הפייק שהפיצו פרו-פלסטינים על גירוש שגריר ישראל מאירלנד

המערכה הצבאית עוד לא הסתיימה, אבל ברשתות המערכה הדיפלומטית בעיצומה • המשרוקית של גלובס

פוסט ויראלי ברשת איקס, 3.12.23
פוסט ויראלי ברשת איקס, 3.12.23

ככל שהמלחמה בעזה מתמשכת ומתקרבת באופן בלתי־נמנע אל סופה, לפחות במתכונת הנוכחית, הולכת ועולה החשיבות של המאמצים הדיפלומטיים ושל התמיכה המדינית שישראל תצליח לגבש למהלכיה. או בלשון פשוטה יותר, ישראל צפויה להיות תלויה יותר ב"מה יגידו בעולם". ובאמת, מה אומרים עלינו בעולם? הנה כמה תשובות בעניין הזה שצברו תאוצה ברשתות, ועל כולן לא ממש כדאי להסתמך.

המשרוקית | הפייקים שהופצו ברשתות על עסקת החטופים בין ישראל לחמאס
המשרוקית | הפוסטים ברשתות שמפיצים פייק על ספינות ישראליות שנפגעו מהחות'ים

התמונה לא רלוונטית

אנחנו מתחילים עם ידידתנו הגדולה ביותר. מיותר להסביר עד כמה תלויה ישראל בסיוע שהיא מקבלת מארה"ב, כמעט בכל אספקט של המלחמה. אבל רבים מנסים ללחוץ על הנשיא ג'ו ביידן לצמצם את התמיכה הזאת. כרגיל, דוגמה בולטת לכך אפשר למצוא אצל ג'קסון הינקל, מפיץ הפייק ששמו הפך מוכר מאוד לקוראי המדור הזה. "החבילה השלישית של סיוע אמריקאי לילדי עזה הגיעה", הוא כתב בפייסבוק, לצד תמונה של פגזים אימתניים.

להינקל הצטרפו רבים שפרסמו את התמונה הזאת, וניתן היה להיתקל בה - ובביקורת הסרקסטית הזאת על הממשל, שלכאורה מסייע להרג ילדים עזתיים - בפוסטים שהופצו בארה"ב, דרך אירופה ועד להודו. אחד הארגונים משם, אגב, ביקש את עזרתנו באימות הטענה. צריך לומר, כמובן, שאין מחלוקת על כך שארה"ב מספקת לישראל תחמושת רבה גם בימים אלו, אבל האם התמונה המדוברת מייצגת זאת? כמו ארגונים אחרים בעולם, גם אנחנו ביצענו חיפוש לאחור של התמונה ומצאנו שהמקור הוא צילום משנת 2014 שאין לו כל קשר לישראל. התמונה צולמה על ידי חיל האוויר האמריקאי בבסיס בדרום קוריאה.

השגריר לא גורש

מארה"ב נעבור למדינה קצת פחות ידידותית כלפי ישראל: אירלנד. בפוסט שצבר תאוצה ברשת איקס, והופץ בעיקר על ידי חשבונות פרו פלסטיניים, חגגו הצלחה בינלאומית: "זה רשמי, אירלנד החליטה לגרש מייד את שגריר ישראל מדבלין, ולהגיש תביעה נגד ישראל לבתי דין בינלאומיים. זה נפלא לראות כיצד כל כך הרבה מדינות מתעוררות ומתייצבות לצד הילדים הפלסטיניים". הפוסט הבולט בעניין הגיע ליותר מ־460 אלף חשיפות, אבל האם לחגיגות הללו יש בסיס?

כפי שהסבירו באתר Logically הדוברת שצוטטה בפוסט היא אינה נשיאת אירלנד, אלא נשיאת מפלגת שין פיין - מפלגת האופוזיציה העיקרית באירלנד (שלה עבר טרוריסטי משל עצמה). וממילא לנשיא אירלנד יש תפקיד סמלי בלבד, כשכמו בישראל הדמות הרלוונטית בעניין זה היא ראש הממשלה (כאן מדובר בליאו ורדקר, שגם הוא לא זכור לטובה במיוחד אצלנו, אחרי שאמר על הילדה אמילי הנד, ששוחררה משבי חמאס, שהיא "אבדה… ונמצאה"). אגב, מפלגת השין פיין אמנם הגישה לפרלמנט הצעות הנוגעות לנושאים שהוזכרו בפוסט, כמו גירוש השגריר או פנייה לביה"ד הבינ"ל, אך שתיהן לא התקבלו.

זה לא השגריר

ועוד בענייני שגרירים. הבדיקה הבאה עוסקת בסרטון מיהודה ושומרון - אזור שגם לו יש כמובן קשר לאירועים - שבו נראה מי שמתואר כשגריר דרום אפריקה בישראל, כשהוא מתעמת עם קצין צה"ל, ודורש ממנו לאפשר לפלסטינים למסוק זיתים. במה באמת מדובר? ב־AFP מצאו כי זהו סרטון שפורסם באתר חדשות טורקי כבר ב־2021, כך שאין לו קשר לאירועים הנוכחיים, ומי שנראה בו הוא לא שגריר דרום אפריקה בישראל, אלא דיפלומט מטעם המדינה, שמוצב ברמאללה.

תחקיר: אוריה בר־מאיר