חוזרים לשגרה? צפי לפתיחת בתי המשפט בשבוע הבא

מתחילת המלחמה התקיימו בבתי המשפט רק דיוני מעצר ודיונים דחופים • כעת יצטרך שר המשפטים יחד עם הנהלת בתי משפט להחליט אם לפתוח בחזרה את מערכת המשפט • בשלב זה מתקיימים חלק מהדיונים בווידאו, וחלקם נדחים אם הצדדים או עורכי הדין לא יכולים להגיע עקב המצב הביטחוני

בית משפט שלום חיפה / צילום: פאול אורלייב
בית משפט שלום חיפה / צילום: פאול אורלייב

החל מ-14 בנובמבר הורחבה הפעילות של בתי המשפט עד לסוף נובמבר, לאחר שמתחילת המלחמה התקיימו רק דיוני מעצר ודיונים דחופים.

עד ה־30 בנובמבר יצטרך שר המשפטים יחד עם הנהלת בתי משפט להחליט אם לפתוח בחזרה את מערכת המשפט, כאשר הצפי הוא שבתי המשפט יחזרו לפעילות מלאה לראשונה מאז ה־7 לאוקטובר.

ראיון | הקולגה שנחטפה והטיל על הלשכה: יו"ר לשכת עורכי הדין בדרום על שגרת המלחמה

בינתיים, בתי המשפט עובדים באופן הבא: דיוני קדם־משפט בהליכים אזרחיים מתקיימים בווידאו, אלא אם כן הסכימו הצדדים לדיון באולם בית המשפט בנוכחות עורכי דינם. דיוני קדם־משפט בבית המשפט לענייני משפחה מתקיימים באולם בית המשפט בנוכחות הצדדים. בבית המשפט העליון מתקיימים דיונים שנקבעו בהתאם להחלטת השופטים.

משפטים פליליים, חוץ מדיוני מעצר, לא מתקיימים כלל מאז תחילת המלחמה. זאת למעט חריגים. גם דיוני הוכחות בתחום האזרחי וערעורים פליליים ואזרחיים לא מתקיימים. במקרים שצד לדיון או עו"ד לא יכול להשתתף בנסיבות שקשורות למצב הביטחוני - הדיון בעניינו נדחה. אחת הסיבות לכך שלא חוזרים לפעילות שוטפת היא מחסור במאבטחים, שחלק גדול מהם גויס למילואים.

ללא נוכחות קהל ובעיקר בווידאו

בהודעה שהוציאה הנהלת בתי המשפט לדיונים במחצית השניה של נובמבר, אין התייחסות לנוכחות קהל בדיונים, למרות שהכלל של פומביות הדיון הוא עקרון יסוד במערכת המשפט בישראל. בדיונים הפרונטליים, רק עורכי הדין נוכחים בהסכמה, ובדיונים בווידאו משתתפים גם בעלי הדין.

בשבוע שעבר פנה נשיא האגודה לזכויות האזרח, עו"ד דן יקיר, למנהל בתי המשפט, בעקבות תלונות שהאגודה קיבלה מאזרחים שביקשו להיות נוכחים בדיונים. "אנו פונים אליך בעקבות תלונות שקיבלנו מאזרחים שביקשו לאחרונה להיות נוכחים בדיונים בבתי המשפט ונאמר להם שכל הדיונים מתקיימים בדלתיים סגורות, ושנדרשת החלטה שיפוטית כדי להתיר את כניסתם".

בפנייה אמר יקיר, כי אין סמכות להורות על קיום כלל הדיונים בדלתיים סגורות, אלא נדרשת החלטה שיפוטית פרטנית בכל תיק. לדבריו, הפתרון הראוי הוא הגבלה מידתית של מספר הנוכחים, בהתאם לכוח האדם המצוי בכל עת נתונה בבית המשפט שבו מדובר.

מהנהלת בתי המשפט נמסר, כי "לא ניתנה הנחיה על קיום כלל הדיונים בבתי המשפט בדלתיים סגורות, או לסגור את הדיונים בבתי המשפט או חלקם. עם זאת, ייתכן כי בשל אילוצי ביטחון נקודתיים, כדוגמת פינוי קהל למרחב מוגן, עולה קושי לאפשר את כניסת מלוא הקהל שהגיע בו-זמנית לדיון מסוים, ועל כן החליט בית המשפט שבו התקיים הדיון להימנע מכך, כדי להבטיח את שלום הציבור וביטחונו בלבד".
עוד זווית