משרד הכלכלה משווק תוכנית הכשרה מקצועית שלא קיימת

משרד הכלכלה פרסם ב-22 לאוקטובר "מסלולי הכשרת עובדים בחירום - בשיתוף המעסיקים - חרבות ברזל", במטרה להכשיר עובדים בשל צורכי המלחמה • אך למעשה אין לתוכנית הזאת תקציב, והיא לא יכולה להתקיים

ניר ברקת, שר הכלכלה והתעשייה / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט
ניר ברקת, שר הכלכלה והתעשייה / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

מי שנרשם לתוכנית "הכשרת עובדים בחירום" של משרד הכלכלה, יקבל אימייל משונה ובו נכתב: "בקשתכם התקבלה. אנו מטפלים בבקשתכם ובבקשות הנוספות שהתקבלו, ועם קבלת התקציבים הנדרשים ממשרד האוצר נוכל להשלים את התהליך לאישור הבקשה למענק". 

חטופים ונשק בבתי החולים של חמאס? בתקשורת העולמית מתעלמים
המומחה שמאמין: נסראללה עדיין לא חושב שהבסנו את חמאס 
בעקבות המלחמה: משרד הבריאות דורש תוספת מיידית של עד 10 מיליארד שקל

על-פי גורמים באוצר, ב-15 לאוקטובר הם הודיעו למשרד הכלכלה כי בשל השינויים הנדרשים בתקציב בעקבות המלחמה, קיצוץ רוחבי והקפאת תקציבים גמישים - התקציבים שאינם חיוניים למלחמה כמו ההכשרות המקצועיות ייעצרו לעת עתה. מתוך 100 מיליון שקל שהוקצו לתוכנית ההכשרה המקצועית של משרד הכלכלה, הוצאו כבר 40 מיליון שקל, ושאר הסכום בסך 60 מיליון שקל יוקפא עד לקביעה מחדש של סדר העדיפויות התקציבי. 

האימייל שמקבל מי שנרשם לתוכנית ''הכשרת עובדים בחירום'' של משרד הכלכלה
 האימייל שמקבל מי שנרשם לתוכנית ''הכשרת עובדים בחירום'' של משרד הכלכלה

לאחר מכן, משרד הכלכלה תכנן לפרסם תוכנית מיוחדת למלחמה שתעקוף את הקפאת התקציבים. אך על-פי גורמים באוצר, כבר ב-19 לאוקטובר הם הודיעו למשרד הכלכלה שזה לא נחשב, והתקציב מוקפא.

במשרד הכלכלה מכחישים שהם ידעו שזה לא יאושר, וב-22 באוקטובר משרד הכלכלה פרסם את התוכנית המיוחדת למלחמה והמשיך לשווק אותה לציבור דרך הרשת, וניגשו אליה 170 מעסיקים. כעת, משרד הכלכלה יודע שאין לתוכנית תקציב, אך בכל זאת משווק אותה דרך הרשת ושומר אותה פתוחה להגשת בקשות - למרות שבפועל היא לא קיימת. 

קרב בין-משרדי

מודל ההכשרות המקצועיות אצל המעסיק (On the job training) נמצא בדיונים מספר שנים, ולא הגיע לידי מימוש למרות בקשת שרת הכלכלה הקודמת, אורנה ברביבאי. בתחילת הקדנציה של הממשלה הנוכחית הוא התעכב שוב במשך למעלה מחצי שנה, בשל סכסוך על סמכויות בין משרד הכלכלה בראשות ניר ברקת למשרד העבודה בראשות יואב בן צור. בסופו של דבר משרד הכלכלה ניצח והתחיל להפעיל את התוכנית אצלו בחודש ספטמבר השנה. בחודשיים מאז, משרד הכלכלה כבר הספיק להוציא 40% מהתקציב, וכעת נבלם על-ידי משרד האוצר.

גורמים באוצר טוענים כי ההכשרות המקצועיות ארוכות-הטווח אינן רלוונטיות לצורכי המלחמה והעורף הנוכחיים, ולא נורא אם במשך כמה חודשים לא יהיו הכשרות מקצועיות חדשות עד להסדרה של התקציב, ויש משאבים שצריך להסיט לטובת המלחמה האמיתית.

לעומתם, במשרד הכלכלה טוענים כי מדובר בהכשרות רלוונטיות לצורכי המלחמה, וכי יש קורסי הכשרה מקצועית באורך של בין 30 שעות כמו מלגזנים, חובשים ומפעילי מכונה, הכשרות של 50 שעות כמו ייצור מזון למשל, הכנת מצות, עוזר מרכיב מעליות והכשרות של 100 שעות כמו חשמלאים ומנהלי איכות תעשייה - ואלה כן יכולים להיות רלוונטיים כבר בזמן המלחמה.

אך לדברי גורמים באוצר, הכשרות קצרות אינן מצדיקות את כשל השוק המקורי בשמו קיימת הכשרה מקצועית בסבסוד ממשלתי, ואם הדבר כה חשוב למשרד הכלכלה - הוא יכול לנתב תקציב מתוך המשרד כדי להמשיך בפרויקט.

בכל מקרה, מי שניגש כרגע לתוכנית מקבל אימייל תשובה, בו משרד הכלכלה תוקף את האוצר ומסביר כי אין אפשרות להמשיך בתוכנית עד שזה לא יאשר את התקציבים. בכך, זועמים באוצר, משרד הכלכלה מנצל את סמכותו ואת מי שהגישו אליו פרטים בכוונה לחפש עובדים, כדי להתנגח במשרד האוצר בקרב בין-משרדי בזמן המלחמה. במשרד הכלכלה טוענים כי הם "יילחמו עד הרגע האחרון כדי שה-60 מיליון ייצאו החוצה".