המומחה שמסביר: זה האיש שמקבל החלטות בעניין החטופים וכדאי להיזהר ממנו

ירון בלום, לשעבר בכיר בשב"כ, כיהן בעבר גם כמתאם השבויים והנעדרים של ישראל • בשיחה עם גלובס, על רקע הדיווחים על עסקה מתגבשת, הוא מסביר כיצד מתנהל המו"מ, ממה ישראל צריכה להיזהר, ומה המניפולציות שחמאס ינסה לעשות

צילומים של חטופים במתקפת הטרור של החמאס ב-7 באוקטובר תלויים על הקיר בהפגנה לשחרורם / צילום: ap, Francisco Seco
צילומים של חטופים במתקפת הטרור של החמאס ב-7 באוקטובר תלויים על הקיר בהפגנה לשחרורם / צילום: ap, Francisco Seco

"כדי להבין את מה שקורה בסוגיית שחרור החטופים צריך להסתכל על התמונה המלאה", אומר לגלובס ירון בלום, לשעבר בכיר בשב"כ ומתאם השבויים והנעדרים בין השנים 2022-2017. לדבריו, "יש לנו בצפון עימות עם חיזבאללה, יש לנו את גזרת איו"ש שמבעבעת. רק היום היה פיגוע במחסום המנהרות. תבין, מאז תחילת המלחמה כוחות הביטחון עצרו בגזרת איו"ש כ-1,700 מבוקשים וצה"ל גם חיסל בכ-20 מחבלים בעזה שהיו אנשי הקשר ליו"ש וניסו להוציא משם פיגועים. בתוך הדבר הזה נכנס הנושא של החטופים. אתה ממש רואה שאויבנו מנסים לעשות חיבור בין הזירות ולכן גם בנושא החטופים צריך להבין את ההקשר הזירתי". 

ארה"ב תשקיע מיליארד דולר במיירט הלייזר של רפאל
ראיון | כמה זמן תימשך המלחמה והאם נכבוש את כל הרצועה? התשובה של האלוף במיל. יעקב עמידרור 
עמוס ידלין מאמין: זו עסקת השבויים היחידה שעל הפרק 

בלום אומר כי "לגבי החטופים, השבויים והנעדרים, שבתוכם אני מכניס את הדר גולדין ז"ל, ואורון שאול ז"ל, אברה מנגיסטו והישאם א-סייד, צריך להבין שזו רכבת הרים. יום אחד יש בשורות מעודדות ויום לאחר מכם בשורות פחות טובות. אף אחד בציבור לא באמת יודע מה קורה במשא-ומתן וההדלפות לא ממש עוזרות להבהיר את התמונה. המטרה שלנו היא להשמיד את החמאס ולהשיב את החטופים. אני מעריך שזה יהיה בשלבים ויקרה בזמן מלחמה".  

לבלום אזהרה ברורה: "כפי שראינו עד עכשיו עם הסרטונים שחמאס הוציא, הארגון הזה ישחק על כל מניפולציה שהוא יכול כדי ללחוץ על החברה הישראלית, ואנחנו צפויים להרבה מאוד תרגילים כאלה בקרוב. צריך להבין, מי שמקבל את ההחלטות בנושא הזה כרגע הוא אך ורק יחיא סינוואר, ולא אף אחד אחר". 

ירון בלום, היה מתאם השבויים והנעדרים בשנים 2017־2022 / צילום: תמונה פרטית
 ירון בלום, היה מתאם השבויים והנעדרים בשנים 2017־2022 / צילום: תמונה פרטית

הבנתי שלפי ההערכות המודיעיניות סינוואר הוא אדם לא ממש יציב, זה נכון?
"לפי ניתוח פסיכולוגי מקצועי שנעשה לאיש יש קווים פסיכופאטים, יש לו מורכבות נרקסיסטית באישיותו. המרכיבים האלו מתבטאים בצורך שלו להיות גדול וחשוב יותר מקודמו אחמד ג'אברי, שחוסל אחרי עסקת שליט. סינוואר מעוניין כל הזמן לשדרג את המעמד שלו ואת כל הדברים האלה הוא עושה באכזריות לא אנושית. הוא במרדף לקבל כבוד ותהילה, וכשהוא רגוע ומרגיש שהוא מקבל את זה, אולי ניתן לנהל איתו דיאלוג. אבל כשהוא נכנס למצבי לחץ וכשהוא לא מקבל את מבוקשו, הוא משתולל". 

לפני המבצע הקרקעי נאמר לנו שהעיכוב בכנסה הקרקעית היה כדי למצות הזדמנויות לשחרור החטופים. לבסוף נכנסנו ונאמר לנו שדווקא הלחץ הקרקעי הוא שיאיץ את השחרור. לדעתך, מהזווית הזו, צדקנו בכניסה הקרקעית?
"בהחלט. אני מההתחלה אמרתי, גם מתוך היכרותי עם ארגון חמאס, שצריך להגביר את הלחץ הצבאי. למעשה, מה שאנחנו רואים מאז הכניסה הקרקעית של צה"ל הוא ששום בכיר בחמאס לא יוצא מהמחילות שמתחת לעזה. הם בלחץ והלחץ הזה לגמרי מזרז אותם לכיוון (שחרור החטופים, א"ו). מצד שני צריך לזכור שסינוואר ערמומי, כך שצריך להיזהר עם התחזיות החד משמעיות.

"המטרה המרכזית שלנו צריכה להיות להחזיר את כולם, כולל כולם. להערכתי גם לא תהיה הפסקת אש מבלי להשמיד את מנהיגות חמאס, ומבלי להחזיר את כל השבויים והנעדרים.

"מבחינת חמאס הוא נמצא בבעיה במובן זה שהוא הופתע משני נושאים בעניין החטופים. קודם כל, להבנתי חמאס לא ציפה לכמות כזו של חטופים, הוא היה בטוח ש'יצליח' הרבה פחות. שנית, חמאס הופתע מהעדר הגיבוי של מדינות ערב, הוא ציפה להרבה יותר תמיכה. בסוף מדינות ערב מבקרות אותו מאוד על החטיפות ועל הילדים שבשבי. שני הגורמים האלה גם תורמים לזירוז ההליך. במדינות ערביות ומערביות משווים את חמאס לדעאש והם נלחצים מכך מאוד".

מניסיונך בתחום, איך שיחות המשא-ומתן האלה נראות? 
"מצד ישראל יש את ראש המוסד וגורמים נוספים. הם מדברים במסלול אחד עם הקטרים ובמסלול השני עם המצרים בהובלת ראש השב"כ רונן בר. השיחות לוקחות זמן כיוון שהכול צריך לעבור דרך מתווך וסביר להניח שאנשי חמאס מתחת למנהרות המופצצות, כך שהתקשורת לא תמיד מיידית. זה לוקח זמן ומאמצים גדולים". 

לגבי ההפוגות, חמאס רוצה אותם כדי להתארגן לקראת המשך הלחימה. אולי זה טעות לתת לו אותן?
"ישראל לא יכולה לוותר על החזרת תינוקות, ילדים, נשים וזקנים כמה שיותר מהר. נכון שחמאס ינצל את ההפוגה אבל בסופו של דבר, צה"ל גדול וחזק ויצליח להתגבר על זה. אחרי האסון של ה-7 באוקטובר אין לנו ברירה".

ישראל מתעקשת שהמשפחות החטופים לא יופרדו, ושילד לא יחזור בלי אמא או אבא שלו. לדעתך זה נכון לנהוג ככה?
"אם אתה שואל אותי לדעתי האישית כאדם פרטי בתשובה היא כן . אני לא יודע מה קורה בתוך המשא-ומתן כרגע אבל לא יעלה על הדעת שייקחו תינוק ויחזירו אותו ללא אמא שלו. חשוב גם להתעקש שחמאס לא יתחיל לטעון שיש חטופים אצל הג'יהאד שהם לא מצליחים להשיג - הוא השולט ברצועה והוא צריך להביא את כולם".

התנאים בעסקה הראשונה ישפיעו על עסקאות עתידיות?
"הכול משפיע על הכול, ואין יכולת לדעת מה יהיה בהמשך, כי הכול דינמי. אני לא רוצה לדבר על מחירים כי זה לא אחראי, אבל בעיני חשוב גם להזכיר את הצורך להשיב גם את החטופים, השבויים והנעדרים שיושבים מעל 9 שנים ברצועת עזה".