"זו כבר מיני מלחמה": המומחית שבטוחה - כך ישראל צריכה להתנהל מול חיזבאללה

תקרית הנ"ט היום בדובב הבהירה כי החזית הלבנונית על סף רתיחה • אורנה מזרחי, חוקרת בכירה במכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS) שכיהנה כסגנית ראש המל"ל למדיניות חוץ, מסבירה על מטרותיו של נסראללה, כמה ישראל תהיה מוכנה לספוג, והאם לדעתה יוניפי"ל נותר כוח רלוונטי

תקיפות צה''ל בגבול לבנון בתגובה לירי של חיזבאללה / צילום: ap, Hussein Malla
תקיפות צה''ל בגבול לבנון בתגובה לירי של חיזבאללה / צילום: ap, Hussein Malla

שר הביטחון יואב גלנט הזהיר אמש (שבת) את מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה לבל ארגון הטרור יביא למלחמה. הוא אומנם ציין כי ביום שבו תותקף ביירות יידעו כי חיזבאללה חצה את רף החיכוך, אבל את הרף עצמו הותיר עלום.

תקרית הנ"ט היום (א') בדובב, שבה נפצעו עובדי חברת החשמל, אחד אנוש וחמישה באורח קשה, הבהירה כי החזית הלבנונית חמה יותר מאשר בכל השנים האחרונות והציפה את השאלה כמה ישראל תהיה מוכנה להמשיך בחילופי אש עם חיזבאללה מבלי להביא למלחמה כוללת. 

הנתונים מגלים: הירי מכיוון חיזבאללה מתגבר. זו הסיבה 
מלחמה גם בצפון? החוקר שבטוח - נסראללה איבד את הקלף שלו נגד ישראל 
"עד 3,000 רקטות ביום": האלוף שמסביר - זה מה שיקרה אם תהיה מלחמה גם בצפון

בראיון לגלובס, אורנה מזרחי - חוקרת בכירה במכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS), שכיהנה כסגנית ראש המל"ל למדיניות חוץ וריכזה את עבודת המטה והתכנון האסטרטגי עבור ראש הממשלה והקבינט המדיני-ביטחוני בנושאים אזוריים ובינלאומיים - מסבירה על מטרותיו של חסן נסראללה, כמה ישראל תהיה מוכנה לספוג, והאם לדעתה יוניפי"ל נותר כוח רלוונטי. 

האם חילופי האש בעצימות הנוכחית הם לא מה שנסראללה רוצה?
"נסראללה מחפש את רף החיכוכים הנוכחי, כי הוא צריך להוכיח לפלסטינים ולאיראנים שהוא פועל נגד ישראל", אומרת מזרחי. "הוא לא רוצה להגיע למלחמה מלאה, אבל כן להוכיח שהוא לא נשאר בצד. נסראללה רוצה להישאר מתחת לסף המלחמה, אבל עלולים להתגלגל למלחמה באופן לא מכוון. אנחנו צריכים לחשוב על תגובות שהן לאו דווקא פרופורציונליות". 

אורנה מזרחי / צילום: חן גלילי
 אורנה מזרחי / צילום: חן גלילי

יכול להיות שישראל תיטול את היוזמה?
"ישראל צריכה להיות פחות תגובתית ויותר יוזמת, כאשר זה עדיין יכול להיות מדוד ולא להביא למלחמה. יש טווח שאפשר להתנהל בו. היום זה כבר לא אבוד להשתמש במילה 'הרתעה', חיזבאללה צריך להישאר מורתע כדי לייצר מציאות חדשה לתושבי הצפון. אם מדברים על שנה מלחמה עם עזה, אז לא סביר שנתנהל גם שנה עם חיזבאללה. נסראללה אוהב להוביל משוואה שבה צה"ל משיב ולא יוזם".

כמה ישראל יכולה לספוג? השר גלנט הותיר את הרף עמום.
"לייצר עמימות זה טוב, אבל הנהגה צריך לעשות. אסור לנו להמשיך לשחק לפי כללי המשחק של נסראללה. עלינו לשחק בכללים שלנו שמרחיקים את חיזבאללה מהגבול ומייצרים מציאות חדשה, ועוד לפני שהסתיימה המלחמה בעזה. זה נכון להתמקד בתחילה בעזה, אבל הגבול חם, ומנהלים מיני מלחמה עם חיזבאללה. רצוי היה שלא נתנהל לפי הכללים של נסראללה, שנהיה יותר בשליטה של האירועים".

"יוניפי"ל כשל להשיג את ייעודו המרכזי" 

החלטה 1701 של מועצת הביטחון של האו"ם הביאה ב-2006 לסיום מלחמת לבנון השנייה. לפי 1701, כוחות חיזבאללה אמורים להיות הרחק מהגבול הישראלי, מעבר לנהר הליטני, וכוחות יוניפי"ל אמורים היו לפקח על כך. בפועל, עיקרי ההחלטה ההיא לא רלוונטיים כיום בשטח.

האם החלטה 1701 עדיין רלוונטית?
"המשמעות של החלטה 1701 היא יוניפי"ל. האם צריכים את יוניפי"ל? ליוניפי"ל יש יתרונות בשגרה, הוא מנהל העברת מסרים בין הצדדים, אבל כשל להשיג את ייעודו המרכזי, והוא שמירת המצב שקובעת החלטה 1701, שחיזבאללה צריך להישאר מעבר לליטני. אני לא הייתי מבטלת את החלטה 1701, אלא מתקנת אותה, מייצרת החלטה חדשה שבה יהיו ליוניפי"ל יותר שיניים".

בנוגע ליוניפי"ל, מזרחי מסכמת כי "לפי המנדט שלו שאף שופר לפני שנתיים, הוא יכול להיכנס לכפרים, לבדוק, להתערב, להגיע, להפריד, לבדוק נוכחות של חיזבאללה בכל מיני מקומות. אבל הוא לא עושה זאת. הוא נמנע מכניסה לכפרים השיעיים של חיזבאללה, ומאפשר נוכחות של אנשי חיזבאללה. כוח בינלאומי לא רוצה להיכנס לעימות צבאי, אלא לפקח: 'אני כוח שלום ולא מלחמה'. זה הופך אותם לבלתי רלוונטיים למשימה העיקרית של דחיקת חיזבאללה הרחק מהגבול".