"הם נופפו בבד לבן": כלי התקשורת הבינלאומיים מסקרים את ההרג בשוגג של החטופים בעזה

התקשורת העולמית מציבה בכותרות הראשיות את הטרגדיה בעזה בה נהרגו בשוגג 3 חטופים ישראלים • ב"ניו יורק טיימס" נכתב: "הירי מאש צה"ל על החטופים עשוי לחייב את ישראל לחשוב מחדש על האסטרטגיה שלה בעזה"

הפגנה בת''א על הטרגדיה בעזה בה נורו למוות בשוגג 3 חטופים ישראלים / צילום: Reuters, Saeed Qaq
הפגנה בת''א על הטרגדיה בעזה בה נורו למוות בשוגג 3 חטופים ישראלים / צילום: Reuters, Saeed Qaq

התקרית הטרגית שבה שלושה חטופים ישראלים נורו למוות בשוגג על ידי כוחות צה"ל בעזה, זכתה ביממה האחרונה לסיקור בינלאומי נרחב. אתרי חדשות גלובליים כמו ה-BBC, ה"ניו יורק טיימס" וה"וושינגטון פוסט", הציבו את הסיפור בכותרת הראשית שלהם בשעות האחרונות, כשהם מתמקדים בנסיבות התקרית ובתגובה הציבורית אליה בתוך ישראל.

הפתרון לאיום החדש על ישראל יכול להגיע דווקא מהמדינה המפתיעה הזו
ראיון| "ללא התקשורת המערבית, זוועות שבעה באוקטובר כנראה לא היו קורות מלכתחילה"
ציר ההתנגדות: המדינות שמנסות לכפות על האיחוד האירופי קריאה להפסקת אש בעזה

התקשורת הבינלאומית שצידדה בעזה, פונה כעת לטרגדיה הישראלית

"החטופים החזיקו בבד לבן כאשר נורו, לפי הצבא הישראלי", מכריזה הבוקר הכותרת הראשית של אתר רשות השידור הבריטית. עד כה, ה-BBC לא הפגין דיווח אמפתי במיוחד כלפי הצד הישראלי. סיפורי החטופים הישראלים נדחקו לכותרות צדדיות, בעוד מראות ההרס וההרג בעזה הם שזכו לכותרות הראשיות. הבוקר, כאמור, וייתכן שעל רקע המשמעות של התקרית מבחינת נהלי ירי ופתיחה באש, אתר ה-BBC דווקא בוחר להציב את התקרית במרכז.

אתר החדשות מתאר את התקרית, כפי שדיווח עליה דובר צה"ל אמש, ואומר כי לאחר ששני חטופים נהרגו מאש חיילי צה"ל שטעו לחשוב כי הם מחבלים, "קריאה לעזרה נשמעה בעברית" מכיוון החטוף השלישי ומפקד הגדוד הורה לחדול מאש. למרות זאת, כאשר החטוף יצא מהמחבוא הוא נורה. בכיר בצבא אמר לרשת השידור כי הירי "בוצע נגד כללי הפתיחה באש של צה"ל".

גם ה"ניו יורק טיימס" דיווח החל מאתמול על התקרית בכותרות הראשיות שלו באתר, וגם הכותרת שלו הבוקר מציינת כי הם "הניפו דגל לבן לפני שנורו". העיתון ממשיך ומנתח בידיעה נפרדת, כי "הירי מאש צה"ל על החטופים עשוי לחייב את ישראל לחשוב מחדש על האסטרטגיה שלה בעזה". התקרית, מציין העיתון, הביאה לחידוש הקריאות הציבוריות ליזום הפסקת אש שתהיה כרוכה גם בשחרור חלק מהחטופים.

זו גם הזווית שבה מתמקד הבוקר ה"וושינגטון פוסט", שכותב בכותרת הראשית שלו כי "אלפים הפגינו בישראל לאחר שצה"ל הרג שלושה חטופים בעזה", בהתייחס להפגנה שהתקיימה אתמול בכיכר מוזיאון תל אביב. אחד מבני המשפחה של החטופים אמר לעיתון כי הוא חש שהממשלה הישראלית "מעניקה עדיפות למלחמה" על פני שחרור חטופים בעסקה כלשהי. "הלם ועצב בישראל אחרי הרג בשגגה של שלושה חטופים", נכתב באתר רשת הטלוויזיה האמריקאית NBC, שציינה כי ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר כי התקרית "שברה את לבו".

העובדה כי החטופים הישראלים ניסו לסמן כי הם אינם טרוריסטים, הלכו ללא חולצה, הניפו דגל לבן וייתכן שגם כתבו מראש על בניין באזור כי הם נמצאים בו מוזכרת גם בשורת הדיווחים על התקרית על ידי רויטרס, אי-פי, "פייננשל טיימס" ושורה ארוכה של כלי תקשורת שמכסים את התקרית.

אל-ג'זירה מאיימת לתבוע את ישראל בהאג על מותו של צלם 

בנוסף, באתרי החדשות הבינלאומיים מתרכזים ביממה האחרונה בתקרית שבה נהרג צלם של אל-ג'זירה בתקיפה על בית ספר שממנו היתה פעילות טרור חשודה של חמאס. הרשת מאיימת לפנות לבית הדין הפלילי הבינלאומי בנושא. כמו כן, הרוחות סוערות עקב דיווחים על מותן לכאורה של שתי נשים בכנסייה בעזה. דובר צה"ל מסר כי "התקרית נמצאת בבדיקה", אך גורמים רשמיים בעולם הקתולי כבר פרסמו הודעות גינוי נגד ישראל בנושא. רשת CNN מדווחת היום כי הירי נעשה "על ידי צלף ישראלי", לפי הטענות.