האם כדאי לדחות את החזרי המשכנתה?

הבנקים מפרסמים מבצעים לדחיית תשלומים, אבל הם עלולים לייקר את ההחזר הכולל פי כמה • שאלת היום, מדור חדש 

האם כדאי לדחות  את החזרי המשכנתה?
האם כדאי לדחות את החזרי המשכנתה?

בעקבות המלחמה הורה בנק ישראל לבנקים לאפשר לציבור לדחות את החזרי המשכנתה לשלושה חודשים. בחלק מהבנקים אף הכפילו את טווח הדחייה לשישה חודשים. אולם, בניגוד לתושבים המתגוררים במרחק של עד 7 ק"מ מעזה, להם העניק בנק ישראל פטור מלא מריבית אם יבצעו דחיית תשלומים, יתר נוטלי המשכנתאות ישלמו ריבית דה ריבית על הדחייה.

שאלת היום | איך תשפיע המלחמה על מחירי הרכבים החדשים
שאלת היום | מה יעלה בגורלו של השקל לאחר המלחמה?

בהתאחדות יועצי המשכנתאות מבהירים כי צעד כזה עשוי להיות יקר. "הפטורים המלאים מתשלום הריבית שהציעו הבנקים השונים לתושבי העוטף ולאוכלוסייה המשתייכת למעגל הראשון, הם ההטבה היחידה האמיתית סביב ההחזרים", אומר אבי יוסופוב, חבר הנהלת התאחדות יועצי המשכנתאות. "מי שיכול להמשיך בתשלומי המשכנתה, עדיף שלא ינצל את ההקפאות המוצעות".

עם זאת, הוא אומר כי "אם אחד מהמפרנסים יצא לחל"ת, במילואים אינו עובד או נמצא בין עבודות, ובהכרח צריך לנצל את ההקפאה (ולא נמצא במעגל הראשון שהגדיר בנק ישראל וזכאי לפטור מריבית) בהחלט צריך לשאוף למזער נזקים למשכנתה. אם הוא בכל זאת רוצה לבצע הקפאה, כדאי לעשות זאת לפרק הזמן הקצר האפשרי ובהכרח עדיף לא להאריך את ההלוואה לתקופה נוספת".

כך לדוגמה, עבור משפחה מגבעתיים (במעגל השני על פי מתווה בנק ישראל) עם משכנתה בסך של 1.35 מיליון שקל, ההחזר החודשי עומד כיום על 7,600 שקל. אם תדחה את ההחזר אבל לא תאריך את תקופת המשכנתה, ההחזר החודשי יגדל ל־7,721 והעלות הכוללת של הריבית בגין הדחייה תעמוד על 18,301 שקלים. לעומת זאת אם תבחר המשפחה להאריך את תקופת המשכנתה, ההחזר החודשי אחרי ההקפאה יעלה ל־7,680 שקל, כלומר עלייה מתונה יותר בתשלום החודשי, אך במקרה זה סך עלות ריבית התוספת למשכנתה תהיה 32,346 שקל - כמעט פי שניים.

האם יש פתרון כדאי יותר עבור מי שזקוק למרווח נשימה תזרימי? יוסופוב אומר שלא משתלם לקחת הלוואות ממקור אחר. "כל הלוואה קצרת מועד, גם אם אפשר יהיה לפרוס אותה ל־7־8 שנים, הריביות יהיו לא מבוטלות ויגיעו ל־9% או 11% ריבית שנתית. בנוסף להחזר המשכנתה, יחס ההחזר מההכנסה יהיה מאוד גבוה".

גילוי מלא: שאלת היום הוא פרויקט מערכתי הנעשה בשיתוף מומחי בנק לאומי

אין לראות באמור המלצה או תחליף לשיקול דעתו העצמאי של הקורא, או הזמנה לבצע רכישה או השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן. הוא אינו מהווה תחליף לייעוץ השקעות אישי המתחשב בצרכיו ונתוניו של כל אדם