הנתונים מגלים: הירי מכיוון חיזבאללה מתגבר. זו הסיבה

בשבועיים האחרונים ירי חיזבאללה מתעצם, מגמה הפוכה מהירי מעזה שהולך ופוחת • אייל זיסר, מומחה למזרח התיכון: "מבחינתם הרגנו 4 אזרחים לבנונים, גם אם בטעות. בראייתו של נסראללה, זה עניין חשוב, והוא הוביל לשינוי בגישה"

נסראללה מוקרן על המסך בלבנון / צילום: ap, Hussein Malla
נסראללה מוקרן על המסך בלבנון / צילום: ap, Hussein Malla

הירי לישובי הצפון, הכולל את "קו העימות" בגבול עם לבנון, כמו גם הגליל העליון והגליל התחתון, הולך ומתעצם. בשבוע שבין ה-22 ל-28 באוקטובר כמעט ולא היו שיגורים של חיזבאללה כלל, אך השבועיים מאז מאופיינים בירי הולך ומתגבר ובצפיפות גבוהה יותר בין ימי הירי.

עם זאת, כמות שיגורי הרקטות של חיזבאללה עדיין נמוכות מאוד לעומת שיגורי חמאס, שאמנם במגמת ירידה אך אינטנסיביים הרבה יותר.

הכנסת אישרה: פיצוי של עד 1.2 מיליון שקל לעסקים שנפגעו מהמלחמה
"זו תהיה טעות איומה": התא"ל במיל' שמזהיר מהיום שאחרי הניצחון בעזה
מקלט, ממ"ד או חדר מדרגות: איפה הכי בטוח בזמן אזעקה

שיא של 18 אזעקות ביום

הממוצע הנע של 3 ימים (שכלל את 4-6 בנובמבר) הגיע לשיא של 18 אזעקות ביום בגבול הצפון בממוצע. אבסולוטית, באותו היום נשמעו בגבול בישובי הצפון 27 אזעקות. יישובי הגולן, לפי שעה, לא חווים את אותה התגברות בירי. צה"ל פרסם סרטון של "פיצוץ אדיר במחסן תחמושת של חיזבאללה אחרי תקיפת צה"ל", מהלילה שבין שלישי לרביעי, במה שנראה כמו תגובה לירי הרקטי הגובר.

הפעם היחידה שחיזבאללה ירו בעצימות גבוהה כל כך הייתה ב-19 באוקטובר, אז חיזבאללה ירה באופן משמעותי על הגליל המערבי, בין היתר בעקבות אירועי בית החולים אל-אהלי יומיים קודם, בו ישראל הואשמה בתוצאות פיצוץ רקטה כושלת של הג'יהאד האסלאמי בשטחי עזה. אך מלבד זאת, תחילת המלחמה התאפיינה בירי מועט יחסית, וכרגע זה הולך ומתגבר. מגמה זו הפוכה לגמרי למגמת הירי מעזה, שהתחילה בעוצמה אדירה בימים הראשונים אך דווקא הלכה וירדה לאורך הזמן.

העימות בצפון מוגבל בעיקר לחיילים

ההתגברות ניכרת במיוחד מתחילת המלחמה, שהתאפיינה בירי ספוראדי בלבד של חיזבאללה על ישובים אזרחיים. רוב הפעילות שלהם עסקה בירי על חיילים ומוצבים.

על פי אייל זיסר, מזרחן ומומחה למזרח התיכון, שמכהן גם כסגן הרקטור באוניברסיטת תל אביב, "צריך לזכור שהעימות בצפון מוגבל בעיקר לחיילים, כאילו מתוך הבנות בין ישראל לחיזבאללה. הם פוגעים בחיילים ואנחנו מגיבים נגד פעילים שלהם. אבל מה שקרה, זה שהם טוענים שאנחנו פגענו בסבתא ו-3 נכדים שלה. מבחינתם הרגנו 4 אזרחים לבנונים, גם אם בטעות. בראייתו של נסראללה, זה עניין חשוב, והוא הוביל לשינוי בגישה".

התגברות הירי בולטת במיוחד לאחר נאום נסראללה ביום שישי ה-3 בנובמבר, שדווקא באותו היום לא נרשמו שום אזעקות בישובי הצפון. זיסר אמר אז לגלובס, ש"זה היה נאום של בריחה מאחריות, והסיבה לדעתי היא שהוא בבעיה. הקלף המנצח של נסראללה היה תמיד עניין החיילים - הוא היה אומר לנו לא כדאי לכם, תהיה מלחמה, יהרגו לכם חיילים ואזרחים, בשביל מה אתם צריכים את זה?". אך מאז אותו היום, הירי מכיוון חיזבאללה הלך והתגבר.

לדברי זיסר, כעת "התגובות לנאום הוסיפו לחץ על נסראללה להגיב חזק יותר, וגם היקף ההרוגים מצד חיזבאללה והפרסום של פעולות צה"ל בעזה מוסיפות ללחץ שיש עליו. כל יום, יש קצת יותר ירי מהיום הקודם. הירי מכיוון חיזבאללה בסימן של התגברות, אבל לפחות כרגע מתחת לסף שלדעת שני הצדדים יוביל למלחמה. זה לא בהכרח סימן לפתיחת מערכה בעצימות מלאה בצפון, אבל לצה"ל כדאי להישאר דרוך".