסון, רפובליקן המתנגד כל הקצאת כספים גירעונית. כמעט כל הרפובליקאים טוענים שהם אוהבים את ישראל אהבת נפש, וישמחו להקצות לה את סכום העתק שביקש הנשיא ביידן (14 מיליארד דולר) - אבל רק במסגרת התקציב הקיים. איך? קצצו־נא סעיפים אחרים.

יש לו רעיון: שהכסף לישראל יקוצץ מתקציב מס ההכנסה. הימין הרפובליקאי שונא מסים, שונא התחייבויות צבאיות מעבר לים, ואינו סובל את אוקראינה, שלה ביידן רוצה לתת עוד יותר כסף.

ישראל מוצאת את עצמה אפוא באמצע קרב פוליטי מרכזי בארה"ב, ועוד בשנת בחירות. בנסיבות האלה, מקום טוב באמצע הוא מקום רע מאוד.

יו''ר בית הנבחרים הנכנס מייק ג'ונסון, מונה לאחר שלושה שבועות / צילום: ap, Alex Brandon
 יו''ר בית הנבחרים הנכנס מייק ג'ונסון, מונה לאחר שלושה שבועות / צילום: ap, Alex Brandon

2 לא מיתון ולא חריף

השבוע התחיל בסימן הסטטיסטיקה המפתיעה על מצב הכלכלה האמריקאית: היא צמחה ברבעון השלישי בשיעור שנתי משוקלל של 4.9%, יותר ממה שחזו ערב הפרסום, והרבה הרבה יותר ממה שחזו הכלכלנים לפני שנה, כאשר האינפלציה הייתה בשיאה ושררה ציפיה שפני המשק האמריקאי אל מיתון חריף.

צריכה פרטית גואה היא הסיבה העיקרית, אם גם לא היחידה, לצמיחה. המספרים האלה אינם משמחים את נגיד הבנק המרכזי וחבריו בפורום המחליט. הם נמנעו השבוע מלהעלות את הרבית, אבל הם הזכירו לכל המעוניינים כי האינפלציה עדיין גבוהה ממה שהם חושבים לרצוי (3.5% לעומת 2%). השאלה היא אם הם יראו צורך להעלות את הרבית קצרת־המועד בשעה שהרבית ארוכת־המועד עולה בלי התערבותם, ומשפיעה על הנכונות להלוות.

בנסיבות הקיימות, בעולם עתיר הסתבכויות, אפילו אור קלוש בקצה המנהרה הוא חדשות טובות.

3 רוחות הסתיו

רוחות הסתיו הן אלה המתירות "גם לצעיר להיות טיפה זקן", בלשון המשורר. אבל השבוע התנסנו לא ברוחות סתיו אלא "פצצות ציקלון", השקולות, לפי האנציקלופדיה, ל־"פיצוץ של פצצת גרעין אחת ל־20 דקות".

הן מענישות השבוע בחומרה מיוחדת שני קצוות מרוחקים של העולם: את עירי הקיט המהוללת אקאפולקו במקסיקו, ואת החוף הצפוני של צרפת. סופית ההוריקן "אוטיס" המיטה חורבן על אקאפולקו. צילומים מן האוויר משווים לה מראה של עיר מופצצת. הסופה פגעה בה במהירות של 270 קמ"ש. עשרות נספו.

בחמישי בבוקר עדיין לא ידענו את התוצאות המלאות של הסופה "קיראן", בין צרפת לבריטניה, שמהירותה הוערכה ב־320 קמ"ש, אולי המהירה ביותר מאז ומעולם. אכן, הסתיו הגלובלי הזה ייזכר על כל כך הרבה דברים איומים.

ההרס הרב ברחובות אקאפולקו שבמקסיקו / צילום: Reuters, QUETZALLI NICTE-HA
 ההרס הרב ברחובות אקאפולקו שבמקסיקו / צילום: Reuters, QUETZALLI NICTE-HA

4 אור קלוש

שר החוץ של סין, וואנג יי, סר לוושינגטון, ונפגש בשבת שעברה עם הנשיא ועם בכירי ממשלו. בשלישי הוא פגש נציגים של המגזר הפרטי. הוא בא זמן קצת לאחר הדחתו המסתורית של קודמו, שהיה נושא הדגל של מה שמכנים "הדיפלומטיה של הזאבים הלוחמים". היא שברה את הכלים ועברה מנימוס לצעקות רמות.

שר החוץ הנוכחי, שכבר היה שר חוץ פעם, בא לוושינגטון לא בדיוק עם ענף זית, אבל לפחות עם עלה או שניים. הוא מכין פסגה של מנהיגו, שי ג'ינפינג, עם הנשיא ביידן בהמשך החודש. האיבה בין הארצות העצימה בשנים האחרונות, אבל לסין יש עכשיו סיבות טובות לשפר את היחסים: מצבה הכלכלי הולך ומחמיר.

שר החוץ הסיני יי נפגש עם מזכיר המדינה בלינקין / צילום: Reuters, SARAH SILBIGER
 שר החוץ הסיני יי נפגש עם מזכיר המדינה בלינקין / צילום: Reuters, SARAH SILBIGER

5 בלי סקס לצעירים

מחקר של אוניברסיטת קליפורניה על צריכת בידור בגילאי 13־24 הראה השבוע משהו לא צפוי: בני דור Z אינם להוטים לצפות בסצינות סקס סוערות. חצי ויותר מעדיפים סרטים עם מערכות יחסים אפלטוניות. 40% מוכנים להסתפק בסרטים עם "דמויות א־סקסואליות". עורכי הסקר אפילו טבעו תווית מיוחדת לתיאור התופעה, nomance, לא־רומנטי. מרואיין אחד, דיבר על אי־הנוחות התוקפת אותו ואת ידידיו כל אימת שסקס עולה על המסך.

עורכי הסקר לא בדקו צריכת פורנוגרפיה אצל מרואייניהם. הם מודים כי יתכן שההסתייגות מסקס בסרטים רומנטיים היא תוצאה פשוטה של רוויה מסקס באמצעות אתרי פורנו.

רשימות קודמות בבלוג וב-יואב קרני. ציוצים (באנגלית) ב-טוויטר.