חיילים אוקראינים עייפים נלחמים כדי לעצור את ההתקפה הרוסית: "הם באים כמו זומבים"

רוסיה מנסה לכתר את העיר אבדייבקה במזרח אוקראינה וסופגת אבדות כבדות • לכידת העיר תיצור הזדמנות צבאית וניצחון תעמולתי לפוטין • לכן החיילים הרוסים ממשיכים להגיע, והיחידות אוקראיניות המדוללות לא יכולות לירות בכולן

חייל אוקראיני יורה RPG לכיוון חיילים רוסים, בסמוך לאבדייבקה / צילום: ap, LIBKOS
חייל אוקראיני יורה RPG לכיוון חיילים רוסים, בסמוך לאבדייבקה / צילום: ap, LIBKOS

מדי יום קבוצות של חיל רגלים רוסי עוסקות בהתקפות על קוי העצים והשדות ממזרח לכפר ברדיצ'ב, שמפריעים את ניסיונותינם לכתור את העיר אבדייבקה. מדי יום, כוחות אוקראינים הודפים את רובם.

אבל הרוסים ממשיכים להגיע, והיחידות אוקראיניות המדוללות לא יכולות לירות בכולן.

דיווח: טורקיה סיכלה ניסיונות חטיפה של האקר שהשבית את כיפת ברזל
כותרות העיתונים בעולם | ארה"ב נגד החות'ים, פוטין נגד ארה"ב ואיך איראן תשפיע על עתיד חמאס
יואב קרני, פרשנות | מה כתב הנשיא ביידן על מדיניות החוץ האמריקאית ומה לא קראו רוב הישראלים

"צעד אחר צעד, הם תופסים את עמדותינו", אמר סגן אולכסנדר שירשין, סגן מפקד גדוד של החטיבה הממוכנת ה-47 של אוקראינה, שמגנה על קטע באורך קילומטר בחזית.

הצבא הרוסי משלם באבדות כבדות על התקדמות קדימה. במשך שבועות הוא שלח עשרות אלפי חיילים לעבר אבדייבקה, עיר תעשייתית מצולקת בפגזים שנמצאת באזור דונצק שבמזרח אוקראינה. המאמץ של רוסיה להקיף את העיר הפך לקרב הגדול ביותר של הסתיו במלחמתו של הנשיא ולדימיר פוטין להכניע את אוקראינה.

לכידת אבדייבקה עשויה ליצור הזדמנויות עבור רוסיה להתקדמות נוספת בדונצק. זה יהיה גם ניצחון תעמולתי עבור פוטין, שיאפשר לו לטעון שהמומנטום במלחמה חוזר למוסקבה.

חייל אוקראיני צופה על העיר אבדייבקה. נקודת מפתח במלחמה מול רוסיה / צילום: ap, LIBKOS
 חייל אוקראיני צופה על העיר אבדייבקה. נקודת מפתח במלחמה מול רוסיה / צילום: ap, LIBKOS

מוסקבה מריחה את החולשה

הקיץ הזה, אוקראינה קיוותה לקחת בחזרה חלקים של כמעט 20% מהמדינה שרוסיה כובשת כיום. אבל הקווים המבוצרים של רוסיה לרוב החזיקו מעמד מול מתקפת הנגד. אוקראינה היכתה חיילים רוסיים ולוגיסטיקה אך השתמשה בכמה בריגדות ובהרבה תחמושת שסופקה מהמערב מבלי להשיג את פריצת הדרך הטריטוריאלית שהיא רצתה.

עוד לפני שהמתקפה של אוקראינה נחלשה, החלה רוסיה להרכיב כוחות נוספים כדי להתכונן לדחיפה מחודשת בחזית המזרחית.

הקרב על אבדייבקה עשוי לסמן את תחילתם של חודשים רבים שבהם אוקראינה תתמקד בעיקר בהגנה. כאשר ארה"ב נתונה בשיתוק מפלגתי ואירופה נאבקת להגביר את הייצור הצבאי, האספקה ​​הלא ודאית של תחמושת מערבית מגבילה את מה שצבא קייב יכול לנסות כעת. בינתיים, מוסקבה מריחה חולשה.

ההתקפות הראשונות של רוסיה על אבדייבקה באוקטובר נכשלו. שורות של טנקים ונושאי שריון נפלו טרף למוקשים, מל"טים וארטילריה. הרוסים שינו טקטיקה, ושלחו גלי חיל רגלים קדימה בקבוצות קטנות. המעבר הדהד את המעבר של אוקראינה עצמה לטקטיקת רגל במתקפת הקיץ שלה לאחר שאיבדה יותר מדי כלי רכב משוריינים.

שני הצבאות נאבקים כדי לתמרן בשטח פתוח וממוקש מתחת לשמיים רוחשי מל"טים. ההבדל: רוסיה, עם אוכלוסיה כמעט פי ארבעה מזו של אוקראינה, יכולה להרשות לעצמה לאבד אלפי חיילים תמורת רווחים קטנים.

ההפסדים האדירים של רוסיה במלחמה שנמשכת כמעט שנתיים הותירו את כוחות הקרקע שלה תלויים בכלי רכב ישנים ובגיוס של חיילים לא מאומנים, והגבילו את הפוטנציאל ההתקפי שלה, לעת עתה, להתקפות חריפות על ערים קטנות. רוסיה איבדה עשרות אלפי חיילים בקרב בן 10 החודשים על באחמוט, ניצחונה הבולט האחרון.

בינתיים, אוקראינה מתמודדת עם משימה נוספת: לחדש את שורות חיל הרגלים שלה בעקבות ההפסדים שנגרמו במתקפת הנגד של הקיץ, ואת המשאבים היקרים שנדרשו להגנה על באחמוט. מספר הנפגעים האוקראינים הוא סוד שמור בקפידה, אך קברים טריים ובתי חולים מלאים ברחבי המדינה מעידים על המחיר הכבד.

יחידות החזית של אוקראינה פועלות לעיתים קרובות ברמות כוח אדם הנמוכות בכ-20% עד 40% מתחת לכוחן המלאה, אמר איהור רומננקו, אנליסט צבאי וסגן גנרל אוקראיני בדימוס. "בגלל המחסור בחיל רגלים, אלה שנשארים הם עייפים", אמר. יש מעט מקום למנוחה או רוטציה.

חדורי מוטיבציה, אבל מותשים

אבדייבקה היוותה זה מכבר אתגר עבור הכוחות הרוסיים במזרח אוקראינה. העיר המבוצרת מהווה אזור חשוב מצפון לעיר דונצק, ומגבילה את השליטה הרוסית באזור. כוחות אוקראינים עצרו את ההתקפות הרוסיות באזור מאז 2014, אז פתחה מוסקבה בפלישה סמויה למזרח אוקראינה. רק כ-1,400 תושבים נותרו באבדייבקה, שבעבר היתה ביתם של יותר מ-30 אלף איש.

כ-1,400 תושבים נותרו באבדייבקה, שבעבר היתה ביתם של יותר מ-30 אלף איש. / צילום: ap, LIBKOS
 כ-1,400 תושבים נותרו באבדייבקה, שבעבר היתה ביתם של יותר מ-30 אלף איש. / צילום: ap, LIBKOS

כוחות רוסים כיתרו את אבדייבקה משלושה צדדים וכבשו את הקרקע הגבוהה היחידה באזור, ערימת פסולת רחבה מצפון-מזרח, והשתמשו בה כדי להרחיק את השריון האוקראיני באמצעות טילים נגד טנקים. גלי חיל רגלים רוסי מנסים לתקוף את מפעל תעשיית הפחם רחב הידיים של אבדייבקה ולחדור לאיזורים הדרום מזרחיים של העיר.

"אנחנו עדיין חדורי מוטיבציה, אבל אנחנו מותשים", אמר טוראי אולכסנדר סירג'יצ'יקוב, שמגן על אבדייבקה מאז אביב 2022 עם החטיבה הממוכנת ה-110 של אוקראינה. הוא תיאר כיצד חיל הרגלים הרוסי התקרב וכבש את ערימת הפסולת בזחילה על גופות חבריהם, עד שהאש של המגינים האוקראינים נגמרה.

התוכנית של הרוסים היא לחדור מעבר לאבדייבקה צפונה ודרומה, ואז לנתק את דרכי האספקה ​​שלה. חבל ההצלה של אבדייבקה הצטמצם למעבר צר של פחות מ-4 מיילים בין הכוחות הרוסים המתקדמים.

חיל הרגלים הרוסי התוקף מאומן לרוב בצורה גרועה, לעתים קרובות מתאסף ומייצר מטרות קלות, אומרים חיילים אוקראינים שנלחמים כאן.

"הם באים כמו זומבים. חלקם לובשים פנסים ראשיים - רגע מאושר לכל מקלע", אמר טוראי בוהדן ליסנקו, שאחראי על הפעלת התותח האוטומטי בקוטר 25 מ"מ המורכב על רכב קרבי מסוג בראדלי מתוצרת ארה"ב הקשור לחטיבה 47.

תמונות של מזל"ט מציגות שדות זרועים בגופות של חיל רגלים רוסי שנפגע על ידי ארטילריה, כולל תחמושת שסופקה על ידי ארה"ב. אבל הרוסים ממשיכים להגיע.

"הם לא טיפשים. זו אסטרטגיה", אמר רב פקד מיכאילו קוציורבה, מפקד בראדלי באותה פלוגה של ליסנקו. "הם מחפשים נקודות תורפה ואז הולכים לשם. לנו אין מספיק תחמושת, אבל להם יש מספיק אנשים".

יחידה 47: מגוייסים טריים, וחמושה בבראדלי ובטנקים גרמניים

חלק מהרוסים נכנעים במקום להמשיך במתקפות כמעט אובדניות. לעתים קרובות הם אומרים שהם נכנסו לעמדות אוקראיניות בטעות. כניעה מרצון היא פשע ברוסיה.

"למפקדינו, למרות הנסיבות, ניתנות פקודות לתפוס עמדות שאי אפשר להחזיק. זו הסיבה שיש לנו אבדות כאלה בקרב החיילים הסדירים", אמר אנדריי בדניאייב, חייל רגלים מחטיבת הרובים ה-114 של המשמר הרוסי. "הם מתייחסים אלינו כאל פסולת אנושית".

בדניאייב, שהתנדב לדבר עם הוול סטריט ג'ורנל במתקן מעצר זמני באוקראינה, אמר שהוא נלכד שעה שהיה מבולבל לאחר שמזל"ט מתפוצץ והעיף לעברו קיר לבנים.

חטיבה 47, שהוקמה כדי להשתתף במתקפת הנגד של אוקראינה, אומנה על ידי חיילים אמריקאים בגרמניה, חמושה בבראדלי ובטנקי לאופרד 2 מתוצרת גרמניה, ונשלחה הקיץ לעבר הקווים הממוקשים בצפיפות של רוסיה באזור דרום זפוריז'יה. הקצב האיטי של משלוחי הנשק המערביים העניק לרוסים חודשים רבים להכין את הגנותיהם. תכנון לקוי, סיור ותיאום מאתגרים גבו גם הם מחיר מהאוקראינים, אומרים חיילים שלחמו במתקפה. באוגוסט, חטיבה 47 השתתפה בכיבוש רובוטיין, הפרצה היחידה בקו המבוצר הראשי של הרוסי. אבל החטיבה הייתה מותשת והייתה זקוקה להתארגנות מחדש.

באוקטובר נשלחה ה-47 לחזק את הגנת אבדייבקה. כשהרוסים ראו את הבראדלי והנמרים שלהם, הם העבירו עוד יחידות מזל"טים לאזור כדי להתמודד מולם.

הגדוד של סגן שירשין, שהיה בעבר בנוי ממתנדבים בעלי מוטיבציה גבוהה, מסתמך כיום בעיקר על מתגייסים שעברו הכשרה קצרה. היחידה מפצה על כך על ידי שימוש בבארדלי בהגנה ניידת. "כאן אתה יכול לנצל את הפוטנציאל של בראדלי בצורה יעילה יותר מאשר בזפוריז'יה, שם אי אפשר היה לתמרן".

צפונית לאבדייבקה, הרוסים חצו מסילת רכבת בלחימה אינטנסיבית וכעת הם צריכים לכבוש את הכפרים סטפוב וברדיצ'י כדי להתקדם. חיילים נלחמים ונהרגים כדי להשיג שליטה על קווי העצים החוצים את האדמה החקלאית הנטושה, שם האדמה השחורה הפורייה של אוקראינה מכוסה במכתשים.

שכבה של בוץ קר נצמדת לכבישים, כלי רכב וחיילים. השלג הראשון בחורף יורד. פגזים שורקים גבוה מעל הראש.

יחידת תקיפה מיוחדת רוסית הסתערה לאחרונה על כמה מהבתים בסטפוב. בראדלי אוקראיני דהר במעלה ובמורד הרחוב, מרסק את הבתים עם התותח שלו. "זה הרכב הכי טוב שראיתי אי פעם", אמר שירשין, וצפה מחדש בצילומי המל"ט. כמה רוסים נמלטו למרתף. מזל"ט אוקראיני עקב אחריהם פנימה ופוצץ את המטען שלו.

"שילמתי 120 אלף ריבניה עבור חיי"

שירשין דובר רוסית, גדל בחצי האי קרים, אבל עזב אחרי שמוסקבה סיפחה את האזור ב-2014. "ראיתי חיילים ברחובות ואת פוטין משקר בטלוויזיה, והבנתי שהם לא האחים שלנו", אמר. הוא עבר לדבר אוקראינית והצטרף לצבא ב-24 בפברואר בשנה שעברה, היום שבו פתחה רוסיה בפלישה בקנה מידה מלא.

חטיבה 47 מנסה למנוע את ההתקדמות הרוסית עם התקפות נגד. הטקטיקה שלהם, שהוכתבה מגבוה, מסתמכת לעתים קרובות על תקיפות חזיתיות יקרות. היחידה של קוטסורבה וליזנקו קיבלה הוראה להשתלט מחדש על קו עצים כבוש בעזרת שישה בראדליים, שכל אחד מהם נושא שישה חיילי רגלים. המודיעין על היקף הכוחות הרוסים היה מוגבל. האויב כבש גם קו עצים מאונך, כך שההסתערות האוקראינית הצידית תהיה תחת אש. "אמרתי לגנרל שהתוכנית לא מציאותית", אמר קוציורבה.

ליסנקו ידע מניסיון שהתקיפה תסתיים בטבח. הוא סירב לקחת חלק ונקנס בשכר חודשי ובבונוס. "שילמתי 120 אלף ריבניה עבור חיי", אמר, שווה ערך ל-3,300 דולר.

ההתקפה התקדמה למרות ההתנגדות, כאשר הבראדלים פרקו את חייליהם על קו העצים תחת אש חזקה. השוחות הכילו הרבה יותר רוסים מהצפוי. המקלעים והרימונים הרוסיים הרגו 17 מחיל הרגלים האוקראיני. השאר נמלטו בבראדלים שנשאו צלקות מרימונים מונעים רקטות.

חיילים אוקראינים. פלוגות של 120 איש, כעת מונות בסביבות ה-20, / צילום: ap, Evgeniy Maloletka
 חיילים אוקראינים. פלוגות של 120 איש, כעת מונות בסביבות ה-20, / צילום: ap, Evgeniy Maloletka

הפלוגה של קוטסורבה וליזנקו התחילה את הקיץ עם 120 איש. כעת היא מונה בסביבות ה-20, כולל מצטרפים חדשים. השאר מתים, פצועים או הועברו הרחק מתפקידי תקיפה. הפרצופים החדשים הם לרוב בני למעלה מ-40, חלקם במצב בריאותי לקוי.

רבים מותיקי ה-47 מייחסים את קשיי אוקראינה השנה למפקדים הנוקטים בטקטיקות נוקשות בסגנון סובייטי שלטענתם דיללו את שורות המאומנים בסגנון המערבי.

"אין לנו סיכוי לשחק במלחמת התשה עם רוסיה", אמר ליסנקו. "אנחנו צריכים שינוי מהותי בצבא שלנו".