חיים ילין: "האדמה שעליה נשפך דם חברינו, צריכה לחזור אלינו ולא לרמ"י"

"כולכם רוצים להרוויח. רק תחשבו שבצד השני יש מישהו שאולי מרוויח קצת פחות, וקשה לו לשרוד את הדבר הזה. זו הסולידריות שלנו במדינת ישראל" - כך אמר ראש המועצה האזורית אשכול לשעבר, חיים ילין, בוועידת ישראל לעסקים של גלובס • לדבריו, את היישובים שנהרסו צריכים ליישב אנשי הקיבוצים

"יש לי מסר למי שרוצה לעזור: תמשיכו לקנות את הירקות של ישראל: אל תתפתו להרוויח עוד חצי שקל", כך אמר היום (ג') ראש המועצה האזורית אשכול לשעבר, חיים ילין, בוועידת ישראל לעסקים של גלובס. "זה בדיוק הערכים. נכון כולכם רוצים להרוויח, זה בסדר זו לא קללה. תרוויחו כמה שיותר - זה בסדר גמור. רק תחשבו שבצד השני יש מישהו שאולי מרוויח קצת פחות, וקשה לו לשרוד את הדבר הזה. זו הסולידריות שלנו במדינת ישראל". 

ועידת ישראל | מנכ"ל הפניקס, אייל בן סימון: "כלכלה חזקה תלויה בשיתוף עמוק יותר של המגזר העסקי בכל שלבי ההחלטות"
ועידת ישראל | יו"ר בנק הפועלים, ראובן קרופיק: "תקציב המדינה לא נבנה על סמך רציונל כלכלי אלא אינטרס פוליטי"
ועידת ישראל | מו"ל גלובס, אלונה בר און: "זה לא מובן מאליו להיות עיתון שפועל פה כבר 40 שנה"

בהיבט הזה קרא ילין לאנשי המגזר העסקי, והבנקים בהם, להוסיף ולתמוך בעוטף גם בשנים הבאות. "תשימו קרן עם הפרשות לעוד שנה, שנתיים או שלוש", אמר ילין, והבהיר שצריך להכפיל את אזורי התעשייה בעוטף: "הסקטור העסקי יידע למלא את החלל הזה שכל כך חסר לנו. אם אתם לא הייתם ביום השני למלחמה - ואני מדבר על כל הפורומים והעסקים, יחד עם המתנדבים שבאו לעזור לנו, אנחנו לא היינו יכולים להיות פה. התמיכה שלכם הייתה כמעט עיוורת. אני יודע שכל מה שהיינו צריכים - ושאנחנו עדיין צריכים - זה שאתם תהיו שם. ואנחנו צריכים שתמשיכו להיות שם". 

ילין, יו"ר המועצה האזורית אשכול לשעבר ותושב קיבוץ בארי, הוסיף ואמר כי ייקח שנים לשקם את הקיבוצים - ושנים לשקם את תחושת הביטחון. "השאלה מה צריך לעשות עכשיו קלה לאזרח לענות, והרבה יותר קשה לביצוע. חד משמעית אסור שיהיה שם טרור. אסור שיהיה סכין. אסור שיהיה טיל. אסור שיהיה צבע אדום. אנחנו לא חוזרים לאותה שגרה שהייתה, וזה קשור לביטחון. אבל אחרי הביטחון ייקח לנו שנים לשקם את תחושת הביטחון. אנשים לא מבינים מה ההבדל", הסביר. "ביטחון זה שמשם לא יצוצו מחבלים. תחושת הביטחון זה עניין רגשי. זה המקום שממנו צומח משהו. הוא לא צומח מתוך זה שאנחנו הורגים את כל אנשי החמאס. זה יצמח רק מאיתנו, מהפנימיות של כל אחד מאיתנו".

לדברי ילין, "אסור שיישוב יהפוך להיות בית סיעודי. הצעירים מחזיקים היום את הקיבוץ והשאלה היא אם ומתי הם יחזרו. כל עוד שלא תסתיים המשימה בתוך עזה והחטופים יחזרו הביתה יהיה מאוד קשה שהם יחזרו. זה יכול לקחת שנים". ילין הוסיף כי גם בהיבט התשתיתי לבדו המהלך צפוי לקחת שנים: "גם אם עכשיו יעשו 'פינוי בינוי' ויבנו מחדש - זה ייקח 3 שנים, אין פחות מזה. ויהיו גם משפחות שלא יחזרו".

"האדמה שהדם של חברינו וילדינו נשפך עליה זו אותה אדמה שצריכה לחזור אלינו"

ילין הדגיש כי מי שצריך ליישב את הקיבוצים - הם אנשי הקיבוצים, ורק הם: "האדמה שהדם של חברינו וילדינו נשפך עליה זו אותה אדמה שצריכה לחזור אלינו", הבהיר. "לא להיות בידי המדינה, לא בידי רמ"י ולא בידי אף אחד. רק בידיים שלנו. אנחנו נזכור, ננציח ונדע לטפל הכי טוב במשאב הזה שנקרא קרקע. באידיאולוגיה של הקרקע ולא בתפיסה שקרקע זה נדל"ן וזה כסף.

"אנחנו ננצח את החמאס. בעזרת השם כל החטופים יחזרו לחבק את המשפחות. אבל אם הטלטלה הזו שעברנו, שהשפילו  - לא רק אותי אלא את כל היושבים פה, לא תתורגם לאחדות העם לאורך שנים, אם לא נצליח להזיז את רעשי הרקע מימין ומשמאל וכמו ים סוף לפרוץ הצדה ולהקים את הערכים של מדינת ישראל מחדש - אין לנו זכות קיום פה. כי אנחנו נהרוג אחד את השני וזו הסכנה הכי גדולה למדינת ישראל. לכן אני אומר לכם: אני מאחל שכמו שמשפחה לקחה את הנשק ביום שבת בבוקר מעתניאל ובאה להציל את החיים שלנו בתוך קיבוץ בארי - כך תיראה מדינת ישראל אחרי המלחמה - כולם ביחד".

*** גילוי מלא: ועידת ישראל לעסקים נערכת בשיתוף בנק הפועלים והפניקס, בחסות מטא, שופרסל, בז"ן, אמדוקס, פאגאיה, אנרג'יאן, MSCI, סיסקו וקרן ינאי, ובהשתתפות מקורות, חברת נמלי ישראל, נמל אשדוד ורשות החדשנות