בנייה | דעה

להיות בטוחים: מה חשוב לדעת לפני בנייה או שדרוג הממ"ד?

השבועות האחרונים הבהירו לכולנו את חשיבותו של המרחב המוגן בבית או בבניין המשותף • הוספת ממ"ד לדירה עולה לא מעט כסף ואף יותר בבית פרטי, אבל עם העלייה בביקוש, כדאי להכיר את כל האפשרויות למיגון - ולמימון

צילום: Shutterstock
צילום: Shutterstock

בתקופה המטלטלת שפקדה אותנו, המרחב המוגן שוב משחק תפקיד מרכזי בהצלת חיים ובתחושת המוגנות. הביקוש לממ"דים ביתיים עולה, ורבים מבקשים לשפץ ממ"דים ישנים או לבנות ממ"דים בבתים ובדירות שלא היה בהם קודם לכן מרחב מוגן פרטי, במקום מקלטים משותפים או מיגוניות שאינם נגישים במהירות מספקת.

איזה סוג של מרחב מוגן?

תקנות הבטיחות וההתגוננות האזרחית מחייבות הקמה של מרחב מוגן בכל בנייה חדשה, בין אם מדובר במרחב מוגן דירתי (ממ"ד), מרחב משותף לקומה (ממ"ק) או מרחב מוגן מוסדי. גם כאשר מתכננים שיפוץ בבית באזור הגדול מ-12 מ"ר, יש לבצע מיגון תקני במרחב.

קיימת גם אפשרות לרכוש מרחב מוגן יביל (מיגונית), יחידה המיוצרת במפעל, מוצבת בחצר ומקצרת את משך השיפוץ. בשל המצב, הועברה תקנה למסלול היתר מקוצר עבור ממ"ד יביל, החוסך המתנה להיתר בנייה. כמו כן, כדאי לדעת כי לאחרונה אושרה הוראת שעה המאפשרת פטור מהיתר להקמת ממ"ד. ניתן לפנות לפיקוד העורף ולקבל תשובה תוך 14 יום בלבד, ולאחר מכן יש להגיש בקשה לוועדת התכנון לקבלת אישור בנייה.

במצבים בהם בנייה או הובלה של ממ"ד אינם אפשריים - בין אם מדובר בבניין ישן או בתקני בנייה שאינם מאפשרים זאת - ניתן עדיין ליישם פתרונות חלופיים של שיפור מיגון. פתרונות אלו כוללים שיטות לחיזוק חדר קיים בבית באמצעות חומרים כמו פלדה או רשתות מתכת. אמנם, שיפורים אלו אינם שווי ערך לבטיחות הממ"ד, אך הם עומדים בבדיקות פיקוד העורף הנדרשות ואף זולים משמעותית בהשוואה להקמת ממ"ד.

עומדים בתקן

רגע לפני שמתחילים בשיפוצים, כדאי לדעת שכאשר מיישמים בנייה או תיקון של מרחב מוגן, חשוב לוודא שהחברה המבצעת מחזיקה באישור תקף של פיקוד העורף ושל מכון התקנים. מדוע זה חשוב? בנייה של מרחב מוגן ללא האישורים הנדרשים, לא רק שאינה מגנה עליכם במקרה של מתקפת טילים, אלא עלולה אף לסכן חיים במקרים של הדף, רסיסים או חלילה קריסה של חלק מהמבנה. חלק מהחברות בשוק מוכרות פתרונות מיגון תקניים, לצד אחרים שלא עברו את אישור פיקוד העורף, ולכן חיוני לוודא שהקבלן שבחרתם מחזיק בתעודת תקן עדכנית. כמו כן, מומלץ להגדיר בין 10%-15% למימון המיגון מעבר להצעת המחיר שקיבלתם, למקרים של חריגות או תוספות.

כמה זה עולה?

מרחב מוגן בבית הוא צורך חיוני, המוכיח את עצמו בימים אלו ויש לו יתרון כלכלי נוסף - כמרכיב להשבחת ערך הנכס בעת מכירתו. הקמה של ממ"ד חדש כרוכה בעלות לא מבוטלת של 75-120 אלף שקל לבניית ממ"ד בדירה, או 140-160 אלף שקל בממוצע לבנייה בבית פרטי. העלות נגזרת מהשימוש בחומרים עמידים כמו בטון מזוין, חלון הדף ודלת ממוגנת ומערכת אוורור שתאפשר לשהות במרחב גם לפרקי זמן ארוכים.

מרחב יביל הוא פתרון מהיר יחסית למי מאיתנו שאין לו פנאי לשפץ. זהו מבנה טרומי המגיע מוכן לשימוש לרבות מערכת אוורור וכל האביזרים הנדרשים. עלות מבנה כזה יכולה להגיע ל-120-150 אלף שקל למרחב של 10 מ"ר בלבד. פתרונות שיפור מיגון הם האופציה המהירה והזולה יחסית להשגת הגנה במרחב הביתי, אבל גם כאן טווח המחירים רחב: כ-35 אלף שקל למיגון פלדה בשטח 3 מ"ר ועד 80 אלף ויותר (תלוי בגודל ובחומרים) למיגון חדר באמצעות יריעות פלדה.

כמובן שבתקופה זו, של חוסר ודאות כלכלית, השקעה במיגון עלולה להכביד על הוצאות משק הבית. אך בדומה למשכנתה למימון הבית עצמו, כיום קיימות מספר אפשרויות להיעזר בהלוואת משכנתה ייעודית לדיור למטרת מיגון הבית, הניתנת בתנאים נוחים ובפריסה רחבה.

הלוואה כזו מעניק בנק מזרחי טפחות, לתקופת החזר של ארבע עד 30 שנים, ושילוב מספר מסלולי החזר לתכנון עתידי. הלוואה זו מוצעת ללקוחות שנטלו משכנתה בבנק ואף ללקוחות בנקים אחרים המעוניינים למחזר משכנתה מבנק אחר וליהנות גם ממסגרת אשראי נוספת לכיסוי עלויות המיגון. בנוסף, לקוחות המנהלים רק עו"ש בבנק, יכולים לקחת הלוואה לכל מטרה לתקופה של מספר שנים.

האמור אינו מהווה הצעה למתן ההלוואה. מתן הלוואה כפוף לשיקול דעת הבנק. אי עמידה בפירעון ההלוואה עלולה לגרור חיוב בריבית פיגורים והליכי הוצאה לפועל.