משרד האוצר רוצה לדחות את תקציב 2024, והתוספת לשנה הנוכחית מתעכבת

הצעת החוק לעדכון תקציב המדינה לשנת 2023 אושרה היום (רביעי) בכנסת בקריאה ראשונה • 62 ח"כ הצביעו בעד התקציב, ו-53 הצביעו נגד • ועדת הכספים לא תצביע היום על סעיפי החוק המילוליים של התקציב, אולי רק על החלק המספרי

מליאת הכנסת / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
מליאת הכנסת / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

ועדת הכספים מקיימת הערב (ד') דיון להכנת תקציב המדינה המעודכן ל-2023 לקראת קריאות שנייה ושלישית בכנסת. הדיון יימשך שעות ארוכות, אבל בסופו לא צפויה הכרעה. הוועדה בראשות משה גפני לא תצביע היום על סעיפי החוק המילוליים של התקציב, אולי רק על החלק המספרי.

הוועדה המליצה להקפיא את שכר חברי הכנסת. ואז הגיעה התנגדות
גם חברי הקואליציה מתקשים לעכל את התקציב של סמוטריץ'

הסיבה לשיבוש בהליך חקיקת תקציב 2023 היא דווקא מחלוקת סביב בקשה של משרד האוצר לדחות את תקציב 2024. באוצר מתריעים שלא יספיקו להעביר את התקציב המעודכן לשנה הבאה באישור סופי בכנסת עד סוף דצמבר.

בוועדה עלתה מחלוקת בין השאר על משך הדחייה שתינתן, אם תינתן, לממשלה בהשלמת התקציב. באוצר ביקשו דחייה עד ה-24 בפברואר, אבל בוועדה מביעים נכונות להמתין רק עד ה-9 בפברואר. ייתכן שהמועד הסופי ייקבע באמצע.

אם לא יאושר תקציב 2024 המעודכן בזמן מבלי שתשתנה החקיקה, תיכנס המדינה לשנה החדשה עם תקציב לא רלוונטי לצרכי השעה, שלא יתמוך בגידול הנדרש בהוצאות. עיכוב נוסף יוביל אף לקיצוץ רוחבי בתקציב המדינה, שיקשה עוד יותר על ההתנהלות הפיסקלית.

ברקת וגלנט נעדרו מההצבעה

הצעת החוק לעדכון תקציב המדינה לשנת 2023 אושרה היום בכנסת בקריאה ראשונה. 62 ח"כ הצביעו בעד התקציב, ו-53 הצביעו נגד.

חברי הכנסת של המחנה הממלכתי בראשות בני גנץ הצביעו נגד התקציב. זאת, לאחר שאמש פנה גנץ לראש הממשלה בנימין נתניהו במהלך הצהרה משותפת שהעבירו בשידור חי וקרא לו להעביר את הכספים הקואליציוניים למטרות הלחימה.

שר הכלכלה, ניר ברקת, נעדר מההצבעה על התקציב. מוקדם יותר היום אמר ברקת בוועדת הכלכלה כי "לא אתמוך בתקציב אם לא ירצו לפחות 250 מיליון שקל כדי להציל את העסקים בדרום ובצפון מקריסה".

גם שר הביטחון גלנט נעדר מההצבעה.

לאחר האישור במליאה עבר כעת התקציב לוועדת הכספים של הכנסת בראשות משה גפני. לפי סדר היום שפורסם מראש, הוועדה אמורה להתחיל להכין את הצעת חוק התקציב עוד היום, מיד לאחר האישור במליאה.

הצעת החוק כוללת תוספות תקציב של כ-30 מיליארד שקל עד סוף השנה הנוכחית. מהן, 17 מיליארד שקל להוצאות ביטחוניות, ועוד כ-13 מיליארד לצרכי העורף.

אתמול נרשמה דרמה בוועדת הכספים, כשבדיון מקדים על התקציב איים מרכז הקואליציה בוועדה, ח"כ אליהו רביבו מהליכוד, להצביע נגד השינויים בתקציב. בשם מספר חברי כנסת במפלגת השלטון, דרש רביבו מגפני והאוצר לערוך קיצוץ עמוק יותר בכספים הקואליציוניים.

בליכוד מורגש זעם על כך ששר האוצר בצלאל סמוטריץ' נמנע מקיצוצים בכספים המגזריים של מפלגתו. רק לאחר שהופסק הדיון להתייעצות של שלוש שעות בחדרו של גפני, ניאות אליהו להצביע בעד השינויים בתקציב 2023. ללא שינוי החוק הקיים, כבר ב-24 בדצמבר תיאלץ הממשלה לערוך קיצוץ רוחבי עמוק בתקציב המדינה, שיקשה על ההתנהלות הפיסקלית.