האוניברסיטאות שלא הצליחו לגנות ג'נוסייד וראש הממשלה המודח שמתנצל על חטאיו

לנשיאוֹת האוניברסיטאות החשובות בארה"ב לא היתה תשובה לשאלה אם ג'נוסייד הוא רעיון טוב • "המתים אינם שומעים את התנצלויותיך", צעקו לעבר בוריס ג'ונסון המודח • וגם: מה טיילור סוויפט היתה יכולה לעשות בפוסט אינסטגרם אחד • 5 אירועים מהשבוע שהיה בעולם 

השבוע בעולם / עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: (AP (Phil Noble, Mark Schiefelbein
השבוע בעולם / עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: (AP (Phil Noble, Mark Schiefelbein

1 "כן" ו"אין"

שתי ההצהרות והלא־הצהרות המיותרות ביותר של השבוע: בוושינגטון, בשימוע של ועדת בית הנבחרים, שלוש נשיאות של אוניברסיטאות אמריקאיות מובילות לא הצליחו לפלוט את המילה "כן" בתשובה לשאלה הלא קשה אם קריאה להשמדת היהודים צריכה להיענש בקמפוסים שלהן.

באבו דאבי, להבדיל, נשיא ועידת האו"ם על שינוי האקלים (COP28), שכח את משימתו, ואמר כי "אין סימוכים מדעיים" לקשר בין סיום התלות בדלקי פחמנים לבין ייצוב האקלים; וסיום כזה "יחזיר אותנו אל המערות". האיש, סולטאן אחמד אל ג'אבר, הוא במקרה מנכ"ל חברת הנפט הלאומית של אבו דאבי.

מימין לשמאל: ד''ר פמלה נאדל, מהאוני' האמריקאית, ד''ר ליז מגיל, נשיאת אוני' פנסילבניה וד''ר קלודין גיי, נשיאת אוני' הרווארד מעידות בדיון שנערך בקונגרס / צילום: Reuters, Josh Morgan-USA TODAY
 מימין לשמאל: ד''ר פמלה נאדל, מהאוני' האמריקאית, ד''ר ליז מגיל, נשיאת אוני' פנסילבניה וד''ר קלודין גיי, נשיאת אוני' הרווארד מעידות בדיון שנערך בקונגרס / צילום: Reuters, Josh Morgan-USA TODAY

2"הכאב והסבל"

ישראלים יכולים לעקוב במידה של סקרנות אחרי חקירתו הפומבית של ראש הממשלה הבריטי לשעבר, המואשם במחדל מערכתי חמור. בוריס ג'ונסון הוביל את מפלגתו ב־2019 לנצחון הבחירות המוחץ ביותר שלה זה 30 שנה. לא היתה כל סיבה להאמין שהוא לא יישאר בכהונה הזו שנים רבות.

אבל בוריס הוא בוריס, מופת של חוסר ריכוז וקלות דעת. שורה של שערוריות קיצרו את חייו הפוליטיים. הוא לא רק הודח בידי מפלגתו, אלא נאלץ לפרוש מן החיים הפוליטיים.

צל שערוריותיו מוסיף לרדוף אותו, והשבוע הוא נדרש להשיב על שאלות של ועדת חקירה בעניין טיפולו במשבר הקורונה. תחילה הוא התייחס אליה בביטול, אחר כך הסתיר עובדות, ולבסוף הפר את החוק שהוא עצמו יזם, וערך מסיבה במעונו הרשמי.

הוא התנצל על "הכאב והסבל" שהמגיפה גרמה לבריטים, אם כי נזהר מלייחס זאת לעצמו. להגנתו אמר, "לא הוזהרתי כראוי מפני חומרת הקורונה". אחד הנוכחים קם וקרא לעומתו, "המתים אינם יכולים לשמוע את התנצלויותיך".

בוריס ג'ונסון, ראש ממשלת בריטניה לשעבר, בדרכו לוועדת החקירה / צילום: ap, Kirsty Wigglesworth
 בוריס ג'ונסון, ראש ממשלת בריטניה לשעבר, בדרכו לוועדת החקירה / צילום: ap, Kirsty Wigglesworth

3 "הסתיימה עבדותנו"

נרנדרה מודי, ראש ממשלת הודו זו השנה העשירית, פתח את השבוע בנצחון בחירות עצום בשלוש מדינות הודיות רבות אוכלוסים. זאת חמישה חודשים לפני הבחירות הכלליות, והן משגרות מסר ברור - מודי ומפלגתו ישלטו ללא מצרים חמש שנים נוספות.

למחרת נצחונו, מודי עשה מחווה אופיינית: הוא ביטל את כל הדרגות והמדליות בצי ההודי שמקורן בשלטון הבריטי. "הסתיימה עבדותנו", הכריז.

4 אז שתתמוטט

מומיה של השיטה הפוליטית האמריקאית מתחוורים לכל מי שעוקבים אחרי המבוי הסתום, שאליו היא נקלעת כל אימת שנדרש שיתוף פעולה דו־מפלגתי.

מאחר שבסנאט של ארה"ב נחוץ רוב מיוחס (60 מתוך 100) כדי לאמץ חוקי תקציב והוצאות, הדמוקרטים השולטים בסנאט ברוב קטנטן לא הצליחו השבוע לאמץ חבילת סיוע של 106 מיליארד דולר לישראל, לאוקראינה ולטייוואן. הרפובליקאים מתנים את תמיכתם בנכונות הנשיא לחזק את הביטחון בגבול מקסיקו ולהגביל הגירה.

הנשיא הזהיר, כי אם המימון לא יאושר לפני סוף החודש, אוקראינה עלולה להתמוטט, והתוצאות יהיו דרמטיות.

האם ההתכתשות בגבעת הקפיטול תיפסק לשעה קלה, כדי להינצל ממפולת צבאית ומדינית? הדעת נותנת שכן, אבל אולי מוטב להפסיק להתקנא בהפרדת הרשויות האמריקאית. היא הפכה להזמנה גלויה לחוסר אחריות ולסגירת חשבונות מפלגתיים, בייחוד בשנת בחירות.

5 OK, Boomer

קשה לדעת באיזו דרגה של ענווה או של לגלוג צריך לכתוב על בחירת "אשת השנה" של מגזין טיים. בשנה של מלחמות איומות, אסונות טבע, אקלים מתחמם, חרדה מבינה מלאכותית, זיופי־ענק בשוקי הקריפטו, בטיים בחרו בטיילור סוויפט ל"אשת השנה".

מי אנחנו כי נלין. היא אשת השנה, או האלף, בשביל חצי כדור הארץ, וכל השגה מצידנו ראויה לתשובה הקלאסית OK, boomer.

טיילור סוויפט על שער מגזין טיים
 טיילור סוויפט על שער מגזין טיים

ואם זה לא מספיק באה ביקורתה של סאיירה ראו, פעילה רדיקלית הודית־אמריקאית מתנועת הים־והנהר. היא תוקפת את טיים על בחירת סוויפט במלים ״שטויות לבנות, אלימוּת לבנה, אהבה לבנה של ג'נוסייד שחור וחום". והיא מוסיפה, כי "המיליארדרית הלבנה היתה יכולה לסיים את הג'נוסייד של הפלסטינים בפוסט אחד באינסטגרם".

סאיירה ראו היא אל נכון המועמדת המובילה לאשת השנה של 'טיים' בשנה הבאה.

רשימות קודמות בבלוג וב-יואב קרני. ציוצים (באנגלית) ב-טוויטר.