נשיא צרפת משנה כיוון: קורא להפסקת אש ומגנה בחריפות הרג אזרחים ע"י ישראל

"דה-פקטו יש תינוקות, נשים וקשישים שמופצצים ונהרגים. אין סיבה לכך, ואין לגיטימציה לזה", אמר עמנואל מקרון בראיון ל-BBC, שבו הפך למנהיג המערבי המוביל הראשון הקורא להפסקת אש • נתניהו בתגובה: "האחריות לפגיעה באזרחים היא של חמאס-דאעש, ולא של ישראל"

עמנואל מקרון, נשיא צרפת / צילום: Shutterstock, Alexandros Michailidis
עמנואל מקרון, נשיא צרפת / צילום: Shutterstock, Alexandros Michailidis

נשיא צרפת עמנואל מקרון הביע בראיון באנגלית ל-BBC תמיכה בהפסקת אש בעזה, לראשונה מצד מנהיג אירופי מוביל. עד כה הסתפקו המנהיגים האירופים - ביניהם קנצלר גרמניה, ראש ממשלת איטליה וראש ממשלת בריטניה - בדרישה ל"הפוגות הומניטריות", שכוללות גם את שחרור החטופים המוחזקים בידי חמאס. למחנה האירופי שקורא להפסקת אש - שבו כבר חברות בלגיה, ספרד, אירלנד ולוקסמבורג - הצטרף אתמול הנשיא הצרפתי, בהתבטאויות שכבשו את הכותרות באירופה הבוקר. 

השבוע שבו ישראל איבדה את התקשורת באירופה, אבל שמרה על תמיכת ההנהגה

הנשיא הצרפתי מקרון אמר כי היה בין המנהיגים הראשונים להביע סולידריות עם ישראל ולגנות את מתקפת הטרור שחוותה, אך במצב הנוכחי "אנחנו רואים יום אחרי יום הפצצות של אזרחים בעזה". לדבריו, "אני סבור שחשוב מאוד להציג את כל הסיפור, אבל זה הפתרון היחיד שיש לנו - הפסקת אש, משום שזה בלתי אפשרי להסביר שאנחנו רוצים להילחם בטרור, באמצעות הריגת אזרחים חפים מפשע". 

מקרון ניסה להוביל גישה עצמאית צרפתית בשבועות האחרונים, ובמהלך ביקורו בישראל הציע לשנות את יעדי הקואליציה הבינלאומית נגד דאעש כך שתפעל נגד חמאס בעזה. יום לאחר מכן הבטיח לשגר "בתוך 48 שעות" ספינת בית חולים לעזה, מה שלא התרחש. כמה ימים לאחר מכן הצביעה צרפת בעד החלטת או"ם שקוראת להפסקת אש, ונמנעת מלהאשים את חמאס במלחמה הנוכחית. 

נתניהו: "האחריות לפגיעה באזרחים היא של חמאס-דאעש" 

ביום חמישי כינס הנשיא הצרפתי באופן עצמאי "ועידת תרומות" לעזה שנועדה להגביר את הסיוע ההומניטרי לרצועה. "בימים הראשונים היה ברור שהרגשות והחמלה יצרו מצב שבו כולם היו קרובים לצד הישראלי, ומגבים אותם ושותפים לכאב שלהם", אמר מקרון. "אנחנו עדיין שותפים לכאב, ואנחנו שותפים לצורך שלהם להילחם בטרור. אנחנו יודעים מהו טרור, גם כאן בצרפת. אבל אני חושב שאין הצדקה לתקוף אזרחים".

מקרון נשאל אם ישראל עוברת על החוק הבינלאומי ומבצעת פשעי מלחמה, ענה בשלילה וציין כי "זו אינה הגישה הנכונה להתייחס לבעיה. למרות זאת, מקרון שב והבהיר: "דה-פקטו, אזרחים מופצצים; דה-פקטו, תינוקות, נשים וקשישים מופצצים ונהרגים. אין סיבה לכך, ואין לגיטימיות.

ראש הממשלה בנימין נתניהו מיהר להגיב לדבריו של מקרון, שזכו לכותרות ראשיות בשעות האחרונות ברחבי העולם. לפי הודעת משרד ראש הממשלה, "האחריות לפגיעה באזרחים היא של חמאס-דאעש, ולא של ישראל. בעוד שישראל עושה הכול כדי להימנע מפגיעה באזרחים וקוראת להם לצאת מאזורי הלחימה - חמאס עושה הכול כדי למנוע מהם לצאת לאזורים בטוחים ומשתמש בהם כמגן אנושי. הפשעים הללו שחמאס-דעאש מבצע היום בעזה יתבצעו מחר בפריז, בניו יורק ובכל מקום בעולם. על מנהיגים בעולם לגנות את חמאס-דאעש, ולא את ישראל".