"מתדלק את ההפגנות נגד היהודים": ארדואן מגיע לביקור שנוי במחלוקת בברלין

נשיא טורקיה יגיע היום לביקור בגרמניה, ויפגש עם הקנצלר אולף שולץ • הביקור תוכנן זמן רב מראש, אבל המלחמה בעזה צפויה לעמוד במרכז הדיונים • ראש הקהילה היהודית בגרמניה, יוזף שוסטר, האשים את ארדואן ואת ההתבטאויות שלו נגד ישראל בתדלוק המחאה נגד ישראל בגרמניה

רג'פ טאיפ ארדואן. יבקר היום בגרמניה, לראשונה מאז 2020 / צילום: Associated Press, Uzbekistan's President Press Office
רג'פ טאיפ ארדואן. יבקר היום בגרמניה, לראשונה מאז 2020 / צילום: Associated Press, Uzbekistan's President Press Office

נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן יגיע היום (ו') לביקור שנוי במחלוקת בגרמניה, על רקע התבטאויותיו התומכות בארגון חמאס והתקפות בוטות על ישראל ועל ממשלתה. גרמניה מובילה בשבועות האחרונים מדיניות התומכת בזכותה של ישראל להגן על עצמה, הקנצלר אולף שולץ פסל את האפשרות להפסקת אש בשלב הנוכחי והמדינה הגבירה הילוך במאבק נגד אנטישמיות בחברה ובמיוחד בקרב מהגרים ובני מהגרים מוסלמים.

ארדואן, לעומת זאת, אמר כי חמאס הוא ארגון פוליטי לגטימי הפועל "לשחרור", סירב לגנות את הטבח באזרחים הישראלים, ואף הוביל עצרת תמיכה המונית עם תושבי עזה. הוא כינה את הממשלה הישראלית "חולת נפש" והאשים את המדינה בטבח שיטתי של פלשתינאים. הוא גם אמר כי ישראל מתנהגת כמדינה "פשיסטית". חלק מביטויי התמיכה שלו אסורים כעת על פי חוק בגרמניה, כך שהפוטנציאל לחיכוך עם העמדות הגרמניות הוא גבוה. הקנצלר שולץ אמר לפני ביקורו כי הגדרת ישראל כמדינה פשיסטית היא "אבסורד".

ארדואן מנהל משחק כפול בתחום הרכש הצבאי

למרות חילוקי הדעות, סוגיית המלחמה בעזה צפויה לעמוד במרכז הדיונים. הביקור תוכנן זמן רב מראש, והוא בין היתר כרוך בהסכמה של ארדואן לאשר את חברות שבדיה בנאט"ו, צעד לו התנגד עד החודשים האחרונים בשל נימוקים שונים. כעת החל הפרלמנט הטורקי באישור התהליך, שיצרף את המדינה הנורדית לברית הביטחונית הצפון אטלנטית. סוכנות הידיעות בלומברג העריכה כי ארדואן יבקש משולץ להסיר את האיסור על מכירת מטוס הקרב האירופי "אירו-פייטר" למדינה, על רקע הצורך לחמש את חיל האוויר הטורקי וההחלטה האמריקאית שלא לכלול את טורקיה בתוכנית מטוסי ה-F-35 המתקדמים שלה. ארדואן מנהל משחק כפול בתחום הרכש הצבאי, במיוחד בתור ראש מדינה החברה בנאט"ו, כולל תוכניות מקבילות לרכש מערכות נ"מ מרוסיה וקשרים טובים עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין.

ראש הקהילה היהודית בגרמניה, יוזף שוסטר, האשים את ארדואן ואת ההתבטאויות שלו נגד ישראל בתדלוק המחאה נגד ישראל בגרמניה, שגולשת לתקריות אנטישמיות ולאיום על הקהילה בגרמניה. "הוא מתדלק את ההפגנות ברחובות גרמניה ואת הטרור הפסיכולוגי נגד יהודים בגרמניה באמצעות התעמולה שלו", אמר שוסטר.

דוברו של שולץ אמר בימים האחרונים כי חשוב לקיים "שיחות ישירות" גם עם שותפים עמם אין הסכמה מלאה. אחת המטרות היא לנסות להרגיע את המצב במזרח התיכון, אמרו מומחים גרמנים, ולדאוג שהמלחמה בעזה לא תתרחב לחזיתות נוספות. "טורקיה ממלאת תפקיד מפתח בכך", אמרה הפוליטיקאית הגרמנית מארי-אגנס שטראק-צימרמן, העומדת בראש ועדת הביטחון של הפרלמנט הגרמני.

בברלין נערכים לביקור מבחינת אבטחה, וביום שישי צפויות "הגבלות חמורות על התנועה בעיר", לפי המשטרה המקומית. מתנגדי משטר כורדים ואחרים צפויים לנסות ולהפגין נגד הביקור. הוא אמור להיפגש בצהריים המוקדמים עם נשיא גרמניה, פרנק-ולטר שטיינמאייר, ולאחר מכן עם הקנצלר שולץ. הפעם האחרונה שבה ביקר ארדואן בגרמניה היתה ב-2020.