נחשפת הסיבה לדאגה ברשות התחרות מרכישת ישראכרט

בקבוצת הביטוח הראל מעריכים כי רשות התחרות תסיים את בחינת העסקה לרכישת ישראכרט עד סוף דצמבר • מכשול אפשרי: הלוואה שהעמידה הראל לרוכשי חברת כרטיסי האשראי המתחרה, מקס • מניית ישראכרט זינקה בכ־25% מהשפל שרשמה לפני שבועיים

רן עוז, מנכ''ל קבוצת ישראכרט / צילום: תמי בר שי
רן עוז, מנכ''ל קבוצת ישראכרט / צילום: תמי בר שי

חברת כרטיסי האשראי ישראכרט תפרסם ביום רביעי את דוחותיה לרבעון השלישי של השנה, וייתכן כי יהיו אלה הדוחות האחרונים שלה כחברה ציבורית. שכן בשבועות הקרובים אמורה להיסגר סופית העסקה למכירתה לידי קבוצת הביטוח הראל. מכשול מרכזי העומד בפני השלמת העסקה הוא קבלת אישור רשות התחרות, אולם הראל הביעה השבוע אופטימיות באשר למתן החלטת הרשות במועד.

ניתוח | למה הראל מוכנה לשלם על ישראכרט מיליארד שקל יותר ממחיר השוק?
ניתוח | למה תחזיות לזינוק בגירעון וצניחה בתוצר התקבלו באנחת רווחה בבורסה 
פרשנות | השעון מראה: חנן מור עוד לא הפנים את הקטסטרופה

בהראל מציינים כי לאחר שהצדדים סיכמו על הארכת המועד לקיום התנאים המתלים לעסקה, עד לסוף דצמבר, קיים סיכוי טוב שרשות התחרות תקבל החלטה במועד, בעקבות "מגעים אינטנסיביים ורצופים בין החברה לנציגי רשות התחרות, תוך שהחברה פועלת לספק מענה בלוח זמנים מזורז, למספר סוגיות משמעותיות לדעת רשות התחרות", מסרו מקבוצת הביטוח.

לפני כשבועיים עדכנו בהראל כי רשות התחרות הודיעה לה שהיא מבקשת להאריך את המועד האחרון לאישור העסקה , מכיוון שלא תספיק למצות את הבדיקה עד לתאריך הסגירה הקודם שנקבע לעסקה - ה־12 בנובמבר. ואכן, מועד הסגירה חלף ביום ראשון השבוע, והאישור מרשות התחרות טרם התקבל. גם האישורים מרשות שוק ההון ומהפיקוח על הבנקים טרם התקבלו.

נזכיר כי עוד בטרם הדיווח על עיכוב בקבלת אישור רשות התחרות, עלה חשש בשוק ההון מאי מתן אישור במועד שיפיל העסקה. הערכות אלה הביאו את מניית ישראכרט להתרסק בשלהי החודש שעבר ביותר מ־14% ביום אחד. המניה כבר צנחה למחיר של פחות מ־12 שקל, ששיקף לישראכרט שווי חברה של כ־2.3 מיליארד שקל, נמוך במיליארד שקל מהשווי שבו אמורה להתבצע הרכישה בידי הראל (לפי 16.5 שקל למניה). אלא שבהמשך, על רקע הארכת המועד להשלמת העסקה, זינקה מניית ישראכרט בכ־25% מהשפל, והיא משקפת לחברה כעת שווי של 2.8 מיליארד שקל.

פירעון ההלוואה בפברואר

אז מה מטריד את רשות התחרות ומונע ממנה לאשר לפי שעה את העסקה, הגם שכבר אישרה לאחרונה עסקה דומה שבה רכשה כלל ביטוח את חברת כרטיסי האשראי מקס?

הסוגייה הראשונה קשורה לאותה מקס. ברשות התחרות הביעו חשש בנוגע ל"הלוואת מקס" - הלוואה בסך 900 מיליון שקל שהעמידו בעבר גופים בקבוצת הראל למי שהחזיקה בשליטה במקס - הקרן הזרה ורבורג פינקוס, לצורך רכישתה, ואשר מובטחת בשיעבוד על מניות מקס. הלוואה זו הועברה בתחילת השנה לידי כלל ביטוח, כחלק מעסקת הרכישה של חברת כרטיסי האשראי.

בגין אותה הלוואה קבע הממונה על רשות שוק ההון מגבלות שיחולו על הגופים מקבוצת הראל לאחר רכישת ישראכרט, ככל שזו תושלם. ללא פתרון לסוגיה זו, חוששים ברשות מיחסי נשייה בין ישראכרט למקס, שהן כאמור חברות מתחרות.

עם זאת, לגלובס נודע כי כלל ביטוח צפויה לפרוע את ההלוואה להראל בחודש פברואר הקרוב, ולשם כך היא יצאה השבוע בגיוס אג"ח, שבין היתר יאפשר לה להפחית את הריבית שהיא משלמת בגינה. מקורות בשוק מעריכים כי בשל מועד הפירעון הקרוב, לא אמורה סוגיית ההלוואה להוות מכשול לעסקת ישראכרט.

סוגיה מרכזית נוספת שבוחנת רשות התחרות נוגעת לדומיננטיות של הראל בתחום ביטוחי הבריאות, שבו היא מחזיקה בנתח שוק של כ־37%. זאת בעוד ישראכרט מחזיקה בנתונים על מיליוני לקוחות בשל היותה מנפיקת כרטיסי אשראי, וברשות התחרות רוצים לוודא שהמידע הזה לא יקנה למיזוג יתרון לא הוגן.