ועדת הכלכלה לוחצת על בנק ישראל להרחיב את מתווה האשראי לעסקים קטנים

בנק ישראל הודיע בחודש שעבר על מתווה אשראי חדש לעסקים קטנים, שלא כלל את הגופים החוץ בנקאיים • ועדת הכלכלה של הכנסת ביקשה מהבנק המרכזי להרחיב את המתווה, אך סורבה • מ"מ יו"ר ועדת הכלכלה לנציגי הבנק בוועדה היום: "אני לא רוצה שחברי הוועדה יניחו חוק בשביל לחייב אתכם להציע מתווה חדש"

מ''מ יו''ר ועדת הכלכלה רון כץ (יש עתיד) וח''כ אוהד טל (הציונות הדתית) בדיון היום / צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ
מ''מ יו''ר ועדת הכלכלה רון כץ (יש עתיד) וח''כ אוהד טל (הציונות הדתית) בדיון היום / צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ

התנגחות בין חברי ועדת הכלכלה לנציגי בנק ישראל בדיון על מתווה שהגיש הבנק להנגשת מקורות הון למתן אשראי לעסקים קטנים. מ"מ יו"ר ועדת הכלכלה ח"כ רון כץ מסיעת יש עתיד תקף את נציגי הבנק בוועדה ואמר: "ביקשנו מכם להביא מתווה חדש ואתם מתעלמים. אני לא רוצה שחברי הוועדה יניחו חוק בשביל לחייב אתכם להציע מתווה חדש".

הדיון בוועדה מתקיים על רקע החלטת בנק ישראל מתחילת נובמבר על הפעלת "תוכנית מוניטרית ממוקדת" להקלת תנאי האשראי לעסקים קטנים וזעירים, בהיקף של עד 10 מיליארד שקל, שתפעל רק דרך המערכת הבנקאית. התוכנית לא כללה מתווה לגופים חוץ בנקאיים.

במהלך הדיון אמר ד"ר יוסי סעדון מבנק ישראל שאין לבנק הרבה מה לחדש, לאחר שהבנק החליט לא לשנות את המתווה שהציג, למרות בקשה של הוועדה לעשות זאת.

ח"כ אוהד טל מסיעת הציונות הדתית ענה לד"ר סעדון ואמר: "אתם לא יכולים להחליט שתפגעו בתחרות ותמשיכו לחזק את הבנקים באופן חסר תקדים. אתה לא יכול להמשיך להגיד את זה ולצפות שאנחנו נתעלם".

בבנק ישראל ניסו להסביר שבחנו את הנושא בשיתוף עם מספר גופים - ובמיוחד עם חברות כרטיסי האשראי ,אך החליטו להשאיר את המתווה כמו שהוא. בבנק ישראל מדגישים כי מדובר בצעד מוניטרי ולכן לא מפוקח ע"י הכנסת.

ח"כ ולדימיר בליאק מיש עתיד אמר בדיון: "אני בכנסת עוד מעט שלוש שנים וכל הזמן הזה מנהלים דיונים על תחרות בתחום הזה וזה שפשוט לא זז. למה לא מתקדמים בתחום הזה? הבנקים מקבלים בפריים מינוס שלוש ונותנים בפריים. למה שהבנקים לא ירוויחו קצת פחות מה קרה?".

רשות התחרות והאוצר גם נגד המתווה

נציגת רשות התחרות קיבלת את רשות הדיבור, זאת לאחר שהרשות פרסמה חוות דעת המבקר את מתווה בנק ישראל וקראה להכין אחר. נציגה הרשות אמרה: "הצעד עלול להחריף את בעיית התחרותיות הקיימת במגזר האשראי לעסקים קטנים ולפגוע בתרומת המהלך לעסקים עצמם".

לאחר שהובהר כי לא התקיימה עד כה פגישה בנושא בין בנק ישראל לרשות התחרות אמר ח"כ טל: "בנק ישראל מבזה את הכנסת בכך שהוא לא מקיים את בקשות הכנסת".

דרור שטרום, ראש המכון הישראלי לתכנון כלכלי אמר בדיון: "המצב של סקטור העסקים הקטנים היה בעייתי עוד לפני המלחמה. שיעורי הדחייה של בקשות האשראי של עסקים קטנים מהבנקים גבוהים מאוד. הבנקים דוחים הרבה עסקים כאלה כי הם יודעים שהם ילכו למקורות אחרים. לכן הראייה חייבת להיות דחופה ולהזין צינורות אלטרנטיביים. בלי חקיקה לא יהיה כאן פתרון".

גם באוצר מאוכזבים מבנק ישראל: נציגת אגף תקציבים אמרה בדיון כי המשרד קיווה לשמוע שבנק ישראל שינה את המתווה, מה שלא התרחש. הנציגה הוסיפה כי "יש כאן אפליה של הגופים שאינם בנקים ואני חולקת על הניתוח של בנק ישראל - זאת השפעה לטווח ארוך וזה גם השפעה על טווח קצר. לא מנסים לפתור בעיית תחרות לטווח ארוך אלא לוודא שזה לא נפגע בטווח קצר. המתווה נכנס לתוקף היום לכן יש דחיפות שהשינוי יקרה. זה מעלה שאלות לגבי גישת בנק ישראל לגבי תחרות".

בסיכום הדיון אמר ח"כ כץ כי ללא שינוי מתווה מצד בנק ישראל, תגיש הוועדה הצעת חוק שתחייב את בנק ישראל להעניק מהקרן שהציע לבנקים גם לגופים החוץ בנקאיים. חוק זה יהיה למעשה חוק הפוגע בבנק ישראל, כך שלא ברור האם וכיצד צעד זה יעבור בכנסת - אך בבירור מדובר באיום על בנק ישראל ועל עצמאותו.