ישראל במלחמה | סיקור שוטף

צה"ל חשף תיעוד של חטופים בתוך ביה"ח שיפא ב-7 באוקטובר

בסעודיה דיווחו שהחות'ים השתלטו על "ספינה ישראלית", אלא שמדובר באונייה בריטית בבעלות חלקית של ישראלי - שהוחכרה לחברה יפנית לצורך השיט • נתניהו נגד אבו מאזן: "מכחיש השואה מכחיש גם את הטבח - לא נאפשר לו לנהל את עזה" • גלנט: "מזהים נטייה הולכת וגוברת של איראן להעצים את התקיפות נגד ישראל" • יום קרב בגבול לבנון: עשרות שיגורים של חיזבאללה מהבוקר • יום קרב בגבול לבנון: עשרות שיגורים של חיזבאללה מהבוקר • עדכונים שוטפים

כוחות צה''ל מעבירים ציוד הומניטרי לבית החולים שיפא בעזה / צילום: דובר צה''ל
כוחות צה''ל מעבירים ציוד הומניטרי לבית החולים שיפא בעזה / צילום: דובר צה''ל

עדכונים שוטפים 

20:56 - רשות המסים: נפתחה המערכת להגשת תביעות נזק עקיף בגין המלחמה

רשות המסים הודיעה כי היא פתחה את המערכת להגשת תביעות מקוונות לפיצויים לעסקים עבור נזק עקיף כתוצאה ממלחמת "חרבות ברזל". מדובר במערכת שדרכה יוכלו כלל העסקים בישראל להגיש תביעה לפיצויים בגין נזק עקיף, בכל מסלולי הפיצוי השונים שמציעה המדינה, ובהתאמה למיקום העסק ומידת הפגיעה של הלחימה במחזור העסקאות.

המערכת נותנת מענה ל-3 קבוצות אוכלוסייה, לפי מיקום העסק: לעסקים בכל הארץ ניתנת אפשרות להגיש בקשה במסלול "הוצאה מזכה"; לעסקים הממוקמים ביישובים שהוגדרו בתקנות שאושרו ע"י ועדת הכספים ניתנת האפשרות לבחור בין 3 מסלולים ירוקים המציעים פיצוי מוגדל לבין מסלול "הוצאה מזכה". לעסקים הממוקמים ביישובי ספר, ניתנת האפשרות לבחור בין מסלול אדום המאפשר קבלת פיצוי מלא לשאר המסלולים.

20:48 - דובר צה"ל חשף תיעוד של חטופים ורכוש צבאי בתוך מתחם ביה"ח שיפא

ממצאים חדשים שחושפים צה"ל ושב"כ מוכיחים כי בית החולים שיפא שימש כתשתית טרור אליה חטפו מחבלי חמאס חטופים ב-7 באוקטובר. בתיעוד שנחשף ניתן לראות את מחבלי חמאס ב-7 באוקטובר, מובילים בכוח אזרח נפאלי ואזרח תאילנדי, שנחטפו משטח ישראל. כמו כן, ניתן לראות בתוך מרחב בית החולים שיפא רכבים צבאיים שהובאו מישראל במהלך הטבח.

ממצאים אלו מוכיחים כי חמאס השתמש בבית החולים ביום הטבח עצמו כתשתית טרור. הממצאים מצטרפים להוכחות שנחשפו קודם לכן, המוכיחים כי הארגון משתמש במרחב בית החולים כתשתית לפעילות הטרור שלו באופן שיטתי ושוטף.

בתיעוד מתוך בית החולים שיפא מיום החטיפה בין השעות 10:42-11:01, נראים חטופים משטח ישראל מוקפים במחבלי חמאס חמושים. אחד מהם פצוע ומובל על מיטת בית חולים והשני הולך על רגליו. מדובר באזרח תאילנדי ובאזרח נפאלי, והודעה על התיעוד שנמצא נמסרה לגורמים הרלוונטיים.

לפני מספר ימים הוחזרו לישראל גופותיהן של יהודית וייס ז"ל ורב"ט נועה מרציאנו ז"ל, שנחטפו ב-7 באוקטובר. בהכוונת מידע מודיעיני של השב"כ, איתרו כוחות צה"ל את גופותיהן של נועה ויהודית ז"ל. כל אחת מהן נמצאה במבנה אחר סמוך לבית החולים שיפא. "צה"ל והשב"כ משתתפים בצערן של המשפחות השכולות, וימשיכו לפעול ולנצל כל הזדמנות על מנת להשיב את החטופות והחטופים הביתה", אמר דובר צה"ל.

20:38 - צה"ל תקף מתחם צבאי של חיזבאללה ותשתיות טרור בשטח לבנון

בתגובה לשיגורים ביממה האחרונה, מטוסי קרב תקפו מטרות טרור של חיזבאללה בשטח לבנון. בין המטרות שהותקפו, מתחם צבאי של חיזבאללה שבו פעלו מחבלי הארגון, עמדה צבאית ותשתיות להכוונת טרור. כמו כן, זוהו מספר שיגורים של פצצות מרגמה וטילי נ"ט לעבר מרחבים שונים בגבול הצפון שלא יורטו, משום שנורו לעבר שטחים פתוחים ולא היוו סיכון.

19:57 - אזעקה במושב דלתון שבגליל העליון

19:48 - התפתחות במגעים לעסקה? דיון הקבינט הוקדם בשעה - השרים נקראו להגיע בדחיפות

דיון קבינט המלחמה הוקדם בשעה - השרים נקראו להגיע בדחיפות. הקדמת הדיון מגיעה על רקע הדיווחים האופטימיים מארה"ב וקטר לקראת עסקה אפשרית לשחרור החטופים.

19:30 - גלנט: "מזהים נטייה הולכת וגוברת של איראן להעצים את התקיפות נגד ישראל"

לאחר ההשתלטות על הספינה על ידי החות'ים בים האדום, התייחס שר הביטחון יואב גלנט למאמצים האיראניים לפגוע במדינת ישראל וביעדים ישראלים. "איראן היא שורש העוינות והתוקפנות נגד ישראל. המלחמה היא רב זירתית למרות שעוצמתה מתמקדת בעזה".

גלנט הסביר כי "בצפון: מתחילת המלחמה חיזבאללה ירה למעלה מ-1,000 חימושים נגד יעדים ישראלים, אבל סופג פגיעות משמעותיות בהרבה. אנו מסכלים חוליות ירי ופוגעים בנכסים ויעדים צבאיים, החיזבאללה משלם מחיר כבד בכל יום". הוא הוסיף כי "ביו"ש יש ניסיונות רבים להוציא פיגועים נגד ישראלים, שמסוכלים מדי יום ע"י צה"ל והשב"כ".

"במערכת הביטחון מזהים בימים האחרונים נטייה הולכת וגוברת של איראן להעצים את תקיפות המליציות נגד ישראל באמצעות השלוחים בעיראק, סוריה ותימן", הוסיף שר הביטחון. "אנו עוקבים אחר הדברים ונדע לפעול בזמן, במקום ובעוצמה המתאימים".

19:30 - יותר מ-100 מחבלים נעצרו בעזה, כולל 3 מחבלים שהשתתפו בטבח ב-7 באוקטובר

בימים האחרונים ממשיכים לפעול רכזי שב"כ ולוחמי יחידה 504 באגף המודיעין יחד עם כוחות צה"ל הלוחמים ברצועת עזה. הכוחות ביצעו עשרות תחקורים בשטחים השונים בהם מתקיימת פעילות קרקעית, ועצרו למעלה מ-100 מחבלים מארגוני הטרור להמשך חקירה בישראל.

בין המחבלים, נעצרו פעילי נוח'בה, כולל שלושה שלקחו חלק בטבח ב-7 באוקטובר. בנוסף, נעצרו פעילים מתחום הירי הרקטי, החבלה, הצליפה, והלוגיסטיקה, שמסרו מיקומים של מנהרות תת-קרקעיות, מחסנים ואמצעי לחימה.

בנוסף, מסרו העצורים שיטות פעולה של ארגוני הטרור, פרטים על חפירת המנהרות ותהליכי גיוס הפעילים. המידע מחקירות פעילי הטרור משרת את הכוחות הפועלים מן הקרקע והאוויר בשטח הרצועה, ומשמש לקבלת מודיעין איכותי ועדכני מהשטח, שמסייע בהמשך התמרון הקרקעי ומאמצי הלחימה.

19:22 - חמאס טוען: יותר מ-13 אלף פלסטינים נהרגו ברצועה מתחילת המלחמה

חמאס טוען כי יותר מ-13 אלף פלסטינים נהרגו וכ-30 אלף נוספים נפצעו ברצועת עזה מאז החלה המלחמה ב-7 באוקטובר. לפי הודעת משרד התקשורת הממשלתי של עזה, לפחות 5,500 מההרוגים הם ילדים ו-3,500 נשים.

19:09 - נתניהו נגד הרשות: "מכחיש השואה אבו מאזן מכחיש כעת גם את הטבח"

ראש הממשלה בנימין נתניהו תקף את הרשות הפלסטינית, בעקבות הכחשת ביצוע הטבח במסיבת הטבע ברעים על ידי חמאס. "משרד החוץ הפלסטיני פרסם היום הודעה מזעזעת - הוא הכחיש שהחמאס הוא זה שביצע את הטבח הנורא במסיבה ברעים, וטפל את זה על ישראל", מסר נתניהו. "לא די שכבר 44 ימים אבו מאזן מסרב לגנות את הטבח הנורא, כעת אנשיו מכחישים את הטבח הזה והופכים את היוצרות על ישראל. מכחיש השואה אבו מאזן מכחיש כעת גם את הטבח של חמאס-דאעש", הוסיף.

"אני רוצה להיות ברור - ביום שאחרי שנחסל את החמאס, לא נאפשר שמי שינהל את הממשל האזרחי בעזה יכחיש טרור, יתמוך בטרור, ישלם לטרור ויחנך את ילדיו לטרור ולחיסולה של מדינת ישראל", ציין נתניהו בהודעה המצולמת. "את זה לא נאפשר".

19:03 - המיליציות הפרו-איראניות: תקפנו בסיסים אמריקניים בעיראק ובסוריה

המיליציות הפרו-איראניות הודיעו שתקפו את בסיס חריר של הצבא האמריקני בצפון עיראק ובסיס נוסף בתל ביידר שבמזרח סוריה.

19:00 - תיעוד מיוחד: צה"ל ושב"כ חשפו מנהרת טרור מתחת לבית החולים שיפא

כוחות צה"ל בפיקוד אוגדה 36 ובהשתתפות כוחות מיוחדים מיחידות שלדג, יהל"ם ועוקץ, חשפו בהכוונת שב"כ ואמ"ן תוואי מנהרת טרור באורך של כ-55 מטרים ובעומק של כ-10 מטרים מתחת לבית החולים שיפא שבמרכז העיר עזה.

פיר המנהרה, שגרם מדרגות עמוק מוביל לפתחו, מכיל אמצעי הגנה שונים לרבות דלת הדף וחרך ירי. דלת מסוג זה משמשת את חמאס לחסימת יכולת הכניסה של כוחותינו למפקדות ונכסי תת הקרקע של הארגון.

פיר המנהרה אותר בשטח בית החולים מתחת לסככה, שבה היה גם רכב ועליו אמצעי לחימה רבים הכוללים RPG, מטענים, נשקי קלצ’ניקוב ועוד. הממצאים מוכיחים מעל לכל ספק שבניינים במתחם בית החולים משמשים כתשתית לפעילות טרור של חמאס. "זו הוכחה נוספת לשימוש הציני שעושה ארגון הטרור חמאס בתושבי רצועת עזה כמגן אנושי לפעילות הטרור הרצחנית שלו", הבהירו בצה"ל.

18:44 - החות'ים בהצהרה: "הפעולות שלנו יימשכו עד לסיום התוקפנות בעזה"

הדובר הצבאי של החות'ים, יחיא סריע, טוען בהצהרה כי "הכוחות הימיים שלנו הצליחו להשתלט על ספינה ישראלית בים האדום ולהוביל אותה לחוף תימן. כל הספינות ששייכות לישראל הן מטרות לגיטימיות". הוא הוסיף כי "הישות הציונית מאיימת על ביטחון האזור, והקהילה הבין-לאומית חייבת להפסיק את התוקפנות שלה. הוא הדגיש כי הם ימשיכו בפעולות נגד ישראל "עד לסיום התוקפנות בעזה".

עוד טען הדובר הצבאי של החות'ים: "נתייחס לצוות הספינה בהתאם לחוקי דת האיסלאם. הפעולות שלנו מהוות איום רק לספינות ישראליות ולאלו שבבעלותם של ישראלים". עוד אמר: "מזהירים שוב את כל הספינות ששייכות להם, כי הן יהפכו עבורנו למטרה לגיטימית. אנחנו קוראים לכל המדינות שאזרחיהן עובדים בים סוף - להימנע מכל עבודה עם ספינות ישראליות".

18:40- הותר לפרסום שמם של שני לוחמים נוספים שנפלו

דובר צה"ל התיר לפרסום את שמותיהם של שני חללי צה"ל אשר הודעה נמסרה למשפחותיהם: סגן (מיל') אדיר פורטוגל, בן 23 ממזכרת בתיה, קצין בגדוד שקד של חטיבת גבעתי. סמ"ר גל מישאלוף, בן 21 ממודיעין, לוחם בגדוד צבר של חטיבת גבעתי. שניהם נפלו בקרבות בצפון רצועת עזה.

בנוסף, שני קצינים, לוחם סדיר ולוחם במילואים מגדוד שקד שבחטיבת גבעתי, נפצעו באורח קשה בקרבות בצפון רצועת עזה. כמו כן, שני לוחמים מגדוד צבר שבחטיבה נפצעו באורח קשה בקרבות. הפצועים הועברו לקבלת טיפול רפואי ומשפחותיהם עודכנו.

18:16 - הקרב על "עזה התחתית": צה"ל פוצץ רשת מנהרות בבית חאנון

18:08 - פיקוד העורף: בגוש דן ניתן לקיים לימודים ללא תלות במרחב מוגן

פיקוד העורף הודיע כי ממחר יהיה ניתן לקיים לימודים בבתי הספר בערי וביישובי מרכז הארץ, ללא תלות בקיום מרחב מוגן בתוך המוסד החינוכי.

בתוך כך, הרמטכ"ל הרצי הלוי קיים אמש הערכת מצב ואישר תוכניות בפיקוד הדרום להמשך הלחימה הקרקעית והתמרון ברצועת עזה.

הפרופסור שמעריך: עלות המלחמה תהיה גדולה בהרבה ממה שמשערים
המומחה שמסביר: זה האיש שמקבל החלטות בעניין החטופים וכדאי להיזהר ממנו
העתידן פרופ' דוד פסיג בטוח: זה מה שיביא למפולת של חמאס 
בתי דין מיוחדים: כך נערכת ישראל להליכים משפטיים נגד מחבלי חמאס 
מה יקרה לכלכלה אם חזית הצפון תתלקח?

17:36 - מזכ"ל האו"ם: "מזועזע עמוקות מתקיפות צה"ל ברצועה"

מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש אמר כי הוא "מזועזע עמוקות" מכך ששני בתי ספר של האו"ם הותקפו תוך פחות מ-24 שעות ברצועת עזה, "כאשר נשים וילדים חיפשו ביטחון בחצרות המוסדות". לדברי גוטרש, "מאות אלפי אזרחים פלסטינים מחפשים מחסה במתקני האו"ם ברחבי עזה עקב הלחימה".

מזכ"ל האו"ם אמר כי המלחמה בעזה גורמת ל"מספר מדהים ובלתי מתקבל על הדעת של נפגעים אזרחיים", ושוב קרא להפסקת אש הומניטרית.

17:26 - צבע אדום בכיסופים

התרעה על ירי רקטות הופעלה בקיבוץ כיסופים שבעוטף עזה פעמיים בתוך כמה דקות. לא דווח על נפילות או נפגעים.

17:16 - סקר חדש: 56% מהציבור האמריקאי לא מרוצה מהתנהלות ביידן סביב המלחמה

סקר חדש של NBC מראה שוב תמונה מטרידה ביחס של הצעירים בארה"ב באשר להתנהלות של הנשיא ג'ו ביידן סביב המלחמה: 70% מהמצביעים בגילאי 18-34 בארה"ב לא מרוצים מהאופן שבו ביידן מתנהל ביחס למלחמה. 56% מכל הציבור והגילאים לא תומכים בדרך שבה ביידן מתנהל בנוגע ללחימה. עוד בסקר הזה, דונלד טראמפ מוביל 46% על ביידן עם 44%. 

17:00 - חילוץ בסיוע לתמרון: לראשונה גדוד מעורב של לוחמות ולוחמי חילוץ נלחם בעזה

כוח מעורב מגדוד "שחר" בחטיבת החילוץ וההדרכה של פיקוד העורף הצטרף לפעילות הכוחות הקרקעיים בשטח רצועת עזה. לוחמות ולוחמי הגדוד, בהובלת מפקדת הגדוד סא"ל ירדן, הצטרפו לצוותי קרב חטיבתיים באוגדה 162 למשימות מגוונות בהתאם למומחיותיהם, ביניהן משימות סריקת מבנים ואיתור אמצעי לחימה. 

הלוחמות והלוחמים הצטרפו ללוחמי צוות קרב חטיבתי 460, ויחד איתם פעלו במרחב מחנה שאטי - אחד מהמעוזים המרכזיים של חמאס. במהלך פעילות של כוחות חטיבת הקומנדו בבית מלון בעזה, בוצעה פריצה קרה על-ידי כוח מחטיבת החילוץ שהיה חבור אליהם. לאחר עבודת כוחות החילוץ, התגלתה קומה תת-קרקעית נוספת, בה אותרו אמל"ח וחומרים מודיעיניים של חמאס.

מכניסת הכוחות לרצועה, חטיבת והחילוץ וההדרכה מובילים את מאמץ החילוץ והפינוי ממבנים ואתרי הרס בהתאם לדרישות המבצעיות.

16:12 - סגן היועץ לביטחון לאומי בארה"ב: "ארה"ב, ישראל וחמאס קרובות לעסקה"

ג'ון פינר, סגן היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב, אמר בראיון ל-CNN: "ארה"ב, ישראל וחמאס קרובות לעסקה יותר משהיו בכל שלב אחר לפני כן". בראיון לרשת ABC, פיינר אמר כי הדיונים כעת "בשלב רגיש", והדגיש כי עדיין אין עסקה סופית.

גם שגריר ישראל בארה"ב מייק הרצוג התייחס לנושא, ואמר בראיון לרשת ABC: "ישראל מקווה שבימים הקרובים ישוחררו מספר משמעותי של חטופים מרצועת עזה". 

16:07 - לשכת ראש הממשלה: "התקפה איראנית נגד ספינה בינלאומית"

בעקבות אירוע ההשתלטות על הספינה על-ידי החות'ים בים האדום, נמסר ממשרד ראש הממשלה: "אנו מגנים בתוקף את ההתקפה האיראנית נגד ספינה בינלאומית. האונייה בבעלות חברה בריטית המופעלת על-ידי חברה יפנית, נחטפה בהכוונה איראנית על-ידי מליציית הח'ותים בתימן".

בהודעת ראש הממשלה הובהר כי "בספינה לא נכחו ישראלים", ונכתב כי "על סיפונה של האונייה 25 אנשי צוות מלאומים שונים, בהם אוקראינים, בולגרים, פיליפינים ומקסיקנים. זהו מעשה טרור איראני נוסף המבטא קפיצת מדרגה בתוקפנות של איראן נגד אזרחי העולם החופשי, ומייצר משמעויות בינלאומיות לגבי ביטחון נתיבי השייט העולמיים". 

15:26 - דיווח: החות'ים השתלטו על "ספינה ישראלית" בים האדום

החות'ים בתימן חטפו ספינת משא בשם Galaxy Leader בים האדום, שנושאת את דגלי איי הבהמה. רשת אל-ערבייה הסעודית דיווחה כי מדובר בספינה ישראלית, אלא שהספינה נמצאת בבעלות חברה בריטית, והיא הוחכרה לחברה מסחרית יפנית לצורך השייט המסוים הזה. אותה חברה בריטית היא בבעלות חלקית של איל הספנות הישראלי רמי אונגר. 22 אנשי צוות מאיישים את הספינה, ואף אחד מהם אינו ישראלי.

צה"ל מסר בעקבות האירוע: "אירוע חטיפת ספינת המשא על-ידי החות'ים סמוך לתימן בדרום הים האדום הוא אירוע חמור מאוד ברמה העולמית. מדובר בספינה שיצאה מטורקיה בדרכה להודו עם צוות אזרחי בינלאומי, ללא ישראלים. לא מדובר בספינה ישראלית".

על-פי אתר מיקומי כלי שייט, הספינה שייטה לאחרונה בים האדום והייתה בדרכה להודו כשהיא נושאת עליה רכבים. בישראל בודקים את המקרה.

בינתיים, דובר הזרוע הצבאית של החות'ים הבטיח "הצהרה חשובה" בשעות הקרובות. במהלך הימים האחרונים איימו החות'ים פעם אחר פעם לפגוע בספינות ישראליות ששטות בנתיב הזה, כתגובה למלחמה בעזה.

14:30 - מחזור מרץ 2023 של חטיבת הנח"ל קיבלו כומתה בלב עזה

עשרות לוחמי גדוד 931 סיימו מסלול תוך כדי לחימתם ברצועת עזה. את המאורע ציינו בטקס חלוקת הכומתות, שהתקיים במגנן החטיבה ברצועה לאחר ימים רבים שכוחות הגדוד פועלים במחנה שאטי ולפני כניסתם ללחימה בג'באליה. 

מפקד גדוד 931, סגן-אלוף עוז: "את הכומתה הירוקה שעל ראשכם הייתם אמורים לקבל באנדרטת הנח"ל מוקפים בחברים ומשפחה, אך אין דבר שיותר מדגיש ומבהיר את תפקידכם מלקבל אותה כאן, אחרי ימים עצימים של לחימה בעזה. תמשיכו להוכיח את עוצמתכם ולעמוד בגבורה בכל משימה. אתם חלק מגדוד 931, גדוד שחם - עוצמה אנושית!".  

14:07 - התרעות בכפר גלעדי ובתל חי שבגליל העליון

אזעקות הופעלו בקיבוץ כפר גלעדי ובאזור תל חי שבאצבע הגליל, בקרבת מטולה. שתי נפילות אותרו ליד הקיבוץ. מהבוקר בוצעו מלבנון לעבר ישראל עשרות שיגורים. 

14:04 - התרעות בעוטף ובאשקלון

אזעקות הופעלו באשקלון ובעוטף עזה. ההתרעות הופעלו ביישובים: אשקלון, אזור התעשייה הדרומי אשקלון, אזור התעשייה הצפוני אשקלון, נתיב העשרה, זיקים, כרמיה ומבקיעים. הפרטים בבדיקה. 

13:53 - דיווח: ביקורת במשרד ההגנה האמריקאית על היעדר התגובה בעיראק ובסוריה

ב"וושינגטון פוסט" האמריקאי פורסם כי גורמים במשרד ההגנה האמריקאי הביעו ביקורת כלפי ממשל ביידן על מה שהם מכנים "היעדר תגובה של ממש לריבוי התקיפות של המיליציות הפרו-איראניות נגד כוחות צבא ארה"ב בעיראק ובסוריה". גורמים בפנטגון הביעו תסכול מ"אסטרטגיה לא קוהרנטית" נגד הפרוקסי (כוחות שלוחים) האיראניים, עם כמה תקיפות מוגבלות בלבד נגד ההתפתחות המדאיגה. 

13:18 - התרעות בגליל המערבי והעליון

אזעקה הופעלה במרגליות שבגליל העליון. הפרטים בבדיקה. לפני כחצי שעה אזעקות הופעלו בשלומי ובבצת שבגליל המערבי. מדובר בירי פצצות מרגמה שנפלו בשטחים פתוחים ובירי נ"ט. אין נפגעים, צה"ל הגיב בירי ארטילרי. זו התקרית החמישית בגבול לבנון משעות הבוקר.

12:23: דובר צה"ל פרסם את שמותיהם של שלושה לוחמים נוספים שנפלו ברצועה

דובר צה"ל הודיע היום על שלושה לוחמים נוספים שנפלו. שניים מהם נפלו בקרבות בצפון רצועת עזה. אלה שמותיהם:

רס"ר (במיל') יקיר ביטון, בן 34, מירושלים, לוחם בגדוד 8717, חטיבה 261. נפל אתמול בקרב בצפון רצועת עזה. 

רס"ם (במיל') רני טחן, בן 40, משדה נחמיה, סמב"ץ בגדוד 8717, חטיבה 261. נפל אתמול בקרב בצפון רצועת עזה.

רס"ן (במיל') חן יהלום, בן 35, מכפר אז"ר, קצין בגדוד 8159 של חיל התותחנים. נפל אתמול. 

בשעות הבוקר הודיע צה"ל על שני לוחמים שנפלו: סמל בנימין מאיר ארלי מהצנחנים וסרן (במיל') רועי ביבר מיחידת יהל"ם.

11:50 - ראש ממשלת קטאר: "הפערים בין ישראל לחמאס קטנים"
ראש ממשלת קטאר מוחמד א-ת'אני אמר היום כי האתגרים לעסקת חטופים בין ישראל לחמאס הם "קטנים מאוד". הוא הוסיף כי "ביכולתנו להתגבר עליהם. אנחנו מאמינים יותר כעת שאפשר להגיע להסכם". 

11:31 - נפילות בשטח פתוח אחרי אזעקה במשגב עם שבגליל העליון

התרעה הופעלה ביישוב משגב עם שבאצבע הגליל, סמוך לגבול לבנון. הפרטים בבדיקה. ההתרעה הזו מגיעה אחרי שלפני כשעה יורטו שני כלי טיס בשמי הגליל העליון בשני אירועים שונים שהתרחשו בהפרש של 40 דקות. 

11:30 - צה"ל פשט על בתי בכירי חמאס בלב שכונת היוקרה רימאל בעזה

צה"ל הודיע כי צוות הקרב של חטיבת הצנחנים, בשיתוף עם כוחות שריון, הנדסה וחיל האוויר, נלחמים בשכונת שיח עג'לין ושכונת רימאל בעזה ופועלים לאיתור והשמדת תשתיות ונכסים של חמאס. במסגרת הלחימה איתרו הלוחמים כ-35 פירי מנהרות ואמצעי לחימה רבים, וחיסלו מחבלים. 

הפעילות הקרקעית של כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל
 הפעילות הקרקעית של כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

בנוסף, לוחמי החטיבה פשטו על מחנה צבאי בשימוש המחלקה הטכנית במודיעין של חמאס. במהלך הפשיטה איתרו הלוחמים מצבורי אמל"ח ו-7 משגרי רקטות.

שכונת רימאל נחשבת לשכונת היוקרה של רצועת עזה, ובה התגוררו המפקדים הבכירים בחמאס וניצלו את המרחב האזרחי לפעילות ולהכוונת טרור. בתוך השכונה קיימים גם מוצבים צבאיים ומבני שלטון. 

הפעילות הקרקעית של כוחות צה״ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל
 הפעילות הקרקעית של כוחות צה״ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

10:28 -  יירוט כטב"ם שני בתוך שעה - אחרי התרעות בגליל העליון והמערבי 

התרעה על חדירת כלי טיס עוין הופעלה במספר יישובים בגליל העליון ובגליל המערבי. כמה דקות לאחר מכן, צה"ל הודיע כי יירט כטב"ם מעל היישוב יראון שבגליל העליון. ההתרעה הופעלה בשורה ארוכה של יישובים: דוב''ב, גוש חלב, מתת, סאסא, ריחאנייה, כרם בן זמרה, עלמה, דלתון, אזור תעשייה רמת דלתון, חצור הגלילית אביבים, צוריאל, פקיעין, צבעון, בית ספר שדה מירון, חורפיש ברעם ויראון.

אירוע זה בא כ-40 דקות אחרי יירוט של כטב"ם באזור הגליל העליון. באירוע הזה הופעלה התרעה על ירי רקטות במנרה ובמרגליות, ומאוחר יותר התברר כי מדובר בחדירת כלי טיס עוין - שיורט כאמור. אין נפגעים בשני האירועים הללו. 

10:23 - הקבינט אישר רשמית הכנסת דלק ברצועה

הקבינט המורחב אישר אתמול בערב רשמית את הכנסת הדלק לדרום רצועת עזה. השרים איתמר בן גביר, בצלאל סמוטריץ' ומירי רגב התנגדו. גדעון סער נמנע.

השרים אישרו למעשה הכנסת שתי מכליות סולר ביממה לדרום הרצועה. בנאומו אתמול, ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר כי המהלך נועד למנוע אסון הומניטרי בעזה, וכי "זה המינימום הנדרש כדי להפעיל את מתקני הביוב ברצועה, ובכך למנוע מגפות". גורמי ביטחון תמכו במהלך.

09:50 - אזעקות בעוטף - ובמרגליות ובמנרה שבגליל העליון

אזעקות הופעלו ביישובים סעד, כפר עזה, עלומים ונחל עוז שבעוטף עזה. לא דווח על נפגעים או על נזק. 5 דקות לאחר מכן הופעלו התרעות במרגליות ובמנרה שבגליל העליון. צה"ל הודיע כי יירט "מטרה אווירית חשודה שחצתה מלבנון". ההתרעות הללו באות כשעה לאחר הנפילות בשטחים פתוחים בשלומי שבגליל המערבי. 

09:07 - הלחימה בשכונות המזרחיות בעזה: צה"ל השמיד תשתיות ומספר מחבלים

ביממה האחרונה, לוחמי חטיבת הנח"ל נלחמו בפאתי שכונת ג'באליה, נתקלו וחיסלו מחבלים מחמאס. הכוחות בסיוע טנקים וסיוע אווירי תקפו מטרות מהאוויר. באחד מהקרבות, צוות הקרב החטיבתי של נח"ל זיהה חוליית מחבלים שעמדה לירות על הכוחות מגג בניין מגורים. הכוח הכווין כלי טיס מאויש מרחוק שחיסל את המחבלים.

במקביל, מטוסי קרב של צה"ל השמידו תשתיות טרור רבות של ארגון הטרור חמאס בשכונות ג'באליה, זייתון ובית לאהיא.

בנוסף, במהלך סריקות נמצאו אמצעי לחימה וציוד צבאי בבנייני מגורים אזרחיים. במקביל ללחימה היבשתית, לוחמי שייטת 3, שייטת ספינות הטילים, תקפו מטרות של חמאס לאורך רצועת עזה באמצעות אלפי חימושים מהים וסייעו לכוחות היבשה באש ובתצפית על-ידי פתיחת צירים, ליווי באש, סיכול איומים יבשתיים נגד כוחותינו וחיפוי על משימות יבשתיות מהים.

08:44 - נפילות בשטחים פתוחים אחרי ההתרעה בשלומי,  צה"ל תקף בלבנון 

אזעקה הופעלה בשעה 08:31 ביישוב שלומי שבגליל המערבי, צפונית לנהריה. כ-10 שיגורים של פצצות מרגמה זוהו מלבנון לעבר היישוב, נפילות אותרו בשטחים פתוחים. אין נפגעים, ולא נגרם נזק. מדובר באירוע הראשון מתחילת היום בגבול לבנון.

דקות לאחר מכן, צה"ל הודיע כי מטוסי קרב השמידו תשתיות טרור של חיזבאללה בלבנון. נוסף על כך, צה"ל תקף את המקום שממנו בוצעו השיגורים לעבר שלומי. 

07:56 - הפלסטינים: צה"ל פועל בשורת מוקדים ביו"ש

הפלסטינים מדווחים כי צה"ל פועל בעיירה ליד רמאללה, בכפר בורקין שליד ג'נין, ובמחנה הפליטים בלאטה שליד שכם. מוקדם יותר דווח כי צה"ל הרס את אנדרטת ה"שהידים" במחנה הפליטים בלאטה.

06:51 - דיווחים פלסטינים: 15 נהרגו בתקיפת צה"ל ברצועה

הפלסטינים מדווחים על תקיפות מהאוויר גם בדרום רצועת עזה בח'אן יונס וגם במרכזה במחנה הפליטים נוסיראת. לפי סוכנות הידיעות הפלסטינית וואפא, בח'אן יונס נהרגו שניים בתקיפת צה"ל, ובנוסיראת נהרגו 13 נוספים.

06:00 - דובר צה"ל התיר לפרסום את שמותיהם של שני חללי צה"ל שנפלו בקרבות ברצועת עזה. כמו כן, לוחם בסיירת צנחנים נפצע קשה. הודעות נמסרו למשפחותיהם.

סמל בנימין מאיר ארלי, בן 21 מבית שמש, לוחם בחטיבת הצנחנים, נפל בקרב בצפון רצועת עזה.

סרן (במיל') רועי ביבר, בן 28 מצור משה, מפקד צוות ביחידת יהל"ם, חיל ההנדסה הקרבית, נפל בקרב בצפון רצועת עזה.

05:41 - דיווח בפוליטיקו: נשיא ארה"ב ג'ו ביידן הודיע כי הורה לבכירי ממשלו לבחון דרכים למניעת ויזה לארה"ב ממתנחלים שפועלים באלימות נגד אוכלוסייה פלסטינית ביהודה ושומרון.

04:30 - דובר הבית הלבן הכחיש את הדיווחים ב"וושינגטון פוסט": "עדיין אין עסקה בין ישראל לחמאס. ארה"ב ממשיכה לעבוד קשה כדי להשיג הסכם בין הצדדים".

04:00 - מקורות פלסטיניים: צה"ל הרס את אנדרטת ה"שהידים" במחנה הפליטים בלאטה שבאזור שכם. לפי הדיווחים, שריפה פרצה במקום.

03:36 - דיווח ב"וושינגטון פוסט": "בתיווך ארה"ב - ישראל וחמאס קרובים לעסקה לשחרור עשרות חטופים בעזה, בתמורה להפסקה של חמישה ימים בלחימה".

02:24 - דיווחים פלסטיניים: כוחות צה"ל פועלים בג'נין.

02:00 - ארגון הבריאות העולמי: "צוות הומניטרי ביקר בבית החולים שיפא כדי להעריך את המצב במקום. הצוות כלל מומחי בריאות הציבור, קציני לוגיסטיקה וצוות אבטחה ממחלקות שונות של האו"ם. בשל סיכונים ביטחוניים, הצוות שהה רק שעה בבית החולים".

01:50 - המשרד למצבי חירום והגנה אזרחית של רוסיה: יותר מ-550 אזרחים רוסים פונו מרצועת עזה בשבוע האחרון.

01:30 - באונר"א טוענים: עשרות נהרגו בפיצוץ בית ספר של האו"ם בצפון עזה. לא נמסרו פרטים נוספים על הגורם לפיצוץ או מי אחראי לו.

23:10 - 3 רקטות נורו לשדרות ולעוטף - אחת יורטה, ושתיים נפלו מחוץ לעיר. אין נפגעים.

22:59 - צבע אדום בשדרות ובעוטף עזה.

22:36 - כפי שדווח ב"חדשות סוף השבוע", הלחימה ברצועת עזה הורחבה בסוף השבוע לשני מעוזי חמאס, בעלי חשיבות גבוהה, שעוד לא הייתה בהם לחימה - זייתון וג'באליה שבצפון-מזרח הרצועה. מחבלים רבים נמלטו מהעיר עזה לאזור הזה, והלחימה שמתנהלת שם קשה.

לפי ההערכות, יידרשו כמה ימים כדי להבקיע את קו ההגנה של החמאס שנמצא שם. במקביל, בשיפא ולא רק בו נמצאים דברים שדורשים חקירה, והם יפורסמו בהמשך. הדבר מצריך כוחות, משאבים וקשב, ובינתיים אין ירידה של צה"ל לדרום הרצועה.

שורה של גורמים צבאיים הביעו ביקורת על כך שעדיין לא בוצעה הפעולה בדרום הרצועה, האזור שיכול להפעיל את הלחץ גם בנושא החטופים. אותם הגורמים קוראים "לעבוד במקביל ולא בטור" כדי לגרום לשינוי. כך, במערכת הביטחון מבינים שתמרון הוא לא הפתרון היחיד לנושא החטופים, וחושבים על מנופי לחץ נוספים. ככל שהצבא הולך ומעמיק לתוך הרצועה, ההתנגדות של חמאס נחלשת, ויש חוליות בודדות ולא עשרות מחבלים. למעשה, מדובר בקפיצת מדרגה בלחימה ובאמירה ברורה שישראל נכנסת לכל מקום.

עוד דווח כי העיניים נשואות כעת לח'אן יונס - המעוז הגדול שנמצא בדרום הרצועה. תושבים בח'אן יונס מספרים כי הם מקבלים מסרים מישראל להתפנות לכיוון הים, למערב. בנוסף, לפי הפלסטינים, רוב הרופאים והמטופלים עזבו את שיפא.

22:17 - על-פי מקור ערבי המקורב לחמאס, בארגון הטרור מציבים תנאים חדשים לעסקה שכוללת שחרור 87 חטופים. ההרכב המוצע: 53 אימהות וילדים (40 ילדים ו-13 אימהות) ו-34 חטופים זרים ישוחררו. בתמורה: 5 ימי הפוגה בלחימה, שחרור אסירות, ילדים ואסירים ביטחוניים (המספר לא ידוע) והכנסת כמות דלק מוגדלת לרצועה.

22:00 - דובר צה"ל, תא"ל דניאל הגרי: "צה"ל מצא פיר תת-קרקעי בשיפא, כוחות ההנדסה פועלים במקום. רכב חמאס ובו אמצעי לחימה שהוכן להיכנס לישראל ב-7 באוקטובר נמצא בשיפא. הוא תוכנן לצאת לטבח. מסרנו הודעות למשפחות של 378 חללי צה"ל שנפלו בקרבות על הגנת ישראל. המאמצים של צה"ל נמשכים גם בבתי החולים האחרים. אני חוזר מהשטח, הייתי בשטח, פגשתי לוחמים, ראיתי לוחמים נחושים במשימה לעמוד במאמצים ולהביא הישגים".

הכתבה פורסמה לראשונה ב-N12