בגלל חוזה של חברת בת: קרן העושר הנורבגית מוכרת את האחזקה בדלק

קרן העושר מוכרת את האחזקות בדלק, שנכון לסוף 2022 עמדו על כ-3% ממניות החברה, בשווי כ-60 מיליון דולר • הרקע למהלך: הסכם חיפוש גז מול חופי מערב סהרה, אזור שנוי במחלוקת שמרוקו טוענת לריבונות עליו

יצחק תשובה / צילום: תמר מצפי
יצחק תשובה / צילום: תמר מצפי

קרן העושר הנורבגית מוכרת את כל השקעותיה בחברת דלק , בהתאם להמלצה של ועדת האתיקה שלה. כך דיווחה הקרן בימים האחרונים. הרקע למכירת האחזקות בחברה, שבסוף שנת 2022 הסתכמו בקרוב ל-3% ובשווי של כ-600 מיליון קרונות נורבגית (כ-60 מיליון דולר), הוא הסכם שחתמה חברת בת של דלק בדצמבר 2022, לפיתוח שדות גז בשטח הימי שמול השטחים השנויים-במחלוקת של מערב הסהרה במרוקו. בעבר הודיעה הקרן על הסטת השקעות מחברות ישראליות הפעילות מעבר לקו הירוק על רקע שיקולים אתיים דומים.

הבורסה שהציגה השנה את התשואה הטובה בעולם ואיך היא ביחס לישראל?
7 מניות מולכות בשוק האמריקאי, כל השאר רק מתארחות בוול סטריט

קרן העושר הנורבגית מציינת כי ההסכם נחתם בין ניו-מד אנרג'י  - חברת בת של דלק - לבין ממשלת מרוקו, למרות ש"לממשלת מרוקו אין את הזכות החוקית והריבונית על משאבי הטבע העשירים באזור". מרוקו כבשה את האזור וסיפחה אותו אליה בסוף שנות ה-70' אך רק כמה מדינות, ביניהן ארה"ב וישראל, מכירות בחוקיות המהלך. לגבי יתר המדינות, הריבונות שנויה במחלוקת. חזית פוליסריו, תנועה הפועלת לשחרור הסהרה המערבית, היא שמחזיקה בשטחים רחביםבאיזור, ודורשת הכרה בשטח המלא.

"מדובר בהפרה רצינית של הנורמות האתיות הבסיסיות של קרן העושר", נכתב בהחלטה שהתפרסמה בימים אחרונים, "מכיוון שהפעילות אינה נעשית בתיאום עם האינטרסים והרצונות של התושבים של מערב הסהרה ומשום שהיא תרומת להנצחת עימות בלתי פתור באזור".

ההסכם: 37.5% מהאחזקות ברשיון חיפוש גז בחופי מרוקו

בדצמבר 2022, לפני כשנה, הודיעה חברת "ניו מד אנרג'י" כי חתמה על הסכם לחיפוש גז "במים הכלכליים של מרוקו באוקיינוס האטלנטי". לפי ההודעה, היא מחזיקה ב-37.5% מהאחזקות ברשיון החיפוש בבלוק Boujdour Atlantique. שיעור זהה מחזיקה חברת "Adarco Energy" ו-25% הנותרים מוחזקים על ידי חברת הנפט והגז הממשלתית של מרוקו. תוקף רשיון החיפוש הוא עד שמונה שנים. ההמלצה להוציא את דלק בע"מ מרשימת החברות בהן משקיעה קרן העושר הנורבגית התקבלה כבר בסוף מאי, וכעת הפכה לפומבית.

לא ברור אם המהלך כבר בוצע, או שיבוצע בהדרגה בעתיד. לא התקבלה תגובה מחברת דלק לפרסום.

היקף הקרן: 1.3% מכלל המניות הנסחרות בעולם

נכון לסוף שנת 2022, הקרן החזיקה במניות של 9,228 חברות ברחבי העולם, ובאופן כללי ב־1.3% מכלל המניות הנסחרות בשוקי ההון הגלובליים. אחזקות אלו היו 70% מכלל ההשקעות שלה, כאשר היתר מתחלקות בין אגרות חוב, נדל"ן ופרויקטי תשתית של אנרגיות מתחדשות. בישראל החזיקה הקרן באחזקות של 70 חברות, נכון לסוף 2022, ביניהן מניות הבנקים, חברות "נייס" ו"בזק", "אי.סי.אל", "טבע" ועוד. הקרן ביצעה בחינה, לפי דיווחים בכלי התקשורת הבינלאומיים, לגבי הסטת השקעותיה גם ממוסדות פיננסיים ישראלים, אולם בסופו של דבר החליטה שלא לבצע זאת.