הגנרל שמודה: חמאס איום קיומי על ישראל, אסור לנהל איתו מו"מ

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: האמריקאים מסתבכים בעיראק, מה חושבים האמריקאים על אפליה כלפי יהודים ומוסלמים, ומה אפשר ללמוד מהפוסטים ברשתות החברתיות • כותרות העיתונים בעולם 

על רקע המלחמה המתפתחת ללא הרף, עדשת התקשורת העולמית חושפת נקודות מבט ייחודיות על מה שקורה בארץ. מניתוחים של מומחים בינלואמיים, פרשנויות מזווית אחרת וגם סיפורים קטנים מישראל שנעלמים מן העין, בכל יום נגיש לכם סקירה יומית קצרה מן הנכתב בתקשורת העולמית על ישראל במלחמה, כדי לנסות ולפענח איך דברים מפה נראים מעבר לים.

והפעם: האנליסט האמריקאי שחושב שהשבת החטופים היא "הפסד נקי" לישראל, המתיחות הגוברת בעיראק והפילוג בקרב הבוחרים האמריקאיים.

בבלומברג מאמינים: נתניהו וחמאס חולקים מציאות משותפת
WSJ | המומנטום ההתקפי ייעלם? מומחים מנסים להעריך - זה מה שמתכנן חמאס בהפסקת האש  

1מה מספרות הרשתות החבריות על דעת הקהל?

אמש פרסם ה-BBC כתבה שעוסקה באופן בו הרשתות החבריות, בייחוד טיקטוק ו-X (לשעבר טוויטר), מעצבות את דעת הקהל ומנרמלות רטוריקה סביב המלחמה. נקודה מעניינת שמעלה הכותבת היא הניגוד בין אופיים של התוכנים הפופולריים ביותר שתומכים בכל אחד משני הצדדים. לדוגמה, סרטונים של בלוגרים בשטח בעזה ומשתמשים פרו-פלסטינים המגיבים על מלחמת ישראל-חמאס מחדרי השינה שלהם מעוררים את התגובה החיובית ביותר בקרב משתמשים צעירים, נכתב. בינתיים, תוכן של חיילים בצה"ל נראה מהוקצע יותר - כשהוא מנסה להשתלב בטרנדים ויראליים של טיקטוק.

בנוסף, צוינו ההבדלים בין טיקטוק ל-X בניהול התכנים. בחודש הראשון למלחמה טיקטוק הסירה מאות אלפי סרטונים וחסמה תכנים שחרגו מהנהלים שלה - כמו את המכתב של אוסמה בן לאדן, שלפי הדיווח התפשט לממדים גדולים בהרבה לאחר שפורסם ב-X.

מתוך ה-BBC, מאת מראינה ספרינג. לקריאת הכתבה המלאה

2השבת החטופים היא "הפסד נקי" לישראל

ערוץ החדשות של ה-CNN פרסם אמש ראיון עם האנליסט הצבאי והגנרל בדימוס ווסלי קלארק, בו טוען קלארק כי חילופי השבויים הם עבור ישראל בגדר "הפסד נקי", מבחינה צבאית. קלארק מסביר כי בעוד שחמאס הוכיח את עצמו כאיום קיומי עבור ישראל, ישראל עדיין מחוייבת להתיישר עם שיקולים פוליטים, גם אלו שמגיעים מארה"ב, ואלו מבפנים, שדורשים להחזיר את החטופים לפני הכל. לדברי קלארק, חמאס משתמשים בשיקולים האלה כדי לייצר בנתיים דעת קהל גלובאלית שרואה בהם גיבורים, ולהוכיח את הצלחתם בפני האויבים הנוספים של ישראל. "ישראל אולי תקבל את האנשים שלה חזרה, אולי רק את חלקם, אבל תסיים את המערכה בחוסר ודאות לגבי מה יהיה הלאה", הסביר קלארק בהתייחס לאיום מצד חיזבאללה ואיראן.

מתוך ערוץ החדשות של ה-CNN. לקריאת הכתבה המלאה. 

3המתיחות הגוברת בעיראק

אמש דיווח הגארדיאן על המתיחות הגוברת בעיראק, לאחר שסדרת תקיפות האמריקאיות הסתכמה בהרוגים העיראקים הראשונים הקשורים למלחמת ישראל-חמאס. גם על רקע הפסקת האש בעזה, הקצב והעוצמה של העימותים בעיראק עלו, והדגישו את הסיכון להתפשטות העימותים במדינה שהייתה שקועה זה מכבר בסכסוך, דווח. לפי הדיווח, ההתלקחות האחרונה מהווה אתגר לממשלת עיראק וחשפה שוב את מגבלות הרשויות בריסון קבוצות חמושים.

מתוך הגארדיאן, מאת סימונה פולטין. לקריאת הכתבה המלאה.

4סקר חדש: מה חושבים האמריקאים על אפליה כלפי יהודים ומוסלמים?

הבוקר פרסם הוול סטריט ג'ורנל את ממצאיו של סקר על דעות קדומות מאת ארגון המחקר NORC שבאוניברסיטת שיקגו, שמראה כיצד יצרה מלחמת ישראל-חמאס סדקים חדשים בקרב ציבור בוחרים אמריקאי מפולג.

לפי הסקר, מספר גבוה יותר של דמוקרטים ומצביעים צעירים רואים בדעות קדומות "בעיה מרכזית" עבור המוסלמים. בקרב בני 18 עד 34, 44% אמרו שהמוסלמים נתונים לאפליה משמעותית, בעוד ש-33% אמרו זאת לגבי יהודים, לפי הסקר, שלא מצא פער בין השקפותיהם של המשיבים המבוגרים בנושא. בנוסף, דווח כי הסקר מצא גם הבדלים מפלגתיים: כ-56% מהדמוקרטים אמרו שדעות קדומות הן מכשול מרכזי עבור מוסלמים לעומת 46% עבור יהודים, בעוד שרק 22% מהרפובליקנים אמרו שהם רואים בכך מכשול עבור מוסלמים ו-31% אמרו שהם רואים בעיה עבור יהודים.

מתוך הוול סטריט ג'ורנל, מאת טריני פרטי. לקריאת הכתבה המלאה.