החות'ים מאיימים על הכלכלה העולמית והאם נתניהו נפל במלכודת של חמאס

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ישראל לא מציגה הישגים בעזה, המשבר בים האדום מאיים על הכלכלה העולמית והעיתונאי שתמך בעזה והעמיד קבלת פרס בספק • כותרות העיתונים בעולם

על רקע המלחמה המתפתחת ללא הרף, עדשת התקשורת העולמית חושפת נקודות מבט ייחודיות על מה שקורה בארץ. מניתוחים של מומחים בינלאומיים, פרשנויות מזווית אחרת וגם סיפורים קטנים מישראל שנעלמים מן העין, בכל יום נגיש לכם סקירה יומית קצרה מן הנכתב בתקשורת העולמית על ישראל במלחמה, כדי לנסות ולפענח איך דברים מפה נראים מעבר לים.

והפעם: האם נתניהו נפל במלכודת של חמאס, המשבר בים האדום מאיים על הכלכלה העולמית והעיתונאי שתמך בעזה והעמיד קבלת פרס בספק.

"הם נופפו בבד לבן": כלי התקשורת הבינלאומיים מסקרים את ההרג בשוגג של החטופים בעזה
פרופ' פסיג שלף את הנשק מהארון, ובכיר חמאס שקורא להכיר בישראל  

1ישראל עוד רחוקה מהיעד

בטור השבועי שלו בלה מונד, מציין ז'אן פייר פיליו כי יותר מחודשיים של פעולות איבה עזות עדיין לא אפשרו לישראל להגיע להצלחה מוחלטת נגד חמאס, בעוד רצועת עזה מושמדת באופן שיטתי. "בנימין נתניהו מיהר להכניס את ראשו לתוך המלכודת שטמן לו חמאס בעזה עם מתקפת הטרור ב-7 באוקטובר", כתב.

פיליו מוסיף כי עד כה "ברור כי ישראל הצליחה לחסל רק מנהיג איסלאמיסט מרכזי אחד, אחמד אל-ג'נדור, המפקד הצבאי של צפון עזה". זאת, לטענתו, גם מפני שהמפה שהפיץ צה"ל להגדרת אזורי היעד, "מבוססת על מסמך בן חצי מאה. למעשה, הוא פותח בשנת 1971 בסמכותו של אריאל שרון, אז מפקד המרחב הצבאי הדרומי של ישראל", כתב, "הגנרל השאפתני שבחר בגישה התקיפה של הריסת חלקים שלמים של שכונות מגורים, כדי לפתוח דרכי גישה לכלי רכב משורינים ישראלים".

מתוך לה מונד, מאת ז'אן פייר פיליו. לקריאת הכתבה המלאה. 

2איום המשבר בים האדום על הכלכלה העולמית

"למעלה מאלף קילומטרים מעזה מתפתח משבר ימי שעלול להפוך את המלחמה בין ישראל לחמאס לפרשה עולמית עם השלכות על הכלכלה העולמית", נכתב היום באקונומיסט, על רקע השבתת התנועה בים האדום בימים האחרונים.

"באב אל-מנדב הוא מיצר צר בין אפריקה לחצי האי ערב שדרכו זורם בדרך כלל כ-12% מכמות הסחר העולמי, ואולי 30% מתעבורת המכולות העולמית", נכתב. השביתות נמשכות כבר שבועות אך כעת הסלימו באופן חד. צוין כי מאז ה-15 בדצמבר, ארבע מתוך חמש חברות שילוח המכולות הגדולות בעולם, מארסק (Maersk), האפאג לויד (Hapag-Lloyd), cma cgmו-msc השביתו את שירותיהן בים האדום. עוד צוין כי יחד ארבע החברות הללו מהוות 53% מהסחר העולמי במכולות, וכי גם מפעילי מכולות קטנים יותר, כמו גם מובילי צובר יבש וחברות מכליות נפט, עשויים כעת ללכת בעקבותיהם. תעשיית הספנות העולמית עוברת למצב חירום.

מאמר מערכת מתוך האקונומיסט. לקריאת הכתבה המלאה.

3בדרך לתיקון הקשרים, ארה"ב מבודדת את עצמה

"כשהנשיא ביידן הזהיר את ישראל שהיא מאבדת תמיכה בינלאומית בגלל המלחמה בעזה, באותה מידה הוא יכול היה להזהיר שגם לממשל שלו יש הרבה מה להפסיד", נכתב בוושינגטון פוסט.

"מחיר דיפלומטי יכול להיות דבר לא מוחשי", אמר בכיר בממשל, שדיבר בעילום שם כדי לדון בעניינים רגישים. עוד הוסיף ואמר כי "הממשל הזה התגאה בתיקון קשרים ברחבי העולם ובעבודה עם בעלי ברית ושותפים. זה לא משהו שאתה רוצה לראות, להיות מבודד באזור ובמקומות אחרים", וציין כי זה גם "חלק מהמסר לישראל - זה גם לא מועיל להם אם אנחנו מרגישים לחץ כזה. ואנחנו בהחלט מרגישים". עוד צוין כי הבידוד הברור ביותר הוא בפורומים בינלאומיים כמו האו"ם, סביב הקריאות להפסקת אש בעזה. "כאשר העצרת הכללית המונה 193 חברים אישרה באופן גורף צעד דומה, הצטרפו לממשל רק תשע מדינות נוספות - כולל רק צ'כיה מבין חברות נאט"ו - בהצבעה נגד", נכתב.

מתוך הוושינגטון פוסט, מאת קארן דינאג. לקריאת הכתבה המלאה.

4פרס לחשיבה פוליטית לעיתונאי הבולט נתון כעת בסימן שאלה

העיתונאי היהודי רוסי-אמריקאי הבולט מאשה גסן, שמשתמש בכינוי "הם", נסעו לגרמניה כדי לקבל את פרס התרבות היוקרתי חנה ארדנט לחשיבה פוליטית "כששמעו שהטקס לא יתקיים כמתוכנן", נכתב אמש ב"פוליטיקו".

הסיבה לכך היא שמאמר שפרסמו גסן בניו יורקר כנראה עורר זעם בגרמניה לאחר שערך השוואה בין עזה לגטו יהודי באירופה הנאצית. "כעת, בתוך מלחמתה של ישראל נגד חמאס, הגטו מחוסל", כתבו גסן. החיבור, שכותרתו "בצל השואה", הציג הרהור על הזיכרון התרבותי של השואה וכיצד גרמניה כפתה פרשנות ייחודית שלו. לדעתו של גסן, ההגדרה הנוקשה של גרמניה לאנטישמיות, "חנקה" את הדיון על ישראל. בראיון למגזין אמרו גסן, יהודי, כי אינם מתפלאים על התגובה, וכי ציפו שזה יקרה "כשהקורא יזרוק את המחשב הנייד שלו על פני החדר". נראה שגסן עדיין יקבל את הפרס אחרי כל זה - אולי בחסות ספונסרים אחרים, נכתב.

מתוך הפוליטיקו, מאת קאלדר מחו. לקריאת הכתבה המלאה.