למה כדאי לשים לב בתלוש השכר בתקופת המילואים

המדינה אמורה לשאת בעלויות השכר של משרתי המילואים, אך לא בהפרשות השקעתיות כמו קרנות השתלמות • וגם: מה מגיע לשכיר שעובד במקביל למילואים? • שאלת היום, מדור חדש 

למה כדאי לשים לב בתלוש השכר בתקופת המילואים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי
למה כדאי לשים לב בתלוש השכר בתקופת המילואים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

אירועי ה־7 באוקטובר ומלחמת חרבות ברזל שפרצה בעקבותיהם הובילו לגיוס המילואים הגדול ביותר שנעשה אי פעם בישראל. בין לילה מאות אלפי ישראלים נאלצו לעזוב את משפחתם ומקום עבודתם. הגיוס הנרחב העלה לא מעט סימני שאלה בנוגע לזכויות ולתשלומים להם זכאים משרתי המילואים ומעסיקיהם בתקופת הלחימה.

באילו ענפים מומלץ להשקיע בעת משבר? 
האם כדאי לדחות את החזרי המשכנתה? 

אחת השאלות המרכזיות והבסיסיות שעולות היא מי נושא בעלויות העובדים במילואים. נדמה שהתשובה ברורה לכולם: המדינה. אולם, כשמעמיקים בפרטים התשובה פחות אינטואיטיבית. למשל, האם עובד שמשתכר עשרות אלפי שקלים לחודש זכאי להחזר בגובה השכר שלו? האם המעסיק משלם את השכר כרגיל ונדרש לפנות למדינה בבקשת שיפוי או שדמי המילואים משולמים ישירות לעובד והמעסיק זכאי להקפיא את משכורתו?

תשלום בשגרה לעומת מלחמה

"מעסיק שעובד שלו שוהה במילואים זכאי לקבל החזר מהמוסד לביטוח לאומי", מסביר עו"ד שבתאי (שבי) מיכאלי, שותף וראש מחלקת משפט העבודה ויחסי העבודה במשרד ליפא מאיר ושות'. "במקרה זה, תגמול המילואים שמגיע לעובד מועבר למעסיק, אשר מפחית מהתגמול את גובה השכר ומעביר לעובד את היתרה. חשוב לזכור, כי בשל שיטות תחשיב גמול המילואים, רבים המקרים שהתגמול שמשולם על ידי ביטוח לאומי גבוה משכר העובד".

עו"ד לימור ארגוב שנהב, שותפה מנהלת מחלקת דיני עבודה במשרד וקסלר ברגמן ושות', מוסיפה כי "עובדים שכירים המשרתים במילואים זכאים לקבל ממעסיקיהם את משכורתם במועד התשלום הרגיל. אם הסכום שהמוסד לביטוח לאומי העביר למעסיק גבוה מהסכום שהמעסיק שילם לעובד על חשבון התגמול, המעסיק יעביר לעובד את ההפרש. ההתחשבנות נעשית בין המעסיק לביטוח לאומי".

לדברי עו"ד שנהב, קיים הבדל בין תשלום מילואים בשגרה לבין המצב הנוכחי, "בשגרה, המעסיק מקבל החזר מהמוסד לביטוח לאומי בתום תקופת שירות המילואים של העובד. ואולם, בתקופת המלחמה הנוכחית, רשאים מעסיקים להגיש למוסד לביטוח לאומי בקשה לקבלת החזר מהביטוח הלאומי מידי חודש בחודשו, גם אם תקופת שירות המילואים טרם הסתיימה, ולקבל את ההחזר עבור תשלום דמי המילואים בחודש העוקב".

ההבדל בין שכר חודשי לשעתי

אילו סוגי עובדים שכירים זכאים לתשלום תגמולי מילואים באמצעות המעסיק?
עו"ד ארגוב שנהב: "עובד בשכר חודשי, כולל עובד חודשי שעבד יום עבודה אחד בלבד אצל מעסיק חדש, ולמחרת יצא לשירות מילואים, ועובד חודשי שעובד מספר ימי עבודה בודדים בחודש, זכאי לתשלום באמצעות המעסיק. עובד שהחל לעבוד אצל מעסיק חדש ימסור למעסיק 6 תלושי שכר מהמעסיק הקודם.

"עובד שכיר שלא בשכר חודשי (לדוגמה שכר שעתי או יומי) שעבד במקום עבודתו הנוכחי 75 ימים לפחות בתוך 3 החודשים שקדמו לתחילת השירות במילואים יהיה זכאי לתשלום תגמולי מילואים באמצעות המעסיק. במקרה של עובד המועסק אצל מעסיקים שונים, יהיה עליו להגיש תביעה אישית באופן מקוון לקבלת התשלומים מביטוח לאומי". במטרה להקל על בקשות התביעה, הביטוח לאומי התחייב לפרסם בימים הקרובים אתר ייעודי לבקשת החזרים בגין עובדים המשרתים במילואים.

עו"ד מיכאלי מסביר כי "לעובד המועסק על ידי שני מעסיקים או יותר מוצע להגיש את התביעה ישירות לגמול המילואים, ולא דרך המעסיק, על מנת שהתגמול יכלול את השכר המצטבר של המעסיקים".

האם יש תקרה להחזר?
"החל מה־7 באוקטובר, התגמולים במבצע חרבות ברזל החל עומדים על מינימום יומי של 300.61 שקל ומינימום חודשי 9,018 שקל", מתאר עו"ד מיכאלי. "התגמול המירבי הוא 1,582 שקל ליום בסכום מצטבר של עד 47,465 שקל בחודש".

עם זאת, מסביר מיכאלי, השיפוי שהמעסיקים מקבלים לא כולל זכויות סוציאליות, כלומר על בעלי העסקים לשאת בעלויות של הפרשות לקופות גמל (פנסיה והשתלמות), חופשה ומחלה. לדבריו, "השבוע עלה בוועדת העבודה והרווחה בכנסת, כי נדרש למצוא פתרון בחוק הביטוח הלאומי".

בנוסף, מציין עו"ד מיכאלי כי "מי ששירת בצו 8 במלחמת חרבות ברזל במשך 8 ימים ומעלה זכאי למענק הוצאות אישיות בסך של 1,100 שקלים, ואם יש לו ילד עד גיל 14 גם למענק משפחה בסך של 2,000 שקל. שני המענקים שולמו ב־10 בנובמבר".

מה קורה עם עובד שעובד ומשרת במילואים במקביל? האם יש לשלם לו את שכר העבודה?
עו"ד שנהב: "יש לשלם את התגמול למי ששירת, גם אם הכנסתו לא פחתה בגלל השירות. למי שעבד ביום מסוים וביצע שירות מילואים מעבר לשעות העבודה, או שירת בימי המנוחה השבועית שלו, ישולמו שכר העבודה הרגיל וגם תגמול המילואים".

גילוי מלא: שאלת היום הוא פרויקט מערכתי הנעשה בשיתוף מומחי בנק לאומי

אין לראות באמור המלצה או תחליף לשיקול דעתו העצמאי של הקורא, או הזמנה לבצע רכישה או השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן. הוא אינו מהווה תחליף לייעוץ השקעות אישי המתחשב בצרכיו ונתוניו של כל אדם