רונאלדו, מסי ובלה חדיד תומכים בישראל או בחמאס?

הידוענים שכולנו מכירים בחרו צד במלחמה שמתנהלת בעזה? הרשת מלאה בפייקים • המשרוקית של גלובס

פוסט ויראלי בפייסבוק, אוקטובר 2023
פוסט ויראלי בפייסבוק, אוקטובר 2023

כחודש לאחר פרוץ המלחמה בעזה, הקרב על דעת הקהל העולמית בעניינה נמשך במלוא עוזו. ייתכן שבשלב הנוכחי של המלחמה הוא אף הופך לקריטי יותר. חלק משמעותי בקרב הזה נוגע לתמיכתם של ידוענים שונים באחד הצדדים. לא מדובר רק בעניין מוראלי: בעידן שבו חלק גדול מהמאבק על תמיכת העולם מתנהל ברשתות החברתיות, למידע ולעמדות שמוצגים על ידי מי שנהנים ממיליונים רבים של עוקבים יכולה להיות חשיבות לא מבוטלת. אבל האם כל ידוען שמוצג כמי שגיבש עמדה לטובת אחד הצדדים אכן עשה זאת? בחלק לא קטן מהמקרים מדובר בפייק, שנועד לבלבל או לייצר רושם מוטעה. אספנו כמה דוגמאות בולטות.

רונאלדו ומסי. נתחיל בשני היריבים הוותיקים מעולם הכדורגל. כריסטיאנו רונאלדו זכה לככב בסרטון ויראלי בהודו שבו הוא נראה חוטף מיקרופון לכתב שמנסה לשאול אותו שאלה, ומשליך אותו לאגם. מהכיתוב שמודבק על הסרטון משתמע כי מדובר בכתב ישראלי, וכי זו תגובתו של הכדורגלן הפורטוגלי למלחמה בעזה. ואם הכיתוב לא מספיק ברור, יוצר הסרטון טרח להצמיד דגל ישראל לכתב, ולשים את המילים "Fuck Israel" ליד רונאלדו. ומה קרה באמת? כפי שהראו בודקי העובדות של Asianet News מדובר בסרטון מ־2016. הכתב שהמיקרופון שלו נחטף הוא עיתונאי בריטי מהגרדיאן, ש"הציק" לכוכב במהלך היורו, אחרי שזה החמיץ פנדל במשחק שהסתיים בתוצאה מאכזבת מבחינת פורטוגל.

ומה לגבי מסי? גם כאן הגולשים ההודים נחשפו לפייק שבו נראה הכדורגלן מארגנטינה כשהוא אוחז דגל ישראל. "תודה לך על תמיכתך", הוסיף אחד ממפיצי התמונה באינסטגרם. הפעם מדובר אמנם בתמונה חדשה יותר, אבל היא עברה עריכה גרפית לא מורכבת במיוחד. בתמונה המקורית אחז מסי בשלט של חברה מסחרית.

בלה חדיד. וזה כבר קשור באופן ישיר יותר ללב הסכסוך. הדוגמנית האמריקאית היא ממוצא פלסטיני, ואביה התבטא בחריפות נגד ישראל גם בעבר וגם כעת. אבל האם יכול להיות שהיא בחרה דווקא בדרך אחרת? "אני לא יכולה להמשיך לשתוק, ואני מתנצלת על דבריי הקודמים", היא נראתה אומרת בווידאו שאחת הגרסאות שלו צברה לא פחות מ־14 מיליון צפיות, ומשך את תשומת לבם של בודקי עובדות מאירופה ועד המזרח הרחוק (יש גם גרסה עם כתוביות בעברית). "אני עם ישראל… לקח לי זמן להבין את ההקשר ההיסטורי", הוסיפה.

הפעם מדובר במה שמכונה "דיפ פייק", כלומר סרטון שפוברק על ידי שימוש בבינה מלאכותית. בודקי העובדות של האתר הספרדי Newtral הראו כי הפייק הולבש על נאום שנשאה חדיד במקור במהלך ערב התרמה ב־2016, והצביעו על מספר הוכחות לכך שהסרטון נערך. בין היתר, איכות הסאונד גבוהה משמעותית מאיכות הווידאו, מה שמצביע על כך שהוא הולבש על הסרטון בדיעבד.

גל גדות. גם השחקנית והדוגמנית הישראלית שהפכה לכוכבת הוליוודית של ממש זכתה לככב בפייק. פוסט ויראלי בטוויטר, שהגיע ליותר ממיליון חשיפות, בישר כי על רקע המצב היא חזרה לישראל כדי להתגייס לצבא, ואף חיזק את הדברים באמצעות תמונה. גולשים ישראלים לא היו אמורים להתקשות להבחין בכך שמדובר בצילום מיום גיוסה של גדות לשירות חובה (2005), בבסיס תל השומר.

תחקיר: אוריה בר-מאיר