ישראל במלחמה | סיקור שוטף

צה"ל איתר סמוך לשיפא את גופתה של יהודית וייס ז"ל שנחטפה מביתה

קבינט המלחמה מתכנס לדון בעסקה לשחרור החטופים • ראש הממשלה נתניהו לתקשורת הזרה: "היו לנו 'אינדיקציות חזקות' שהם הוחזקו בבית החולים שיפא" • הרמטכ"ל ללוחמים בעזה: "אנחנו קרובים להשמיד את המערכת הצבאית בצפון הרצועה, ככל שזה תלוי בנו - נמשיך לעוד אזורים" • אמצעי לחימה ומכונית ממולכדת: זה מה שצה"ל איתר בבתי החולים ברצועה • כל העדכונים

תמונת לוויין של מתחם בית החולים שיפא בעזה / צילום: ap, Maxar Technologies
תמונת לוויין של מתחם בית החולים שיפא בעזה / צילום: ap, Maxar Technologies

עדכונים שוטפים 

23:02 - שר האוצר בצלאל סמוטריץ': "העובדה שאחרי 41 יום סינוואר עוד מסוגל לנהל משא ומתן ולקבוע את תנאי שחרור החטופים אומרת שאנחנו לא בכיוון. הגיע הזמן שקבינט המלחמה יתחיל לשדר עוצמה, ינתק מגע ויבהיר במעשים לנאצי הזה ולפטרון הקטארי שלו שמכאן והלאה רק אנחנו קובעים את התנאים".

22:51 - מקורות פלסטינים: חילופי אש בין כוחות צה"ל לחמושים בג'נין.

22:39 - ארה"ב לא העריכה אם ישראל הפרה את הדין הבין-לאומי, כך אמר דובר מחלקת המדינה מאט מילר. "אנחנו עוקבים אחר ההתפתחויות", הבהיר.

22:20 - דיווח בבלומברג: ארה"ב ומדינות אירופה מקדמות תוכנית לכוח שמירת שלום בין-לאומי ברצועת עזה בימים שלאחר המלחמה. גורמים רשמיים הודו כי ישראל צפויה להסתייג מהרעיון, אך אמרו שעצם קיום הדיון עשוי לדחוף את ירושלים לחשוב יותר על היום שאחרי המבצע הקרקעי.

22:03 - חיזבאללה קיבל אחריות לעוד ירי נ"ט - לעבר מוצב צה"ל בגבול לבנון. בסך הכול ארגון הטרור קיבל אחריות על 9 פעולות מהבוקר.

21:52 - ראש הממשלה נתניהו בריאיון ל-CBS: "היו לנו אינדיקציות חזקות לכך שהחטופים הוחזקו בבית החולים שיפא, זו אחת הסיבות שנכנסנו לשם". נתניהו הוסיף: "אם הם היו שם - היינו מוציאים אותם".

21:22 - החלה ישיבת קבינט המלחמה.

21:15 - דובר צה"ל, תת-אלוף דניאל הגרי, בהצהרה לתקשורת: "לצערנו יהודית וייס נרצחה בידי מחבלים ולא הצלחנו להגיע אליה בזמן. אנחנו מבטיחים שבכל רגע שיהיה מידע חדש בנוגע לחטופים נעדכן את המשפחות והציבור. לא נסתיר מידע ונעדכן רק כאשר המידע מאומת באופן מלא".

בנוסף, הגרי עדכן כי כוחות צה"ל חשפו תשתיות טרור בבית החולים שיפא, בהן פיר מבצעי ורכב ממולכד שהוכן לטבח השבעה באוקטובר. גם בשעה זו פועלים הכוחות בבית החולים. במקביל, צוות הקרב החטיבתי של חטיבת צנחנים פועל בבית החולים אל-קודס, בו אותרו אמצעי לחימה וכלי נשק.

הגרי הוסיף: "בוצעו שתי תקיפות על מתחם תת-קרקעי ובו בכירים בהנהגה המדינית. בחמאס מנסים להסתיר את תוצאות פעולות צה״ל נגד מנהרות שבהם שהו מח"ט הצפונית של עזה ובכיר שמקורב לסינוואר".

21:07 - קרובי משפחתה של יהודית וייס, שנחטפה לעזה ונרצחה, ל-N12: "בדיוק היום חזרנו מגילוי המצבה של בעלה שמוליק ז"ל. יהודית הייתה חולה בסרטן אבל כבר עברה ניתוח להסרת הגידול והתקרבה לסיומם של הטיפולים. היא כמעט ניצחה את המחלה עד שחמאס חטף אותה ורצח אותה באכזריות".

21:00 - משרד החוץ האמריקני: ישראל צריכה להבטיח את ביטחונם של אזרחים בעזה במקביל לרצונה להרחיב את המבצע הצבאי. יש על זה שיח פעיל בין ישראל וארה"ב.

20:42 - מקורות במערב ובישראל אמרו ל"פייננשל טיימס" כי ישראל מאמינה שהנהגת החמאס נמצאת כעת בדרום רצועת עזה. עם זאת, בעלות בריתה של ישראל הזהירו מהרחבת המבצע לדרום הרצועה.

20:30 - הפרלמנט הנורווגי אישר היום הצעת החלטה שסוללת את הדרך להכרה במדינה פלסטינית.

20:15 - במהלך הלחימה סמוך לבית החולים שיפא אותרה גופתה של יהודית וייס ז"ל שנחטפה מביתה בקיבוץ בארי. ליהודית, בת 64, היו חמישה ילדים. היא הייתה חולת סרטן ובעלה, שמוליק, נרצח בשבת השחורה. גופתה אותרה במבנה בו היה ציוד צבאי ואמצעי לחימה. לאחר הליך זיהוי נמסרה הודעה למשפחתה של יהודית. יהי זכרה ברוך.

19:45 - קבינט המלחמה צפוי להתכנס בשעה הקרובה. "אף אחד מחברי הקבינט לא דאג לדבר איתנו, להסתכל לנו בעיניים", אמרה מירית רגב, שילדיה איתי ומאיה חטופים ברצועה. "יכול להיות שתיחתם עסקה שאנחנו לא יודעים עליה כלום. אין לנו אוויר, נגמרה לנו הסבלנות".

אורין גנץ , אמה של החטופה עדן זכריה, הצטרפה: "בידיים של הקבינט הגורל של הבת שלי. לפחות ראוי להגיד לנו מה הולך להיות - יש עסקה? אין עסקה? אנחנו לא יודעים כלום. אני רוצה לדעת שיסתכלו לכל הורה בעיניים ויגידו לו אם הילד שלו חוזר. אם זה בשלב הבא - אולי זה בכלל לא יקרה?"

19:34 - שר החוץ הירדני איימן א-ספדי הודיע כי ירדן לא תחתום עם ישראל על הסכם מים תמורת חשמל. "ישראל דוחפת את כל האזור לגיהינום - היא חייבת לשאת בתוצאות", אמר בריאיון לאל-ג'זירה. "אנחנו עושים כל מה שאנחנו מאמינים שיעזור לתמוך בעם הפלסטיני".

19:25 - מנכ"ל משרד ראש הממשלה התחייב כי בתוך חודש יינתן פתרון ליישובי המועצות בדרום שלא נכללים במתווה הטיפול הנוכחי של 0-7 קילומטרים מהגבול. מדובר בניסיון להעניק לתושבים מעטפת דומה לזו שמקבלים שאר יישובי המועצות שנמצאים קרוב יותר לגבול.

19:13 - שר המשפטים יריב לוין תקף את ראש האופוזיציה לפיד, שקרא להחליף את ראש הממשלה נתניהו. "בימים אלה, בהם נדרשת אחדות בעם, בוחר יאיר לפיד לעסוק בפוליטיקה קטנה", מסר לוין. "קריאתו להחליף את נתניהו בעיצומה של מלחמה, מעידה על חוסר הבנה מוחלט של מה שנדרש בימים אלה, וקריאתו להעביר את רצועת עזה לשליטת אבו מאזן, מעידה על חוסר הבנה מוחלט של מה שיידרש עם תום המלחמה".

לוין הוסיף כי הוא מגבה את רה"מ, את קבינט המלחמה, את הרמטכ"ל וראשי מערכת הביטחון ואת כל חיילי צה"ל.

19:00 - צה"ל הפיץ תיעוד ראשון מלחימת חטיבת הקומנדו בעזה: כך הלוחמים פשטו על מחנה שאטי בצפון הרצועה. במהלך הפשיטה הכווינו הכוחות 54 תקיפות מהאוויר, מהים ומהיבשה, במהלכן חוסלו מחבלים והושמדו תשתיות טרור.

18:49 - שרת החוץ של צרפת, קתרין קולונה, מסרה כי הזהירה את עמיתה האיראני מפני הרחבת העימות במזרח התיכון. השרה אמרה כי איראן עלולה לשאת באחריות כבדה אם יהיו התפתחויות שליליות.

18:37 - נשיא המדינה הרצוג התראיין לסוכנות הידיעות EFE. "מנהיגי אמריקה הלטינית בעלי קשר לאיראן חייבים לסייע בשחרור החטופים", אמר הרצוג. "המדינות חייבות למנף את היחסים עם איראן ועל המנהיגים לגלות הגינות וכבוד בנוגע למצוקת החטופים. זה הנושא ההומניטרי הראשון במעלה שנמצא בסדר היום העולמי".

18:35 - חיזבאללה הודיע כי שני מחבלים משורותיו חוסלו. מתחילת המלחמה הארגון הצהיר על 76 פעילים שנהרגו. היום קיבל חיזבאללה אחריות ל-8 פעולות נגד ישראל בגבול לבנון.

18:22 - הרמטכ"ל הרצי הלוי: "בשמחת תורה לא עמדנו במשימה שלנו לשמירה על ביטחון אזרחי מדינת ישראל. שילמנו על כך מחיר כבד מאוד". למסיימי קורס קצינים קרביים אמר הלוי: "אנחנו נתחקר ונסיק את המסקנות הנדרשות אך לפני הכל אנחנו נחושים לנצח, לבנות ולשקם. ביחד נפרק את החמאס ונעשה הכול כדי להשיב את החטופות והחטופים".

18:08 - רב"ט אברהם פטנה, בן 20 מחיפה, נפל בפיגוע במחסום המנהרות בירושלים הבוקר. אברהם היה לוחם בגדוד ארז שבמשטרה הצבאית. בנוסף, הותר לפרסום כי שני לוחמים מגדוד 53, חטיבה 188, נפצעו קשה בקרב בצפון רצועת עזה.

18:00 - שר הפנים משה ארבל הודיע כי בכוונתו לפעול לשלילת מעמדם של מחבלי חמאס מאג'ד ג'ואבה ורשיד רשק בגין קידום טרור נגד ישראל ותמיכה בו.

17:55 - יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ הגיע לאילת ונפגש עם משפחות תושבי ניר עוז ושדרות. "קיבלתי הרבה מאוד עוצמות ואת ההבנה שחייבים להמשיך ולעשות הכל כדי להשיב את החטופים ולפרק את היכולות של חמאס", אמר בסיום המפגש. "נעשה הכל כדי שהחמאס לא יהווה איום על אזור הדרום".

17:40 - ג'ון קירבי, דובר המועצה לביטחון לאומי בבית הלבן, לאחר פגישת ביידן ונשיא סין שי ג'ינפינג: "לסין יש השפעה על איראן - ואנחנו בהחלט רוצים לראות אותה משתמשת בה".

17:34 - "סרט הזוועות" יוקרן לשגרירים באו"ם ולבכירי הארגון. השגריר ארדן: "הגיע הזמן שהאו"ם המעוות, שעושה השוואות לא מוסריות בין ישראל לחמאס, יראה במו עיניו לאיזה רוצחים ברברים הוא דואג ואולי יבין כמה הוא בוגד בייעודו המקורי". ההקרנה צפויה להתקיים ביום שני הקרוב, גם מזכ"ל האו"ם הוזמן לצפות בסרט.

17:29 - הזרוע הצבאית של חמאס קיבלה אחריות לפיגוע במחסום המנהרות בירושלים.

17:25 - ראש הממשלה נתניהו ביקר בבית משפחת לייטר, וניחם את הוריו של רס"ן (במיל') משה ידידיה ז"ל שנפל בקרב בצפון הרצועה. "לא יכולתי לדמיין שיש לנו כזה צבא", אמר יחיאל, אביו של משה ידידיה ז"ל. "הם כל הזמן עוטפים ומחבקים אותנו. צה"ל הוא הכי מוסרי בעולם - החיילים היו חמישה שבועות וחצי מחוץ לבית, ולפני שהם חזרו הביתה הם באו לחבק אותנו. זה הכי מוסרי שאפשר לעשות".

17:15 - שר הביטחון גלנט: "השלמנו את כיבוש וטיהור מערב העיר עזה, אנחנו עוברים שלב בתמרון". שר הביטחון קיים הערכת מצב במפקדת אוגדה 36 הפועלת בבית החולים שיפא. "יש בבית החולים ממצאים משמעותיים", אמר גלנט, "הכוחות פועלים באופן מדויק, באופן נחוש, בצורה החלטית, בתיאום מאוד גבוה בין כוחות האוויר, הים, היבשה, ובליווי של מודיעין עוטף וחזק מאוד".

שר הביטחון הוסיף: "ככל שנעמיק את הפעולה הזאת, נגביר את הלחץ על החמאס ונשחוק עוד מפקדות, נפגע בעוד מנהרות, נחסל עוד פעילים, ונוריד עוד ראשי ארגונים, כך יגדל הסיכוי להשיב את החטופים שלנו, כי האויב הזה מבין רק כוח ואנחנו מסבירים לו היטב מה זה כוח".

17:05 - שר הביטחון גלנט: "השלמנו את כיבוש וטיהור מערב העיר עזה, אנחנו עוברים שלב בתמרון". שר הביטחון קיים הערכת מצב במפקדת אוגדה 36 הפועלת בבית החולים שיפא. "יש בבית החולים ממצאים משמעותיים", אמר גלנט, "הכוחות פועלים באופן מדויק, באופן נחוש, בצורה החלטית, בתיאום מאוד גבוה בין כוחות האוויר, הים, היבשה, ובליווי של מודיעין עוטף וחזק מאוד".

שר הביטחון הוסיף: "ככל שנעמיק את הפעולה הזאת, נגביר את הלחץ על החמאס ונשחוק עוד מפקדות, נפגע בעוד מנהרות, נחסל עוד פעילים, ונוריד עוד ראשי ארגונים, כך יגדל הסיכוי להשיב את החטופים שלנו, כי האויב הזה מבין רק כוח ואנחנו מסבירים לו היטב מה זה כוח".

17:00 - מפקד חיל האוויר, האלוף תומר בר: "אנו פוגעים בחמאס על הקרקע ומתחת לפני הקרקע - פגענו באלפי מחבלים ונגיע לכולם". בר הבהיר: "חיל האוויר ערוך ופועל בכל רחבי המזרח התיכון ובכל זירה נדרשת".

16:47 - צבע אדום בכרם שלום שבעוטף עזה.

16:40 - הפעילות הקרקעית בשיפא - בצה"ל מבהירים: יש בידינו מידע מובהק המצביע על קשר בין פעילות החמאס בבית החולים לסוגיית החטופים. במהלך סריקות במקום נמצאו ממצאים חדשים המעידים על תשתיות תת-קרקעיות משמעותיות.

בצה"ל הוסיפו כי באחד המחשבים הניידים שנמצא במרכז הפיקוד והשליטה של החמאס אותרה תמונה של התצפיתנית אורי מגידיש טרם חטיפתה. בצבא הדגישו כי טרם מוצה כל המידע שנתפס במחשב או בדיסקים שהיו במרכז הפיקוד.

16:29 - צבע אדום בנירים, בניר עוז ובעין השלושה שבעוטף עזה. 

מומחה החטופים שמסביר: אלה שתי ההפתעות של חמאס
כמה זמן תימשך המלחמה והאם נכבוש את כל הרצועה? התשובה של האלוף במיל' יעקב עמידרור 
עמוס ידלין מאמין: זו עסקת השבויים היחידה שעל הפרק 
למה צריך להישאר בממ"ד גם אחרי רעשי הפיצוץ, ואיך יודעים איפה תיפול רקטה?
תשתיות טרור ומפקדת חמאס: מה נחשף בבית החולים שיפא? 

16:12 - מפקד משמרות המהפכה של איראן, חוסין סלאמי: "ארה"ב, ישראל וכמה מדינות אירופאיות יצאו למלחמה נגד תינוקות בבתי החולים. הן רוצות להראות את העוצמה שלהן באמצעות כיבוש יחידות הטיפול הנמרץ".

16:00 - רקטות בתוך מיטה בחדר ילדים וטיל נ"ט בעגלת תינוק: מידע מודיעיני הוביל את לוחמי צוות הקרב של חטיבת המילואים 551 לאיתור אמצעי לחימה בחדר ילדים בבית ברצועת עזה.  

15:43 - דובר צה"ל: בהמשך להתרעה שהופעלה במרחב שתולה ואבן מנחם, זוהו מספר שיגורים שחצו מלבנון לשטח ישראל ונפלו ככל הנראה בשטח פתוח. בנוסף, מחבלים שיגרו טיל נ"ט לעבר מוצב צה"ל במרחב דובב. אין נפגעים. כוחות צה"ל תוקפים כעת בירי ארטילרי לעבר לבנון. 

15:34 - חיזבאללה קיבל אחריות לעוד שתי פעולות של ירי נ"ט לעבר מוצבים ישראלים. משעות הבוקר קיבל ארגון הטרור אחריות על שישה אירועים. 

15:20 - צעדת משפחות החטופים והחטופות הגיעה לבית משפחתה של החיילת נועה מרציאנו ז"ל, שנפלה בשבי החמאס, במודיעין. המשפחות הגיעו לנחם את המשפחה, והן  יישאו דברים מחוץ לביתה.

עדי מרציאנו, אימה של נועה ז"ל: "תודה למשפחה החדשה שלי, מטה משפחות החטופים. הייתי אמורה להיות חלק מהצעדה, אבל חסכו לי כמה קילומטרים. קשה לדבר על נועה בלשון עבר. נועה ילדה של אור ואהבה עם עיניים טובות שמספרות סיפור של נתינה, של חיוך שלא נגמר. המאבק על נועה והחזרה שלה לא נגמר. אין לי קבר. אמרו לי שאני יושבת שבעה, ואפילו לא עשיתי הלוויה שראויה לה".

14:54 - שיירת אופנועים מלטרון לכפר עזה, בהובלת הסבים והסבתות של החטופים והחטופות שנמצאים כבר 41 ימים בשבי מחבלי החמאס, יצאה לדרך. 

14:40 - צה"ל מאשר בהודעה רשמית כי בחיפוש בשיפא נמצאו מחשבים ובהם תיעוד הקשור לחטופים: כוחות שלדג וכוחות נוספים בהובלת אוגדה 36 ממשיכים לפעול במרחב בית החולים, שמהווה קומפלקס שמורכב מכמה מבנים והוא בית החולים הגדול ברצועה. בצה"ל מדגישים כי הכוחות עוברים מבנה אחר מבנה וסורקים קומה-קומה. כל זאת, בזמן שבמקום יש עדיין מאות של חולים ואנשי צוות רפואי.

הפעילות מתנהלת תוך ביצוע הערכת מצב בשטח ותחקור שמתנהל במקום - עד כה לא נפגע אף איש צוות רפואי או חייל צה"ל בפעילות. כוחות צה"ל פועלים מתוך הבנה כי יש עוד תשתיות טרור רבות במרחב הקומפלקס שמוטמנות היטב.

כבר כעת, לאחר סריקה של חלק מהבניינים אותרו אמצעי לחימה, חומרי מודיעין ובכלל זאת מידע הקשור ל-7 באוקטובר, טכנולוגיות צבאיות וציוד צבאי, מפקדות, אמצעי קשר - כולן של חמאס. בסריקות אותרו אמצעים טכנולוגיים, לרבות מחשבים עליהם נמצא מידע ותיעוד הקשורים לחטופים, כך לפי צה"ל. האמצעים הועברו לבדיקה ולחקירה. 

14:35 - אזעקה באבן מנחם שבגליל המערבי. 

14:30 - היתקלות של לוחמי הצנחנים במחבלי חמאס - וחיסולם בצפון הרצועה: במסגרת פעילות חטיבת הצנחנים באזור שיח' עג'לין נתקלו לוחמי גדוד 202 במחבלי חמאס שפתחו לעברם בירי. בלחימה שהתפתחה נפצע סמ"ר יהונתן יצחק סמו ז"ל ושני לוחמים נוספים. הלוחמים חתרו למגע, ירו לעבר המחבלים והכווינו לעברם ירי טנקים בשילוב תקיפה אווירית. סמ"ר יהונתן יצחק סמו ז"ל נפצע בקרב ב-8 בנובמבר ונפטר מפצעיו יומיים לאחר מכן. 

14:00 - כוחות הביטחון עצרו הלילה 33 מבוקשים ברחבי פיקוד המרכז, 20 מתוכם משויכים לחמאס. מופה בית המחבל מחמאס שהיה שותף לביצוע הפיגוע בחווארה בו נרצחו שי ואביעד ניגרקר ז"ל. הכוחות ממשיכים בפעילות לסיכול טרור בכפר אל מועייר שבבנימין.

13:55 - דובר צה"ל מסכם את התקריות בגבול הצפון: "לפני זמן קצר, כוחות צה"ל תקפו בשטח לבנון חוליית מחבלים שניסתה לשגר טילי נ"ט לעבר שטח ישראל. כמו כן, מחבלים ביצעו מספר שיגורים לעבר מרחב משגב עם ולעבר מוצבי צה"ל במרחב מטולה ויפתח. אין נפגעים. כוחות צה"ל תוקפים בירי ארטילרי את מקורות הירי".

13:49 - דובר צה"ל ל-BBC: מצאנו בבית החולים שיפא מחשבים וציוד נוסף שיכולים לשפוך אור על מצב החטופים. המחשבים מכילים תמונות וסרטונים של החטופים שצולמו לאחר שנחטפו לעזה.

13:39 - השב"כ מעדכן: "המחבלים שביצעו את פיגוע הירי הבוקר במחסום המנהרות הם עאבד אל קאדר קוואסמה, בן 26, מתגורר בחברון ופעיל חמאס. אביו הוא עבדאללה קוואסמה, שימש כראש הזרוע הצבאית של חמאס בחברון וחוסל בשנת 2003; חסן מאמון קפישה, בן 28, מתגורר בחברון, מזוהה חמאס. דודו הוא אימן קפישה אשר גורש ב-2011 לטורקיה; ומחבל נוסף, שטרם אומתה זהותו באופן ודאי. חקירת הפיגוע נמשכת". 

13:33 - גורם ביטחוני בכיר אומר הבוקר אחרי הערכת מצב: "העובדה שסינוואר מעכב את המשא-ומתן בעקבות הפעולה בשיפא, מעידה שזו נקודה רגישה מאוד מבחינתו. ייתכן שזה משפיע על היכולת שלו לקבל החלטות רציונליות, וזה יכול להשפיע על המשא-ומתן. צה"ל לא ייצא משיפא עד שלא נמצה את כל המטרות שהצבנו שם. הפעולה במקום נמשכת. עדיין אוספים ממצאים". 

12:31 - שלושה טילי נ"ט נורו על משגב עם שבגליל העליון, אין נפגעים. צה"ל מגיב בירי ארטילרי. 

12:27 - צבע אדום בנחל עוז.

12:18 - הותר לפרסום שמו של סרן שלמה בן נון, בן 22 ממודיעין, סגן מפקד פלוגה בגדוד 202, חטיבת הצנחנים, שנפל הלילה במהלך פעילות מבצעית בצפון רצועת עזה.

לוחם במילואים מגדוד 75 חטיבה 7 ולוחם במילואים מגדוד 9215 חטיבה 205 נפצעו קשה בקרבות בצפון רצועת עזה. הלוחמים פונו לקבלת טיפול רפואי בבית חולים, משפחותיהם עודכנו.

11:54 - השר בני גנץ הגיע לביקור ניחומים אצל משפחות מערערה בנגב ומכסייפה שיקיריהן נרצחו במהלך המלחמה: "אני מבקש לחזק את משפחות הנרצחים. נעשה הכול כדי לעמוד לצדכן. אני מברך על ההתגייסות של ההנהגה המקומית למאמץ האזרחי, על האחריות, המנהיגות והסולידריות שמתגלה בעת החירום הזו". בביקור השתתף ראש המועצה המקומית ערערה בנגב, נאיף אבו עראר.

11:48 - מטוסי קרב השלימו לפני זמן קצר תקיפת מטרות טרור של חיזבאללה בשטח לבנון. בין המטרות שהותקפו - מספר עמדות צבאיות בהם פעלו מחבלי הארגון. כמו כן, לפני זמן קצר תקפו הכוחות מחבל שפעל בשטח לבנון, סמוך למרחב שלומי. 

 11:30 - לוחמי צוות הקרב של חטיבה 188, יחד עם לוחמי שייטת 13, השיגו שליטה מבצעית על המעגן המרכזי של עזה שבו שלט חמאס. בפשיטה המשולבת של כוחות השייטת, השריון וההנדסה יחד עם חיל האוויר חוסלו 10 מחסלים, הושמדו כעשרה פירי מנהרות, והושמדו ארבעה מבנים המהווים תשתיות טרור. 

11:25 - מפכ"ל המשטרה קובי שבתאי בזירת הפיגוע בכביש המנהרות שסמוך לירושלים: "המחבלים היו חמושים ברובי M16, אקדחים, גרזנים, כמות תחמושת אדירה - מה שמעיד על כך שהם תכננו פיגוע גדול יותר. הם תכננו לבצע טבח, לקחו איתם תמרים לשהייה ממושכת". 

11:22 - צבע אדום בסעד, בעלומים, בנחל עוז ובכפר עזה.

11:07 - רקטות שוגרו לשפלה ונפלו בים ליד פלמחים, לא הופעלו אזעקות. עדי ראייה: "שמענו פיצוצים חזקים".

11:01 - מרכז השלטון המקומי שיגר מכתב שנחתם בידי כל ראשי המועצות האזוריות בישראל, לראש הממשלה בנימין נתניהו, לשר הביטחון יואב גלנט ולשר האוצר בצלאל סמוטריץ'ל בדרישה לתיקון מתווה הפיצויים ליישובים שנפגעו במלחמה. "יש לבטל את מדיניות פיצול המועצות האזוריות לחלקים והפרדת יישובים בקביעת זכויותיהם. לא נסכים לפיצול וניאבק נגד זה בכל דרך: דין יישובי המועצה כדין כלל המועצה ללא אבחנה - הן ביחס לתקנות שאושרו והן ביחס לכל החלטה וכל תקנה עתידית שתהיה", כתבו. 

11:00 - דובר צה"ל בערבית, סא"ל אביחי אדרעי, פנה לתושבי העיר עזה וצפון הרצועה, והודיע כי ציר סלאח א-דין פתוח גם היום עד השעה 16:00 למעבר תושבים דרומה. עוד הודיע על הפוגה בלחימה בשג'אעיה וא-תורכמאן, למטרות הומניטריות.

10:50 - מקורות פלסטיניים: המחבלים שביצעו את הפיגוע במחסום המנהרות בירושלים הם תושבי חברון - עבד אל-קאדר קואסמה וחסן מאמון קפישה. מלבדם היה בחוליה מחבל נוסף מחברון. 

10:23 - האזעקה בשתולה - בגלל ירי כוחותינו. 

10:14 - אזעקה בשתולה שבגליל המערבי.

09:51 - פיגוע הירי במחסום המנהרות: כוחות גדולים של משטרה, מג"ב וצה"ל פועלים לסריקות באזור ולביצוע פעולות משלימות בזירה. חבלני מחוז ירושלים פועלים במקום - הציר נסגר לתנועת כלי רכב עד לסיום הטיפול בזירה.

09:16 - שישה בני אדם נפצעו, בהם צעיר כבן 20 שנפצע אנושות ומחוסר הכרה, בפיגוע ירי במחסום המנהרות סמוך לירושלים. חוליה של שלושה מחבלים פתחה בירי לעבר עמדת צה"ל וחוסלה. הכוחות זיהו במקום חפץ שחשוד כמטען, והם פועלים לבדיקתו. צוותי מד"א מפנים את הצעיר שנפצע באורח קשה, צעירה כבת 20 וגבר כבן 32 שנפצעו בינוני לבית החולים שערי צדק. 

09:15 - דיווחים פלסטיניים על תקיפות ליד בית החולים האינדונזי בצפון רצועת עזה. בנוסף, ערוצים פלסטיניים דיווחו לפני זמן קצר על תקיפות בשכונת זיתון במקביל להתקדמות כוחות צה"ל במערב העיר עזה. צה"ל תוקף גם באזור שכונת צברה, הסמוכה לשכונת זיתון בחלק המערבי של העיר.

08:10 - חטיבת האש 215 באוגדה 162 תקפה הלילה באמצעות מטוסי קרב את ביתו בעזה של איסמעיל הנייה, ראש הלשכה המדינית של חמאס, ששימש כתשתית טרור ובין היתר כמקום מפגש עבור בכירי הארגון, כך לפי דובר צה"ל.

במהלך השתלטות על מחנה שאטי, איתרו והשמידו לוחמי סיירת הנח"ל מצבור אמצעי לחימה של הכוח הימי של חמאס. במצבור אותרו מערכות צלילה, מטענים וכלי נשק. כמו כן, צוות הקרב של חטיבת הצנחנים תקף מחבלים ואיתר אמצעי לחימה מגוונים, בהם: חגורות נפץ, חביות נפץ, טילי RPG, נ"ט ומסמכים מודיעיניים.

07:15 - נשיא המדינה יצחק הרצוג התייחס לאפשרות שישראל תישאר ברצועה, ואמר בראיון ל"פייננשל טיימס": "לא נוכל להותיר ואקום בעזה. עלינו להחזיק כוח חזק מאוד שיבטיח שזה לא יקרה שוב".

06:45 - צבע אדום בסופה ובניר יצחק.

06:00 - דובר צה"ל התיר לפרסום את שמותיהם של שני חללי צה"ל שנפלו בקרב בצפון הרצועה: סרן אסף מסטר, בן 22 מקיבוץ בחן, מפקד מחלקה בגדוד 601 של חטיבה 401; וסרן כפיר יצחק פרנקו, בן 22 מירושלים, מפקד מחלקה בגדוד 52 של חטיבה 401.

05:46 - דובר ראש הממשלה לתקשורת הזרה, מארק רגב, ל-CNN: "ישראל תציג ראיות נוספות שיוכיחו שחמאס מפעיל מפקדה מתחת לבית החולים שיפא". 

05:17 - דיווח ברויטרס: מכונית התנגשה במחסום ליד שגרירות ישראל בטוקיו, יפן. אדם בשנות ה-50 לחייו נעצר, ושוטר אחד נפצע.

03:37 - נשיא ארה"ב ג'ו ביידן התייחס למלחמה בעזה במסיבת עיתונאים בסן פרנסיסקו: "חמאס ביצעו פשעי מלחמה כשפעלו מתוך בית החולים שיפא. הישראלים לא נכנסו בכוחות גדולים, דיברנו על הצורך שלהם להיות זהירים במיוחד. נאמר לי שהם הכניסו פנימה אינקובטורים והזהירו את הצוות הרפואי".

נשיא ארה"ב גינה את ארגון הטרור: "חמאס כבר אמרו באופן פומבי שהם מתכוונים לתקוף שוב כמו שעשו, ולכן אני שואל שאלה רטורית: 'מה אמריקה הייתה עושה במצב הזה?'. הם ערפו ראשי תינוקות ושרפו ילדים ונשים בחיים - לחשוב שהם פשוט יפסיקו ולא יעשו כלום, זה לא מציאותי. הם משתמשים במנהרות כדי להיכנס בין היתר לבית החולים".

כשנשאל מתי המלחמה תיפסק, השיב ביידן: "כשלחמאס לא תהיה את היכולת לרצוח ולעשות דברים מזוויעים לישראלים - ונכון להבוקר הישראלים סבורים שהם עדיין מסוגלים לעשות זאת".

02:49 - דובר צה"ל: במהלך היממה האחרונה תקף צה"ל כמה מטרות של חיזבאללה בשטח לבנון, ביניהן מחסן אמצעי לחימה, תשתיות צבאיות, עמדות תצפית ועמדות שיגור. מאחת העמדות שנתקפו בוצע אמש ירי נ"ט לעבר מרחב שלומי.

02:43 - גורם אמריקאי בכיר: נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ביקש מסין להאיץ באיראן להימנע מ"צעדים פרובוקטיביים" במזרח התיכון. את הדברים אמר ביידן בפגישתו עם נשיא סין שי ג'ינפינג שארכה 4 שעות, כך דווח ברויטרס.

02:25 - בכיר בממשל האמריקאי: הנשיא ג'ו ביידן הבהיר את ההבחנה שעושה ארה"ב בין הפלסטינים לבין חמאס, במהלך שיחה שקיים עם נשיא סין שי ג'ינפינג.

01:54 - נשיא צרפת עמנואל מקרון התייחס למאמץ לשחרור החטופים בציוץ בעברית: "אנחנו מפעילים את כל כובד משקלנו, את כל כוחנו, על-מנת לשחרר את חטופינו ולאפשר למשפחות להתאחד עם יקיריהן".

00:52 - דובר צה"ל הכניס כתבים זרים לבית החולים שיפא בעזה. בווידאו נראה טריי, כתב של פוקס ניוז, מדווח על המצב מתוך בית החולים: "הישראלים פשטו על בית החולים, יש מאות פלסטינים שמטופלים כאן, שמענו קרבות ירי בפאתי בית החולים".

00:15 - בעזה מדווחים: כוחות צה"ל פשטו שוב על בית החולים שיפא, הפעם מהכניסה הדרומית.

23:11 - משרד החוץ מסר בהמשך להחלטת מועצת הביטחון של האו"ם, הקוראת להפוגה הומניטרית מיידית של כמה ימים בעזה, כי "ישראל קוראת למועצה ולקהילה הבינלאומית לעמוד בתוקף על שחרור כל החטופים הישראלים במהירות כפי שההחלטה קובעת". המשרד הדגיש כי "ישראל מצפה ממועצת הביטחון לגנות את החמאס בצורה חד-משמעית ולהתייחס לצורך לייצר מציאות ביטחונית אחרת בעזה. אין מקום להפוגות הומניטריות ממושכות כל עוד 239 חטופים נמצאים בידי מחבלי החמאס".

שגריר ישראל לאו"ם, גלעד ארדן, התייחס להחלטת מועצת הביטחון של האו"ם ואמר כי היא מנותקת מהמציאות. "לא תהיה להחלטה שום משמעות בפועל, ישראל ממילא פועלת לפי החוק הבינלאומי, ואילו מחבלי החמאס כלל לא יקראו את ההחלטה ולא יפעלו לפיה", מסר ארדן. "מצער שהמועצה ממשיכה להתעלם ולא לגנות או אפילו להזכיר את הטבח שביצע חמאס ושהוביל למלחמה בעזה. זה מביש. ישראל תמשיך לפעול עד להשמדת חמאס והחזרת החטופים".

22:51 - ארה"ב לא הטילה וטו: מועצת הביטחון של האו"ם אישרה הצעה "להרחיב את ההפוגות ההומניטריות" בעזה ולשחרר את החטופים. 12 מדינות הצביעו בעד. ארה"ב, בריטניה ורוסיה נמנעו. 

הכתבה פורסמה לראשונה ב-N12