ישראל במלחמה | סיקור שוטף

12 החטופים ששוחררו הגיעו לישראל; מגעים לעסקה שכוללת גברים וחיילים

9 נשים, נערה בת 17 ושני בעלי אזרחות זרה חצו לשטח ישראל ויעברו הערכה רפואית  • הותרו לפרסום שמותיהם של סמ"ר תומר אחימס, סמל שקד דהן וסמל קיריל ברודסקי שנפלו ב-7 באוקטובר וגופותיהם מוחזקות בידי חמאס • 3 מטענים הופעלו ברצועה, מספר לוחמים נפצעו קל; חמאס: מחויבים להפסקת האש • נתניהו: מחויבים להשלים מתווה ולהביא לשחרור כל החטופים • עדכונים שוטפים

אחד מרכבי הצלב האדום מגיע למעבר גבול רפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA
אחד מרכבי הצלב האדום מגיע למעבר גבול רפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

עדכונים שוטפים 

22:23 - מסוקים ובהם 10 החטופות ששוחררו מידי מחבלי חמאס יצאו ממעבר כרם שלום לעבר בתי החולים

21:35 - החל מינואר: תושבי היישובים במרחק 7-4 ק"מ מהרצועה יוכלו לחזור לבתיהם; גלנט - "מחויבים להישאר בעזה עד להשלמת המשימה"

שר הביטחון יואב גלנט סיים לפני זמן קצר הערכת מצב לנושאי העורף, שהתמקדה בהחזרת תושבי היישובים במרחק 7-4 ק"מ מרצועת עזה, בהם מתאפשרים התנאים הביטחוניים והאזרחיים - החל מתחילת חודש ינואר 2024. 

"בשביל שאנשים יחזרו ליישובים, הם צריכים ביטחון וחוסן - ללא החיבור של שני הדברים האלה, דבר לא קורה. בשלב הראשון אנו מחזירים מספר יישובים בחלק הצפוני של עוטף עזה בטווח שהוא מעבר ל-4 ק"מ", אמר גלנט. "ברגע שצה"ל פועל בצפון העיר עזה, הוא משנה סדרי עולם ומאפשר את התהליך. בקרוב נעבוד גם במקומות אחרים. אנחנו מחויבים להישאר בעזה ולבצע את כל המשימות שלנו בשביל להחזיר את היישובים, אנחנו לא מפסיקים את המשימה עד שאנחנו גומרים את כל הבעיה הזאת שנקראת חמאס". 

האלוף שמסביר: כך תיראה הלחימה בעזה אחרי עסקאות החטופים
"אפילו במלחמת השחרור זה לא קרה": המומחה שמאמין - זה הלקח שישראל לא למדה 
מטוס אחרי מטוס, מתנדבים נוהרים לישראל למלא תפקידים נחוצים 
למה כדאי לשים לב בתלוש השכר בתקופת המילואים 
בלעדי | הפרויקט החדש של אביב כוכבי וישראל זיו

21:32 - הג'יהאד האיסלאמי: מסרנו "כמה אזרחים מעוכבים" כחלק מהסכם החילופים עם ישראל.

21:30 - דובר הפנטגון: ארה"ב הפסיקה את טיסות המל"טים שלה למשימות מעקב בשמי רצועת עזה, כחלק מהסכם הפסקת האש.

21:15 - 12 החטופים והחטופות ששוחררו הערב הגיעו לשטח ישראל

12 החטופות והחטופים השבים ארצה מלווים כעת בשטח ישראל בידי יחידה מובחרת של צה"ל וכוח של השב"כ - כך לפי דובר צה"ל. לאחר שיעברו הערכה ראשונית של מצבם הרפואי, הכוחות ילוו את השבים עד להגעתם לחיק משפחותיהם בבתי החולים. 

ממשרד הבריאות נמסר כי המרכז הרפואי שיבא, המרכז הרפואי איכילוב ובית החולים שמיר (אסף הרופא) ערוכים ומוכנים לקליטתם של החטופים. 

20:51 - משרד ראש הממשלה: משפחות החטופים עודכנו בידי הגורמים הממונים כי הם שבו ארצה

20:40 - שיירת החטופים עושה את דרכה במצרים לנקודת המפגש עם כוחות צה"ל בכרם שלום

דובר צה"ל: "לפני זמן קצר העבירו נציגי הצלב האדום את 12 החטופות והחטופים למצרים. שיירת החטופים השבים ארצה עושה דרכה בשטח מצרים לנקודת המפגש עם כוחותינו בכרם שלום. נציגי מערכת הביטחון יאמתו את זהות החטופים השבים בנקודת המפגש. נציגי צה"ל מעדכנים את משפחותיהם באופן שוטף". 

20:30 - 10 חטופות ישראליות ושני חטופים בעלי אזרחות זרה בדרכם לישראל

המשוחררות שחוזרות היום לישראל הן: קלרה מרמן, גבריאלה ליימברג ובתה מיאה, מירב טל, נורלין (נטלי) באבאדילה-אגוג'ו, עדה שגיא, דיצה הימן, תמר מצגר, רימון קירשט ואופליה רויטמן.

בדובר צה"ל ציינו כי "על-פי המידע שנמסר מהצלב האדום, 12 חטופים, בהם 10 חטופות ישראליות ושני חטופים בעלי אזרחות זרה, בדרכם לשטח ישראל". 

20:24 - דובר צה"ל: " כל ניסיון לפגוע בכוחותינו ייענה בעוצמה"

דובר צה"ל, תא"ל דניאל הגרי, אמר בהצהרה שמסר כי "כל ניסיון לפגוע בכוחותינו ייענה בעוצמה ובנחישות. היום הייתה הפרה של ההסכם, יש כללים - אנחנו עמדנו בקווי הלחימה והגבנו באש חזקה מאוד ונהרוג כל מחבל שיסכן את ביטחון כוחותינו".

20:14 - לאחר 53 ימים בשבי: 10 החטופות הועברו לידי הצלב האדום ונמצאות בדרכן למעבר כרם שלום

החטופות ששוחרו בפעימה החמישית נמצאות כעת בדרכן למעבר כרם שלום ברכבי הצלב האדום. בתמונה מהליך השחרור נראית מיאה ליימברג בת ה-17 מירושלים, אוחזת בכלבתה. הכוחות בכרם שלום התבקשו להיערך לקראת הגעת המשוחררות. 

19:13 - במצרים מדווחים: ההפוגה תימשך תמורת עוד שתי פעימות לפחות של שחרור חטופים

בפעימה החמישית שהחלה הערב, ישוחררו תשע נשים ונערה בת 17. שתי הפעימות הנוספות צפויות להוביל לשחרורם של סך 90 חטופים וחטופות מידי מחבלי חמאס. 

18:30 - הרצוג נפגש עם שושן הרן שנחטפה לעזה מביתה בקיבוץ בארי ושוחררה השבוע

נשיא המדינה יצחק הרצוג נפגש היום עם שושן הרן, שנחטפה מביתה ב-7 באוקטובר יחד עם עוד שישה מבני משפחתה מקיבוץ בארי. השבוע שושן שוחררה עם חמישה מבני משפחתה. בן המשפחה השביעי, טל שוהם, עודנו בשבי חמאס.

"אין לך מושג כמה אני מתרגש לראות אותך ואת משפחתך", אמר הרצוג להרן. "הפכתם למודל, כל החטופות והחטופים הפכו למודל להערצה, לכאב, להזדהות. אני בטוח שהם יחזרו. אני משוכנע ויודע שיש מאמץ בינלאומי אדיר, נדיר בעוצמתו. יגיעו רגעים של החלטות מורכבות, אבל צריך לעשות הכול כדי לשחרר אותם ולהשיב אותם הביתה". 

הרן אמרה במפגש: "אני כבר פה, אבל נשארו בעזה הרבה מאוד ישראלים, וצריך לעשות את המקסימום כדי שכולם יחזרו. ידעתי ביום הראשון לשבי שתוך 20 שעות המשפחה שלי תתארגן, תגבש אסטרטגיה ותתחיל לפעול בכל הכוח כדי שנשוב הביתה. יש לי אמונה שלמה במדינת ישראל שגם היא עושה את כל המאמצים, ואמונה שלמה בעם ישראל שיעשה כל מה שהוא יכול לטובת החזרת החטופים". 

17:53 - החל הליך העברת 10 החטופות שמשוחררות היום לצלב האדום

במערכת הביטחון מאשרים כי החל הליך העברת 10 החטופות שצפויות להשתחרר היום, במסגרת הארכת הפסקת האש, לידי הצלב האדום.

17:20 - הותרו לפרסום שמותיהם של שלושה חללי צה"ל שנפלו ב-7 באוקטובר ונחטפו בידי חמאס

צה"ל התיר לפרסום את שמותיהם של שלושה חיילים שנפלו בשבת 7 באוקטובר וגופותיהם מוחזקות בידי חמאס ברצועת עזה: סמ"ר תומר יעקב אחימס, בן 20 מלהבים, קשר מפקד חטיבה; סמל קיריל ברודסקי, בן 19 מרמת גן, חפ"ק מפקד חטיבה; וסמל שקד דהן, בן 19 מעפולה, לוחם בגדוד 77 שבחטיבה 7. 

16:54 - שיפור במצבה של אלמה אברהם ששוחררה משבי חמאס במצב קשה והייתה בסכנת חיים

בית החולים סורוקה עדכן בדבר מצבה של אלמה אברהם בת ה-84, ששוחרה משבי חמאס לאחר כ-50 ימים: "אלמה סובלת ממחלות רקע רבות ובטרם נחטפה קיבלה טיפול תרופתי חיוני לחיים על בסיס קבוע. אחרי למעלה מ-50 ימים בשבי חמאס, היא הועברה אלינו שלשום בערב באמצעות מסוק. אלמה פונתה במצב קשה מאוד, כשכל המדדים החיוניים - רמת ההכרה, דופק, לחץ דם וטמפרטורת גוף - היו נמוכים מאוד באופן קיצוני. זו הסיבה להגדרה של סכנה מיידית לחייה".

"מדדים אלה ובדיקות מעבדה מיידיות אוששו את ההבנה שמצבה נגרם ככל הנראה כתוצאה מאי-קבלת אותן תרופות חיוניות", נמסר מהצוות הרפואי. "במשך למעלה מיממה היא הייתה שרויה בחוסר הכרה במצב קשה מאוד, כשהיא מונשמת ומקבלת תמיכה למערכות הגוף שקרסו.

"אני שמח לבשר שבשעות האחרונות חל שיפור במצבה. היא בהכרה, נושמת בכוחות עצמה ואינה נזקקת לאותה רמת תמיכה לה היא נזקקה עם הגעתה. היא מגיבה יפה לטיפול שניתן לה ומתאוששת. למרות השיפור במצבה, היא עדיין זקוקה להמשך ניטור ומעקב במסגרת המחלקה לטיפול נמרץ. אנחנו אופטימיים ונעשה הכול כדי למצות כל אפשרות להביא להמשך התאוששותה".

16:45 - נתניהו: "מחויבים להשלים את המתווה ולהביא לשחרור כל חטופינו"; גנץ: "נערכים להרחבת התמרון בכל רצועת עזה"

ראש הממשלה בנימין נתניהו ביקר ביחידת איסוף מסמכים ושלל טכני אמ"ן בגלילות. ראש הממשלה קיבל סקירה מקצין מודיעין ראשי, תא"ל אבי קינן, וממפקד היחידה, אל"ם ע'. "עד עכשיו אנחנו שחררנו 74 חטופים, מהם 50 ילדים ונשים שהיו במתווה המקורי. אנחנו מחויבים להשלים את המתווה הזה ולהביא לשחרור כל חטופינו - נשים וילדים, ובהמשך - כולם, בלי יוצא מן הכלל". 

יו"ר המחנה הממלכתי, השר בני גנץ, ביקר בחמ"ל מועצת שער הנגב יחד עם ממלא-מקום ראש המועצה, יוסי קרן, ובמפעל פולירון בקיבוץ זיקים יחד עם חבר כיתת הכוננות הקיבוצית ומנכ"ל המפעל, קובי פודה. בסיום הביקור אמר גנץ, חבר קבינט המלחמה: "מדינת ישראל נחושה להמשיך ולנצח במלחמה הזו, כדי שכולם יוכלו לחזור לפה ולכל מקום. אנחנו נמצאים בימים שבהם אנחנו פועלים להשבת כל אחת ואחד שאפשר להחזיר מהשבי, ונמשיך להפעיל את כל האמצעים כדי שכולם יחזרו לבתיהם". 

"אחרי הפסקת האש - תתחדש אש", הוסיף גנץ. "כל קבינט המלחמה מאוחד בעמדה הזו. אין אופציה אחרת. אנחנו נערכים לשלבים הבאים במלחמה ולהרחבת התמרון בכלל רצועת עזה. לא תהיה שום נקודה שתהיה עיר מקלט למחבלים ולראשי חמאס. אנחנו מחויבים לביטחונם של תושבי הדרום והצפון ולכל אזרחי ישראל, ואנחנו לא חוזרים עד שמבצעים". 

16:28 - מפגן תמיכה במשפחת ביבס בכיכר החטופים בתל אביב. אחותה של ירדן: "53 ימים ואנחנו לא יודעים מה מצבם של הילדים, מי מרגיע אותם כשהם בוכים?"

המונים הגיעו להביע תמיכה בבני משפחת ביבס, שיקיריהם ירדן ושירי ושני בניהם - כפיר בן ה-10 חודשים ואריאל בן ה-4 - מוחזקים כבר 53 ימים ברצועת עזה, ולא צפויים להשתחרר גם בפעימה החמישית.

עופרי ביבס-לוי, אחותו של ירדן, אמרה בכאב: "אנחנו פה כל המשפחה של שירי וירדן, אבל חסרים לנו כאן אנשים - ירדן, שירי, אריאל וכפיר. הם מוחזקים בשבי חמאס בעזה למעלה מ-53 ימים: אנחנו לא יודעים מה מצבם, אם הם ביחד עם הוריהם? מי מקלח אותם? מי מרגיע אותם כשהם בוכים? אנחנו יודעים בדיוק היכן הם נמצאים - חמאס חטף אותם, והוא אחראי להשיבם.

"האחריות על החזרתם מוטלת על חמאס באופן ישיר", הוסיפה, לאחר שאמש חשף דובר צה"ל בערבית, סא"ל אביחי אדרעי, כי בני משפחת ביבס מוחזקים באזור ח'אן יונס בידי החזית העממית ולא בידי חמאס. "חמאס, האם אלה האויבים שלכם? האם חטיפת ילדים הולמת את ערכי האיסלאם?", שאלה עופרי והוסיפה: "אנחנו מודים לציבור הישראלי על החיבוק האדיר, שמחים על כל חטוף ששב ממשפחתו, ודורשים מממשלת ישראל לפעול ולהחזיר את הילדים וההורים לצד שאר החטופים באופן מיידי".

16:00 - הרמטכ"ל: "דרוכים ומוכנים לחדש את הלחימה"

הרמטכ"ל, רב-אלוף הרצי הלוי, מסר הצהרה והתייחס גם לתקריות ברצועת עזה מהשעה האחרונה. "מאז שהחלה ההפוגה הזו, היו כמה אירועים של לחימה", אמר הלוי. לדבריו, היו כמה היתקלויות עם מחבלים מטווח קצר וניסיונות להתקרב לחיילי צה"ל. "כל האירועים האלה הסתיימו כשכוח צה"ל פותח באש ופוגע במחבלים", הדגיש הלוי.

על הפעלות המטענים היום אמר הרמטכ"ל: "תקרית של הפעלת מטען נענתה באש על-ידי צה"ל - עד שהאירועים לא מסתיימים ועוברים לפחות בירור ראשוני, לא אתייחס לפרטים". הרמטכ"ל הוסיף כי הכוחות דרוכים ברצועה ומוכנים לחדש היום את הלחימה.

15:20 - לראשונה בהפסקת האש: שלושה מטענים הופעלו בשעה האחרונה בסמוך לכוחות צה"ל

למרות ההפוגה: שלושה מטענים הופעלו בשני מקרים שונים בצפון רצועת עזה בסמוך לכוחות צה"ל, כך עדכן דובר צה"ל. האירוע מנוגד להסכמות הפסקת האש הזמנית. באחד המקרים בוצע גם ירי לעבר הכוח. בצבא מעדכנים כי מספר לוחמים נפצעו באורח קל, וכי הכוחות השיבו אש לעבר מקורות הירי. "בשני המקרים, כוחות צה"ל שהו בקווי ההפוגה המוסכמים", מדגישים בצבא.

בחמאס מאשימים את ישראל בהפרה של הפסקת האש, אולם הודיעו לאחר מכן כי הם "מחויבים להפוגה וקוראים למתווכות ללחוץ על ישראל לעמוד בתנאים". 

14:30 - יפה אדר משתחררת מבית החולים

כארבעה ימים אחרי ששוחררה בפעימה הראשונה של עסקת החטופים, יפה אדר יוצאת מבית החולים וולפסון לקול מחיאות הכפיים של הצוות הרפואי. אדר בת ה-85 הפכה לאחת מסמלי ה-7 באוקטובר, לאחר שתיעוד חטיפתה על הקלנועית שלה פורסם בכלי תקשורת רבים בעולם והיווה הוכחה לאכזריות של חמאס.

14:15 - דודתו של איתן ששוחרר מהשבי: "הכריחו אותו לצפות בסרטוני זוועות של ה-7 באוקטובר"

בראיון שהעניקה לטלוויזיה הצרפתית סיפרה דודתו של איתן אליהו בן ה-12, שנחטף עם אביו ושוחרר לבדו, על חוויותיו הקשות שעבר במהלך שהותו ברצועת עזה. "בכל פעם שאחד הילדים שם בכה, הם איימו עליו ברובה כדי להשתיק אותו", סיפרה הדודה יום לאחר שהוחזר בפעימה הרביעית. "כשהוא הגיע לעזה, כל התושבים, כולם, הכו אותו. הוא ילד בן 12. אנחנו מדברים על ילד בן 12".

14:10 - תומס הנד שבתו הוחזרה משבי חמאס, בראיון לרשת CNN: "חשבה שכולם נשחטו, לא ידעה מה קרה"

בראיון ראשון מאז שוחררה בתו בת ה-9 אמילי משבי חמאס, מספר תומס הנד על הדברים הקשים ששמע מאמילי הקטנה. על המפגש הראשון עם בתו אמר: "היא רצה אליי בדיוק כמו שתיארתי לעצמי, מחצתי אותה חזק". עוד סיפר כי אמילי איבדה ממשקלה וחזרה רזה יותר. לדבריו, החלק הקשה היה לשמוע אותה כל הזמן לוחשת - לאחר שכך דרשו המחבלים ששמרו עליה.

הנד אומר כי בתו הייתה בטוחה שכולם נרצחו או נשחטו, ולא היה לה מושג מה קרה בישראל: "הנחתי את האוזניים שלי קרוב אליה כדי לשוע מה היא אומרת, והיא לחשה שחשבה שנחטפתי". לפי עדותה של אמילי, היא לא הוחזקה במנהרה והועברה מבית לבית ביחד עם חטופים נוספים.

13:45 - הפסקת האש תוארך פעם נוספת?

על-פי דיווחים, ראש המוסד דדי ברנע נחת בדוחא שבקטאר, שם הוא צפוי להיפגש עם ראש ה-CIA וראש ממשלת קטאר - השלושה ידונו על השלב הבא בהסכם עם חמאס. העסקה אליה דוחף ראש ה-CIA אמורה להיות רחבה יותר ולכלול שחרור חטופים רחב יותר הכולל גם גברים וחיילים. כמו כן, תהיה בה הפסקת אש לזמן ארוך יותר.

13:20 - דיווח: היום תתקיים פגישה משולשת של ראש הממשלה הקטארי, ראש המוסד וראש ה-CIA

12:58 - צה"ל עצר 13 מבוקשים ביהודה ושומרון והרס דירת מחבל שביצע פיגוע דריסה

כוחות הנדסה של צה"ל ומג"ב הרסו הלילה בכפר דיר עמאר את דירת המחבל דאוד פאיז, שביצע ב-31 באוגוסט 2023 פיגוע דריסה סמוך למחסום מכבים, שבו נפל סמל מקסים מולצ'נוב ז"ל, ונפצעו נוספים. במהלך הפעילות התפתחו הפרות סדר אלימות, במהלכן חשודים הבעירו צמיגים, יידו אבנים והשליכו בקבוקי תבערה לעבר הכוחות שהגיבו באמצעים לפיזור הפגנות ובירי.

במחנה הפליטים דהיישה שבחטיבת עציון עצרו הלוחמים שני מבוקשים. גם בפעילות הזו התפתחה הפרת סדר אלימה, במסגרתה חשודים יידו אבנים והשליכו בקבוקי תבערה ומטענים לעבר הלוחמים שהגיבו בירי.

בחברון איתרו והחרימו הכוחות נשק מסוג M-16, סכינים, חומרי הסתה וציוד צבאי. בפעילות בה נעצרו שני מבוקשים בעיירה טובאס הסמוכה לג'נין, חמושים ירו לעבר הלוחמים שהגיבו בירי. בנוסף, הכוחות ירו טיל כתף לעבר המבנה שבו הסתגרו המבוקשים שנעצרו. המבוקשים שנעצרו ואמצעי הלחימה שהוחרמו הועברו להמשך טיפול כוחות הביטחון, אין נפגעים לכוחותינו.

במהלך הלילה נעצרו 13 מבוקשים בגזרות השונות, כאשר עד כה נעצרו מתחילת המלחמה כ-2,000 מבוקשים, כ-1,100 מהם משויכים לחמאס.

12:54 - שב"ס: נערכים לביצוע הפעימה החמישית

שירות בתי הסוהר הודיע כי הוא נערך מבצעית וכליאתית לביצוע הפעימה החמישית, בהתאם למתווה שהוסכם להשבת החטופים. במהלך שעות הבוקר קיבל לידיו הארגון רשימת משוחררים נוספת של אסירים ואסירות ביטחוניים שישוחררו מבתי הסוהר עופר, דמון ומגידו, לצורך ביצוע הפעימה הנוכחית. נציבת שב"ס, רב-גונדר קטי פרי, קיימה הערכת מצב לצורך ביצוע המבצע.

מתקני הכליאה במחוז צפון החלו בהליך השחרור, כאשר בסיום יועלו האסירים והאסירות לרכבי יחידת הליוויים בשב"ס, שתלווה לנקודת הפיזור המרכזית במחוז מרכז בשב"ס - כלא עופר. עם הגעתם, הם יזוהו על-ידי נציגי הצלב האדום וימתינו עד להגעת החטופים הישראלים. לאחר מכן, עם התקבל אישור הגורמים המדיניים, הם יועלו לאוטובוס של הצלב האדום וילוו על-ידי המשטרה ולוחמי מג"ב עד לפיזורם במחסומים הרלוונטיים.

12:35 - קטאר: פועלים להארכת הפסקת האש כדי שעוד אזרחים ישוחררו

קטאר הודיעה כי היא פועלת להארכת הפסקת האש הזמנית ביותר מהיומיים שעליהם כבר סוכם. במשרד החוץ הקטארי הוסיפו כי "העדיפות כעת היא שחרור החטופים האזרחים, ובהמשך יגיע תורם של החיילים". רשת CNN דיווחה כי ויליאם ברנס, ראש ה-CIA, חוזר לקטאר היום להמשך שיחות.

12:20 - משפחתו של רביד כץ, שנעדר מאז 7 באוקטובר, קיבלה הודעה שהוא נרצח

משפחתו של רביד כץ בן ה-51 מניר עוז, שנחשב כחטוף, קיבלה הודעה שהוא נרצח ב-7 באוקטובר. רביד הוא אחיה של דורון אשר, שנחטפה עם בנותיה אביב ורז ושוחררה יחד עמן ביום שישי. רביד, גרוש ובזוגיות מזה חמש שנים עם רויטל ינאי, הותיר אחריו שלושה ילדים: שחר ושירה מנישואיו ועלמה בת ה-6 חודשים, בתו המשותפת עם רויטל.

12:05 - בכיר אמריקאי לרויטרס: ארה"ב מבקשת מישראל להגביל את העברת האוכלוסייה בדרום רצועת עזה

11:40 - הרמטכ"ל נפגש עם ראשי רשויות בצפון: "נתכנן יחד את החזרה של התושבים"

במפגש התייחס הרמטכ"ל הרצי הלוי לפינוי התושבים מיישובים הסמוכים לגדר ואמר: "קיבלנו החלטה קשה לפנות את התושבים בצפון, ואני מלא הערכה לאופן שבו אתם מפגינים חוסן ואורך-רוח ומאפשרים לנו להילחם. אנחנו נתכנן יחד עם ראשי הרשויות את החזרה של התושבים ואת העיתוי שלה, בשיח ומתוך הבנה שלא נוכל לחזור למציאות שהייתה כאן לפני המלחמה".

11:15 - תיעוד רגעי חזרתם של החטופים אמש

11 חטופים וחטופות ישראלים הוחזרו אמש לישראל לאחר 52 ימים שבהם הוחקו בידי מחבלי חמאס. בין החוזרים: שתי אימהות ושתי בנותיהן וכן חמישה ילדים שפגשו את אימותיהם לראשונה מאז נחטפו. חמישה אבות נותרו מאחור. לפניכם התמונות המרגשות מחזרת החטופים:

משפחת קלדרון מתאחדת / צילום: דובר צה''ל
 משפחת קלדרון מתאחדת / צילום: דובר צה''ל

עם השחרור: אור ויגיל במפגש עם בני המשפחה / צילום: דובר צה''ל
 עם השחרור: אור ויגיל במפגש עם בני המשפחה / צילום: דובר צה''ל

בני משפחת יהלומי מתאחדים, אתמול עם הנחיתה בביה''ח / צילום: דובר צה''ל
 בני משפחת יהלומי מתאחדים, אתמול עם הנחיתה בביה''ח / צילום: דובר צה''ל

10:40 - בפעם השנייה מתחילת המלחמה: מטוס מנהלים קטארי נחת בנתב"ג

ביום שבת האחרון, כיממה לאחר שהחלה הפסקת האש הזמנית ועל רקע הדיונים להארכתה, נחת בפעם הראשונה מטוס קטארי בישראל. שני המטוסים הגיעו במסלול דומה: דוחא-לרנקה-תל אביב, ולא בנתיב טיסה ישיר בין קטאר לישראל.

09:45 - זריעת חיטה בקיבוץ בארי

בקיבוץ בארי שבעוטף עזה, שם ספגו את אחת המכות הקשות בשבת השחורה, חזרו הבוקר לזרוע חיטה. במתקפת הפתע של ה-7 באוקטובר על ישראל, רצחו מחבלי חמאס לפחות 89 חברי קיבוץ וחטפו עוד לפחות 27 חברים אחרים לתוך רצועת עזה.

09:20 - חילופי אש בכפר טובאס שבשומרון

כוחות צבא מיוחדים נכנסו לכפר טובאס שבגזרת איו"ש לטובת מעצר מבוקשים. במהלך הפעילות החל ירי לעבר הכוחות שהשיבו אש. האירוע עדיין לא הסתיים.

09:15 - התינוק החטוף כפיר ביבס על שער העיתון הבריטי

תמונתו של כפיר בן ביבס בן ה-10 חודשים, שנחטף לעזה יחד עם אחיו אריאל בן ה-4, אימו שירי ואביו ירדן, נפרסה על עמוד השער של ה"דיילי טלגרף" הבריטי. בני המשפחה מוחזקים בשבי כבר 53 ימים.

09:00 - הרמטכ"ל לטנקסטיות: "אתן התשובה לשאלה 'האם נכון שיהיו לוחמות'?"

הרמטכ"ל הרצי הלוי פגש את לוחמי ולוחמות גדוד קרקל ושוחח עם הטנקיסטיות שסיפרו לו על הלחימה מול מחבלי חמאס. מדברי הרמטכ"ל: "יש שיח בחברה הישראלית בשנים האחרונות, האם נכון שנשים תהיינה בשירות קרבי או לא? אני חושב שכאן קיבלנו תשובה שהיא ללא מילים".

08:30 - רננה התאחדה עם בניה אור ויגיל ששוחררו מהשבי

אור בן ה-16 ואחיו יגיל, שנחטפו מניר עוז, השתחררו לאחר 52 ימים בשבי חמאס ופגשו את אימם רננה. ב-7 באוקטובר הם התקשרו לאם מפוחדים ולחשו שהם שומעים קולות בערבית, שגם רננה שמעה במהלך השיחה. האם עוד הספיקה לשמוע את הבן הצעיר יגיל אומר: "אל תקחו אותי, אני צעיר מדי". אביהם של אור ויגיל, יאיר, נחטף אף הוא מביתו בקיבוץ עם זוגתו מירב טל - שנשארו לעת עתה בשבי.

08:25 - המשוחררת אלמה אברהם עדיין בסכנת חיים

מצבה של אלמה אברהם בת ה-84 מוסיף להיות קשה. ד"ר צח סלוצקי, סגן מנהל המרכז הרפואי סורוקה, עדכן הבוקר במצבה: "אלמה הגיעה אלינו במצב קשה מאוד עם מדדים חיוניים נמוכים כגון דופק וטמפרטורת גוף. מרגע קבלתה, הצוותים בבית החולים נלחמים על חייה. היא נמצאת כרגע ביחידה לטיפול נמרץ, מורדמת ומונשמת. הצוותים נמצאים סביבה וסביב בני המשפחה 24/7, במעטפת רפואית וסוציאלית. אנחנו מלווים את בני המשפחה בצורה צמודה".

08:15 - העדויות משבי חמאס ממשיכות: "בחלק מההפצצות השומרים שלהן ברחו - ונעלו אותן לבד"

בני משפחתה של אחת החטופות שחזרה השבוע סיפרו כי במהלך השבי היא פגשה חטופים אחרים שלא חזרו עדיין לישראל וביקשו ממנה לזכור שמות ומספרי טלפון של ההורים כדי שתמסור להם אות חיים. מן הדברים ששיתפה עלה כי החטופים קיבלו מעט מאוד אוכל, כאשר בימים האחרונים הייתה אספקה ירודה מאוד, והתנאים הסניטריים היו קשים.

החטופה שיתפה כי לא התקלחה מהיום שנחטפה, וכי הועברה בין מספר מקומות מסתור, בהם מנהרות. לדבריה, החטופים הרגישו היטב את הפצצות צה"ל, ומיטותיהם רעדו - הם חששו מאוד לחייהם, ובחלק מההפצצות השומרים עליהם נעלו אותם בחדר וברחו.

08:05 - ברשימת 10 החטופים שצפויים להשתחרר היום 9 נשים ונערה; גם הפעם האחים ביבס לא ישתחררו

07:30 - ההפוגה בלחימה הוארכה ביומיים, כ-20 חטופים צפויים להשתחרר היום ומחר: סיכום כותרות הלילה

06:32 - משפחותיהם של 10 חטופים שישוחררו היום קיבלו על כך הודעה.

05:36 - בכיר בממשל ביידן אמר בשיחה עם עיתונאים כי בבית הלבן מעריכים שחמאס לא מעכב בכוונה שחרור של שתי נשים אמריקאיות במסגרת עסקת החטופים. עם זאת, הבכיר לא פירט כיצד הממשל הגיע למסקנה הזו.

04:12 - מצבם של 11 החטופים ששוחררו אמש יציב, והם נפגשו עם בני משפחותיהם, כך עדכנו משרד הבריאות ובית החולים איכילוב. "זהו לילה מרגש ומורכב גם יחד", אמר ד"ר רם שגיא ממשרד הבריאות. "בית החולים איכילוב היה ערוך ומוכן לקליטת הנשים והילדים, ופה הם פגשו בפעם הראשונה את בני משפחותיהם. הם יקבלו טיפול רפואי ונפשי ככל שיידרש".

04:00 - נשיא ארה"ב ג'ו ביידן: "פתרון שתי המדינות הוא הדרך היחידה להבטיח את הביטחון לטווח הארוך של הישראלים והפלסטינים". בציוץ בחשבון הטוויטר כתב ביידן: "לא נוותר על העבודה למען המטרה שישראלים ופלסטינים יחיו באותה מידה של חופש".

02:58 - לשכת ראש הממשלה עדכנה כי התקבלה רשימת החטופים שצפויים להשתחרר הערב. היא נבדקת כעת, והודעות נמסרות למשפחות.

01:46 - 11 החטופים הגיעו למרכז הרפואי איכילוב. "‌‌‌‎אנו מבקשים להזכיר כי אלה רגעים רגישים עבור השבים והמשפחות, ואנו מבקשים לשמור על פרטיותם", נמסר בהודעת משרד הבריאות.

00:45 - במסגרת הפעימה הרביעית של העסקה: שוחררו 33 מחבלים מהכלא בישראל. 24 מהמחבלים הם משטחי יהודה ושומרון, ותשעה ממזרח ירושלים. בסך-הכול שוחררו שלוש מחבלות ו-30 מחבלים קטינים.

בין המחבלות ששוחררו: יאסמין שעבאן - ממנהיגות האסירות בכלא דמון, תושבת הכפר ג'למה שבאזור ג'נין, פעילת הג'יהאד האיסלאמי. בשנת 2014 היא נעצרה בידי השב"כ, לאחר שתכננה לבצע פיגוע התאבדות במרכז תל אביב כשהיא מחופשת ליהודייה הרה ולעשות שימוש בחגורת נפץ. במאי 2022 היא נעצרה מחדש בעקבות מעורבותה בניסיון להקים תשתית טרור ביהודה ושומרון. היא תכננה לבצע פיגועים נגד יעדים ישראלים - תוך קבלת תמיכה כספית, אמל"ח ותחמושת מגורמי הג’יהאד האיסלאמי ברצועה.

00:36 - משרד המשפטיים פרסם שמות של 50 אסירים ביטחוניים נוספים שעשויים להשתחרר במסגרת המתווה לשחרור החטופים. זאת, בנוסף לרשמית 300 אסירים שהופצה לפני תחילת יישום העסקה. ברשימה מופיעה גם עהד תמימי, שנעצרה בתחילת החודש. באתר האינטרנט של משרד המשפטים יש אפשרות לפנות באמצעות טופס מקוון לקבלת מידע בקשר לרשימת האסירים הביטחוניים. לרשימה שהפיץ משרד המשפטים לחצו כאן.

00:14 - המסוק הראשון עם החטופים ששוחררו נחת בבית החולים איכילוב בתל אביב
עידו דן, בן-דוד של הדס קלדרון ששני ילדיה שוחררו, סיפר בבית החולים: "ממש בדקות אלה אנחנו שומעים את המסוק שמנחית את סהר ואת ארז. הם חזרו אלינו. זהו יום מכונן בחיינו, ואנחנו מלאי התרגשות, עדיין לא מעכלים. קשה לחזור ממצב של חרדה מתמדת למצב של הקלה. זהו תחילתו של תהליך שיקום לא פשוט - נעשה זאת עקב בצד אגודל".

עידו פנה למשפחות החטופים: "מאז אותה שבת הפכנו למשפחה אחת. אנחנו לא נפסיק עד אשר אחרון החטופים יחזור לחיק משפחתו. אנחנו אתכם".

 הכתבה פורסמה לראשונה ב-N12