אושר בממשלה: אמיר ירון ימשיך לקדנציה שנייה כנגיד בנק ישראל

ראש הממשלה ושר האוצר סיכמו כי אמיר ירון ימשיך לקדנציה נוספת בתפקיד נגיד בנק ישראל • הנגיד קיבל את הבקשה לכהונה נוספת • ההחלטה אושרה בישיבת הממשלה

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון / צילום: Reuters, RONEN ZVULUN
נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון / צילום: Reuters, RONEN ZVULUN

הממשלה אישרה כעת (ב') את הצעת ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ' להארכת כהונתו של נגיד בנק ישראל פרופ' אמיר ירון לקדנציה נוספת.

משה גפני תקף את הנגיד. תגובת בנק ישראל לא איחרה להגיע
דרור מרמור, פרשנות | אסטרטגיה של "תחזיקו אותי": ההבדל בין הממשלה לבנק ישראל

רק בשבוע שעבר, ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ' סיכמו על הארכת כהונתו של נגיד בנק ישראל פרופ' אמיר ירון לקדנציה נוספת. הנגיד הודיע כי הוא מקבל את הבקשה לכהונה לקדנציה נוספת, וההחלטה אושרה בממשלה בישיבתה היום.

ההחלטה התקבלה לאחר שמוקדם יותר היום, הוועדה המוניטרית החליטה להותיר את הריבית בישראל ללא שינוי. בוועדה החליטו להמשיך לבחון מקרוב אחר השפעת מלחמת "חרבות ברזל" על המשק ולעקוב אחר תנועות המטבע. זאת הפעם הרביעית בה בנק ישראל מחליט להשאיר את הריבית ברמתה הנוכחית בשיעור של 4.75%.

בנוסף להחלטת הריבית, החליט הנגיד אמיר ירון להציג עדכון לתחזית המאקרו-כלכלית של בנק ישראל. התחזית פורסמה רק בחודש שעבר והתבססה על כמעט חודש של לחימה, עם זאת, האנליסטים באגף המחקר של הבנק התייחסו באוקטובר לתרחיש מרכזי בו המלחמה תימשך עד לרבעון הראשון של השנה הבאה. בהשוואה לתחזית הכלכלית של הכלכלן הראשי באוצר, תחזית זו אופטימית במיוחד.

להערכת בנק ישראל, אובדן ההכנסות מהמלחמה יעמוד על כ-35 מיליארד שקל, וסך ההוצאות הממשלתיות על המלחמה יסתכמו בכ-163 מיליארד שקל.

על רקע עבודתו הצמודה של שר האוצר סמוטריץ' עם ירון מתחילת הלחימה, בסביבתו של השר אמרו כי הארכת הכהונה נועדה בכדי להרגיע את השווקים ולהוסיף ליציבות המערכת הכלכלית.

ירון אמר כי הוא "מודה לראש הממשלה ולשר האוצר על ההחלטה ועל הבעת האמון בי ובבנק ישראל. לפנינו משימות רבות וחשובות בגזרה הכלכלית ואעשה את כל אשר ביכולתי כדי שנעמוד בהן בהצלחה ובמקצועיות לטובת המשק והמדינה".

ההחלטה מגיעה אחרי הרבה ספקולציות בנושא וכחודש לפני שהנגיד מסיים את הקדנציה הראשונה שלו בתפקיד. מדובר בצעד מתבקש על ידי השווקים, אשר רואים בירון דמות אחראית ומייצבת בשוק, וקראו להארכת כהונתו של הנגיד כבר מספר חודשים. עם זאת, עד למלחמה נתניהו סירב להתחייב כי ירון ימונה לתפקיד בשנית. ימים ספורים לאחר פתיחת המלחמה, הוכרז כי הנגיד יישאר בתפקיד לפחות עד סופה, וכעת כאמור סוכם על כך שהוא ימשיך לקדנציה שנייה.

הנגיד ירון, שהחל את כהונתו בתחילת 2018, עבר הרבה מאוד אירועים במהלך כהונתו הראשונה. כאשר מגפה עולמית הכתה במשק, ועליית האינפלציה שאחריה טלטלה את הכלכלה הגלובלית אף יותר. גם הרפורמה המשפטית השפיעה על בנק ישראל ובכירי הבנק יצאו מספר פעמים בקריאה לשינויי חקיקה בהסכמה רחבה בלבד. ירון הצליח לנווט את המשק בצורה בטוחה ולשמור על איתנותה של כלכלת ישראל, גם כאשר העלה את הריבית במשק.

כעת, לנגיד צפויות חמש שנים נוספות בראש בנק ישראל, זאת בזמן שישראל נמצאת במלחמה שתשפיע על הכלכלה באופן חד, בין היתר בירידה בתוצר והאטה כללית במשק. בנוסף, האינפלציה עדיין לא הגיע ליעד הבנק וטלטלות כלכליות נוספות, מקומיות וגלובליות כאחד, תמשכנה להשפיע על התמונה הכלכלית.