הבכיר שסבור: "ישראל מפתיעה את חמאס, חייבים גם לחסל את הבכירים"

צה"ל מעמיק את האחיזה בעזה ומחריף את הקרבות, אך תא"ל במיל' יעקב נגל, ראש המל"ל בפועל לשעבר, מתאר כי המלחמה רחוקה מלהסתיים • לטענתו, חיסול הדרג הבכיר בחמאס הוא בגדר חובה ודרישות האמריקאים להפוגה הומניטרית, הם גם אינטרס ישראלי

יעקב נגל, לשעבר ראש המל''ל בפועל ועמית בכיר ב־FDD / צילום: לע''מ
יעקב נגל, לשעבר ראש המל''ל בפועל ועמית בכיר ב־FDD / צילום: לע''מ

מאז פרוץ הקרבות והטבח הנורא של ה־7 באוקטובר, נראה שצה"ל מחריף את הטון ומעמיק את עוצמת הפגיעה בחמאס מידי יום. לוחמי צה"ל נמצאים בתוככי הרצועה, ולפי הודעות דובר צה"ל מתנהלים קרבות עזים, חלקם פנים אל פנים, נגד מחבלי חמאס כשידם על העליונה.

בתוך כך, חלקים מהציבור כבר חשים כאילו המלחמה קרובה לסיום, וכי הניצחון מעבר לפינה. תא"ל במיל' פרופ' יעקב נגל, עמית בכיר ב־FDD (הקרן להגנת הדמוקרטיות) ולשעבר היועץ לביטחון לאומי וראש המל"ל בפועל, רואה את הדברים אחרת.

דעה | החוקר שבטוח: נגד האיום הזה לא נוכל אפילו להקים ועדת חקירה 
ראיון | מלחמה גם בצפון? החוקר שבטוח - נסראללה איבד את הקלף שלו נגד ישראל 

"צה"ל מחזיר לעצמו חלק מהכבוד האבוד שלו שנפגע קשה ב־7 באוקטובר, אבל 'אל יתהולל חוגר כמפתח', עוד לא ניצחנו, יש עוד הרבה מאוד עבודה לפנינו", הוא אומר בראיון לגלובס. "נראה שצה"ל עושה את הדברים הנכונים, החשובים ומצליח לשמור על ערפל קרב. צה"ל נמצא עם הרגליים על הקרקע, זה נותן לו הרבה מאוד מודיעין ומקרב אותנו ליותר מידע על החטופים. וככל שנהיה יותר קרובים אליהם, כך גדל הסיכוי שנדע יותר על מקום הימצאם".

"התפקיד האמריקאי הוא הרתעת איראן"

נגל מתאר כי עד כה, אופי הלחימה אינו תואם את ציפיות חמאס, "הצבא לא נכנס למנהרות כפי שחמאס תכנן, אלא מושך את המחבלים החוצה ומטפל בהם מעל הקרקע. עד כה צה"ל הרג מג"דים ובעלי תפקידים בכירים אחרים, אבל למעט במקרה אחד עדיין לא הצליח להגיע לדרג השני או הראשון בחמאס".

לדבריו, האתגר בלמצוא ולחסל את הדרג הבכיר בארגון הטרור הוא אדיר. "כנראה שרבים מהבכירים ברחו מצפון הרצועה, לדרומה, או בכלל עזבו את עזה כפחדנים. למעשה, אנו לא בטוחים היכן מסתתרים מוחמד דף, ויחיא סינוואר ועוזריהם הקרובים. המלחמה אמנם לא תוכל להיגמר בלי השגה מלאה של מטרות המלחמה כפי שהוגדרו בקבינט, אבל חייבים את הראשים של הבכירים. כולם בני מוות, את כולם צריך להרוג".

סוגיה נוספת אליה נגל מתייחס היא הלחץ הבינלאומי. "אנחנו צריכים להתחשב רק בגורם אחד - ארה"ב. מול חמאס בדרום והחיזבאללה בצפון אנחנו יכולים להתמודד לבד. כך שעיקר התפקיד האמריקאי צריך להיות בהרתעת איראן שבעצמה מהווה איום על ארה"ב. הנשיא והקונגרס מקדמים חבילת סיוע בגובה של למעלה מ־14 מיליארד דולר". נגל ממחיש את היקף הסיוע האמריקאי, "בזמנו חתמתי בשם ישראל על חבילת סיוע בשווי של 38 מיליארד דולר לעשור. הסיוע הנוכחי יוצא דופן בהשוואה לכל מה שהכרנו".

בנוסף לסיוע, קיימת התערבות צמודה של ארה"ב, אך נגל לא ממהר להתלונן על כך. "עד כה הדרישות התמקדו בנושאים הקשורים לסיוע ההומניטרי. אני לא אהבתי את זה בהתחלה, אבל זה מתחבר לאינטרס שלנו. אין לי אין בעיה עם הפוגה הומניטרית להכנסת מזון, תרופות וציוד לדרום הרצועה כדי לשכנע אנשים לעבור לשם. כולם מצהירים שביידן מבקש הפסקת אש, אבל הוא בעצם מבקש הפוגה הומניטרית - ויש הבדל גדול בין הפוגה להפסקת אש. הפוגה כזו תתקיים בצפון עזה, כפי שהצהיר ראש הממשלה נתניהו, רק עם שחרור חטופים, וגם אז מדובר בכמה שעות של הפוגה, שלא תאפשר לחמאס להתחמש".

הפצצות חיל האוויר בעזה / צילום: ap, Abed Khaled
 הפצצות חיל האוויר בעזה / צילום: ap, Abed Khaled

"אסור ש'היום שאחרי' ישפיע על הלחימה"

נגל מתייחס גם לדיבורים שנשמעים על 'היום שאחרי' ברצועה. "אנחנו רחוקים מהשגת מטרות המלחמה ומתחילים לדבר שטויות על היום שאחרי. התוכנית שלי, עליה כתבתי בהרחבה במגוון מקומות, מתחילה רק אחרי השגת כל מטרות המלחמה ואסור שהיא תשפיע על אסטרטגיית המלחמה או תשמש כבלם להשגת המטרות. עיקרי תוכניתי הם שלישראל תהיה שליטה ביטחונית מלאה על הרצועה והיא תתנתק לחלוטין מכל אחריות ושליטה אזרחית. אז מי יכן שלוט על הרצועה מבחינה אזרחית? לזה נדאג יחד עם הקהילה הבינלאומית לאחר סיום המלחמה.

"לצערי, חלק מהפתרונות שמועלים מגיעים מאנשים שטעו בעבר והביאו לתוצאות הרסניות. אני בשום אופן לא מקבל את התפיסה שהרשות הפלסטינית תהיה חלק מהפתרון ותקבל את האחריות על עזה. זה נבלה וזה טריפה ולכן זה רעיון גרוע שאסור שיקרה. עשינו את הטעות באוסלו ובהתנתקות, אסור לטעות שוב".

לאחרונה פורסם שיש ויכוח בצה"ל בשאלה עד כמה מהר להתקדם וכיצד לנהוג בעניין המנהרות, מה דעתך בנושא?

"קודם כל אני לא חושב שזה נכון או ראוי שוויכוחים מבצעיים יתנהלו בתקשורת, ולכן אני מקווה שזה לא נכון. לדעתי התשובה ברורה. לא להיכנס למנהרות, אלא אם כן יש מודיעין קונקרטי שבפנים יש שבויים. זה המקרה היחיד שבו הייתי נכנס למנהרה".

בימים האחרונים ראינו פחות שיגורים מעזה, מהי הסיבה לכך לשיטתך?

"הם חושבים שהמלחמה תהיה ארוכה והם רוצים לשמור לעצמם טילים לאורך זמן. הם מודעים שרוב הרקטות מיורטות והמטרה שלהם לדעתי היא להראות שהם עדיין יכולים, שלא השבתנו אותם לחלוטין ולגרום לתושבי ישראל לתסכול מהאזעקות ומהטילים. בחלק גדול מהטילים האלה הם לא שולטים אלא הם מתופעלים על ידי טיימרים או בשלט רחוק. מצד שני הם כנראה באמת איבדו חלק מהיכולות, צה"ל הרס משגרים רבים ושולט בשטח לא קטן ברצועה".

האינטרס המוזר והמשותף של כל הצדדים

איך נדע שניצחנו בעצם?

"התשובה ברורה, כשאין בעזה חמאס יותר. כשנראה את מנהיגיו תלויים או הרוגים. האם להגיד לך שכל מנהרה תטופל? ממש לא. האם יכול להיות שיש כמה טרוריסטים במנהרות? יכול להיות. אבל חמאס כארגון לא יהיה קיים. מנהיגיו לא יהיו קיימים, לא יהיו לו יכולות שליטה".

מה לגבי הצפון, מה הסיכוי למלחמה עם חיזבאללה?

"נסראללה יכול להפתיע בכל רגע, כבר הופתענו בדרום, כדאי לא לטעות שוב. הוא צריך להבין שאם יעשה טעות הוא באופן אישי, ובעיקר לבנון, ישלמו מחיר כבד מנשוא. לגבי מה צריכים לעשות כעת, יש מחלוקת ודעתי ברורה. נוצר כנראה אינטרס מוזר של איראן, חיזבאללה, ארה"ב וישראל - לא לעבור למלחמה מלאה בצפון.

"אני לא יודע כמה זמן זה יימשך, אבל בתוך תקופת המלחמה, אפילו אם תסתיים בהצלחה מלאה בדרום, אם לא פעלנו בצפון, תהיה לנו בעיה עצומה.

"איך נוכל להסתכל בעיניים של תושבי הצפון ולהגיד להם 'תחזרו לבתים שלכם' כאשר על הגבול יושב כוח רדואן, שחזק בהרבה ממחבלי החמאס? אם לא נרחיק אותם מהגבול ונחזור לשגרה, כאילו כלום לא קרה בדרום, זו תהיה טעות גדולה".

למרות הדרישה לפעולה בצפון, נגל מבהיר, "אני רוצה להישאר במסגרת של יעדים ריאליים, אנחנו לא נשמיד עכשיו את חיזבאללה אבל בהחלט צריכים לעשות פעולות משמעותיות כדי לטפל באיום על הגדר בצפון. כך שנוכל להסתכל בעיניים למי שמתגורר שם ולומר לו: 'תחזרו, אתם בטוחים'".