ביומד | ניתוח

איך קרה שמניות הביומד מישראל בצמרת התשואות בוול סטריט, אבל גם בתחתית

חברות התחום מושפעות בעיקר מהניסויים הקליניים שלהן, ופחות מכוחות השוק • ביוליין מתחום הסרטן ובריינסוויי מטיפולי המוח, הצליחו למשוך את עניין המשקיעים, בעוד שאורמד, פוליפיד ונובוקיור איבדו את אמון השוק אחרי ניסויים לא מוצלחים

בפארמה ובמכשור הרפואי בוצעו עסקאות ספורות בלבד / אילוסטרציה: Shutterstock
בפארמה ובמכשור הרפואי בוצעו עסקאות ספורות בלבד / אילוסטרציה: Shutterstock

מבט על תשואות החברות הישראליות הנסחרות בוול סטריט מתחילת השנה, מגלה מגמה תמוהה לכאורה: בזמן שבצמרת הרשימה בולטות חברות הביומד תוצרת כחול־לבן, אותו הענף בולט גם בתחתית הרשימה. כך, בעוד שחלק מהחברות הפועלות בתחום הכפילו את שוויין מתחילת השנה, אחרות כמעט איבדו את כל ערכן.

חברת הביומד שהודיעה על פיטורים של 200 מעובדיה 
● לראשונה בעולם: אושרה תרופה מבוססת עריכה גנטית, ויש לה קשר ישראלי 

איך קורה שבאותו ענף הסנטימנט של המשקיעים הפוך לחלוטין? בניגוד לענפים אחרים, בתחום הביומד ה'אקס־פקטור' שיכריע גורל של חברה הוא לרוב פנימי ונוגע לנושא הניסויים הקליניים. ניסוי קליני מוצלח יכול להקפיץ מניה של חברה בעשרות אחוזים ביום, וכישלון עלול לרסק אותה. זאת, כמעט בניתוק מוחלט ממגמות שהיו אמורות להשפיע על השוק השנה - מהעלאות הריבית והקושי בגיוסי הון ועד הרפורמה המשפטית.

אז אילו חברות מישראל הצליחו להכות את השוק, ומי התרסקה? נתחיל מההצלחות:

בחברת התרופות ביוליין התקבל השנה אישור FDA, המאפשר לחברה לשווק בארה"ב את התרופה שלה לטיפול בסרטן מסוג מיאלומה. התרופה אושרה רק בספטמבר, כך שאי אפשר עדיין לראות הכנסות, אך תרופה מאושרת לסרטן היא נכס משמעותי. אחרי העליות החברה נסחרת עדיין בשווי של 130 מיליון דולר בלבד, נמוך יחסית לכך שיש לה תרופה בתחום הסרטן.

 

שווי זה ככל הנראה משקלל את העלות הגבוהה של בניית מערך שיווק והזמן שנדרש כדי לחנך שוק להשתמש בתרופה במנגנון חדשני, אל מול המזומנים של החברה, 26 מיליון דולר נכון לדוחות הרבעון השלישי השנה, ועוד 29.5 שקיבלה אחרי סיום הרבעון במסגרת עסקת רישיון, אשר אמורים לדברי החברה להספיק לה עד 2025.

גיוס של 42 מיליון דולר לחברה בשווי 12 מיליון

העלייה בחברת הסטנטים InspireMD  מבוססת לא על הצלחה בניסוי קליני אלא על עסקה מיוחדת שעשתה - גיוס בהיקף גבוה משמעותית משווי כל החברה: 42 מיליון באופן מיידי ועד 113 מיליון דולר, לחברה שבעת העסקה הייתה שווה 12 מיליון דולר בלבד. כמה קרנות אמריקאיות השקיעו בחברה לאחר שזיהו שיש לה פוטנציאל והכנסות צומחות באירופה, אך לעולם לא תוכל להתרומם באמת אם תמשיך לדשדש בשוויי שוק שאינם מאפשרים לה גיוס משמעותי. הודות לצ'אנס שנתנו לה, כעת אינספייר נסחרת לפי שווי של 50 מיליון דולר.

בחברת בריינסוויי , המשווקת קסדה לגירוי מגנטי של המוח לצורך טיפול במחלות כמו דיכאון ו־OCD, השינוי בסנטימנט נבע מקריאה נכונה יותר של השוק. אחרי תקופה של ירידה במכירות, כשהלקוחות של החברה, הקליניקות הפסיכיאטריות, התקשו לרכוש את המכשיר בשל תנאי השוק וסביבת הריבית, החברה פיתחה מספר מודלים שמאפשרים ללקוחות לקנות את המכשיר כמעט ללא סיכון, וגם לקבל מבריינסוויי שירותי תפעול מלאים ועזרה בשיווק הטיפול למטופליהם. כעת נסחרת החברה לפי שווי של כ־98 מיליון דולר, לאחר שההכנסות חזרו לעלות.

טכנולוגיות טובות,תנאי שוק בעייתיים

ומה בצד השלילי? בדרך כלל ירידות חדות בתחום הביומד הן תוצאה של ניסוי קליני שנכשל, ובעקבותיו עלולות חברות התלויות במוצר אחד או שניים, לאבד עשרות אחוזים או אפילו כמעט את כל שוויין ביום אחד. זה מה שקרה לחברות התרופות אורמד , המפתחת גלולת אינסולין בבליעה עבור חולי סוכרת, ופוליפיד שפיתחה שתל המפריש אנטיביוטיקה בשחרור מושהה. שתי החברות לא התאיינו לגמרי, כלומר השוק עדיין רואה ערך בטכנולוגיה שלהן ואפשרות כי יפתחו אותה בעתיד לשימושים נוספים. אורמד נסחרת לפי שווי של 87 מיליון דולר, ופוליפיד לפי 78 מיליון דולר.

חברת גלמד , שאיבדה כ־95% מערכה, דווקא פרסמה בינואר תוצאות טובות מניסוי קליני בתחום הטיפול בכבד שומני, והמניה שלה עלתה בתחילת השנה. אך לאחר ההתעניינות הראשונית, ובעקבות שינויים שחלו בתחום שבו פועלת החברה, ההתלהבות פחתה, וגלמד נכנסה למסלול המוכר של חברות ביומד שאין להן מספיק מזומנים או משקיעים אסטרטגיים, כך שלא ברור אם יוכלו להגשים את תוכניותיהן העסקיות, מעניינות ככל שיהיו.

ביוני גלמד הודיעה כי הפסיקה לחפש אחר חלופות אסטרטגיות (למשל עסקה למכירתה), ונאלצה לבצע גיוס הון במחיר מניה נמוך ממחיר השוק. לאחר מכן דיווחה על דחייה בתחילת ניסוי קליני. כל אלה הובילו להתדרדרותה ההדרגתית.

נובוקיור עדיין שווה יותר מכל האחרות יחד

והאחרונה, נובוקיור , החברה הישראלית הגדולה ביותר בנאסד"ק ב־2021, לא רק בתחום הביומד, עם שווי שוק של 23 מיליארד דולר. נובוקיור משווקת טיפול חדשני לסרטן המבוסס על שדות חשמליים, שרשם הצלחה ומכירות של חצי מיליארד דולר בשנה, בעיקר בתחום סרטן המוח.

השוק חיכה לראות מה תוכל לעשות נובוקיור בסוגי סרטן נוספים, אולם השנה חוותה החברה כישלון בניסוי בסרטן השחלות. בנוסף, ניסוי בסרטן ריאות עליו הצהירה כהצלחה גדולה, נתפס בשוק כבנוי באופן מיושן ואולי לא מספיק כדי לשכנע רופאים להשתמש במוצר. עדיין נובוקיור מקווה לקבל אישור למוצר זה ולהשיק אותו במהלך 2024, ואם הוא אכן יציג הצלחה כפי שהיא מאמינה, הגורל שלה יכול להתהפך. בינתיים המניה נסחרת במחיר הנמוך ביותר שלה זה חמש שנים, המשקף לחברה שווי של 1.3 מיליארד דולר - עדיין יותר מכל האחרות שהזכרנו ביחד.

יש לציין כי לא כל החברות הללו נתפסות כישראליות בחו"ל. הזיקה הישראלית שלהן מוכרת, אבל פעילותן המסחרית מתרחשת ברובה בשווקים זרים, ואפילו הניסויים הקליניים מתבצעים ברובם מחוץ לישראל. לכן הן מושפעות רק באופן מוגבל מן המצב בישראל ובשוק המקומי.