רק במגזר הציבורי: עובדים יקבלו שכר מלא גם אם נעדרו מהעבודה

ההסתדרות והממונה על השכר במשרד האוצר, סיכמו היום כי לעובדי המגזר הציבורי, אשר נמנע מהם לעבוד עקב המגבלות אשר הוטלו על העורף, ישולם שכר מלא כמקדמה בגין חודש אוקטובר

יו''ר ההסתדרות, ארנון בר-דוד / צילום: דוברות ההסתדרות
יו''ר ההסתדרות, ארנון בר-דוד / צילום: דוברות ההסתדרות

יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד והממונה על השכר במשרד האוצר אפי מלכין הודיעו היום (ה') למאות אלפי עובדי המגזר הציבורי ש"בשלב זה סוכם בין הצדדים, כי שכר העובדים אשר נמנע מהם לעבוד עקב המגבלות אשר הוטלו על העורף, ישולם כמקדמה בגין חודש אוקטובר".

כך תקבלו עד 1.2 מיליון שקל מהמדינה: כל מה שצריך לדעת על תוכנית הפיצויים לעסקים

עובדים רבים בישראל מקבלים בימים אלה משכורת מופחתת עבור חודש אוקטובר. עובדים אלה נאלצו להחסיר שעות עבודה, בעיקר הורים לילדים, מסיבות כמו השבתת מערכת החינוך או גיוס למילואים של בן/בת הזוג. לפי הערכות, ישנם כ-300 אלף עובדים עם ילדים שנעדרו החודש מעבודתם, באופן מלא או חלקי.

מתווה הפיצויים שהציג משרד האוצר אינו מתייחס להורים שלא היו יכולים להגיע לעבודה. רבים מהם עובדים בעסקים שכלל לא עומדים בקריטריונים לפיצויים, ולכן הנכונות לשלם לעובדים שכר מלא נתונה לטיב ליבם של המעסיקים.

בעיית השכר החלקי וחוסר הוודאות נחסכת מעובדי המדינה והמגזר הציבורי, על פי הסיכום בין האוצר להסתדרות, לפחות לבינתיים. אומנם, המכתב משאיר עדיין פתח לתרחיש שבו יבקשו מהעובדים בהמשך לקזז את המקדמות משכרם. "יימשך בין הצדדים הדיון על הסדרת השתתפות העובדים אשר נמנע מהם לעבוד עקב המגבלות שהוטלו על העורף", נכתב בהודעה המשותפת של ההסתדרות והאוצר לעובדים. אולם, גורמים המצויים בפרטים מעריכים שהסיכוי לגריעת שכר בפועל מהעובדים אינו גבוה. 

היו מי שתהו מדוע הסתדרות העובדים לא התנגדה למתווה האוצר, שכאמור לא מספק רשת ביטחון מלאה לכל העובדים. בהסתדרות אמרו בשבועות האחרונים שהם תומכים במודל החל"ת הגמיש, שמאפשר להוריד את העובד למשרה חלקית כמעט מבלי לפגוע בשכרו. אולם באוצר התנגדו, מה שלא מנע מבר-דוד לברך על ההסכם שנקבע.

ההסתדרות מייצגת עובדים מכל המגזרים במשק, אבל המגזר הדומיננטי בה הוא של עובדי המדינה. ולפחות במגזר הזה, עובדים יקבלו כנראה תגמול כספי מלא, גם אם נסיבות המלחמה מנעו מהם לעבוד.