אלפי מכוניות חשמליות חדשות היו צריכות להגיע לישראל עד ינואר. רובן כבר לא יגיעו

לאחר התייעצות עם מערכת הביטחון ולאור "הסיכון במעבר בים הערבי ובים האדום", הנהלת צים החליטה לשנות את קווי היצוא והיבוא מהמזרח לישראל • המשמעות: הסחורות המיובאות יתעכבו, וצפויה עלייה במחירי כלי הרכב והביטוח בענף • "עשויה להיות לכך השפעה רוחבית על הכלכלה הישראלית"

אונייה של צים / צילום: Shutterstock
אונייה של צים / צילום: Shutterstock

נמשכים הזעזועים בתובלה הימית מהמזרח הרחוק בעקבות המתקפות האחרונות על נתיבי השייט באזור תימן, ואיתם כבר מורגשת ההשפעה על ענף הרכב הישראלי. בשבוע החולף המורדים החות'ים תקפו לפחות שלוש ספינות אשר להן קשרים עסקיים רופפים יותר או פחות עם אישים ישראליים - בהם עידן עופר ורמי אונגר.

התקפות החות'ים בים האדום: מחירי התובלה מסין לישראל עלו, ספינות משנות מסלול
השלכות משמעותיות על המשק: צים משנה מסלולי תובלה בעקבות האיומים על ספינות
האמריקאים חשפו: כך חילצנו את הספינה של אייל עופר

עיתונות הספנות הבינלאומית דיווחה אתמול (ב') כי לפחות ספינה אחת של צים, ספינת המכולות "צים אירופה" כבר שינתה את המסלול המתוכנן שלה שהיה אמור לעבור דרך תעלת סואץ, למסלול הארוך שמקיף את כף התקווה הטובה באפריקה תוך הוספת אלפי קילומטרים ימיים.

מאוחר יותר באותו היום, הודיעה חברת הספנות כי היא מבצעת שינויים בקווי התובלה שלה מהמזרח לישראל עקב החמרת מצב הביטחון הימי בים האדום ובים הערבי. החברה הודיעה כי היא "שומרת על המחויבות שלה לשרת את הנמלים בישראל ובמזרח הים התיכון", אולם היא מבצעת התאמות בהתאם לפרוטוקולים מחמירים של בטיחות.

על פי הודעת החברה "לאור הסיכון לביטחון המעבר הימי בים הערבי (מול חופי המפרץ הפרסי וחצי האי ערב) ובים האדום צים נוקטת בצעדים "פרו־אקטיביים" זמניים כדי להבטיח את הביטחון של הצוותים, האוניות והמטענים של הלקוחות באמצעות שינויי נתיב לחלק מהספינות שלה. כתוצאה מצעדים אלה ניתן לצפות לזמני שייט ארוכים יותר למרות שנעשים כל המאמצים להקטין למינימום את השיבושים".

צים לא פירטה מה יהיה משך העיכוב, אולם בהודעות שמסרו מספר חברות שילוח בינלאומיות גדולות ללקוחותיהם בישראל, נמסר כי המשמעות היא תוספת של עד 18 יום לזמן השינוע.

התייקרות התובלה, העלויות יתגלגלו לענף הרכב 

בענף הרכב הישראלי כבר מורגשים כיום הזעזועים הנובעים מהשיבושים במשלוח הימי של כלי רכב מהמזרח הרחוק. יבואנים שמשתמשים באופן סדיר בשירותי הובלת הרכב של צים מסין, יפן וקוריאה, אמרו לגלובס כי המשמעות של עיכוב פוטנציאלי של 18 יום בהגעת רכב מהמזרח הוא כמעט הכפלה של זמן המשלוח לישראל בשגרה.

בענף מעריכים כי במהלך דצמבר היו אמורים להגיע לישראל מהמזרח בין 8,000 ל־12 אלף כלי רכב חדשים מאסיה, רובם עם הנעה חשמלית, שהוזמנו לפני חודשים ואמורים היו להגיע לישראל ולהשתחרר ממכס לפני עליית מס הקנייה על רכב חשמלי בינואר מ־20% ל־35%. רובם לא יספיקו להגיע במועד.

כמעט כל כלי הרכב הללו היו אמורים להגיע ארצה באמצעות שתי חברות הספנות המובילות בתחום הובלת הרכב בנתיב הזה, צים ו־NYK היפנית. סוכנויות הידיעות דיווחו בימים האחרונים כי לאחר שספינת הובלת רכב של NYK בבעלות ישראלית נחטפה לתימן לפני שבוע, החברה החזירה לאחור ספינות להובלת רכב, שאמורות היו לעבור מול חופי תימן בדרך לאירופה.

גורמים בענף מעריכים כי המשמעות של הכפלת זמן ההובלה של צים תהיה תוספת משמעותית לעלויות ההובלה של כלי רכב לישראל. זו תתווסף לעליית מחירי התובלה שכבר חלה כתוצאה מהזינוק החד ב"פרמיית סיכון המלחמה", שאותה גובות חברות הביטוח הבין לאומיות מאז החלה המלחמה.

בכלי רכב חדשים מהמזרח תוספת העלות נאמדת במאות דולרים לרכב והיא צפויה להתגלגל למחירונים של חלק מדגמי הרכב החדשים המיובאים מהמזרח כבר ברבעון הראשון של 2024. יצוין כי חלק מיבואני הרכב הרלוונטיים כבר החלו לגלגל את עלויות התובלה המוגדלות למחירי הרכב, אולם העלייה במחיר היא בינתיים נקודתית, במספר מוגבל של דגמים ובשיעור מוגבל של 1%־3% ממחיר הרכב.

על פי הערכות, אם לא יחולו שינויים משמעותיים בזירת התובלה הימית צפויה בתחילת ינואר התייקרות משמעותית של כלי הרכב החדשים.

בתוך כך, צופים גורמים בענף הרכב כי צפויים שיבושים משמעותיים גם באספקת החלפים לרכב לישראל לצד עליית מחירי ההובלה שלהם. אספקת החלפים לישראל נשענת באופן משמעותי על יבוא דרך הים מהמזרח הרחוק, בעיקר מסין, באמצעות במכולות.

בענף מציינים כי גם התובלה הימית במכולות מהמזרח הרחוק לאזור דרך הים האדום ותעלת סואץ התייקרה לאחרונה משמעותית, ולא רק בחברת צים, ככל הנראה גם בגלל המצב הביטחוני. בענף מציינים כי המחירים להובלת מכולה תקנית של 20 רגל מדרום מזרח אסיה לנמלים במזרח הים התיכון התייצבו לאחרונה על כ־2,100 דולר למכולה, עלייה של כמעט 400 דולר בתוך שבועות בודדים.

שירותים מקיפים, ביטוח הרכב יתייקר

בענף הביטוח מציינים כי אם מחירי הרכב יתייקרו כתוצאה מהשינויים בנתיבי התובלה, גם תעריפי הביטוח יתייקרו בהתאם. "תעריפי הביטוח קורלטיביים למחירי הרכבים. אם זה יגרום להעלאה במחירי הרכבים נצטרך להעלות את תעריפי הביטוח כי אנחנו מפצים את הלקוחות לפי שווי הרכב, אם בשל גנבה, טוטאל לוס וכדומה.

"כך שאם היבואנים מעריכים שתהיה עלייה במחירי הרכב אז מחירי הביטוח יותאמו אליה", אומר גורם בענף. בנוסף הוא מציין כי דבר נוסף שמשפיע מאוד על עלויות הביטוח הוא מחירי החלפים. "אם תהיה התייקרות בעלות החלפים כי ההובלה תתייקר זה יכול גם להשפיע, ואם יהיה מחסור ברכבים אנחנו ניפגע כי כל שרשרת המכירות תהיה יותר נמוכה. הסיבה לכך היא שאם ימכרו כאן פחות רכבים, בגלל זמן אספקה ארוך יותר וכל הדברים הללו, גם מחירי הרכבים יעלו וגם יהיו פחות רכבים לבטח".

גורם נוסף מתייחס לסוגיית הביטוח הימי, שגם הוא צפוי להתייקר. "את הביטוח ימי עושות בדרך כלל חברות בינלאומיות. אני מניח שהוא יתייקר והתוספת הזו תתגלגל למחירי המוצר הסופי. בין אם האונייה יותר זמן בים כי היא עושה עיקוף, בין אם הביטוח שלה יתייקר ובין אם היא תצטרך יותר מאבטחים, הכל יתגלגל למוצר בשלב הראשוני ומשם לשירותים המקיפים את המוצר כמו הביטוח", הוא אומר.

יצוין כי בימים האחרונים נפוצו ברשתות החברתיות, בעיקר בערבית, ידיעות מסולפות על התקפות, שבוצעו כביכול על אוניות של צים באוקיינוס ההודי. בידיעות שולבו תמונות ישנות של אוניות עולות באש. גורמי אבטחה ימיים מציינים כי צים חשופה במיוחד לפגיעות פוטנציאליות בשל העובדה שחלק מהספינות שלה שעוברות דרך מיצרי באב־אל־מנדב, נושאות בגלוי את הלוגו של החברה. בעיקר האוניות של חטיבת "שירותי הפרמיום הים תיכוניים" (ZMP) של החברה.

ממשרד הכלכלה נמסר בתגובה: "משרד הכלכלה עוקב מאז פרוץ המלחמה אחר ההתפתחויות בסחר הימי והאווירי, לרבות סוגיות אספקת מוצרים שונים, בהם גם חומרי גלם לתעשייה ובוחן משמעויות שונות, גם בהיבט הביטחוני בליווי גורמים שונים, בכדי להערך לתרחישים שונים. קושי ועיכוב במעבר ספינות ישראליות בים האדום עלול להשפיע על הסחר עם אסיה ובמסגרתו גם על אספקת חומרי גלם לענפי תעשייה שונים כגון מתכות, תרופות ועוד.

"אולם, בשלב זה, לא נמצא כי יש מחסור. נוסיף כי גם לתרחיש כזה ישנם מענים שונים, בהם נתיבים חלופיים, מקורות יבוא נוספים ועוד".

עיכוב ביבוא סחורות והארכת זמני הפלגה 

צים כאמור הודיעה היום כי היא מבצעת שינויים בקווי התובלה שלה מהמזרח לישראל. לגלובס נודע כי ההחלטה על הצעדים החריגים התקבלה לאחר התייעצות אינטנסיבית של הנהלת החברה מול בכירים במערכת הביטחון בעקבות ההתקפות האחרונות על ספינות בבעלות ישראלית. על פי מקורות זרים, למרות שצים היא חברה ציבורית נסחרת, לממשלת ישראל יש בה "מניה ממשלתית מיוחדת" שמאפשרת נגישות של הממשלה לספינות של החברה בשעת חירום ויכולת להכווין אותם ליעדים. לא ברור האם האופציה הממשלתית הזו הופעלה במלחמה הנוכחית.

צים היא החברה העשירית בגודלה בהובלת מכולות, עם כ־589 אלף Teu (יחידת מכולות) שמהווים כ־2.1% מכלל הסחר העולמי בתחום. גורם בתחום הלוגיסטיקה בישראל אמר לגלובס כי אם יימשכו לאורך זמן השיבושים במסלול היבוא והיצוא הימי לישראל מהמזרח "עשויה להיות לכך השפעה רוחבית על הכלכלה הישראלית, כולל עיכובים ביבוא חומרי גלם ומוצרי צריכה חיוניים לתעשייה, פגיעה ביצוא ודחיפה אינפלציונית משמעותית".

אולם, הוא העריך כי מכיוון "שהאיום הפוטנציאלי הוא לא רק על הספנות המסחרית שמגיעה לישראל וממנה אלא על כלל התובלה הימית בעולם, שעבורה הנתיבים של הים הערבי והים האדום הם מהעמוסים ביותר בעולם, אפשר לצפות לפעולה בין לאומית ואזורית נחרצת, שמטרתה לנטרל את האיום".

החטיפה של הספינה "גלקסי לידר" בשבוע שעבר התרחשה לא הרחק ממיצר באב אל־מנדב שבין תימן לג'יבוטי, בו עובר כ־14% מהסחר הימי העולמי. במיצר המחבר בין הים האדום לבין מפרץ עדן עוברות 6.2 מיליון חביות נפט ביום (כלל ההפקה העולמית עומדת על כ־80 מיליון חביות ביום) ויותר מ־50 מיליון טונות תבואה ביום. "לחות'ים אין כוח ימי משמעותי, אבל הם איום גדול בגלל שליטתם בחלק גדול מהחוף התימני - וזה משמעותי לסחר העולמי", אומר לגלובס ד"ר יואל גוז'נסקי, ראש הזירה האזורית במכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS).