"חלומות של פקידים, זה לא יקרה": בהסתדרות מגיבים לראשונה לכוונה לפגוע בקרנות ההשתלמות

כמדי שנה, באוצר מציעים ביטול חלקי של הפטור ממס על רווחים בקרנות ההשתלמות, אבל הפעם ההיתכנות לביצוע גבוהה מהרגיל • הערכות האוצר הן כי הסכום שיכנס למדינה עם שינוי הטבת המס הוא רק כ-1.6 מיליארד שקל • בר-דוד הודיע כי קיצוץ שכזה ייבלם בכל הכוח על ידי ההסתדרות

ארנון בר דוד ובצלאל סמוטריץ' / צילום: דוברות ההסתדרות, נועם מושקוביץ- דוברות הכנסת
ארנון בר דוד ובצלאל סמוטריץ' / צילום: דוברות ההסתדרות, נועם מושקוביץ- דוברות הכנסת

במשרד האוצר מעוניינים לחתוך בהטבות מס בניסיון לאזן את תקציב המדינה לשנת 2024. אחד הרעיונות שנשלפו מהמגירה הוא ביטול חלקי של הפטור ממס על רווחים בקרנות ההשתלמות.

סיבוב הפרסה של סמוטריץ': הצו להחזרת "מס הסוכר" פורסם בטעות
בלעדי | ללא אנשי מקצוע: רגב רוצה להעביר חצי מיליארד שקל לחדרה. באוצר בולמים

תוכנית זו של האוצר היא הפתרון המיידי אליו הולכים באגף התקציבים כמעט מדי שנה. הצעה ברוח דומה נכנסה גם לטיוטת התקציב הקודם, אבל נשמטה מההצעה הסופית. הפעם, ההיתכנות ליישום הפגיעה בקרנות ההשתלמות עלולה להיות גבוהה יותר. הכנסות המדינה ממסים נשחקות דרמטית על רקע המלחמה, ההוצאות מזנקות ושר האוצר בצלאל סמוטריץ' מסרב לערוך קיצוצים משמעותיים בכספים קואליציוניים.

הטבת המס שנותנת המדינה על קרנות ההשתלמות שווה כ-7.4 מיליארד שקל בשנה, אולם הערכות האוצר הן כי השינוי בהטבת המס יכניס למדינה רק כ-1.6 מיליארד שקל, או כ-2.3 מיליארד שקל, אם הוא יחול גם על קופות גמל ישנות.

תוכנית האוצר: מיסוי על המשיכה מהקרן

בניגוד למקרי עבר, התוכנית העדכנית של האוצר לא מדברת על ביטול מוחלט של הפטור ממס, אלא על קביעת תאריך תפוגה להטבה למי שלא ימשוך את הכספים מהקרן כאשר היא נפתחת, כעבור שש שנים מתחילת ההפקדה.

כלומר, המיסוי יתקיים בעת משיכת הכספים כמיסוי רווחי הון. הרציונל מאחורי השינוי הוא שבעוד שקרנות השתלמות נועדו לספק לציבור כלי לחסכון לטווח בינוני בלבד, חוסכים רבים משאירים אותן פעילות לטווח של שנים ארוכות יותר, בגלל הטבת המס.

ההצעה של האוצר צפויה להיתקל במעלה הדרך בהתנגדות חריפה מצד ארגוני העובדים. בהסתדרות אומרים לגלובס במפורש כי אינם מתכוונים לאפשר למשרד האוצר לפגוע בהטבות המס על קרנות ההשתלמות.

"מדובר בחלומות של פקידים", אומר גורם בכיר בהסתדרות. "הם מנסים בכל פעם לשלוף את הקלף הזה, אבל זה לא יקרה, בטח לא בסיטואציה שבה לא החזירו כספים קואליציוניים ולא קיצצו משרדי ממשלה מיותרים".

הקו שמובילה ההסתדרות לאורך שנים הוא שהטבת המס על קרנות השתלמות היא הטבה חשובה שיש לשמר עליה מכיוון שמדובר בהטבת המס היחידה שיש לשכיר. הדברים האלה מתחדדים, לטענת גורמים בהסתדרות, בזמן המלחמה: "עובדי המגזר הציבורי עובדים מסביב לשעון במאמץ המלחמתי וזו בטח לא העת לפגיעה במכשיר החסכון ארוך־הטווח היחידי שנותר לעובדים בישראל".

כך או כך, יו"ר ההסתדרות ארנון בר־דוד מבהיר כי קיצוץ בהטבת המס בקרנות ההשתלמות ייבלם בכל הכוח על ידי ההסתדרות ולא באמת יעלה על השולחן.

אם ללמוד מניסיון העבר, הצעות דומות נפלו לא רק בגלל לחצים מצד ההסתדרות, אלא נבלמו מראש עוד בתוך כותלי משרד האוצר. בעוד שפקידי האוצר שואפים לחתוך בהטבות המס, למקבלי ההחלטות בממשלה קשה מאוד להעביר החלטה לא פופולרית מסוג זה כמו פגיעה בקרנות ההשתלמות.

על הכוונת: קיצוץ בנקודות זיכוי להורים

בראיון שהעניק לגלובס הכלכלן הראשי במשרד האוצר, שמואל אברמזון, לפני כשבועיים, הוא הציע לקצץ בחלק מהטבות המס היקרות המוענקות לציבור. מתוך סך הטבות מס שעולות לקופת האוצר באובדן של כ־65 מיליארד שקל בשנה, ההטבה על קרנות ההשתלמות היא השלישית במשקלה, אחרי הקלות פנסיוניות על הפקדה וצבירה שבמקום הראשון (24.3 מיליארד שקל) ונקודות זיכוי מס להורים לילדים (9.6 מיליארד שקל). גם ההטבות הללו לציבור נמצאות על הכוונת של משרד האוצר.

לפני חצי שנה אושרה בכנסת תוספת נקודות זיכוי להורים לילדים בגילי 12־18. הטבה זו, שבמקור הייתה אמורה להיכנס עוד השנה, נדחתה לבסוף אל תחילת שנת 2024. עתה, עם פתיחת התקציב לסדר עדיפויות שונה, כבר לא בטוח שההחלטה תצא לפועל.

בעניין הפנסיות, באוצר החזירו לשולחן את הגזירה שנאלצו לגנוז מתקציב המדינה הקודם, שאושר במאי האחרון. באוצר מעוניינים לבטל הבטחה ההיסטורית של המדינה לציבור החוסכים, להעלות בשנת 2025 את תקרת הפטור ממס למקבלי קצבאות הפנסיה. המשמעות תהיה פגיעה של מאות שקלים בכל חודש לפנסיונרים.

בסיבוב הקודם, הצעת האוצר לפגוע בפנסיות נפלה בעקבות לחץ ציבורי וביקורת של ההסתדרות. גם הפעם, צפויים בהסתדרות להתנגד.