למחוק, לשטח, לחנוק? הנזק מאמירות כמו זו של השר עמיחי אליהו

אין עוד צבא בעולם אשר כל מהלך שלו מסוקר בכזו צורה ביקורתית. שכחנו את הכלל הידוע של ביטחון שדה – האויב מאזין • הנזק מאמירות כמו של השר עמיחי אליהו חמור, ולכן ראוי לדעתי לפטר אותו כדי לשדר לעולם מסר ברור. די לפטפטת

שר המורשת עמיחי אליהו / צילום: מארק ישראל סלם, "ג'רוזלם פוסט"
שר המורשת עמיחי אליהו / צילום: מארק ישראל סלם, "ג'רוזלם פוסט"

הכותב הוא מומחה לכלכלת החמאס

צה"ל הוא אחד הצבאות החזקים בעולם. אולם במשך שנים, צה"ל נאלץ להילחם כאשר יד אחת קשורה מאחורי הגב. על צה"ל מוטלות מגבלות המונעות ממנו להשתמש במלוא כוחו. אין עוד צבא אחר בעולם כולו אשר כל מהלך שלו מסוקר, לרוב בצורה ביקורתית, בידי גופי תקשורת עולמיים רבים כל-כך.

זה הרי שיא הנוחות שבעולם: לשבת בירושלים, ללכת בערב למסעדת סושי כמו בכל עיר מערבית בעולם - ולשדר משם על המלחמה בעזה. לעתים משולבים בדיווחים שקרים מבית היוצר של הדמיון הפלסטיני. כולנו ראינו מה קרה כאשר רקטה של הג'יהאד נפלה על מגרש חניה של בית חולים בעזה - הסיפור על 500 הרוגים הופץ בעולם במהירות שנועדה לגרום להפסקת אש בטרם השלמנו את המלאכה. 

מלחמה גם בצפון? החוקר שבטוח - נסראללה איבד את הקלף שלו נגד ישראל
רוסיה בחרה צד. גם הסינים: האם ישראל בדרך להפוך לזירת התכתשות עולמית? 
"מלחמת עולם שלישית? זה תסריט הגיוני, אבל הוא לא סביר"

אנו מתלוננים, ובצדק, על השקרים המוטחים בנו. אנו חשים כי העולם "אינו מבין אותנו", ולכן מנסים להיעזר ב"הסברה" כדי לרכך במעט את התמונות המגיעות מעזה. אולם המלחמה הזו מוכיחה שאת הנזק הגדול ביותר אנו מצליחים לעשות לעצמנו. בפטפטת. זו לא רק הסברה. זה מביא לכך שהעולם וארה"ב דורשים מאיתנו לצמצם את היקף הלחימה או לפעול בצורה אשר תפגע פחות באזרחים - אך תסכן יותר את חיילינו.

איך קורה שאנו נופלים שוב ושוב לבור הזה? ההסבר הוא מאוד פשטני: שכחנו את הכלל הידוע של ביטחון שדה: האויב מאזין. לא מדובר רק בביטחון קשר של רשת חטיבתית - אלא לנושא מהותי ואסטרטגי. חברי ממשלה, רבנים, קציני צבא ואישי ציבור מנפקים לבקרים הצהרות מטופשות לתקשורת מתוך כוונה לזכות בנקודות אצל קהל אוהדיהם המקומי - והאמירות הללו מתורגמות במהירות שיא ומופצות בעולם כדי להוכיח שאנו רשעים ואכזריים.

כפי שרובנו מכירים מהסרטים: כל אשר תאמר יכול לשמש כעדות נגדך. וזה לצערנו בדיוק מה שקרה גם הפעם. מהרב לובש המדים שתיאר את הטבח כיום המאושר בחייו (כי זה לשיטתו יאפשר לחזור לגוש קטיף), ועד למראיין שמציע לשר עמיחי אליהו את השימוש בפצצת אטום על עזה - והשר במקום להתנגד לכך בחריפות, מוכן לקבל זאת "כאופציה". ממתי תפקידו של שר המורשת לפטפט עצמו לדעת ברדיו על דברים שאינם בסמכותו ועל כלי נשק שישראל הרשמית מעולם לא הודתה שיש בארסנל שלה.

הנזק מאמירות אלה הוא כה מיידי וכה גדול, שאין כעת שום ברירה אחרת: כל מי שמעורב בפיאסקו התקשורתי הזה חייב להיות מפוטר כדי לשדר לעולם מסר ברור: זו אינה עמדתה הרשמית של ישראל.

ולעתיד תרשו לנו לתת עצה לכל הפטפטנים, אלה שרצים לתקשורת עם כל ההצעות של "למחוק", "לשטח", "לסגור את המים", "לחנוק" ו"להתיישב מחדש בעזה" - עדיף שלא תדברו. ההצהרות שלכם לא מוסיפות לכם ורק פוגעות ביכולת של צה"ל להשתמש במלוא כוחו. למען חיילינו - עדיף שתהיו בשקט.