בגלל השיבושים ביבוא: בענף הרכב מבקשים לדחות את העלאת מס הקנייה

בענף הרכב מבקשים לדחות את העלאת מס הקנייההשיבוש בנתיבי התובלה הימית מהמזרח הרחוק לישראל עתיד לעכב את הגעת מלאי הרכב בדצמבר, ולגרום לאלפי כלי רכב חשמליים לספוג עלייה של 15% במס הקנייה בינואר • כתוצאה, התחרות בין היבואנים צפויה להיפגע, ובינתיים באוצר לא נענים לבקשות להתערב

מכוניות חדשות ממתינות בנמל טיינג'ין בסין / צילום: Shutterstock
מכוניות חדשות ממתינות בנמל טיינג'ין בסין / צילום: Shutterstock

ענף הרכב הישראלי עבר הרבה תהפוכות בעשורים האחרונים אך ספק אם הוא היה אי פעם קרוב להגדרה "כאוס" כפי שהוא כיום. בחודשיים האחרונים הוא חשוף לשינויים כלכליים וגאו־פוליטיים קיצוניים, שמאיימים לשבש את אופק החיזוי בטווח הקרוב. וכל זה קורה בתקופה קריטית בה נערך הענף לתקופת שיא המכירות של הרבעון הראשון.

סערה בהולנד: דרישות לא לספק לישראל חלקים למטוסי F-35
שאלות ותשובות | הסיכוי למלחמה אזורית עלה? ארה"ב מאיימת ישירות על איראן בעקבות המתקפות בים 

ראוי לציין שחוסר היציבות החל עוד לפני המלחמה. כבר בתחילת הרבעון השלישי התמודד ענף הרכב עם היחלשות דרמטית של השקל ביחס למטבעות היבוא; חווה צונאמי של מותגי רכב חדשים, שהפכו את הסביבה התחרותית לצפופה מתמיד; ונאלץ להסתגל למעבר מהיר מהצפוי לכלי רכב חשמליים - מעבר שקיבל זריקת מרץ מ"הפלישה הסינית" ומהעלאה חדה של מיסי קנייה שצפויה בינואר הקרוב.

בשבועיים האחרונים נוסף לתמונה המורכבת הזו גם "המצור הימי" על אוניות עם שיוך ישראלי, שמובילות מכוניות מהמזרח הרחוק לישראל. המרכיב הזה עשוי לשנות את מאזן הכוחות בין היבואנים ב־2024 ולאלץ אחרים לשנות תוכניות אסטרטגיות.

עורק החיים הלוגיסטי נסתם, הפלגות בוטלו

המלחמה פקדה את ענף הרכב בעיצומה של תנופת הצטיידות חסרת תקדים ברכב חדש, ובמיוחד בדגמים חשמליים ובדגמי פלאג־אין. קרוב־80 אלף כלי רכב חדשים כבר גדשו את הנמלים כאשר החלה המלחמה והסיבה לכך די מובנת: אם בינואר יעלה מס הקנייה על רכב חשמלי ב־15% והמס על רכבי פלאג־אין ב־28%, הרי שכל רכב משתי הקטגוריות שיגיע לארץ לפני העלאת המס וישוחרר מהמכס, יהפוך למעין "השקעה נושאת תשואה מיידית".

כלומר יבואנים שישחררו את הרכב ב־2023 במס הנמוך יוכלו לתרגם את קפיצת המס בתחילת 2024 לשיפור הרווחיות שלהם (לפחות עד גמר המלאי) ו/או להשתמש בה כדי לשפר את התחרותיות מול המתחרים באמצעות מבצעים והנחות. גם הלקוחות המוסדיים מרוויחים: חברות הליסינג יכולות לקנות כלי רכב עם הנעה חשמלית ופלאג־אין לפני עליית המס ולמכור אותם ברווח נאה כיוון שעליית המס מתורגמת גם לעליית מחירוני המכוניות החשמליות המשומשות.

אבל באוקטובר החלו התוכניות להשתבש. "בהלת רכישות הרכב" של הצרכנים בסוף השנה, לה ציפו רבים בענף לקראת עליית מס הקנייה, לא התממשה. מנגד שערי החליפין של היורו והדולר נסקו לשיאים חדשים וייקרו את הרכישה של מלאים חדשים מהיצרנים ואת השחרור מהמכס. כתוצאה, יבואנים נקלעו ל"פאניקה של מלאים" וביטלו הזמנות קיימות ועתידיות מהיצרנים.

אלא שאז חלה עוד תפנית בלתי צפויה ושערי החליפין, במיוחד של הדולר, צנחו בחדות לרמה אף נמוכה יותר מזו של לפני המלחמה. במקביל החלו חלק מחברות הליסינג להזרים הזמנות גדולות מהצפוי מתוך הנחה שההתאוששות בביקוש לרכב בתחילת 2024 תהיה מהירה.

בשלב הזה היו יבואנים שניסו "לבטל את הביטולים" ולהאיץ את ההגעה של מלאים חדשים שכבר הוזמנו - עד סוף דצמבר. בעיקר של מכוניות חשמליות ופלאג־אין מהמזרח הרחוק. אלא שאז ספינת הובלת הרכב "גלקסי לידר" נחטפה על ידי החות'ים בתימן, ובעקבותיה אירעו עוד מספר ניסיונות לפגוע באוניות עם קשר ישראלי ששטות באזור. כתוצאה שובשו כמעט כל נתיבי הובלת הרכב מהמזרח, שהם עורק החיים הלוגיסטי של הענף בשגרה.

בענף מעריכים כי במהלך דצמבר היו אמורים להגיע לישראל בין 8,000 ל־12 אלף כלי רכב חדשים מאסיה, רובם עם הנעה חשמלית, שהוזמנו לפני חודשים ואמורים היו להשתחרר ממכס לפני עליית מס הקנייה בינואר. רובם לא יספיקו להגיע במועד.

אז הנה תמונת מצב מסכמת של כל הזיגזגים בשבועות האחרונים: שערי המטבע כרגע נוחים יחסית, הביקוש לרכב של חברות הליסינג ער וגם ההזמנות הפרטיות מתחילות להתניע לקראת 2024. אבל כתוצאה מהמצור הימי תקועים כיום בנמלים בסין ובמזרח עוד מלאים משמעותיים של אלפי כלי רכב, ייתכן שגם עשרות אלפים, שאמורים היו להגיע לפני דצמבר וכעת ספק רב אם יצליחו להגיע בזמן.

כך למשל, אוניה של צים שהייתה אמורה להביא אלפי כלי רכב חשמליים מסין דרך נמל אילת בדצמבר, יצאה לדרך בימים האחרונים במסלול עוקף אפריקה כך שהיא תגיע כנראה רק ב־2024. היבואנים מדווחים כי בוטלו הפלגות מתוכננות של אוניות רכב אחרות של צים מהמזרח, כולל מקוריאה, והחברה לא מוכנה להתחייב מתי הם יתממשו. גם המובילה השנייה בחשיבותה של רכב מהמזרח לישראל, NYK היפנית, ביטלה הפלגות שעליהן היו אמורה להגיע החודש ארצה עוד אלפי כלי רכב, רובם חשמליים.

מי שלא הספיק לייבא הפסיד

המצב המורכב הזה עשוי לשנות את מאזן הכוחות התחרותי בענף בתחילת 2024. חלק מיבואני הרכב יפתחו את השנה עם מלאים מכובדים של כלי רכב חשמליים ושל רכבי פלאג־אין, ששוחררו מהמכס לפני עליית המס ואמורים להספיק לרבעון אחד או שניים של מכירות ברווחיות נאה.

מהצד השני ניצבים יבואנים שהמשלוחים שלהם יגיעו כנראה רק בתחילת השנה הבאה, אחרי עליית המס, ולכן "יענשו" במס גבוה יותר. כתוצאה, המיצוב התחרותי שלהם ייפגע משמעותית בהשוואה לדגמים של מותגים מתחרים, ששוחררו בדצמבר במס קנייה נמוך. המשמעות היא יכולת מוגבלת יותר לתת הנחות והפסד מכירות למתחרים.

הפגיעה תהיה קשה במיוחד הרבה במותגים ובדגמים חדשים עם הנעה חשמלית או פלאג־אין, בעיקר מסין, שאמורים היו לערוך את השקת הבכורה שלהם בישראל בסוף 2023 ואסטרטגיית חדירת השוק הראשונית של רובם התבססה על מחירים עם המס הנמוך. ביניהם אפשר למצוא את המותג הסיני החשמלי הצעיר NETA, את הקרוס־אובר החשמלי החדש והאסטרטגי של המותג הסיני צ'רי מבית קבוצת קרסו, את המותג הווייטנאמי VINFAST ועוד. לכולם יש מלאים שמועד ההגעה שלהם בלתי ידוע כרגע.

התייקרות חדה של כלי רכב חשמליים

מי שבכוחו לשחרר את הפלונטר התחרותי שאליו נקלע הענף בעקבות המלחמה והמצור הימי הוא משרד האוצר, או ליתר דיוק רשות המסים. ההיגיון אומר, שבעיצומה של מלחמה, כאשר ישראל לא מצליחה למצוא פתרון למצור הימי שמוטל על יבוא מהמזרח, אין היגיון לממש העלאה דו־ספרתית של מס הקנייה על שני סגמנטים של כלי רכב, שבשנה החולפת תפסו ביחד כמעט רבע מהשוק.

בענף הרכב טוענים כי אקט כזה יהיה סוג של "ענישה קולקטיבית" של הצרכנים ועל הדרך גם התערבות רגולטורית כמעט חסרת תקדים בתנאים התחרותיים בשוק. ספק רב אם המשק, שיזדקק לשיקום ממושך, צריך כעת עוד התייקרות חדה דווקא של כלי הרכב החסכוניים והירוקים ביותר. אבל נכון לעכשיו רשות המסים מתבצרת בבונקר, לא מגיבה לפניות בנושא ומניחה לענף להבין שברירת המחדל היא העלאת מס אוטומטית בתחילת ינואר. אלא אם יחול שינוי בדקה ה־90.

מרשות המסים נמסר בתגובה: "הרשות בוחנת את המתווה מעת לעת, בתיאום עם שאר הגורמים הרלוונטיים בממשלה".