המדינה פתחה מאגר רישום לחברות נדל"ן המעוניינות להקים מבני קבע למפונים

לאחר שכמה מחברות הבנייה הגדולות במשק פנו למקבלי ההחלטות במשרדי הממשלה על מנת לקדם פתרון קבע מהיר למפונים מעוטף עזה, מודיעה המדינה כעת כי היא פותחת את מאגר הספקים שלה עבור החברות הללו

מפונים מעוטף עזה במלון בעין גדי / צילום: מירב איילון
מפונים מעוטף עזה במלון בעין גדי / צילום: מירב איילון

התוכנית של חברות הבנייה הגדולות למתן מענה למפוני העוטף קורמת עור וגידים: לאחר שכמה מחברות הבנייה הגדולות במשק פנו למקבלי ההחלטות במשרדי הממשלה על מנת לקדם פתרון קבע מהיר למפונים מעוטף עזה, מודיעה המדינה כעת כי היא פותחת את מאגר הספקים שלה עבור החברות הללו, כדי שיוכלו להירשם אליו - כצעד ראשון לקראת מימוש התוכנית בפועל.

כפי שפורסם באופן בלעדי ב"גלובס" בשבוע שעבר, חברות הבנייה - בהן דניה סיבוס, אלקטרה בנייה, סולל בונה, אפריקה ישראל מגורים, אשטרום ועץ השקד - פנו אל הגורמים הרלוונטיים בקריאה שלא לבחור שוב בפתרון המבנים היבילים (ה"קראווילות") שבהן בחרה המדינה בעבר. לעומת זאת, החברות קוראות למדינה לאמץ את הבנייה המתועשת כפתרון שיאפשר הקמת מאות בתים בתוך ארבעה חודשים לכל היותר, כפעולה משותפת לכל החברות יחד, ויעמיד בתי קבע ראויים, ממוגנים ועמידים, בעלי תוחלת חיים של 50 שנה ואף יותר מזה. בכירי החברות נפגשו לאחרונה בעניין עם גורמים ממשרד האוצר, ממנהלת תקומה, ממשרד הבינוי והשיכון, ממטה התכנון הלאומי וממנהל התכנון, במטרה לקדם את הרעיון.

מומחים מעריכים: זה מה שיכול להוציא את ענף הבנייה מהמשבר
"איוולת שאין כדוגמתה": הוויכוח סביב הקמת יישוב חדש בעוטף עזה

מאגר הספקים פתוח כבר כעת לרישום, ויישאר פתוח עד 12 בנובמבר בשעה 10 בבוקר. את המסמכים לרישום אפשר למצוא באתר החטיבה להתיישבות. לצד זה הודיעה מנהלת תקומה כי "בתיאום עם משרדי הממשלה הרלוונטיים פורסם מאגר מידע עבור כל חברה אשר יודעת להעמיד פתרונות רלוונטיים מבחינת בנייה קלה וטרומית. מידע זה מעובד ויסייע במימוש מהיר של התוכנית (תוכנית הקמת המבנים למפונים בבנייה מתועשת - י"נ), לכשתסוכם".

על פי גורמים המעורים בנושא, המשמעות של הצעד הזה היא לא רק אימוץ של התוכנית שהציגו ראשי החברות הגדולות, אלא גם "איתות" מצד המדינה על כוונתה לכל הפחות לצמצם משמעותית את היקף השימוש בקראווילות כפתרון לתושבים המפונים.