בליץ ראיונות ומשלחת לעזה: מה התוכנית של קטר לרצועה

ראש ממשלת קטר מבקש לקטוף את פירות התיווך בעסקת החטופים ולקבע את מעמד המדינה כשחקנית מרכזית בהסדר עתידי • בשביל זה, היא צריכה לשפר את תדמיתה במערב

ראש ממשלת קטר. רטוריקה חריפה / צילום: ap, Jacquelyn Martin
ראש ממשלת קטר. רטוריקה חריפה / צילום: ap, Jacquelyn Martin

ראש ממשלת קטר העביר את הימים האחרונים בבליץ ראיונות בעולם, בניסיון לקטוף את פירות התדמית מהתיווך המוצלח עד כה בין ישראל לחמאס בנושא השחרור של נשים וילדים מרצועת עזה. בתוך 24 שעות התראיין מוחמד בן־עבדול רחמן אל-ת'אאני, דמות מפתח במגעים, לתוכנית הפריים-טיים האמריקאית Face the Nation ברשת CBS, כמו גם לעיתונים "פייננשל טיימס" הבריטי ו"פרנקפוטר אלגמיינה צייטונג" הגרמני. הוא ניסה למנף את הצלחת התיווך כדי להלבין עוד יותר את התדמית הבעייתית של קטר.

למה מצרים הפכה לשחקנית משנה בלבד בעסקת החטופים
ראיון | המומחה שמעריך: זו הסיבה שחמאס עיכב את שחרור החטופים

בו בזמן, שתי משלחות מקטר מתארחות באזור. האחת התקבלה בישראל על ידי המוסד, המנהל את הקשרים בין המדינות בעשורים האחרונים, והאחרת נכנסה לרצועת עזה ממצרים, כדי לוודא שהעזרה ההומניטרית מספיקה. הטלוויזיה הקטרית גם טרחה לשדר תמונות של ה"חמ"ל המיוחד" שהוקם במשרד החוץ של המדינה לטובת העסקה. ראש הממשלה אמר לאחד ממראייניו: "אלו זמנים אינטנסיביים מאוד, אז סלח לי אבל אם תיכנס שיחה אני אהיה חייב לענות לה".

ניסיון להדוף ביקורת

על פניו, המאמץ הזה הוא חלק מהניסיון הקטרי להדוף בזמן אמת ביקורת בינלאומית, בעיקר סביב אירוח בכירי חמאס במדינה.

קטר היא אמירות המנסה להציג ערכים מערביים (שוויון מגדרי בממשלה, למשל), אבל בפועל מקיימת משטר סמכותני ובלתי־דמוקרטי ללא זכויות אדם. על חשיבות התדמית הבינלאומית שלה בעיני משפחת השלטון אפשר להסיק ממיליוני הדולרים שהקטרים הוציאו, בלי הרבה חשאיות, על שוחד לכאורה של בכירים בפרלמנט האירופי בשנה שעברה, כדי שיסייעו להם להציג מצג־שווא כאילו המדינה דואגת לזכויות עובדים, ולא אחראית למותם של עשרות זרים בזמן שעבדו על הכנת המונדיאל שהתקיים בה ב־2022.

ואולם בפועל, הדברים שנאמרים בימים אלו מאפשרים גם לשרטט את העמדה של קטר, תומכת ותיקה של חמאס ש"השתדרגה" בשנים האחרונות באישור ישראל וארה"ב, לגבי סוגיית "היום שאחרי" ברצועת עזה.

בשנתיים האחרונות, קטר הבטיחה את מעמדה גם באמצעות עסקאות אסטרטגיות לעשרות שנים לאספקת LNG, גם לגרמניה וגם לסין. קטר היא יצואנית הגז הנוזלי הגדולה ביותר בעולם כיום. נציגי שתי המדינות "עלו לרגל" לדוחא, נפגשו עם האמיר, וגרמניה למעשה תלויה באמירות כדי להחליף את הגז הטבעי הרוסי שהפסיק לזרום אליה.

"הפלסטינים יחליטו"

המעמד של קטר יכול להקנות לה חשיבות רבה בקביעת עתיד האזור. כרגע, הקטרים שומרים על עמימות לגבי עמדתם ביחס לשאלת היום שאחרי, אבל כבר מסמנים שהם יהיו מוכנים לעבוד עם כולם - בין שתהיה זו הרשות הפלסטינית ובין שתהיה זו תמיכה בחמאס, בהתחשב במצב בשטח. דוחא מסייעת כספית לא רק לחמאס, אלא גם לרשות הפלסטינית ומעוניינת לשמור על הרגל שהצליחה להציב באזור בעלות של מיליארדים.

בניגוד לעמדה האירופית והאמריקאית, הקטרים אינם פוסלים את האפשרות שחמאס ימשיך לשלוט ברצועת עזה גם אחרי המלחמה הנוכחית. "קשה מאוד מאוד לקבוע (מה יהיה)", אמר ראש ממשלת קטר בראיון ל־FAZ, "אבל הסכסוך הזה אינו חדש. מה שחדש הוא ההיקף והמשמעות של התקפת חמאס (ב־7 באוקטובר). וגם ההיקף של ההרס שישראל גרמה ברצועת עזה ומספר הקורבנות שם. אני לא יודע מה תהיה התוצאה הסופית, אבל ישראל לא תוכל להרוס את חמאס כל כך בקלות".

כך או כך, הבהיר, "אי אפשר יותר להמשיך לטאטא את הנושא הפלסטיני מתחת לשטיח. הפלסטינים עצמם צריכים להחליט איך ייראה הפתרון, לא אנחנו... עזה והגדה המערבית צריכות להיות יחידה אחת, מדינה אחת, בשליטת מנהיגות שתיבחר על ידי הפלסטינים". למען התמיכה בעם הפלסטיני, אמר, "ודאי שנמשיך למלא תפקיד".

חלק מתפקיד זה הוא לשלוח משלחת בכירה לעזה, בראשות השרה לשיתוף פעולה אזורי לולווה אלחאטר. השרה זוכה לזמן מסך רב ב"אל־ג'זירה", השופר הקטרי שמהווה חלק מהעוצמה שלה בעולם הערבי. בימים האחרונים היא התראיינה מהרצועה והזהירה שהיקף הסיוע ההומניטרי נכון לעכשיו "אינו מספיק". בנוגע לאירוח בכירי חמאס, ראש הממשלה הבהיר ש"משרד החמאס בדוחא הוקם בתיאום עם ארה"ב, ונועד להבטיח ביטחון אזורי. כל עוד זה שימושי… נשמור על ערוצי התקשורת פתוחים".

הרטוריקה של קטר חריפה יותר ממדינות ערביות שיש להן הסכמי שלום עם ישראל, כמו איחוד האמירויות. היא פרסמה הודעות חריפות נגד המלחמה בחמאס, קראה להפסקת אש קבועה והגדירה את הנעשה ברצועה "ג'נוסייד". היא יצרה הקבלה בין מעשי חמאס למעשי ישראל.

"יש אכזבה גדולה באזור מהתגובה המערבית", אמר ראש ממשלת קטר ל"פייננשל טיימס", "אנחנו מסכימים שמה שקרה ב־7 באוקטובר הייתה התקפה נוראית, אנחנו מגנים הרג אזרחים... ואנחנו מצפים מהמערב שיגנה גם הוא הרג אזרחים פלסטינים".