אם התקציב לא היה עובר, שכר המורים החרדים היה מקוצץ רטרואקטיבית?

למרות שיש כבר החלטה על צירוף המורים החרדים לרפורמה, עד כה היא לא יושמה • המשרוקית של גלובס

ח"כ משה סולומון, הציונות הדתית (משדר מיוחד, רשת 13, 14.12.23) / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
ח"כ משה סולומון, הציונות הדתית (משדר מיוחד, רשת 13, 14.12.23) / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

להגדרות הציונים לחצו כאן

נכון - ההצהרה נכונה ומדויקת
נכון ברובו - ההצהרה נכונה ברובה, אך יש בה מרכיב שאינו נכון או אינו מדויק
חצי נכון - חלק מההצהרה נכון וחלקה שגוי, או שהיא אינה כוללת פרטים מהותיים שעשויים לשנות את משמעותה
לא נכון ברובו - חלק קטן מההצהרה נכון ורובה שגוי, או שהיא מחסירה פרטים יסודיים באופן היוצר הטעיה מהותית לגבי משמעותה
לא נכון - ההצהרה כלל אינה נכונה
מטעה - ההצהרה יוצרת מצג שווא או רושם שגוי, אף שהיא מתבססת על עובדות נכונות
כן, אבל - עובדה נכונה בפני עצמה, אך עובדות שלא צוינו עשויות להעמידה באור אחר. מומלץ לבחון את הדברים בפרספקטיבה רחבה יותר
לא מבוסס - לא קיימים נתונים עליהם ניתן לבצע קביעה פוזיטיבית לגבי נכונות הטענה, ואלה גם לא נאספים
ללא ציון - המצב העובדתי מורכב מכדי לתת לאמירה ציון מובהק. הסיבות האפשריות לכך יכולות להיות: התבטאות שאינה מובהקת מספיק וניתן לפרש אותה במספר צורות, מחלוקת בין מומחים, מתודולוגיות שונות שלא ניתן להכריע ביניהן ועוד

ביום האישור הסופי של התקציב בכנסת, התראיין ח"כ משה סולומון מהציונות הדתית ונשאל על עניין הכספים הקואליציוניים שלטענת רבים לא קוצצו מספיק. סולומון התייחס לרפורמת "אופק חדש" בחינוך החרדי והסביר מדוע זה לא יהיה הוגן לעצור אותה. "אנשים כבר מקבלים שכר, כבר התחילו לעבוד באופן הזה, עכשיו אנחנו באים ואומרים 'בואו נקצץ להם רטרואקטיבית'?", הוא שאל. "בסוף יש כאן מורים ומורות… שכבר התחילו לקבל שכר על פי אופק חדש", הוסיף. אבל האם זהו אכן מצב?

החלת רפורמת "אופק חדש" בחינוך היסודי (א' עד ח') ברשתות החינוך המזוהות עם יהדות התורה ("החינוך העצמאי") וש"ס ("מעיין החינוך התורני"), היא חלק מההסכמים הקואליציוניים שנחתמו עם שתי המפלגות הללו. הקצאת הכספים הקואליציוניים לתוכנית אושרה במאי האחרון (החלטת ממשלה 511), כלומר עוד לפני המלחמה, ובהמשך, בנובמבר, בדיונים על התקציב המעודכן שאושר כעת, אושרה שוב הקצאת כספים מוגבלת לתוכנית, כשלב ראשון.

אלא שלמרות שהמהלך המקורי אושר כאמור כבר במאי, בפועל הוא לא נכנס לתוקף. הסיבה לכך היא שאותה רפורמה שאליה צורפו כעת רשתות החינוך - ובמקור הוחלה על החינוך הממלכתי ב־2008 - מורכבת ממכלול של תנאים ודרישות, שאמורים להיות מיושמים בד בבד עם שיפור תנאי השכר של המורים. כפי שהסביר לנו בעבר ד"ר גלעד מלאך, ראש תוכנית חרדים במכון הישראלי לדמוקרטיה, "מתן תוספות התקציב היה מותנה בחובת דיווח בסיסית בנוגע למספר המורים שהן מעסיקות, הכשרתם, השכלתם והיקף המשרה שלהם. זה פיקוח מסוים, אומנם לא כמו בבתי הספר הממלכתיים והממלכתיים־דתיים, אך כזה שמאפשר להבין שאכן מפנימים את התוכנית לפני שמקצים כספי ציבור".

כפי שעולה משורה של פרסומים בעיתונות, ופרסומים רשמיים, עד כה לא עמדו הרשתות בתנאים הנדרשים. לפני כמה חודשים התפרסם באתר כיכר השבת מכתב שנשלח מטעמו של בכיר באגף החשב הכללי באוצר למנכ"ל אחת הרשתות, שהתייחס למשכורות חודש ספטמבר. במכתב צוין כי למרות שהרשת לא עומדת כרגע בכללים, הוחלט לשלם למורים מקדמות עבור "אופק חדש" (מדובר במקדמות חלקיות). באוקטובר, כבר לא הועברו בכלל מקדמות עבור הרפורמה. בתגובה שפורסמה אז מטעמו של משרד האוצר בכתבה בדה מרקר נמסר כי "נכון למועד זה, רשתות החינוך החרדיות… לא עמדו בדרישות הדיווח והבקרה הנדרשות מכוח רפורמת אופק חדש. לפיכך… לא תשולם תוספת אופק חדש בגין שכר אוקטובר".

ומה קרה מאז? ממשרד האוצר נמסר לנו כי עד כה לא חל שינוי במצב. התוספות, נמסר, שולמו רק עבור חודש ספטמבר, ו"ככל הנראה, לאחר אישור התקציב, ישולמו מקדמות גם על אוקטובר ונובמבר".

מח"כ סולומון נמסר בתגובה: "כוונתי הייתה שכפי שהציגו בדיון בוועדת הכספים עוד טרום המלחמה הייעוץ המשפטי של משרד החינוך, משרד האוצר והיועצת המשפטית של הכנסת. החלטה על אישור החלת אופק חדש על מוסדות הלימוד המדוברים תהווה פעולה שאין ממנה חזרה, ותחייב עדכון של בסיס התקציב בעתיד, בשל העובדה שעל פי חוק בעת עדכון שכרם שינוי למצב הקודם מהווה הרעת תנאים בניגוד לחוק.

"על סמך החוות דעת המשפטית, ועל סמך הדיון שהתקיים בוועדה עוד בטרם המלחמה ובעת הדיון על הסעיף הנ"ל, אמרתי את דבריי.

"וכפי שצוין בבדיקה, יש לציין שהעובדים קיבלו שכר ספטמבר 2023 באופק חדש. ולטענת משרד החינוך תהליך חישוב וההתאמות של השכר לכל מורה (בגין ותק, תואר ועוד) אורך זמן ולכן מתחילים ב 14% ובהמשך יותאם עד 40%.

"פגיעה במורים היא פגיעה בחינוך ובעתיד המדינה, ולא משנה האוכלוסייה ממנה הם באו.

"אני מודה על ההבהרה".

בשורה התחתונה: דבריו של סולומון לא נכונים ברובם. עד כה המורים בחינוך החרדי לא קיבלו תוספות שכר עבור כניסתם ל"אופק חדש", משום שעל פי משרד האוצר רשתות החינוך החרדיות לא עמדו בתנאי הרפורמה. בספטמבר כן שולמה למורים מקדמה חלקית עבור "אופק חדש".

תחקיר: יובל אינהורן

לבדיקה המלאה לחצו כאן

שם: משה סולומון

מפלגה: הציונות הדתית

תוכנית: משדר מיוחד, רשת 13

תאריך: 14.12.23

ציטוט: "(המורים בחינוך החרדי) כבר התחילו לקבל שכר לפי 'אופק חדש'... נקצץ להם רטרואקטיבית?"

ציון: לא נכון ברובו

ח"כ משה סולומון התראיין לרשת 13 וביקש להתמודד עם הדרישות לקצץ את הכספים הקואליציוניים המיועד ליישום תוכנית "אופק חדש" בחינוך החרדי. בניסיון להסביר מדוע אלה דרישות בעייתיות, טען סולומון: "אנשים כבר מקבלים שכר, כבר התחילו לעבוד באופן הזה. עכשיו אנחנו באים ואומרים 'בואו נקצץ להם רטרואקטיבית'?" - והמשיך: "בסוף יש כאן מורים ומורות שנמצאים בתוך מערכת חינוך עצמאית שקיבלו אישור וכבר התחילו לקבל שכר על פי אופק חדש". בדקנו האם אכן המורים בחינוך החרדי כבר התחילו לקבל שכר על פי תוכנית אופק חדש.

כפי שהסברנו בבדיקות קודמות, הרקע לדברים הוא רפורמת "אופק חדש" שראשיתה בהסכם קיבוצי שנחתם בין המדינה להסתדרות המורים ב-2008 - ובמסגרתה ניתן תגמול מוגדל למורים עבור פעולות הוראה מסוימות. במשך השנים, הרפורמה יושמה בחינוך הממלכתי והממלכתי-דתי, אך לא במוסדות החינוך החרדיים שהשתייכו לחינוך הלא רשמי.

לענייננו רלוונטי סוג מסוים של מוסדות חינוך לגילי יסודי (כיתות א'-ח') שהוא בתי ספר מוכרים שאינם רשמיים (מוכש"ר) השייכים לרשתות. בתי ספר אלה שייכים לרשת "רשת מעיין החינוך התורני בא"י בני יוסף" (שמזוהה עם מפלגת ש"ס) ולרשת "מרכז החינוך העצמאי לת"ת ובתי ספר" (שמזוהה עם יהודת התורה). על פי דו"ח מבקר המדינה, בשנה"ל תשע"ט (2018-2019) למדו ב"מעיין החינוך התורני" וב"חינוך העצמאי" כ-63% מבין תלמידי היסודי החרדים. בתי ספר אלו מתוקצבים על ידי משרד החינוך באופן מלא (100%) - ובהתאם מחויבים בלימודי ליבה מלאים. ואולם, כפי שהסברנו אז, על איכות הפיקוח על לימוד מקצועות הליבה ברשתות החרדיות נמתחת ביקורת.

אף שעד כה, כאמור, רשתות החינוך החרדי לא הצטרפו לתוכנית "אופק חדש", המצב הזה אמור היה להשתנות בחודשים האחרונים. במאי האחרון, במהלך הדיונים על העברת תקציב המדינה לשנים 2023-2024, התקבלה החלטת ממשלה 511 שעניינה "הסכמים קואליציוניים והסכמים פוליטיים בעלי משמעות תקציבית בשנים 2023 ו-2024 ותיקון החלטות ממשלה", כלומר, הקצאת "כספים קואליציוניים". בהחלטה נקבע ששר החינוך ישנה את תקנות חינוך ממלכתי (מוסדות מוכרים), כך שייקבע כי משכורות המורים בבתי הספר המוכרים שאינם רשמיים יהיו בהתאם לשיעורים והכללים הנהוגים בבתי ספר רשמיים הכלולים בתוכנית "אופק חדש".

בהחלטת ממשלה מתוקנת מנובמבר האחרון (החלטה מספר 1096) הוחלט להקצות לתוכנית סכום של 35 מיליון שקלים בשנת 2023 ו-142 מיליון שקלים ב-2024. בבדיקה נוספת הצגנו את עמדת משרד האוצר לפיה לפי מה שמשרד האוצר 880 מיליון הם הסכום שיידרש "לכל המוכר שאינו רשמי כולל הרשתות והגנים… בהבשלה מלאה". כלומר, יהיה צורך להוסיף עוד 738 מיליון שקלים באופן זה או אחר.

אז האם, כדברי סולומון, הכסף כבר שולם? התשובה לכך טמונה בהוראות שנקבעו מראש הנוגעות לתנאים שמאפשרים את העברת תוספת השכר למורים. בהמשך להחלטת הממשלה, ביולי האחרון משרד החינוך הוציא חוזר שמיועד לאותן שתי רשתות חינוך חרדיות - "מעיין החינוך התורני" ו"רשת החינוך העצמאי" - שבו פורטו הפעולות שעל רשתות החינוך, בתי הספר והמורים לנקוט כתנאי להצטרפות לתוכנית אופק חדש. בין היתר, צוין שם שרשתות החינוך ומנהלי בתי הספר נדרשים לעמוד בחובות דיווח מסוימות, למשל דיווח לגבי הנתונים של כל עובדי ההוראה בבית הספר ולגבי העברה של ממשק השכר ששולם לעובדי ההוראה, כמו גם שיבוץ כלל עובדי ההוראה ברשת במערכת "משכית שיבוץ" (המציגה את עובדי ההוראה המשובצים במוסדות ומאפשרת עדכון נתונים למפקחים ומנהלים, תוך בדיקת יתרות תקן ובקרות נוספות).

כלומר, לפי ד"ר מלאך, "מתן תוספות התקציב לרשתות החינוך החרדי היה מותנה בחובת דיווח בסיסית בנוגע למספר המורים שהן מעסיקות, הכשרתם, השכלתם והיקף המשרה שלהם. זה פיקוח מסוים, אומנם לא כמו בבתי הספר הממלכתיים והממלכתיים-דתיים, אך כזה שמאפשר להבין שאכן מפנימים את התוכנית לפני שמקצים כספי ציבור".

אלא שלדבריו, "הדבר הזה לא התבצע". גם במכתב מלפני כחודשיים שנשלח למנכ"ל רשת "מעיין החינוך התורני" מטעם סגן בכיר לחשב הכללי במשרד האוצר - שפורסם באתר "כיכר השבת" - צוין שבחודש ספטמבר תנאי ההצטרפות לתוכנית לא מולאו.

ואולם, "עקב קשיים ועיכובים טכניים במשרד החינוך… ומתוך הרצון להימנע מפגיעה בתשלום שכר [עובדי ההוראה] במהלך החגים" ובהינתן שדיווחי השכר נבדקו על ידי חשבת הרשת - אושר "באופן חריג" לשלם מקדמות "אופק חדש" בגין חודש ספטמבר. כלומר, מה ששולם למורים - וגם זאת "באופן חריג" - הוא מקדמות על תוספות שכר - ולא את תוספות השכר עצמן. על כמה הן עומדות? לפי תשובת משרד האוצר שקיבלנו ממשרד האוצר בבדיקה קודמת, הן עומדות על 14% מהשכר.

אבל זה היה רלוונטי רק לחודש ספטמבר. מאז, לפי הסגן הבכיר לחשב הכללי, "המועד להשלמת הדיווח חלף וטרם מומשו התנאים שנדרשו במתווה הדיווח שגובש". במקביל, הלשכה המשפטית במשרד האוצר הודיעה שבשל בדיקה שמבצע משרד המשפטים על החלת רפורמת "אופק חדש" ברשתות החינוך החרדיות, קיימת מניעה משפטית לתשלום מקדמות "אופק חדש" ברשתות עד להשלמת הבדיקה. לפיכך, ההודעה שיצאה מטעם החשב הכללי היא כי "לא נוכל לאשר תשלום מקדמות 'אופק חדש'" בחודש אוקטובר לעובדי ההוראה של רשתות החינוך.

בתחילת נובמבר פורסמה בכתבה בדה-מרקר תגובת משרד האוצר לפיה: "נכון למועד זה, רשתות החינוך החרדיות - מעיין החינוך התורני ומרכז החינוך העצמאי - לא עמדו בדרישות הדיווח והבקרה הנדרשות מכוח רפורמת אופק חדש. לפיכך, ונוכח שאלה משפטית שהתעוררה בנוגע ליישום הרפורמה, הודיע משרד האוצר כבר ב-16 באוקטובר 2023 כי לא תשולם תוספת אופק חדש בגין שכר אוקטובר 2023".

ביררנו עם משרד האוצר האם מאז חל שינוי בתשלום תוספות השכר של אופק חדש ברשתות החינוך החרדי, וזה מסר לנו כי "שולמו עד כה תוספות אופק רק בגין חודש ספטמבר. ככל הנראה לאחר אישור התקציב, ישולמו מקדמות גם על אוקטובר ונובמבר. התוספות ניתנו כרגע רק בצורת מקדמות של 14% לשכר". לדבריהם, מאז הפעם הקודמת בה פנינו אליהם ושנאמר לנו שהמקדמות ניתנו באופן חריג "לא חל שינוי".

מחה"כ סולומון נמסר בתגובה: "כוונתי הייתה שכפי שהציגו בדיון בועדת הכספים עוד טרום המלחמה הייעוץ המשפטי של משרד החינוך, משרד האוצר והיועצת המשפטית של הכנסת. החלטה על אישור החלת אופק חדש על מוסדות הלימוד המדוברים תהווה פעולה שאין ממנה חזרה, ותחייב עדכון של בסיס התקציב בעתיד, בשל העובדה שעל פי חוק בעת עדכון שכרם שינוי למצב הקודם מהווה הרעת תנאים בניגוד לחוק.

על סמך החוות דעת המשפטית, ועל סמך הדיון שהתקיים בוועדה עוד בטרם המלחמה ובעת הדיון על הסעיף הנ"ל, אמרתי את דבריי. וכפי שכתבת, יש לציין שהעובדים קיבלו שכר ספטמבר 2023 באופק חדש. ולטענת משרד החינוך, תהליך חישוב וההתאמות של השכר לכל מורה (בגין ותק, תואר ועוד) אורך זמן ולכן מתחילים ב 14% ובהמשך יותאם עד 40%. פגיעה במורים היא פגיעה בחינוך ובעתיד המדינה, ולא משנה האוכלוסייה ממנה הם באו. מודה לכם על ההבהרה".

לסיכום: בניגוד לדברי סולומון, עד כה לא שולמה למורים תוספת שכר עבור ההשתתפות בתוכנית אופק חדש. מה ששולם הוא רק מקדמה על תוספות השכר - אך רק עבור חודש ספטמבר וגם זאת רק באופן חריג. לכן דבריו של סולומון לא נכונים ברובם